Fuji Cross og Fuji Tread er samme ramme. Forskjellen ligger i komponentene. De mest åpenbare forskjellene (foruten dekk) er utveksling og bremser.
Cross 1.5 er satt opp med klassisk todelt cx-krank 36/46 og kassett 11-28. Cross 1.1 har enkel krank (1x11) med 42 på krank og kassett 11-32. Begge disse utvekslingene egner seg godt til cyclocross, men om du tenker å bruke den som landeveis/grussykkel vil en bredere utveksling være nyttig.
Dette tar Fuji Tread 1.1 hensyn til. Sykkelen er satt opp med kompaktkrank 34/50 og kassett 11-32, i likhet med mange komfortracere og gravel grinders. Dette gir betydelig bredere utveksling enn Cross-modellene - man får både lettere og tyngre gir.
Cross 1.5 er satt opp med rimelige mekaniske skivebremser mens både Tread og Cross 1.1 har hydrauliske bremser. Hydrauliske er overlegne mekaniske på alle vis og vil holde seg bedre i verdi ettersom det kan forventes at hydrauliske blir den nye standarden i løpet av få sesonger.
Altamira CX i karbon er en rittsykkel for cyclocross med tradisjonell cx-krank 36/46, kassett 11-28 og hydrauliske skivebremser. Den kan man garantert ha mye moro med utenfor cx-banen også, men på asfalten kan man altså savne tyngre gir og i de bratteste, lengste grusbakkene kan man savne lettere gir.
For generell bruk peker Tread ser ut som en god modell med bred utveksling og hydrauliske skivebremser.
Alt det ovennevnte med forbehold om at jeg ikke har erfaring med de konkrete Fuji-syklene, men har lang lang erfaring med forskjellig utveksling og bremsesystemer på cx.
For andre modeller å vurdere, se f.eks. den nylige tråden
Kjøp av ny cx og mange andre under "Sykkelkross" og "Racer".