Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forkjølt i 3 månader

Forkjølt i 3 månader #2200815 03/05/2016 11:54
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I starten på februar fekk eg eit eller anna som gjorde at eg vart heilt forferdelig sliten, type sov 18-20 timar i døgnet. Etter ei veke var eg nokolunde oppegåande igjen, men har likevel ikkje vore meg sjølv etterpå. Til dagleg føler eg meg heilt frisk, men dersom eg prøver på litt fysisk aktivitet seier det fullstendig stopp. Å gå ein roleg tur går greit, men dersom eg f.eks. løfter noko tungt er eg sliten i fleire timar/dagar etterpå. Har hatt ei skikkeleg treningsøkt i perioden, og då vart eg sengeliggande i over ei veke etterpå. Einaste symptomene utover dette er tørrhoste og litt forhøga slimproduksjon.

Har vore til legen tre gonger og ein gong til øre-nese-hals-spesialist utan at dei har blitt noko klokare. Alle blodprøvar som er tatt er normale. Kan eit virus gjere at eg får slike symptom, og kor lang tid kan det ta før eg blir bra? Er det noko eg bør teste som eg ikkje har gjort? (Har tatt det normale, crp, slimprøve, B12, ...)

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2200824 03/05/2016 12:05
jan erik Offline
Besatt
Besatt
....D vitaminer,stoffskifteprøver

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2200825 03/05/2016 12:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är desverre klart att man kan gå riktigt länge med en del virus.

Gunde Svan (och resten av hans familj) hade för några år sedan ett virus, twar tror jag det var, som gjorde de väldigt slitna under ett års tid. Trots att jag tror att han fick bra hjälp så tror jag det tog flera månader innan de kom fram till vad som var fel.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: fredriks] #2200846 03/05/2016 12:45
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: fredriks
Gunde Svan (och resten av hans familj) hade för några år sedan ett virus, twar tror jag det var, som gjorde de väldigt slitna under ett års tid. Trots att jag tror att han fick bra hjälp så tror jag det tog flera månader innan de kom fram till vad som var fel.
Twar er ikkje virus, men bakterie... Uansett takk for tips. Har vore inne på tanken før, men slimprøven var negativ. No ser eg at falske negative er ganske vanleg for den type prøvar, då bakterien formeirer seg sakte. Har inntrykk av at både fastlegen og ØNH meiner at eg berre bør HTFU, men sjølv synes eg ikkje at det er så kult å bruke livet på netflix i vente på at eg kanskje skal bli bra av meg sjølv.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2200878 03/05/2016 14:14
progres Offline
Besatt
Besatt

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2200989 03/05/2016 20:28
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Heldigvis ikkje så gale. Alt er heilt ok så lenge eg held meg i ro. Problemet er fysisk aktivitet av ein viss intensitet, dvs trening. Har prøvd å sykle roleg til jobben, men motbakkane heim igjen blir for mykje.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201003 03/05/2016 20:55
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: boltzmann
Å gå ein roleg tur går greit, men dersom eg f.eks. løfter noko tungt er eg sliten i fleire timar/dagar etterpå.....
Har vore til legen tre gonger og ein gong til øre-nese-hals-spesialist utan at dei har blitt noko klokare.

Mange muligheter.
Har noen av disse legene lyttet på hjertet ditt ?

Dette er uansett noe du bør finne ut av. Forlang en henvisning til en medisisk poliklinikk.

Redigert av progres; 03/05/2016 20:57.
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201092 04/05/2016 07:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: boltzmann
Heldigvis ikkje så gale. Alt er heilt ok så lenge eg held meg i ro. Problemet er fysisk aktivitet av ein viss intensitet, dvs trening. Har prøvd å sykle roleg til jobben, men motbakkane heim igjen blir for mykje.

Du trenger ikke å ende opp sengeliggende.

Får du nok søvn?

Hvis de ikke finner ut noe i andre undersøkelser skader det heller ikke å ta det pent en stund fremover. Skader ikke å ta det pent frem til undersøkelsene heller.
Vi har vært inne på dette før i en annen forkjølelsetråd, få nok søvn.

Sa jeg at du må passe på å få nok søvn?

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201186 04/05/2016 11:05
Tex Offline
Besatt
Besatt
18-20 timer i døgnet høres ut som nok søvn ...

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201223 04/05/2016 12:18
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Generell utmattelse kan ha mange årsaker, alt fra merkelige infeksjoner til depresjon, via en hel del annet. Det som ikke hjelper, er å bekymre seg eller stresse for å bli frisk. Blir du dårligere av å presse deg, så ikke press deg.

Og om du ikke har gjort det allerede: Sjekk stoffskifte, B12, diabetes og alle andre tenkelige og utenkelige årsaker. Gå gjerne til en annen lege, om den du har nå, ikke er for interessert.

