|
Kjøpsråd fatbike
|
Kjøpsråd fatbike
02/05/2016 11:37
|
Hundeviskeren
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Skal kjøpe fatbike snarest. Bruksområde (inntil videre): trene (meg og hund) på sti, på snø (i hvert fall senvinter) og på fjellet sommerstid. Som transportmiddel på (utallige) fjellfisketurer sommerstid. Hadde egentlig kjøpt en brukt White Fat2 Interceptor Carbon, men det ble dessverre ikke noe av... Er helt grønn på fatbike, men brukbar erfaring med terrengsykkel. Er ute etter god kvalitet, grei vekt, i utgangspunktet uten demper, gjerne pent brukt. Pris: tja +- 10 000? Trenger råd og innspill fra noen som har erfaring og kan noe om dette. Hva skal man se etter, ev styre unna, osv. Mulig det er tråder på dette fra før...
|
|
|
Re: Kjøpsråd fatbike
[Re: Hundeviskeren]
02/05/2016 12:10
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Skal kjøpe fatbike snarest. Bruksområde (inntil videre): trene (meg og hund) på sti, på snø (i hvert fall senvinter) og på fjellet sommerstid. Som transportmiddel på (utallige) fjellfisketurer sommerstid. Hadde egentlig kjøpt en brukt White Fat2 Interceptor Carbon, men det ble dessverre ikke noe av... Er helt grønn på fatbike, men brukbar erfaring med terrengsykkel. Er ute etter god kvalitet, grei vekt, i utgangspunktet uten demper, gjerne pent brukt. Pris: tja +- 10 000? Trenger råd og innspill fra noen som har erfaring og kan noe om dette. Hva skal man se etter, ev styre unna, osv. Mulig det er tråder på dette fra før... Etter snart 5 år på tjukkas er mine egne preferanser noe sånt som dette: Stål framfor alu - mer komfort på sti, god holdbarhet, masse fester for bærere o.l. på ramme og gaffel hvis du skal på ekspedisjon. Stiretta geometri framfor XC-type geo. Kort sagt så har vel de fleste husmerkene til norske butikker mer XC-geo. Det fungerer fint på snø og grus, og man kan kanskje tro at det fungerer bra på sti også inntil man prøver en sykkel som faktisk har stigeometri. Sykler som feks. Surly Icecreamtruck og Surly Wednesday har stigeometri og er også klare for dempegaffel hvis man ønsker å ettermontere dette. Pugsley og Moonlander er ikke laga for å ha dempegaffel og har litt mer gammeldags geometri, men fungerer bra på sti likevel. Det er også andre merker som har sykler som ligner på Pugsley og som er rimelige i innkjøp som feks. Charger. Salsa har sykler i alu og karbon, de har også noen modeller som er mer retta mot sti og ekspedisjoner, og andre som er retta mot konkurranse/lav vekt. 9:zero:7 har sykler som er retta mest mot snøsykling og har mer XC-geo og veldig lavt innsteg, noe som er en fordel i dyp snø. Jeg har sykla endel på en sånn, men syns ikke det blir så bra på sti som Surly sine modeller. På snø er de supre. Det har jo etterhvert blitt en jungel av feithjulinger på markedet, masse husmerker samtidig som alle de store produsentene også har egne modeller. Du må nesten bruke litt tid på å sette deg inn i hva som finnes og vurdere ut i fra dine behov (og lommebok) hva som vil passe best for deg. Stålmodeller veier i utgangspunktet en del mer enn alu, men kan gjøres lettere med litt oppgraderinger av ting som dekk, sete og andre komponenter.
|
|
|
02/05/2016 19:17
|
Hundeviskeren
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for informativt svar! Har sett litt på Moonlander - liker det enkelt. Til mitt bruk er kanskje stål et godt valg, selv om vekta blir noe høyere. Virker som den ville passe til fjellturer med fiskestanga også...
|
|
|
03/05/2016 06:47
|
Hundeviskeren
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk igjen! Moonlander "en bra start" fordi den fort oppleves som litt sirumpa, traust og lite leken - eller fordi kvaliteten tilsier det kun er en start? (Det første kan jeg leve med - det passer faktisk:)
|
|
|
03/05/2016 06:56
|
andy81
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Moonlander er vel på vei ut av surley sin katalog?
Jeg vet mange er fan av den, men det er en av de første fatbikene som kom ut og mye har forandret seg siden den gang. Offset ramme, 135mm nav, ikke spes leken geo, etc.
Av surly sin katalog så mener jeg definitivt ICT (den kan t.o.m. ta vee 2xl dekk) er det beste valget, med wednesday som et godt alternativ for de som ikke ønsker litt mindre flesk og ikke trenger støtte for de største dekka.
