|
|
|
Trening mot (ekstra) lange turritt på landevei
|
Trening mot (ekstra) lange turritt på landevei
02/05/2016 11:53
|
Minolta
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Hvordan legge opp trening mot lange turritt..
Tenker lange turritt ala Vatternrunden/T-O/1000km i utlandet, turritt med TDF/Giro-fjell/Alpeturritt o.l. Har ikke fokus på merke i Birken, men å holde grei fart i lang tid. Hvordan trene opp toleransen i 2-3? Hvordan bli seigere i bakker? Fokus er ikke KOM, men å gjennomføre uten infarkt.
Kjører allerede lange turer på 4-5+ timer og enkelte dager med bakkedrag.
Leser på nettet om hvordan enkelte trener til ultraritt. Treningen som ble tipset om der var: max 65% puls i opptil 75% av distansen. 10-minutters intervall 10-minutters intervall bakketrening Lange tempodrag(over en time)
Er dette en plan?
Nå er jeg ikke i kjempeform akkurat. Hadde jeg hatt godt av kortere intervall i begynnelsen for å få opp formen (typ 4x4 o.l.?)
Eller er det bare å trene på det man vil bli god på ,altså enda fler og lengre turer og legge inn bakker i løpet av turen?
Har ikke noen typiske lange bakker i nærområdet, men har 2 bakker jeg bruker nå: - 2km bakke med 9% stigning på grus / - 4km bakke med 5% stigning asfalt Gønne på 3-4 intervall der jeg er på stålet etter hver runde eller kjøre flere intervaller hvor jeg har litt igjen?
|
|
|
Re: Trening mot (ekstra) lange turritt på landevei
[Re: Minolta]
02/05/2016 13:35
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Kjør lange drag på terskel, kjør lange turer der du prøver å holde en gitt snittfart. Det har funket greit for meg, iallefall. Ser du bor i Lier, her er det mange lange bakker å trene i også. Hagatjern, Saasenveien, Lurtoppen, Stenseth opp til Steindammen osv.
Jeg synes ikke 4x4 funker så bra til å få formen til å løsne, trenger mer noen lange harde turer for å kjenne at den kommer. Men dette blir jo opp til hva som funker for hver og en. Ellers så er det vel bare å få mange timer på sykkelen, og passe på at ikke alt blir bare rolig og sløvt, så kommer form av seg selv.
Lars Olav
|
|
|
02/05/2016 15:58
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finn deg en klubb i nabolaget m hyggelige folk som har fokus på den type ritt for en på ditt nivå. Det et mye å hente på å bli god i et felt, luke vekk "småfeil", kjøre rulle osv. Trygt for deg og de rundt deg. Masse tips å plukke opp.
Og ja, lange turer ....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/05/2016 06:23
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
http://www.randonneurs.no/brevet/oslo/Anbefaler å sjekke ut dette. Har vært med på noen breveter selv, og det er kanonbra trening i å tåle å sitte lenge på sykkelen. Hvis du blir med på full serie med breveter (200 km, 300, 400 og 600) så blir du gradvis tilvendt å sykle lange turritt. I fjor ble det arrangert annenhver uke på våren (i Trondheim, men det var sikkert omtrent det samme i Oslo), slik at man rekker å restituere både rumpe, bein og hode i mellomtiden. Vær obs på at en brevet er en merkelig form for arrangement, på en måte en mellomting mellom et ritt og en treningstur (men nærmest en treningstur, spør du meg, selv om de kaller det ritt).
|
|
|
|
|
|
|