Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

I-landsproblem: XTR er for billig

I-landsproblem: XTR er for billig #2202036 07/05/2016 06:50
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Leste test av plussykler i siste Terrengsykkel, og leser at Specialized Stumpjumper 6fattie hadde trekk for billige bremser, og spesifikasjoner i kolonnen over sier XTR. Har vi kommet til det punkt at XTR er billig, og ar normen må være Trickstuff eller Tune Kill hill?

Eller er det Terrengsykkels mangel på korrekturlesing som er på gang (igjen!)?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: baronKanon] #2202037 07/05/2016 07:01
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: baronKanon
Leste test av plussykler i siste Terrengsykkel, og leser at Specialized Stumpjumper 6fattie hadde trekk for billige bremser, og spesifikasjoner i kolonnen over sier XTR. Har vi kommet til det punkt at XTR er billig, og ar normen må være Trickstuff eller Tune Kill hill?

Ser ut til at XTR har blitt billige bremser over natta:
https://www.specialized.com/no/en/bikes/mountain/trail/sworks-stumpjumper-fsr-6fattie/107079

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: baronKanon] #2202064 07/05/2016 08:56
perbl Offline
More than words
More than words
Var det ikke Terrengsykkel som for noen utgaver siden hadde en leder der man klaget litt over at utstyrspresset og prisnivå er i ferd med å gjøre terrengsykling altfor dyrt for rekrutteringen? ICON_SMILE

Per B.
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: baronKanon] #2202173 07/05/2016 18:20
S
SSandness Offline
Medlem
Medlem
S

Står vel både XTR og Deore! ICON_SMILE

Trek Stache 7 29+
Trek Procaliber 9.8 SL
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: SSandness] #2202275 08/05/2016 06:26
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: SSandness

Det har du helt rett i og jeg sjekket ikke hvilken 6fattie det gjaldt. BK mangler det magiske "Comp", som jo forteller om en helt annen prisklasse enn det jeg linket til.

Feil i korrektur hos TS, og BK - det er Deore -bremser på "Comp" -utgaven.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: tmork] #2202276 08/05/2016 06:30
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: tmork
Sitat: SSandness

Det har du helt rett i og jeg sjekket ikke hvilken 6fattie det gjaldt. BK mangler det magiske "Comp", som jo forteller om en helt annen prisklasse enn det jeg linket til.

Feil i korrektur hos TS, og BK - det er Deore -bremser på "Comp" -utgaven.
Dvs. Terrengsykkel har fortsatt til gode å lese korrektur.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: baronKanon] #2202279 08/05/2016 06:41
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Igjen er det litt rart å lese at Deore er dårlige bremser. I samme blad får også Rock Shocx Yari negativ omtale. Deore-bremsene var frem til nylig WMB sine favorittbremser, og Yari RC vant nylig dempertesten foran f.eks Lyric og Pike. Fått dårlige eksemplar av både bremsene og gaffelen?

Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: baronKanon] #2202282 08/05/2016 07:02
chili Offline
Ivrig
Ivrig
det står noe i testen om at de fikk lekkasje på bremsen på første tur.
Uheldig, men blir en slik ting representativ for å bedømme sykkelen negativt i sin helhet?

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: knut77] #2202288 08/05/2016 07:44
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knut77
Igjen er det litt rart å lese at Deore er dårlige bremser.

Står det at dei er dårlege, eller billege (som trådstartar skriv)?

Skøteski [Re: baronKanon] #2202296 08/05/2016 08:30
S
Skientusiast123 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Noen som vet noe om spenn på skøyteski på vått og varmt føre?

Re: Skøteski [Re: -Jan] #2202299 08/05/2016 09:05
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Har ikke bladet foran meg nå, men jeg mener det står dårlige i teksten og billige i +- boksen. Det gjør vel ikke noe at de er billige så lenge de er bra?

Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: knut77] #2202303 08/05/2016 09:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det gjør vel ikke noe at de er billige så lenge de er bra?

Det spørs vel litt kor mykje ein bryr seg om vekta da.

Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: perbl] #2202304 08/05/2016 09:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: perbl
Var det ikke Terrengsykkel som for noen utgaver siden hadde en leder der man klaget litt over at utstyrspresset og prisnivå er i ferd med å gjøre terrengsykling altfor dyrt for rekrutteringen? ICON_SMILE

Da er det jo bare bra at XTR-bremser har blitt så billige nå.

Re: Skøteski [Re: knut77] #2202589 09/05/2016 08:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Har ikke bladet foran meg nå, men jeg mener det står dårlige i teksten og billige i +- boksen. Det gjør vel ikke noe at de er billige så lenge de er bra?

Billige bremser vil jo påvirke sykkelens verdi negativt.

Det er alltid bedre å få dyrere bremser, gitt at de ikke er dårligere selvsagt, enn billigere, gitt samme totalpris.

