Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Mistet kvittering

Mistet kvittering #2201464 05/05/2016 10:56
Frank H Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
En gang før vinteren som nettopp var kjøpte jeg en Bontrager jakke på tilbud hos Tri-Sport i Drammen som jeg tenkte bruke til vår/høst sykling. Perfekt jakke til det.
Jeg hang jakka i skapet og det gikk noen måneder før jeg tok den i bruk.
Men første gangen jeg brukte den, røyk glidelåsen. Jeg tok med jakka til Tri-Sport og de var greie og kontaktet Foss Sykler som sendte en ny jakke. Jeg var storfornøyd.
Så første tur jeg skulle bruke den røyk jaggu en glidelås på den jakka også. Denne gangen på lomma.
Jeg tok med denne jakka også til Tri-Sport og litt flau leverte den inn. Er det mulig tenkte jeg.

Men denne gangen klarte ikke de og skaffe en ny jakke da og jeg fikk melding om at jeg kunne få pengene tilbake om jeg kom med kvitteringen.
Kvitteringen har jeg jo selvsagt ingen anelse om hvor den er, og i nettbanken får jeg ikke sett historikken så langt tilbake. Husker jo heller ikke når dette var, eller hvilket kort jeg brukte.

På Tri-Sport vet det veldig godt hvem jeg er og jeg har handlet flere skikkelige dyre sykler der.
Uansett... De hevder hardnakket og slukøret at jeg måtte finne fram kvitteringen hvis de skal hjelpe meg.
Vanligvis hadde jeg gitt blaffen i dette, og bare glemt jakka. Men jeg synes dette var litt rart av dem, og må innrømme at det er litt irriterende.

Jeg bare lurer; Er det sånn det praktiseres rundt om kring? Er det vanlig?

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201465 05/05/2016 11:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mulig at du kan omgå hele problemstillingen ved å få hjelp fra banken din til å finne frem til transaksjonen. Det lar seg sikkert gjøre, kanskje endog med noen helt enkle innstillinger av søk i nettbanken.

Forhandler har formelt sitt på det rene når det kreves kvittering eller annen dokumentasjon på kjøp før kjøpesum refunderes. Om det er god kundebehandling i ditt tilfelle er et annet spørsmål.

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201466 05/05/2016 11:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Jeg vil tro at du kan finne transaksjonen i nettbanken - må bare søke litt ekstra. DNB har hvert fall tidligere hatt historikk langt tilbake i tid.

Ad kravet om kvittering er det nok Tri Sport som må dokumentere videre i kjeden for selv å få dekket refusjon av jakka.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201559 05/05/2016 17:31
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne praksisen varierer veldig fra butikk til butikk. Noen er veldig dyktige på å være smidige, mens andre ikke engang gir garanti på varer som kun selges i den butikken, og som ikke har eksistert lenger enn garantiperioden. Da lurer jeg på hvordan butikken tror de skal konkurrere med XXL..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201568 05/05/2016 17:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Alpers
Denne praksisen varierer veldig fra butikk til butikk. Noen er veldig dyktige på å være smidige, mens andre ikke engang gir garanti på varer som kun selges i den butikken, og som ikke har eksistert lenger enn garantiperioden. Da lurer jeg på hvordan butikken tror de skal konkurrere med XXL..

Ikke så mye å lure på egentlig, disse andre av denne typen går selvsagt snart konk.

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201593 05/05/2016 18:32
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Hos DNB får man hjelp via chat til å få gamle kontoutskrifter. Har hatt samme problem engang. Jeg mener å ha lest noe om at det holder å sannsynliggjøre at varen er kjøpt i butikken det gjelder vedrørende reklamasjon, har du kontoutskrift bør de kunne finne en kopi av transaksjonen i systemet sitt.

Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201602 05/05/2016 18:49
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Kan ikke referere til noe lovverk, men jeg fikk hjelp av søstra mi til å krangle med en butikk vedr. garantireparasjon av en Nintendo DS. Den ble kjøpt kontant med bursdags- og julegaver og kvitteringen var borte vekk.

Jeg ga meg når butikken krevde kvittering, mens hun tok med seg DSen, gikk ned til butikken og krevde å få deres kvittering av salget. For det var påkrevet at de hadde lagret i tre år. Vi visste jo hvilken dato den ble kjøpt (sånn ca i alle fall).

