Nå kommer jeg sikkert til å få kjeft fra noen, men har fulgt med litt på div debatter rundt dette.
Har selv noen års erfaring fra både lastebil i by og vogntog og synes disse blindsonene er ganske overdrevet. Alle litt nyere biler i dag har seks speil som fanger opp alt som skjer rundt førerhytta og bakover i en ganske grei vinkel. To speil bakover pluss to med vidvinkel. Ett på høyre dør som dekker høyre fremre del og hjørnet av bilen og ett foran over vindu som dekker hele fronten av bilen. Det finnes sikkert eldre biler uten så mange speil, men det burde isåfall være en kurrant og fornuftig sak å ettermontere. Virker som det er endel vrangvilje fra noen sjåfører til å løse dette.
Har enda til gode å bli overrasket over noen i blindsoner.. Kanskje har jeg vært heldig, kanskje er dagens speiler bra nok hvis de brukes og er riktig innstilt, kanskje er jeg bevisst på ikke å sette meg i en situasjon som kan bli vanskelig? Ser veldig mange sjåfører som feks kjører helt opptil ett fotgjengerfelt før de stopper.. Da blir det mye vanskeligere å ha oversikt over hva som skjer rundt istedet for å stoppe noen meter før. Også og følge med rundt bilen selv når man står stille i trafikken for og evt fange opp noen før de forsvinner inn i en blindsone.
Med det så sier jeg ikke at det ikke er blindsoner, men utifra min erfaring ganske sterkt overdrevet (og det burde man kanskje, en slags sikkerhetsmargin). Men ser at mer også kunne vært gjort fra en god del sjåførers siden for å begrense potensielt farlige situasjoner.
I en ideell verden et det tryggeste for alle parter å holde seg på god avstand og søke øyekontakt med sjåføren uansett kjøretøy.
Har faktisk fått flere overraskelser i personbilen som pga tykk a-stolpe kan skjule både biler og folk hvis enn ikke følger med