vurdere kjøp av wattmåler
|
vurdere kjøp av wattmåler
03/05/2016 17:57
|
ledfly
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
tenkte på stages siden det er billigst, men fremdeles dyrt  nesten brukt opp sparepenga på sykkel og hjulsett allerede  men får man igjenn mer av treninga i motsetning til puls eller kan man trene like bra uten?
|
|
|
Re: vurdere kjøp av wattmåler
[Re: ledfly]
04/05/2016 06:32
|
gare
More than words
|
More than words
tenkte på stages siden det er billigst, men fremdeles dyrt  nesten brukt opp sparepenga på sykkel og hjulsett allerede  men får man igjenn mer av treninga i motsetning til puls eller kan man trene like bra uten? Hehe, godt spørsmål  Siden folk ble ganske ok på sykkel i tidligere tider også er jeg ganske sikker på at man kan trene bra uten, men jeg er også ganske sikker på at det kan være et meget godt hjelpemiddel for å styre treningen ennå mer nøyaktig.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
04/05/2016 06:50
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har wattmåler. Fungerer utmerket til å styre intensiteten. Forutsetter at du kjenner wattsonene dine. Spesielt på rulla eller i motbakker synes jeg det fungerer best. Altså med jevn belastning. Når det er sagt stoler jeg mer på opplevd intensitet. Et undervurdert målemiddel.
|
|
|
[Re: erling]
04/05/2016 07:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har hatt wattmåler i én dag så jeg vet ikke så mye om hvordan det funker å kjøre etter watt ute, men jeg kjøpte den hovedsakelig av to grunner: 1) Finne utgangshastigheten på korte intervaller; har brent meg såååå mange ganger på å tråkke til for hardt i starten og ryke på en smell, og 2) Styre intensiteten på lengre, jevne drag, type 10, 15, 20 minutter eller lengre.
Håper og tror at det å trene med wattmåler også ute gjør at jeg unngår alle bajas-øktene der hodet vil så mye mer enn beina.
|
|
|
04/05/2016 07:09
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lærte meg i alle fall ganske fort å pace bedre etter å ha kjørt med wattmåler en stund. F.eks skulle jeg kjøre z5 bakkedrag, men wattmåleren gikk tom for strøm på første draget..da måtte jeg bare trille sykkelen hjem igjen... Neida, men da kjørte jeg på følelse og det skilte 1-2 sekunder på dragene som alle var på ca 4min. Om man vet FTP, lærer man seg også å kjenne hvordan de forskjellige intensitetene _egentlig_ føles.
Jeg synes det er et supert hjelpemiddel for å styre intensitet, at man får bedre treningsutbytte kan diskuteres. Watt er mer pålitelig enn puls, men man kommer også temmelig langt med en laktatmåling for å sette sonene for puls.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
04/05/2016 09:24
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil si at wattmåler krever at du bruker litt tid på å analysere øktene og planlegge treningene. Noe vil du alltid kunne bruke den til og det er skummelt gøy å nerde med en sånn dings, men hvis du stort sett trener etter innfallsmetoden (som man kan bli ganske god av) er treningsverdien ganske marginal.
Med innfallsmetoden mener jeg ikke totalt tilfeldig, men at det konkrete innholdet øktene bestemmes i forkant av økta, basert på hva man har gjort eller ikke gjort i det siste, og følelse av overskudd og underskudd.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
04/05/2016 10:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Litt enig, men samtidig uenig. Selv om man trener etter innfallsmetoden kan wattmåleren bidra til å styre intensiteten på økta på en mye bedre måte enn man kan med puls eller opplevd intensitet.