Billige bremser, som er gode, kan selvfølgelig være smart utstyr hvis det gir rom for en mer funksjonell oppgradering et annet sted. Selv om gode bremser er noe av det viktigste på en terrengsykkel, er bremser også et sted det er mulig å montere rimelige, funksjonelle deler fra Shimano. Vår erfaring er likevel at billigste type Deore er et par hakk dårligere i ren funksjon, enn det vi forventer å få på en sykkel til over 40 000 kroner.

Specialized-sykkelen i testen kommer med Shimanos rimeligste Deore-brems.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Skøteski [Re: sykkeloyvind] #2202590 09/05/2016 08:47
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
baronkanon:

Vi i Terrengsykkel oppfordrer jevnlig leserne våre til å komme med tilbakemeldinger. Det står vi fortsatt ved.

Du står fritt til å mene hva du vil om Terrengsykkel, og det vi gjør.

Men å hevde at vi ikke leser korrektur, synes jeg helt ærlig du kan slutte med. Det stemmer ikke.
Du må gjerne mene at korrekturen ikke er god nok, mangelfull og at det er skrivefeil i bladet. Men å skrive at vi «har til gode å lese korrektur» er direkte usant.

Faktum er at vi leser korrektur opptil flere ganger. Vi jobber bokstavelig talt dag og natt med dette, og jeg tror du skjønner at vi ikke er særlig gira på å levere fra oss et blad på 116 sider med verken én eller flere skrivefeil i. Det faller helt på sin egen urimelighet. Ingen er tjent med skrivefeil. Jeg synes det er beklagelig når skrivefeil blir trykket, og vi jobber for å minimere dette hele tiden.

Håper du har forståelse for dette, og endrer ordlyden din litt hvis du har tenkt å påpeke skrivefeil i framtiden.

// Kristoffer - Terrengsykkel

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: I-landsproblem: XTR er for billig [Re: sykkeloyvind] #2202696 09/05/2016 12:06
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Billige bremser, som er gode, kan selvfølgelig være smart utstyr hvis det gir rom for en mer funksjonell oppgradering et annet sted. Selv om gode bremser er noe av det viktigste på en terrengsykkel, er bremser også et sted det er mulig å montere rimelige, funksjonelle deler fra Shimano. Vår erfaring er likevel at billigste type Deore er et par hakk dårligere i ren funksjon, enn det vi forventer å få på en sykkel til over 40 000 kroner.

Specialized-sykkelen i testen kommer med Shimanos rimeligste Deore-brems.

Finnes det mer enn en Deorebrems? Er det ikke kun M615 som er Deore? Ser at M506/M447 komboen omtales som Deore av noen, men det er strengt tatt bare en Alivio-brems med "fancy" hendel.

Ellers var jeg litt overrasket over å lese at dere ikke likte Yari-gaffelen. Vekta er ikke bra i 120-140mm utgave, men som 160mm+ er helt grei. Har vurdert å erstatte en 150mm Sektor Gold RL med denne, men ble litt skeptisk.

Re: Skøteski [Re: KKippernes] #2202734 09/05/2016 13:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: KKippernes
baronkanon:

Vi i Terrengsykkel oppfordrer jevnlig leserne våre til å komme med tilbakemeldinger. Det står vi fortsatt ved.

Men å hevde at vi ikke leser korrektur, synes jeg helt ærlig du kan slutte med. Det stemmer ikke.
Du må gjerne mene at korrekturen ikke er god nok, mangelfull og at det er skrivefeil i bladet. Men å skrive at vi «har til gode å lese korrektur» er direkte usant.

Faktum er at vi leser korrektur opptil flere ganger. Vi jobber bokstavelig talt dag og natt med dette, og jeg tror du skjønner at vi ikke er særlig gira på å levere fra oss et blad på 116 sider med verken én eller flere skrivefeil i. Det faller helt på sin egen urimelighet. Ingen er tjent med skrivefeil. Jeg synes det er beklagelig når skrivefeil blir trykket, og vi jobber for å minimere dette hele tiden.

Håper du har forståelse for dette, og endrer ordlyden din litt hvis du har tenkt å påpeke skrivefeil i framtiden.

Jeg synes Terrengsykkel er bra på papir og nett. Det finnes skrivefeil i omtrent alle bøker, blader etc og de som er mest opptatt av slikt vil finne det. Det er for meg rimelig klart hva de mener om alle syklene og hvordan de er utstyrt ! ! ! Ingen grunn til at denne diskusjonen skal blusse opp igjen !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Skøteski [Re: KKippernes] #2202751 09/05/2016 13:56
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: KKippernes
baronkanon:

Voldsomt skyts fra redaktøren!

