Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys)

Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) #2200209 01/05/2016 21:18
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Vårt trofaste Gram er blitt stille og varmt.

Har forsøkt å ta ut og sette inn kontakt (ventet en stund, dvs et kvarter elns), men ingen lyd eller livstegn.
Stansen er nok skjedd sist kveld/natt (Kjøleskapet er helt avrent og tørt på innsiden og lunkent), men ble først oppdaget i ettermiddag, det er fullt av vann i skåla over (Danfoss-)kompressoren, så den har nok ikke vært særlig varm i det siste.. (Skapet laget litt lyd for et par dager siden, kompressoren ble forøvrig sist skiftet for ti år siden... og skapet er 35 år +)

Er det termostat, relè eller selve kompressoren som er mest sannsynlig årsak? Har liten tro på at det blir mirakuløst liv i det igjen i morgen tidlig men lar være å plugge inn nå..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200279 02/05/2016 07:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ingeplinge
Vårt trofaste Gram er blitt stille og varmt.

Har forsøkt å ta ut og sette inn kontakt (ventet en stund, dvs et kvarter elns), men ingen lyd eller livstegn.
Stansen er nok skjedd sist kveld/natt (Kjøleskapet er helt avrent og tørt på innsiden og lunkent), men ble først oppdaget i ettermiddag, det er fullt av vann i skåla over (Danfoss-)kompressoren, så den har nok ikke vært særlig varm i det siste.. (Skapet laget litt lyd for et par dager siden, kompressoren ble forøvrig sist skiftet for ti år siden... og skapet er 35 år +)

Er det termostat, relè eller selve kompressoren som er mest sannsynlig årsak? Har liten tro på at det blir mirakuløst liv i det igjen i morgen tidlig men lar være å plugge inn nå..

Hvis du får til å koble en ledning forbi termostaten og kompressoren ikke starter, er det antakelig kompressoren som er gåen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200337 02/05/2016 09:14
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Det er nok et godt tips, takk! Jeg skal prøve det.

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200368 02/05/2016 10:44
G
GertA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Kan også være startrele til kompressoren som har tatt kvelden. Kompressoren har en egen startvikling for å klare å dra igang, hvis startrele da ikke fungerer klarer den ikke og starte. Men prøv som foreslått før her og koble forbi termostaten først ICON_SMILE

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200394 02/05/2016 11:42
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sånn apropos temaet; jeg har et vinskap hvor temperaturinnstillingen ikke overholdes; kompressoren går for fullt helt til det er nesten minusgrader og skapet begynner med varsellyder. Temperaturen på displayet virker å være reell; den viser 2-3 grader når pipingen begynner. Kan det være et gåent relé her?

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: GertA] #2200424 02/05/2016 12:53
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Sitat: GertA
Kan også være startrele til kompressoren som har tatt kvelden. Kompressoren har en egen startvikling for å klare å dra igang, hvis startrele da ikke fungerer klarer den ikke og starte. Men prøv som foreslått før her og koble forbi termostaten først ICON_SMILE

Det ble ikke liv med direktekopling, så jeg har besluttet å kaste meg på forbrukskarusellen i stedet. :-/ R12 er også gått av moten..

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200565 02/05/2016 20:05
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Har du prøvd å snu å dra ut kontakten og sette den inn motsatt? Ble klar over dette tipset engang på en oppvaskmaskin. Dette pga av fasefeil i nettet ble jeg forklart. Virket godt hos meg iallefall og lett å prøve.

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200595 02/05/2016 21:40
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Ja, prøvde det og.. Men siden fruen og familierådet tok avgjørelsen om å brenne av verdien på en fin sykkel eller to på nytt kjøleskap (et moderne forhåndsprogrammert et som sikkert varer maks et par år før det blir kluss, dyre reparasjoner, lite lagringsplass, usynkront med internett, inkompatible med telefonen min, mas om fw-oppgraderinger osv osv.....:() vel, siden da har jeg bare tenkt på hva jeg skal gjøre med all den (110 gram) freonen, kanskje jeg kan deponere den et trygt sted slik at ikke klimaregnskapet til fedrelandet går helt haywire..??
I fatbike-dekkene, muligens, for optimal small bump compliance? Ellers kan jeg eventuelt selge den til en ansvarlig terrengsyklist som vet bedre å passe på den. Send PM.

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200633 03/05/2016 06:34
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg ble smått imponert her med et kjøleskap på 35+ år, men så gikk det ikke allikevel. Uansett: Bra jobba i alle årene!

Stig

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200639 03/05/2016 06:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
35+ år?

Sist jeg var i Oslo drev de med arkeologiske utgravinger ved Bjørvika, du kan jo høre med dem om ikke de tilfeldigvis har funnet noe reservedeler.

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2200718 03/05/2016 08:46
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
ICON_SMILE!!
(Det verste er at nå kommer vel alle de gamle kjøkkentingene til å "måtte" byttes ut for å passe sammen med kjøleskapet som trenger noen å snakke med når ikke jeg tar telefonen..:( )

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: ingeplinge] #2201087 04/05/2016 07:30
K
krisch Offline
Ringrev
Ringrev
K
På kompressoren er det tre pinner som stikker ut når du tar av startrele. Koble en fase inn på felles som er den nederste. Den andre fasen setter du på driftviklingen som jeg mener er den oppe til venstre. Ta så en ledningsbit og hold mellom driftsvikling og startvikling mens noen stikker i kontakten. Fjern ledning mellom drift og start etter et par sekunder. Starter komp og går er det bare releet som er defekt.

Re: Kjøleskap uten lyd/liv (men med lys) [Re: krisch] #2201650 05/05/2016 20:44
ingeplinge Offline OP
Påklikket
OP Offline
Påklikket
Fantastisk! Hadde jeg bare hatt mer is i magen (og ikke blitt overtalt av to jålejenter med ønske om nytt kjøleskap sans 70talls brun og gul innvendig kulør..:), men jeg er likevel fristet til å ferdigdiagnostisere dette. Og nytt kjøleskap kommer først om et par uker..:( Kunne jo sette det gamle i kjelleren og bruke det som øl- og vinskap, men det er bare det at kjelleren er nesten like kald uten strømdrift og freon, hele året, og full av alt det andre jeg tar vare på.. ICON_TONGUE.. hm.. ICON_SMILE
Noen som vil overta skapdriften og satse på å komme i guinness rekordbok? ICON_LAUGH

Redigert av ingeplinge; 05/05/2016 20:44.

Moderator  support