Så da ga de seg, fikset garantireparasjon og vi fikk en ny kvittering dersom det skulle dukke opp nye problemer med DSen ICON_SMILE

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201639 05/05/2016 20:30
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Ta i bruk digipost og få kvitteringen fra enkelte rett inn på mail, når man man betaler med kortet...

Redigert av anonym; 05/05/2016 20:33.
Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201716 06/05/2016 07:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sånn for ordens skyld er dette en reklamasjon, ikke en garantisak.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: anonym] #2201745 06/05/2016 08:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous
Ta i bruk digipost og få kvitteringen fra enkelte rett inn på mail, når man man betaler med kortet...

I den ordningen er selv etter flere år så og si ingen butikker med. XXL og Gmax er fint, selvsagt. Men det er også to butikker som er blant de som vel er minst opphengt i at kunden må ha kvittering.
https://www.digipost.no/privat/kart

Re: Mistet kvittering [Re: anonym22] #2201770 06/05/2016 09:38
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Jeg tipper at disse butikken også ville etterlyst kvittering i en sak som denne, når det ikke bare er snakk om å gi ut et nytt eksemplar av samme produkt, men formodentlig pengene tilbake eller annet produkt av samme verdi.
Trådstarter sier jo selv at dette var kjøpt på salg, og da er det litt drøyt at butikken skal gi ut igjen veiledende pris i kontanter.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201791 06/05/2016 10:48
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Sånn for ordens skyld er dette en reklamasjon, ikke en garantisak.

og?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mistet kvittering [Re: Totte] #2201792 06/05/2016 10:49
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Totte
Jeg tipper at disse butikken også ville etterlyst kvittering i en sak som denne, når det ikke bare er snakk om å gi ut et nytt eksemplar av samme produkt, men formodentlig pengene tilbake eller annet produkt av samme verdi.
Trådstarter sier jo selv at dette var kjøpt på salg, og da er det litt drøyt at butikken skal gi ut igjen veiledende pris i kontanter.

Her er det mange butikker som har god praksis. Det er vanlig å trekke fra 25% fra veilprisen om en ønsker å bytte eller returnere varer uten kvittering, da 25% er typisk maksrabatt. De fleste kunder synes dette er helt greit.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201797 06/05/2016 11:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

og?

Og - ikke noe mer enn det. "Garanti" brukes ofte feilaktig om reklamasjon, så jeg tenkte jeg skulle gjøre meg nyttig her ved å hindre videre utbredelse av en vanlig misforståelse.

https://www.advokat.no/kompetanseomraader/eiendomsrett/kjopsrett/garanti-eller-reklamasjon/

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201802 06/05/2016 11:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Frank H

Kvitteringen har jeg jo selvsagt ingen anelse om hvor den er, og i nettbanken får jeg ikke sett historikken så langt tilbake.

Hvor langt tilbake får du søkt i Nettbanken? Hos Nordea kan jeg gå to år tilbake.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201804 06/05/2016 11:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

og?

Og - ikke noe mer enn det.

Med referanse til annen tråd må man huske at GeirK mener akkurat det han skriver og ikke noe mer, til forskjell fra oss andre som med samme formulering ville ment "ingenting av det du sier er relevant fordi dette dreier seg om en reklamasjon, ikke en garantisak" ICON_GRIN

Re: Mistet kvittering [Re: Sepeda] #2201808 06/05/2016 11:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Sepeda

Med referanse til annen tråd må man huske at GeirK mener akkurat det han skriver og ikke noe mer, til forskjell fra oss andre som med samme formulering ville ment "ingenting av det du sier er relevant fordi dette dreier seg om en reklamasjon, ikke en garantisak"

Jeg ser, når jeg tenker meg om, at det er en mulig tolkning her. Det var en nyttig kommentar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201813 06/05/2016 11:39
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
For å spore av ytterligere, vil jeg si at formuleringen "For ordens skyld" i den kommentaren gjorde at jeg leste den slik Geir har presisert at den var ment. "For ordens skyld" betyr jo at man vil presisere elller korrigere noen formaliteter, men ikke har vesentlige innsigelser mot substansen.

