Er det noen som kjenner forskjellen på Etto Scalpel og Etto Scalpel Accelar?
Jeg har den Accelar fra XXL, fikk den til 750 med mastercard-tilbudet, syntes dette var et ganske bra kjøp for en hjelp som etter det jeg kan skjønne er like aero og behagelig som de beste?
Har Kask Vertigo og er veldig fornøyd med hjelmen, men sliter med at den kommer i konflikt med brillestengene på mine nyinnkjøpte Oakley briller.. Så er derfor også på utkikk etter ny hjelm. Kask vertigo sitter som støpt så dersom brillene ikke er et issue så ville jeg gått for den.
Synes Scalpel så like stygg ut på hodet som de fleste andre aero-hjelmer. Synes også at fargedesignet er stygt, skulle ønske de kunne være nærmere ensfarget.
Noen som vet om disse faktisk er designet med vindtunnell, eller om de bare lagde noe som skal "se" aero ut?
Vurderer også å skaffe meg en Etto Scalpel, men er litt usikker på hvordan den vil sitte på topplokket mitt. Har hatt Etto Hurricane og X-light. Hurricane satt ålreit på hodet, men X-light får jeg ikke helt til å sitte godt. Festemekanismen blir litt i veien for brillestengene ved ørene. Hadde 54-57 i Hurricane, men har 57-60 i x-light. Skallen min måler 56. X-Light føles litt stor, og jeg må dra justeringen "langt" ned i nakken for å få den til å sitte greit. Vil kanskje være rett størrelse med 52-56 på Scalpel. Litt avhengig av bredden, og hvordan den vil sitte ved tinningen, noen som har og kan måle bredden på den? Utseendemessig så ser den helt rå ut, digger det litt annerledes utseende på den. Accelar er jo enda råere i utseende, men ettersom det er terreng hjelmen i alle hoveddel skal brukes til, så blir denne litt for tett og varm.
Både Kask Vertigo og Mojito har store mekanismer i bakhodet som stanger med briller. Kask Protone har en strammemekanisme med vesentlig lavere profil. Protone er også lettere og mer aero. Men den koster kanskje en god del mer også?
Den er lettere enn Vertigo, men tyngre enn Mojito. Ikke ser den like nett ut heller, der er Mojito nærmest unik spør du meg. Dritt det med brillene, dog.
Du får det til og du blir vant til det, men litt "kranglete" å finne korrekt plassering pga innredningen til hjelmen. Jeg har kjørt med Mojito og Radar et par år nå og det har gått helt fint. Men det var veldig deilig å prøve med Jawbreaker som har mye smalere brillestenger, de sklir bare på uten å havne i konflikt med noe.
Beklager hvis jeg stjeler tråden din, men det kan jo forsåvidt gå som ett tips til trådstarter også; hva tror folk om Smith Overtake? Synes den ser rimelig frekk ut og den har gjort det veldig bra i vindtunneltester