Jeg har slitt en del med utmattelse som skyldes stress, som igjen er relatert til angst og depresjon. Slik utmattelse er ofte ledsaget av lette forkjølelsessymptomer. Men: Du skal ikke avskrive noe som har vart så lenge, som en enkel virusinfeksjon eller et stressymptom, før andre forklaringer er utelukket.

Lykke til, og god bedring.

Redigert av lektorHaugen; 04/05/2016 12:19.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201283 04/05/2016 15:33
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg hadde noen lignende symtomer i fjor og gikk til legen hver uke i 8 uker før noen til slutt skjønte hva det var. En merkelig betennelse som heter Sarkoidose. Kan slå ut på mange forskjellige måter og er vanskelig å finne ut av.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201304 04/05/2016 18:04
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde du influensa eller kraftig forkjølelse først eller kom det bare snikende? Jeg har ikke så mange gode råd men spør fordi jeg er slått ut på fjerde uka etter at jeg hadde en influensalignende sykdom i april. Feberen ga seg etter en uke men det sitter igjen i luftveiene og jeg har null overskudd. Doktoren tar crp og sier at jeg må ta tiden til hjelp men jeg synes jeg har litt dårlig tid for jeg brakk håndleddet i vinter og var allerede på etterskudd før jeg ble syk. Jeg klarer heldigvis å sykle noen korte rolige turer i uka så det høres ut som jeg er litt sprekere enn deg. Det du beskriver høres ut som da jeg hadde kyssesyken for ti år siden. Det gikk på en måte over til slutt men har nok ikke blitt den samme igjen etterpå. Frustrerende at legene har så lite kunnskap om infeksjoner og ettervirkningen av de. God bedring!

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201310 04/05/2016 18:21
Nemo Offline
Medlem
Medlem
Twar/chlamydophila kan også påvises vha blodprøve hvis det har gått litt tid. Det er størst sjans for å få napp på nese/hals- prøve inntil de 4 første ukene man er syk. Men det følger gjerne med langvarig hoste og feber til en sånn infeksjon, så det spørs vel. Uansett ingen grunn til å ikke utelukke det..

IG: audragnarock
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201338 04/05/2016 19:21
Nemo Offline
Medlem
Medlem
Nevner også allergi. Jeg føler meg tidvis sjuk og sover MYE når jeg er midt i pollensesongen. Og den kan begynne så tidlig som februar..

IG: audragnarock
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201424 05/05/2016 07:25
H
hcb Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sliter med noelunde det samme, men har pågått nå i lengre tid.
Er på 13'ende måned med jækelskapet.
Blir utmattet av fysisk aktivitet, og har irritert hals.
Men har ikkje sovet noe mere enn normalt.
Har vært inne og testet ut forskjellige teorier hos 2 ØNH, samt byttet fastlege ifjor høst da min tidligere ikkje tok ting seriøst.
Har tatt X antall blodprøver og testet for allergi, og har gått 2 måneder på glutendiett.
Tatt CT scan av lunger og ultralyd av organer.
De finner ingenting "feil" med meg. Men sliter med og gå på jobb da eg har en fysisk krevende jobb.
Det begynte april ifjor med en kraftig influensa, muligens Epstein-Barr virus (kyssesyke), men det går ikkje an og dokumentere irriterendes nok.
Er nå sykemeldt for en lengre periode, og det virker som om det hjelper. Havner ivertfall ikkje på sofan etter eg har komt fra jobb og klarer og ta meg litt av guttungen som eg slet med tidligere.
Var tilbake ca 80/90 % etter sommerferien ifjor, men kjørte på med en lengre overtidsperiode på jobb og havnet tilbake til der eg var.
ØNH legen har konkludert med at det er en "postviral sjukdom" som er blitt trigget av kyssesyken. Men dette er bare en teori dessverre.
Skal inn for en runde til for og sjekke stoffskifte og slikt nå.

Ødela omtrent hele sykkelsesongen ifjor, og skisesongen i år. Sykkelsesongen i år ser det og dystert ut for..

Redigert av hcb; 05/05/2016 07:35.
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201427 05/05/2016 07:50
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
Ikki alene altså...
Har mistet 7 uker trening siden oktober pga flere runder med influensa, omgangssjuke og forkjølelse. Føler meg slapp og sliten 90% av tiden. Går å venter på å få tatt en stabel med prøver. Har forøvrig alle symptomene på jernmangel men er redd prøvene jeg skal ta ikke gir meg noen svar. Går mot en spolert sesong.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: hcb] #2201428 05/05/2016 07:55
R
reserveSyklist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei,