Dvs jeg leste det nesten som presisert, fordi jeg også tolket det som et implisitt tips om en mulig vei videre hvis selger skulle vise til at dette ikke er omfattet av garanti.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201814 06/05/2016 11:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her er det mange butikker som har god praksis. Det er vanlig å trekke fra 25% fra veilprisen om en ønsker å bytte eller returnere varer uten kvittering, da 25% er typisk maksrabatt. De fleste kunder synes dette er helt greit.

Er det ikke ganske uvanlig at en butikk lar deg heve kjøpet uten noe som helst bevis på kjøp? Dersom butikken ikke får reklamert mot leverandør, står man jo i fare for å ta et tap som en annen butikk skulle hatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201816 06/05/2016 11:46
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er det ikke ganske uvanlig at en butikk lar deg heve kjøpet uten noe som helst bevis på kjøp? Dersom butikken ikke får reklamert mot leverandør, står man jo i fare for å ta et tap som en annen butikk skulle hatt.

Det kommer helt an på.

Jeg har selv stått bak kassen i butikker, og nektet kunder å reklamere på et produkt de kjøpte av meg, i forrige uke. Bak meg igjen sto en firkantet sjef og ba meg si nettopp det, han sa det samme når de ville snakke med sjefen. Dette gjaldt enten det var et produkt til 50 kroner eller noe til det hundredobbelte. Vi opplevde til og med kunder som kom tilbake etter å ha klaget på vårt produkt i en annen butikk som også solgte varen, og fikk servicen der.

Hadde jeg selv drevet butikk ville jeg hjulpet disse, med forutsetninger om 25% fratrekk i pris, pluss enkle andre forutsetninger som måtte til. Det forundrer meg at mange butikker som viser overnevnte service, er de som samtidig mener internett blir deres bane.

Svært få kunder går inn i en tilfeldig butikk og hevder de kjøpte et produkt der for å reklamere. Sikkert noen, men vil tro det er unntaket. Kjøper jeg et par Shimano-sko, er det uansett Shimano som tar jobben. Men kjøper jeg par Shimano-sko på Milslukern og har en kompis på Sportslageret, kan fint han på Sportslageret si «her, ta et nytt par, vi får et nytt par av Shimano».

Alt over er tilfeldig valgte navn, men sånn har jeg opplevd mange ganger, og sånn mener jeg også det burde være. I USA der jeg reiser mye, er det jo alltid sånn.
«Har du kvittering, nei? Ok, da må du bare fylle ut skjemaet her først, så henter du ny hjelm i hylla der».

XXL er veldig sånn, har fått nye produkter av dem som er tre år gamle, uten kvittering.

Da jeg nylig pusset opp badet klaget jeg på en baderomsvifte som var død da jeg kjøpte den. Var ikke snakk om å få ny, måtte sendes inn, telefoner, mas osv osv, selv med kvittering.

Redigert av Alpers; 06/05/2016 11:48.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201825 06/05/2016 12:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kjøper jeg et par Shimano-sko, er det uansett Shimano som tar jobben.

Det er ikke slik i alle bransjer. Min kone driver en kjøkkeutstyrsbutikk og enkelte leverandører krever å se kjøpsbevis for å kreditere henne det hun refunderer kunden,

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201826 06/05/2016 12:18
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøper jeg et par Shimano-sko, er det uansett Shimano som tar jobben.

Det er ikke slik i alle bransjer. Min kone driver en kjøkkeutstyrsbutikk og enkelte leverandører krever å se kjøpsbevis for å kreditere henne det hun refunderer kunden,

Trolig varierer det fra bransje til bransje, og vi opplevde flere leverandører som var slik. Ingen av de var usmidige når vi forklarte situasjonen, så butikker som kategorisk velger å gjemme seg bak det argumentet kjøper jeg ikke. Har ved reklamasjoner selv endt opp med å kontakte leverandør direkte, og da er ofte situasjonen en helt annen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201831 06/05/2016 12:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sepeda

Med referanse til annen tråd må man huske at GeirK mener akkurat det han skriver og ikke noe mer, til forskjell fra oss andre som med samme formulering ville ment "ingenting av det du sier er relevant fordi dette dreier seg om en reklamasjon, ikke en garantisak"

Jeg ser, når jeg tenker meg om, at det er en mulig tolkning her. Det var en nyttig kommentar.

