Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Mistet kvittering

Re: Mistet kvittering [Re: jaknudsen] #2201869 06/05/2016 14:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jaknudsen
Sitat: GeirK
Sitat: Frank H

Kvitteringen har jeg jo selvsagt ingen anelse om hvor den er, og i nettbanken får jeg ikke sett historikken så langt tilbake.

Hvor langt tilbake får du søkt i Nettbanken? Hos Nordea kan jeg gå to år tilbake.

Er det sant? I Skandiabanken kan jeg søke elleve år tilbake i tid.

Det er bra. Jeg lurer på hva slags nettbank trådstarter har siden han ikke en gang kan søke ni måneder tilbake i tid.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: olechr] #2201872 06/05/2016 14:36
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Et lite sidespor:

Jobbet i tidligere tider i SAS og da jeg fikk "knirk" i en titanramme, gikk jeg grundig til verks.

Leverte ramme og dokumentasjon på Sykkeldelisk, og de bestilt ny ramme på garanti fra USA. Produsent sendte streng beskjed tilbake om at det ikke var slik det foregikk. Sykkeldelisk skulle først sende ramme til USA, og så skulle de vurdere om det var en garantisak. Kom ikke her liksom!

Sykkeldelisk sendte ny beskjed til USA med følgende melding: Kunde jobber som flymekaniker i SAS, og fremla dokumentasjon på sprekkdannelse inne i rammen ved hjelp av NDT og røntgenbilder. Voodoo sendte ny ramme uten videre seremoni.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Mistet kvittering [Re: jaknudsen] #2201888 06/05/2016 15:38
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kvitteringen har jeg jo selvsagt ingen anelse om hvor den er, og i nettbanken får jeg ikke sett historikken så langt tilbake.

Hvor langt tilbake får du søkt i Nettbanken? Hos Nordea kan jeg gå to år tilbake.

Det er ikke noe å bli overrasket over at nordeas nettbank står tilbake for andre bankers nettbanker.
Nordea har en av norges dårligste nettbanker(kanskje verdens dårligste?).

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201893 06/05/2016 16:18
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kan umulig være dårligere en terra?

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201894 06/05/2016 16:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Husker en episode fra den tiden jeg var selvstendig næringsdrivende og Nordea fakturerte for en av leverandørene mine. Plutselig var jeg svartelistet fordi jeg ikke hadde betalt en faktura. Hadde fått to fakturaer som var tilnærmet like i løpet av et par uker. Bare noen titals øre forskjell. Luringene hadde huket av for samme faktura to ganger, de 'ga meg en liten rabatt' tilsvarende differansen mellom de to fakturaene og dermed ble jeg sittende igjen med en ubetalt faktura (varsellamper) og en dobbelbetalt faktura (tydeligvis ingen varsellamper). Purring og inkassovarsel ble negert siden det sto med tydelig skrift at jeg kunne gjøre det ettersom faktura alt var betalt.
Og vips så fikk jeg ikke bestilt varer lenger.
Måtte true til meg deres oversikt over betalingene, oppdaget flere uregelmessigheter og måtte fôre dem med teskje hvordan de hadde jukset inn 'rabatten' for så å ta betalt to ganger for samme faktura.

En unnskylding for dårlig regnskapskikk var det å se langt etter.

Re: Mistet kvittering [Re: Skjelven] #2201903 06/05/2016 17:02
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skjelven
Kan umulig være dårligere en terra?

Nordea sin er iallefall uendelig mye dårligere enn DNB sin.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2202023 07/05/2016 05:26
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Fin avsporing dette - Skandiabanken er konge på nettbank. Og mobilappen er fantastisk.

Div. sportsremedier ...
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2202056 07/05/2016 08:13
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T

Egentlig trenger ikke butikken noe argument siden forbrukerkjøpsloven er ganske klar på at butikken har krav på å se kjøpsbevis for å godta reklamasjonen.

Kan du gi meg en henvisning til hvor forbrukerkjøpsloven er klar på dette?

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2202057 07/05/2016 08:18
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Så første tur jeg skulle bruke den røyk jaggu en glidelås på den jakka også. Denne gangen på lomma.
Jeg tok med denne jakka også til Tri-Sport og litt flau leverte den inn. Er det mulig tenkte jeg.

Men denne gangen klarte ikke de og skaffe en ny jakke da og jeg fikk melding om at jeg kunne få pengene tilbake om jeg kom med kvitteringen.
Kvitteringen har jeg jo selvsagt ingen anelse om hvor den er, og i nettbanken får jeg ikke sett historikken så langt tilbake. Husker jo heller ikke når dette var, eller hvilket kort jeg brukte.

På Tri-Sport vet det veldig godt hvem jeg er og jeg har handlet flere skikkelige dyre sykler der.
Uansett... De hevder hardnakket og slukøret at jeg måtte finne fram kvitteringen hvis de skal hjelpe meg.
Vanligvis hadde jeg gitt blaffen i dette, og bare glemt jakka. Men jeg synes dette var litt rart av dem, og må innrømme at det er litt irriterende.

Det er noe som skurrer litt her. Du reklamerer jo nå på en jakke du nettopp fikk av dem. Det er vel ingen som bestrider hvor den jakken kommer fra?

Re: Mistet kvittering [Re: tygster] #2202068 07/05/2016 09:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tygster

Egentlig trenger ikke butikken noe argument siden forbrukerkjøpsloven er ganske klar på at butikken har krav på å se kjøpsbevis for å godta reklamasjonen.

Kan du gi meg en henvisning til hvor forbrukerkjøpsloven er klar på dette?