Du kan be om å sjekke immunforsvaret ditt med blodprøver.
Typisk etter harde infeksjoner så kan immunforsvaret få en knekk. Hvis det er lave verdier så bruker kroppen mye energi på å bekjempe "småtteri" i kroppen konstant. Jeg fikk kronisk nedsatt immunforsvar etter kyssesjuken og ble konstant sliten og mye småsjuk. Ble aldri kvitt forkjølelser etc.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201432 05/05/2016 07:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg var såpass forkjøla i to uker nå at jeg ikke fikk trent, samt at jeg sleit meg å delta i daglige gjøremål. Vondt i hodet og i kroppen, mye snørr og vondt i halsen. Jeg er allergisk og tok Aerius-piller.
Jeg ble først ok frisk igjen da jeg oppgraderte til kraftigere allergi-piller.
Jeg bor i Spania så her har det vært det pollenspredning for alle penga en stund allerede.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201512 05/05/2016 15:19
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sjukdomsforløpet var som følger: Laurdag 30. januar tok eg meg ein joggetur. Hadde trent ganske hardt den veka, men følte meg likevel heilt fantastisk. Seinare på kvelden begynte eg å bli litt småslapp, og vakna opp med tett nase og litt uggen på sundagen. Likevel ikkje verre enn at eg tok meg ein kort og roleg skitur. Utover veka vart eg verre, og på tysdag kveld heilt sengeliggande. Ingen feber og heller ikkje spesielt tett, men var kjempesliten og sov gjennom heile døgnet. Var nokonlunde bra til måndagen igjen, men har ikkje vorte noko betre etter det. Symptomene utover utmattelse, er litt irriterte luftvegar, litt tett nase og tørrhoste. Det er forøvrig noko eg går rundt med veldig ofte, sjølv når eg er frisk.

Har pollenallergi mot bjørk og timotei, og har tatt ny allergitest i forbindelse med dette. Har byrja på aerius etter påske, utan at allergien har slått til for fullt enno. Som sagt ikkje heilt sikker på kva som er testa for av andre blodprøvar, men fekk eit brev med resultat på div. hormon, mineralar og vitaminar. I tillegg er det testa slimprøve for twar, mykoplasma, chlamydia pneumoniae. Tatt røntgenbilete av lungene som var heilt normalt, og ventar på ct-scan av bihulene. Føler meg litt tett i nasen, men det gjer eg som sagt ofte.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201613 05/05/2016 19:13
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Har ikke noe peil på det andre, men har også allergi for Bjørk. I Oslo har den faktisk varten en uke nå, og erveldig kraftig de siste 2-3 dagene i hvertfall.

Brukte selv Aerius tidligere, men ble en annen verden etter at jeg byttet til Telfast. Allergispesialisten sa den fordelte effekten bedre utover døgnet. Jeg tok pillen på morgenen og var gåen på kvelden. Er ikke sånn nå.

Nesespray for allergi med kortison (eks Nasonex) hjelper også v eldig hvis dette er grunnen til at nesa er tett...

Redigert av Renzir; 05/05/2016 19:14.
Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2201637 05/05/2016 20:25
J
Joak.VF Offline
Fersking
Fersking
J
Har opplevd lignende som du beskriver forrige vinter dog litt mildere.
Dro til legen og nevnte at jeg trodde jeg hadde b12 mangel (i familien) tok test, hadde for lite D-vitamin men visstnok ikke b12. Hjalp med D-vitamin men var fortsatt uvanlig sliten.
Dro til en ny fastlege (annet fylke) etter å ha til tider vært svimmel, ustødig, glemsk. Det viste seg at jeg hadde ganske stor mangel på b12, spurte det gamle legesenteret hva jeg målte til forrige test og legen jeg har nå ble veldig overrasket over at jeg ikke hadde fått b12 injeksjoner på den tiden(går det for lavt over en lang periode kan man utvikle skade på nervesystemet er tilogmed dødelig). Effekten av å begynne å ta b12 viste seg omtrent dagen etter.
Poenget: Før var det omtrent bare eldre som fikk mangel. Nå får flere og flere yngre mangel på det og det er en mulighet at legen kan ta feil.
Hadde spurt legesenteret om svaret på prøven for å være helt sikker.

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2320704 29/06/2016 07:17
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
No har eg vore forkjølt i fem månader. Bytta fastlege, men det hjalp ikkje. Ho føreslo at eg heller skulle ta ein tur til homeopat...

Re: Forkjølt i 3 månader [Re: boltzmann] #2320751 29/06/2016 08:27
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Homeopat? Ffs. Det var en merkelig måte å si at hun ikke finner noe feil på.

Jeg tror på allergi. Og det er noe jævelskap. Har selv tatt feil av forkjølelse og allergisk reaksjon flere ganger. Min erfaring er at det ikke er så lett å forebygge/gardere seg. Blir ekstra sliten/trøtt dagene rett etter trening, hvis jeg orker å trene i det hele tatt.

Moderator  support