Både du og jeg, og de fleste her på forumet tror jeg vet at baronen ikke reellt sett mener at dere ikke leser korrektur, men at korrekturen er mangelfull. Baronen vet også at det er vanskelig å lese korrektur og det kreves mer enn en gjennomlesing. Jeg synes det hadde vært mye mer redelig å si at dere er presset på tid og lønnsomhet, samtidig som dere ønsker å levere et godt produkt. Ikke blir dere rike heller. Å kombinere dette er svært krevende, og det har ihvertfall jeg stor forståelse for. Allikevel så må baronen få lov til å erge seg over skrivefeil. Det tok meg ikke mange minuttene å finne skrivefeil etc i siste utgave heller, og for oss som er litt opptatt av dette så er det frustrerende. Det svir i øynene på en måte. Sett bort fra dette må jeg også innrømme at jeg ikke føler at bladet gir meg så mye verdi som jeg skulle ønske. Jeg har abb nå som følge av at det var bundlet med trailcampen på nesbyen, men jeg har sluttet som ordinært abbonement(som jeg var flere år fra begynnelsen(aug 05 med ole heff på forsiden) av). Senere år har jeg også sluttet å kjøpe på flyplasser etc(jeg flyr endel) fordi bladet er ikke verdt 119kr, for meg. Jeg forstår hvorfor det er sånn, og at dere er presset, men å øse ut frustrasjon for alt dette på baronen blir bare galt.

Redigert av Supermann; 09/05/2016 13:57.

Ut på tur!

Re: Skøteski [Re: Supermann] #2202755 09/05/2016 14:12
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Det var verken ment som skyts eller øsing av frustrasjon, men en oppklaring til en påstand som kom.

Ergre seg over skrivefeil skal alle få lov til, og jeg er helt enig med deg, det er ikke bra. Jeg blir like oppgitt selv når jeg oppdager feil.

Leit å høre at du ikke synes bladet gir deg den verdien du ønsker. Hvis du har innspill til hva du kunne tenkt deg mer/mindre av, så send oss gjerne en e-post på redaksjon (a) terrengsykkel.no!

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Skøteski [Re: baronKanon] #2202756 09/05/2016 14:15
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Når det er faktafeil i hver eneste blad basert på kopier skall - lim inn, glemme å endre, så er dette rett og slett for dårlig. Jeg kommer til å fortsette å påpeke feil, og det må dere ta inn over dere. Faktafeil er noe lesere som ikke er like nerdete som meg tar for god fisk og kan bli forvirret av. Speclisten i testen er en fin hurtigreferanse som gjør at man slipper å måtte sjekke nettsiden til alle produsentene for å få oversikt, og da er det bra om den også er riktig. Ordlyden blir krassere jo mer oppgitt jeg blir over at det aldri blir bedre. Og hver gang det påpekes, blir det forsvarsmodus heller enn "hvordan kan vi bli bedre"-modusDet være seg faktafeil eller språkfeil. Har dere intervjuer eller portretter (f.eks. "min sykkel"), så er det smart å sende teksten til gjennomlesning hos objektet (f.eks. sykkeleier) før det går i trykken. F.eks. klarte ikke Øyvind å kopiere etternavnet mitt riktig fra PM til tekst da min Yeti var portrettert i 2012. Hadde jeg fått det til gjennomlesning, hadde det ikke skjedd. Det er billig forsikring. For spec på sykler i test, kan dere be importør fylle inn skjema med de punktene dere ønsker for riktigst mulig innfylling.

Er i samme kategori som Supermann med abonnement som enten har kommet med arrangement eller som premie.

Red: for å oppklare. Skrivefeil skjønner jeg kan snike seg inn, men faktafeil gjør vondt.

Redigert av baronKanon; 09/05/2016 14:17. Rediger grunn: skrivefeil vs. faktafeil

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skøteski [Re: Supermann] #2202757 09/05/2016 14:17
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Her er det mogleg å forstå begge sider, trur eg. Baronen gav uttrykk – litt sterkt – for sin legitime irritasjon over feil som ikkje har vorte fanga opp i korrekturen. I tillegg synest somme at signala redaksjonen gir om utstyrspress, ikkje alltid peikar i same retning. Redaksjonen sjølve legg ned mykje arbeid i dette bladet, har stor entusiasme, men tener ikkje store pengar. I ein slik situasjon kan det opplevast urettferdig og sårande med upresist formulert kritikk, og det er fort gjort å svara litt krasst.

(gruppeklem)

Re: Skøteski [Re: baronKanon] #2202761 09/05/2016 14:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Som Kristoffer sier så prøver vi å gjøre vårt beste for å unngå feil i bladet. Både rene skrivefeil og andre lik dem Baronen påpeker.
Å stave noens navn riktig bør være grei skuring, og det er selvfølgelig beklagelig når noe slikt ikke skjer.