|
|
|
04/05/2016 10:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg analyserer aldri øktene mine. Finner allikevel effekt-måler veldig nyttig som et praktisk redskap når jeg trener. Har god nytte av den på økter i alle soner, både inne og ute  Jeg hadde allikevel ikke tømt kontoen for å kjøpe meg en.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
04/05/2016 10:50
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
tenkte på stages siden det er billigst, men fremdeles dyrt  nesten brukt opp sparepenga på sykkel og hjulsett allerede  men får man igjenn mer av treninga i motsetning til puls eller kan man trene like bra uten? Hei, Er det noe ved måten du trener på i dag som du ikke er fornøyd med? Har du for eksempel ikke den progresjonen du ønsker? Effektmåler viser deg med hvilken motstand du sykler og en pulsmåler viser deg hvordan kroppen reagerer på denne mostanden. Da reaksjonen i kroppen ofte er treg og varierende fra gang til gang vil en måling av selve motstanden ofte være å foretrekke dersom man står i fare for å trene for hardt og ikke få den utviklingen man ønsker. Rimer dette i ditt tilfelle, så kan en wattmåler være tingen. Er du usikker, så vil jeg anbefale deg å trene med pulsmåler og gjøre øktene dine forutsigbare slik at du har en viss kontroll på motstanden og hva du forventer fra gang til gang. F.eks. finn en bakke der du vet at du skal sykle opp til et punkt på 6 minutter der siste minutt er på terskelpuls. Samme med en flate der tur-retur på en viss tid og distanse vil gi deg det samme. For de fleste av oss er dette tilstrekkelig og en langt rimeligere metode enn å logge watt. Lykke til 
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
04/05/2016 11:54
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
På rulla er jeg helt enig, der var det en del overraskelser. Ute synes jeg det er vanskeligere å styre etter effekt enn jeg hadde trodd, Det gir noen svar når jeg analyserer, men det er ikke så stor forskjell i hvordan jeg gjennomfører økta og dragene. Det kan være jeg blir flinkere etter hvert.
Og jeg mener ikke det ikke har noen nytte, noe får man ut av det uansett. Og jeg har og bruker og synes det er et verktøy.
Allikevel h holder på at for at det skal være verdt penga i form av mer effektiv trening (altså ut over mer moro fordi det er en avansert dings), å må man legge en del løpende innsats i å se på resultater og skjønne hva som skjer. Og det må føre til endringer i treningen, ellers er det jo ett fett.
Nå sykler jeg helst terreng, og nest helst grus.
|
|
|
[Re: oyvin]
04/05/2016 12:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har bare effekt-måler for landevei. På terrengsykkelen tror jeg det gir for lite tilbake da det blir for ujevne målinger (watten går for mye opp/ned). I terrenget synes jeg egentlig det funker bra nok med puls/følelse. Kjører enten "all in" eller noe som er rundt/rett under terskel/rittfart for lengre drag.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
04/05/2016 12:49
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har hatt stor glede og nytte av wattmåleren. Kjørte tempo nylig, og fikk en mye jevnere flyt, og forbedring fra i fjor på ca 30 sek ( har hatt en stygg tendens til å dra på for mye i starten). Nesten uvurdelig på bakkedrag, ved å kjøre etter snittwatt og ikke etter puls.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
04/05/2016 16:49
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
fremdeles dyrt  nesten brukt opp sparepenga på sykkel og hjulsett allerede Nå vet jeg ikke hvilken sykkel og hjulsett du har og har hatt, men jeg er ganske sikker på at du tjener mer tid på en wattmåler (forutsatt at du bruker den ganske fornuftig) enn å bruke 7000 kroner (eller hva Stages koster) mer på sykkel og hjulsett.
|
|
|
06/05/2016 11:17
|
ledfly
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
hmm. tenker jeg får se an litt ossen det går når siste uke med hardtrening er ferdig, som er i neste uke om jeg evt. kjøper en sånn wattmåler. vet jeg starter litt hardere en jeg avslutter somregel så litt ujevne tider, kjennes kanskje hardere ut men intensitete er jo litt lavere. men har ivertfall hadt veldig bra framgang hittil, mer en før ivertfall. det jeg hadde før var en nakamura pursuit 4.0 da, som veier 9 kilo eller noe sånt, som var litt knapp i størrelsen også. til en giant tcr 1 med irwin ia-22 hjulsett tilsvarende dura ace cl24 på vekt. tror ikke det er mye forskjell på kvaliteten heller. da det skal være top notch hjul til normal pris.
|
|
|
06/05/2016 11:30
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Aha, landevei. Da er det litt lettere å hente gevinst. Men en wattmåler må fortsatt føre til endringer i trneingen for at den skal være til nytte. Og endringene må da gå i (mest mulig) positiv retning, og dermed bør du vite hvilke forbedringspunkter du skal adressere. så jeg holder på at det krever en egeninnsats. Men det er litt lettere å gjøre den egeninnsatsen på landevei der det er jevnere belastning. Å kjøpe temposykkel uten wattmåler må vel være som å kjøpe bil uten hjul, men det høres ikke ut som du er der 
|
|
|
10/05/2016 18:10
|
ledfly
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
bestilte meg like så greit en wattmåler. så jeg får mer kontroll over treninga og intensitet. og forhåpentligvis bedre resultater. får den vel i posten om et par dager. så blir spennende og se ossen jeg kjører da så får jeg vel en pekepinne på ossen jeg har kjørt tidligere også. så ny cts test før oppstart på et nytt cts program i neste uke en gang. strava premium er ganske kjekt da 
|
|
|
|
|