Her er din optimale checkliste hvis du skal kjøpe ny sykkel i dag og bruke på sti/snø/fjell: -Stigeometri - relativt slækk og leken -bluto kompatibel -gjennomgående akslinger -150mm front nav og 197mm baknav.
i tillegg er det en fordel med følgende: -rackfester/rackmounts -justerbare dropouts
alu, carbon, stål spiller mindre rolle så fremt du ikke har en egen preferanse. Gode carbonrammer er lette og dyre. Knall å sykle på, kjipt å tryne med. Stål er som nevnt topp siden du får mye rackmounts og kan fikse den lett hvis du tryner, men de er skikkelig tunge. Alu er litt midt i mellom, siden du får grei vekt og ofte rackmounts, men mange synes alu kan være litt slitsomt å sykle på pga vibrasjoner mm som forplanter seg. (dette kan du dog bøte på med carbon/stål deler)
For 10 lapper så får du trolig ikke verken tak i carbon eller stål, siden de gode stålsyklene koster skjorta i likhet med de gode carbonsyklene. Sleng på 5 lapper til derimot og du kan fort få en del muligheter.
Fjorårets modeller finnes ofte billigere, men vær obs: Bla intersport har en tendens til å selge ut flere år gamle modeller som "fjorårets" med da dårlige tilbud sammenliknet med hva du får.. Igjen gå til sjekklista ovenfor hvis du skal legge 10 000 + i en sykkel. Sjekk også finn, det hender at du finner gode deals der.
|
|
|
03/05/2016 07:27
|
Hundeviskeren
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heller 15 lapper og fornøyd, ja! Presiserer at bruksområde blir mer "transport" enn lek (er blitt for gammel), men på sti, fjell og snø. Rackmounts - ja. Skeptisk til carbon pga sårbart for brudd-/slagskader. Følger med på finn...
(Kan få en Moonlander til 8 lapper (ny) - derfor trengte jeg litt synspunkter på akkurat den.)
|
|
|
03/05/2016 07:31
|
btm
Besatt
|
Besatt
En ny Moonlander til 8 lapper må jo være et kupp, særlig ut i fra bruksområdet du skisserer.
btm
|
|
|
03/05/2016 07:55
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Det er mulig å få 2015-modellen av Diamant Mammut F4 til rundt 8500,- hos Intersport og G-sport, det er mye sykkel for pengene selv om den er omtrent like (lite) sexy som Toyota Avensis...
Skal du sykle på snø ryker du på 3000,- for ordentlige vinterdekk (f.eks 45NRTH Dillinger 5 eller Vee Snowshoe 2XL) og det er ikke usannsynlig at du kjøper sommerdekk også (1200,- - 1500,-).
Jeg er fornøyd med Mammut F4, er veldig glad jeg kjøpte en sykkel som tar 5" dekk -og at jeg brukte 3000,- på Dillinger 5 med pigg.
Med dobbelt så stort budsjett (20k+) ville jeg kanskje vurdert en brukt sykkel med stigeometri og demper. Men ville fortsatt gått for brede felger (100mm) og mulighet for 5" dekk.
Thomas
|
|
|
03/05/2016 08:20
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Har ikke hørt noe om at Moonlander er på vei ut av Surly sitt sortiment. Pugsley er jo urfatbiken, Moonlander er ny i forhold og ble vel tilgjengelig i 2012. Skal man handle på budsjett er en Moonlander i god stand eller på tilbud et veldg bra kjøp.
Ser det er en kar over her som mener ICT er den beste å satse på av Surly sine modeller, jeg ville heller gått for Wednesday. Kjenner folk som har hatt ICT og bytta over til Wednesday. Wednesday er litt lettere enn ICT, ikke fullt så slakke vinkler, bruker standard gjenga krankhus, er klargjort for senkepinne med intern kabelføring og kommer med hjul som har felger som er laga for å kunne settes opp slangeløst (det funker, har selv gjort det). På den andre siden er ICT fin hvis du vil ha råest mulig stiegenskaper og den er bedre utstyrt enn Wednesday når det gjelder drivverk og bremser. Du kan også gjøre en god deal på ny ICT for tida. For en allroundsykkel er det besdre med 82mm felger enn 100mm. Med 100mm felger blir felgkantene veldig utsatte med mindre du bruker de aller bredeste dekka. På barmark og sti fungerer det bedre med 65mm eller 82mm felger og du kan også bruke dekk på 4" uten at felgkantene blir for utsatte. 4,6" dekk på 82mm felger gir en veldig fin profil. 100mm felger er selvsagt enda litt bedre på snø.
|
|
|
03/05/2016 10:26
|
Hundeviskeren
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Avgjørelse tatt - det ble Moonlander. Så får jeg ta det derfra - det er jo nå det begynner... Takk for alle gode tips!
|
|
|
03/05/2016 10:33
|
btm
Besatt
|
Besatt
Gratulerer med fet (i ordets rette forstand også) sykkel, det blir garantert bra. Ut på tur nå 
btm
|
|
|
03/05/2016 11:45
|
Hundeviskeren
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nå blir det tur - er så heldig at føret på fjellet har vært helt topp i det siste. Satser på fortsatt kuldegrader på natta...
|
|
|
|
|