Ja, eller slik som jeg tolket det. Kjør på med rettsak.

Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201833 06/05/2016 12:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
så butikker som kategorisk velger å gjemme seg bak det argumentet kjøper jeg ikke.

Egentlig trenger ikke butikken noe argument siden forbrukerkjøpsloven er ganske klar på at butikken har krav på å se kjøpsbevis for å godta reklamasjonen.

Min kone opplever stadig at folk forsøker å reklamere på varer hun positivt vet at hun aldri har ført i butikken - så det er ikke alltid at folk går til kjøpsstedet for å reklamere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201834 06/05/2016 12:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Tilbake til dette med reklamasjon vs garanti :-)

Hvis rettighetene dine er gitt gjennom Kjøpsloven e.l. kalles det vel en reklamasjon. Butikker har ikke lov å kalle noe en garanti dersom det ikke gir noe mer enn det Kjøpsloven allerede gir av rettigheter.

Jeg tror også det er en forskjell mellom lovbestemte rettigheter (reklamasjon) og rettigheter butikken har valgt å gi deg (garanti). Videre tror jeg at det er sånn at ved reklamasjon må man bare sannsynliggjøre at den er kjøpt i butikken (kontoutskrift burde være bra nok), mens for garantier kan butikken mer fritt sette regler.

Men dette kan sikkert en jurist svare på i søvne :-)

Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201836 06/05/2016 12:41
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
så butikker som kategorisk velger å gjemme seg bak det argumentet kjøper jeg ikke.

Egentlig trenger ikke butikken noe argument siden forbrukerkjøpsloven er ganske klar på at butikken har krav på å se kjøpsbevis for å godta reklamasjonen.

Sikkert ikke, men hva slags service er egentlig det? «Det er ingen lov som tvinger oss til å hjelpe deg, så da gidder vi ikke».

Gråsonen, fra smidigheten som gjør alle fornøyd til de som kommer til din kone med en skrota miksmaster definitivt ikke kjøpt der, er selvsagt stor.

Det er de som er firkantede og samtidig presenterer logiske brister jeg ikke er så tilhenger av. De er det fryktelig mange av.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mistet kvittering [Re: Alpers] #2201838 06/05/2016 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Gråsonen, fra smidigheten som gjør alle fornøyd til de som kommer til din kone med en skrota miksmaster definitivt ikke kjøpt der, er selvsagt stor.

Når du driver franchise i en kjede, må du følge retningslinjene til kjeden.

Det å urettmessig donere 20% av dagsomsetningen til en kunde som reklamerer på en stekepanne du vet de ikke har kjøpt hos deg, føles ikke positivt for den som driver butikk.

Hvilke logiske brister er det du sikter til?

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: Frank H] #2201864 06/05/2016 14:06
olechr Offline
More than words
More than words
Skjønner godt at butikkene vil ha kvittering. Er mange som kjøper direkte hos importør eller på nett for så å bytte til riktig str i butikk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mistet kvittering [Re: olechr] #2201866 06/05/2016 14:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En periode ga St. Olavs hospital et iittala vannglass til blodgiverne her i Trondheim. Butikkene som førte disse i Trondheim hadde relativt jevn pågang av folk som hadde "ombestemt seg" og ville ha pengene tilbake.

Det er ikke få kunder som bevisst lyver for å skaffe seg rettigheter de ikke har. De lyver om kjøptstidspunktet, kjøpsstedet og de lyver om hva som faktisk har forårsaket skade på en vare. Du brekker ikke tuppen av en MAC-kniv mens du står og kutter gulrøtter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mistet kvittering [Re: GeirK] #2201868 06/05/2016 14:23
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Frank H

Kvitteringen har jeg jo selvsagt ingen anelse om hvor den er, og i nettbanken får jeg ikke sett historikken så langt tilbake.

Hvor langt tilbake får du søkt i Nettbanken? Hos Nordea kan jeg gå to år tilbake.

Er det sant? I Skandiabanken kan jeg søke elleve år tilbake i tid.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support