Vi har tidligere forsøkt å la importører og andre fylle inn skjemaer med utstyr og slikt. For eksempel prøvde vi dette i forbindelsen med sykkelguiden de første gangene. Det fungerte av forskjellige grunner dessverre ikke, og vi har innsett at vi heller må fylle det inn selv.
Selvfølgelig er det viktig at disse utstyrslistene er viktig.

Øyvind Aas
Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: baronKanon] #2202770 09/05/2016 15:10
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg er veldig glad for den posisjonen Terrengsykkel har. Her finner vi en god del av de mest ihugga syklistene samlet i et forum hvor miljøet utvikles og man kan sparre mot hverandre og sammen utvikle miljøet videre. Vi har et norsk magasin som har gitt meg mye glede, kjekt for oss som ikke synes det er nok med et forum. Terrengsykkel (og Øyvind) har gitt oss både ritt og jobbet for terrengsyklistenes rettigheter. Nå er NOTS her og jeg tror det hadde blitt mye vanskeligere for dem (oss) å eksistere uten terrengsykkel.no som en platform. Dette stedet har betydd mye for min interesse også.

Jeg ser av og til ting jeg ønsker å klage på i bladet, hvorfor får en sykkel trekk for bremsene mens det ikke er nevnt i omtalen av en annen sykkel (tilfeldig eksempel fra mage år tilbake). Det er ikke lett å stikke hodet frem, levere noe og måtte forsvare det etterpå. Det kommer klager uansett, og jeg merker selv hvor lett det er å klage og stille krav. Men sånn må det vel være på interett. Det betyr ikke at jeg ikke er veldig fornøyd med at dette stedet finnes!

Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: baronKanon] #2202797 09/05/2016 17:08
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg er glad jeg ikke er verdensmester, jeg...

Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: Kamao] #2202806 09/05/2016 17:26
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kamao

yes Ikke rart folk kriger rundt omkring. Det artigste er å se over et par innlegg over her. Jammen er det ikke skrivefeil der også gitt... Og nå kan de to som sikkert ikke føler seg truffet lese egne innlegg ICON_WINK

Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: Kamao] #2202909 09/05/2016 22:02
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kamao

Gald for at jeg ikke er god på rettskriving jeg, blir aldri irritert på skrivefeil jeg. Ser de enkelt og greit ikke. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan kan man skøte ski [Re: baronKanon] #2202960 10/05/2016 07:13
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Av alle ting jeg kan velge å irritere meg over er dette en av tingene jeg ikke buker en eneste kallori på!

Hadde jeg skulle hengt meg opp i alt her i verden hadde jeg blitt utrolig sliten. Må være et fryktelig fint liv mange har som kan bruke så mye energi på en liten fille ting som ikke skader noen eller går ut over andre!

Re: Skøteski [Re: sykkeloyvind] #2202962 10/05/2016 07:17
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Når man kritiserer redaksjonen for dårlig korrektur. Burde man ikke da lese over sitt eget innlegg og luke bort skrivefeil?

Til redaksjonen; Hva med å involvere den selvutnevnte sykkelnerd i faktakorrektur? Da kan han og andre sykkelnerder slippe smerten.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Skøteski [Re: Supermann] #2203033 10/05/2016 09:08
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av øyet til din bror. (Matteus 7:3)

Sitat: Supermann

Voldsomt skyts fra redaktøren!

... at baronen ikke reellt sett mener at dere ikke leser korrektur, men at korrekturen er mangelfull. ... og det har ihvertfall jeg stor forståelse for.... Det tok meg ikke mange minuttene å finne skrivefeil etc i siste utgave heller, og for oss som er litt opptatt av dette så er det frustrerende. Det svir i øynene på en måte. ... Jeg har abb nå som følge av at det var bundlet med trailcampen på nesbyen, men jeg har sluttet som ordinært abbonement(som jeg var flere år fra begynnelsen(aug 05 med ole heff på forsiden) av). Senere år har jeg også sluttet å kjøpe på flyplasser etc(jeg flyr endel) fordi bladet er ikke verdt 119kr, for meg.

Re: Skøteski [Re: baronKanon] #2203043 10/05/2016 09:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Med det sagt så mener jeg det må stilles høyere krav til oss som proffe språkbrukere enn kritikere på internett.

Korrekturlesing er vanskelig og tidkrevende, noe som har gjort at det har blitt nedprioritert hos så godt som alle store aviser.
For vår del handler det litt om at vi skriver, justerer og endrer tekster og artikler helt frem til trykketid, noe som gjør ting krevende.
Å prioritere mer tid til korrekturlesing vil kunne gå ut over noe annet. Tid til testing, antall sykler og deler vi omtaler, tid ute på stier, fotografering på festivaler, samlinger og ritt.

Men vi jobber på med håp om stadig forbedring.

Øyvind Aas
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support