Det ser faktisk ut som om forbrukerkjøpsloven ikke spesifiserer dette. Der lærte jeg noen nytt. De aller fleste butikker krever likevel bevis for at varen det reklameres på er innenfor reklamasjonsfristen - og her er det kjøper som har bevisbyrden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: cvrokka] #2202070 07/05/2016 09:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: cvrokka

Det er ikke noe å bli overrasket over at nordeas nettbank står tilbake for andre bankers nettbanker.
Nordea har en av norges dårligste nettbanker(kanskje verdens dårligste?).

+1. Historie fra virkeligheten: Da jeg skulle kreve refusjon for en passasjeravgift fra NSB måtte jeg dokumentere utlegget. Hos Nordea kostet det meg 70(!) kroner å få en kontoutskrift som gikk mer enn 2 år tilbake. Så de har dataene fra min bruk for hånden, men krever klekkelig betaling for å utlevere disse.

Det var siste spiker i kista for meg, nå har jeg Skandiabanken som primærforbindelse og det føles meget bra.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mistet kvittering [Re: Anders A-R] #2202083 07/05/2016 10:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg had nok også valgt Skandiabanken dersom de hadde kunnet gi meg lån med pant på bolig i utlandet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2202100 07/05/2016 12:48
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
De aller fleste butikker krever likevel bevis for at varen det reklameres på er innenfor reklamasjonsfristen - og her er det kjøper som har bevisbyrden.

Igjen, hvor har du dette fra? Forskjell på bevis og sannsynliggjøring. Jeg mener det er det sistnevnte som gjelder, og da er ikke kvittering det eneste som funker.

Re: Mistet kvittering [Re: Gråstein] #2202167 07/05/2016 17:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein
De aller fleste butikker krever likevel bevis for at varen det reklameres på er innenfor reklamasjonsfristen - og her er det kjøper som har bevisbyrden.

Igjen, hvor har du dette fra? Forskjell på bevis og sannsynliggjøring. Jeg mener det er det sistnevnte som gjelder, og da er ikke kvittering det eneste som funker.

Kontoutskrift godtas ofte som kjøpsbevis - er du da enig?

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2202170 07/05/2016 17:56
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg had nok også valgt Skandiabanken dersom de hadde kunnet gi meg lån med pant på bolig i utlandet.

Jeg har hatt Skandiabanken som "primærbank" i ca. 15 år nå. Men jeg har aldri hatt boliglånet hos dem; det har stort sett alltid vært i den banken som til enhver tid kan gi meg de beste vilkårene. Skandiabanken har alltid vært et lite steg bak i så måte, men til "dagligbank" er de uovertrufne.

Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2202189 07/05/2016 19:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

Kontoutskrift godtas ofte som kjøpsbevis - er du da enig?

Hehe, vi er nok ikke så langt unna å være enige. Men det er altså ikke krav om å bevise, det er krav om å sannsynliggjøre om jeg husker dette riktig. Så da er det ikke noe "godtas ofte" som i at det er opp til butikken å avgjøre.

Re: Mistet kvittering [Re: Gråstein] #2202261 08/05/2016 03:44
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Gråstein

Begge deler er riktig. I privatretten gjelder generelt sannsynliggjøring (dvs. over 50% sannsynlig) som beviskrav. Det er da "bevist" i juridisk forstand.

Ovennevnte er også årsaken til at kvittering ikke vil være det eneste som oppfyller beviskravet.

Det er imidlertid også riktig at det er forbrukeren har denne bevisbyrden – det er bare rimelig at den som gjør gjeldende misligholdsbeføyelser grunnet kontraktsbrudd, også sannsynliggjør(/beviser) at det forelå en kontrakt i utgangspunktet. (Dersom hovedregelen hadde vært at en part måtte bevise at denne ikke hadde avtalt noe, ville utfallet, naturlig nok, vært temmelig urimelig.)

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2202564 09/05/2016 07:45
Frank H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg kan nå opplyse om at Det har ordnet seg.
Men litt av problemet her var at jeg har den (u)vanen at jeg sjonglerer med å bruke flere forskjellige kort. Vi ha opprettet forskjellige konto og kort til klær, mat, hygge osv.. I tillegg til et par kredittkort som jeg bruker av og til for å hente inn litt ekstra bonuspoeng. Eller når kona ikke kan se at jeg har handlet sykkelutystyr.

I dette tilfellet hadde jeg brukt er kredittkort. Jeg gjorde et søk gjennom mange kontoer og printet ut alle transaksjoner jeg fant på Tri-Sport og møtte opp med en bunke papirer. De fant ut at en av de passet med et salg der.
Men jeg må innrømme at jeg synes dette ble en klein situasjon ut av.... Som om de ikke stolte på meg? Og jeg tenker jo oppi mitt hode at de hadde løst dette litt mer elegant hvis de hadde hatt lyst. I.o.m at jeg er en kunde som legger igjen mye penger der.

Uansett.. Kan hende det er bare jeg som tenker på det. Jeg er sikkert litt gammeldags.
Det løste seg, og jeg er happy nå!

Redigert av Frank H; 09/05/2016 07:48.
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2202568 09/05/2016 07:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I.o.m at jeg er en kunde som legger igjen mye penger der.

Dette er det ikke sikkert at personalet i butikken har oversikt over.

Men det er litt merkelig at de trenger bevis når de ga deg en ny jakke for noen måneder siden

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2202574 09/05/2016 08:04
Frank H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jo de har det..De vet hvem jeg er... Men det er ikke sikkert DE synes at jeg legger igjen nok ICON_WINK
Ja jeg synes også det var rart.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support