|
Stitips Frankrike/Italia
|
Stitips Frankrike/Italia
31/03/2016 11:39
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skal nedover til alpene i juli, og da mest sannsynligvis i store deler av tiden i Frankrike. Skal være nedi der i 2 uker, har med på stisykkel og racer. Hva som er av landeveisalternativ har jeg god koll på. Men kunne godt tenkt meg noen tips for gode områder for (mest) flytsti som er sykkelvennlig, gjerne heisbasert (delvis) også, da det blir nok tråkking opp disse ukene likevel.
Siden målet for turen også er å få med seg noen etapper i Tour de France, så kommer vi garantert til være i området Megeve-Chamonix noen dager +. Sistenevnte har jeg bra koll på og der er det mer bratt og rølp. Stisyklingen er jo litt som skikjøringen i alpene, der det er bratt for ski blir det også bratt sykling. Megeve er jo relativt "slekk" terreng, noen som har syklet der (har syklet forbi med racer), evt sørover mot Les Saisses ?
Siden en etappe av TdF også går opp Mt Ventoux, og vi har lyst til å få med oss den + sykle opp selv med racer så ender det vel med at vi reiser noen dager ned mot Provence også. Mener å lest en artikkel om noen som syklet sti ned Mt. Ventoux (sjekke hjemme hvis det er blad jeg har eller noe om dette). Noen andre erfaringer i området ?
Italia ? Kort vei til Aostadalen fra Chamonix, har jo lest artikler og sett bilder fra Aosta dalen, av Mattias Fredrikson stort sett, han har jo peiling og skryter av området. Men andre som har vært i noen av grendene der og sykla sti ? Pila vet jeg har bra utfor, men vi skal ikke sykle"utfor", men flytstier som går mest nedover he he.
Kjør gjerne på med tips, strava og kartlinker. Vet at det finnes en sti som går igjennom hele alpene fra Geneve til Nice (var egen turrapport her på forumet). men dette blir ingen ekspedisjonsykling, men raske turer på 2-4 timer.
Redigert av oddefa; 31/03/2016 11:42.
|
|
|
Re: Stitips Frankrike/Italia
[Re: Oddefa]
31/03/2016 11:47
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
I Aosta-dalen så er La Thuile helt fantastisk, både til heisbasert og litt mindre heisbasert. Dessuten så ligger det jo rett mot grensen til Frankrike så det er lett å ta seg dit.
|
|
|
[Re: OlaA]
31/03/2016 12:03
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I Aosta-dalen så er La Thuile helt fantastisk, både til heisbasert og litt mindre heisbasert. Dessuten så ligger det jo rett mot grensen til Frankrike så det er lett å ta seg dit. Ja Ola, La Thuile var et av stedene som jeg tenkte meg, og som du sier så er det kort vei fra Frankrike, enten vi Mt Blanc tunellen eller lille St Bernahard passet. Setter en strek under La Thuile. Det er kanskje bra stier på den franske siden der også, husker den som veldig flat når jeg var der på ski. Takk for tipset.
|
|
|
22/04/2016 11:32
|
nmk
Medlem
|
Medlem
Slenge seg med på en guidet dag med http://trailaddiction.com/ og ferien er reddet! nmk
|
|
|
[Re: nmk]
22/04/2016 19:37
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mulig jeg er litt sær, men er alergisk mot å bruke guide, enten det er vinter eller sommer i alpene. Halve moro er å lete i forkant for så finne det. Det er mao ikke et økomisk spm, men er mestringspm. Derfor jeg spør om tips her også, for morsomt å høre hva andre har sykla og så prøve det selv. Men når det sagt så tviler jeg ikke på at guide gir mange fordeler og flotte opplevelser. Men ønsker å finne frem "selv".
Redigert av oddefa; 22/04/2016 19:39.
|
|
|
22/04/2016 20:47
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Hei. Turen fra Geneve til Nice er uansett ikke innom de mest tilgjengelige stiene, så er nok ikke så mange tips knyttet til den runden. I Aostadalen har jeg vært innom de stiene som er en del av Tour Mont Blanc. Stien fra Refugio Bonatti til parkeringen nedenfor Refugio Elena er en perle. Traverserer først langs åsryggen før du dropper ned til grusveien. Aner ikke hvordan det er å komme seg inn dit, men mener denne stien ble nevnt av M. Frediksson i en TS artikkel. På strava kartet mitt går stien fra det som heter Malatra Desot til Arnouva Desot. https://www.strava.com/activities/364714478Ser det har dukket opp tips om Trail Addiction, Er helt enig i at en stor del av moroa er knyttet til å finne frem uten guide. Men hvis du kunne tenkt det å kjøre til Bourg St Maurice så kan du nok fint finne frem til stien som heter La Varda alene. Dette er en av de absolutt beste stiene i Alpene. Stravalogg til den kan jeg nok klare å finne frem, Hvis ikke finner du den også på turrapporten vår fra Geneve-Nice turen. En annen nydelig sti som ikke er langt ifra Chamonix ( i allefall i luftavstand, vet ikke hvordan det er å kjøre dit). Er stien som går ned til omtrent Trient. Stravasegmentet heter "Best technical descent TMB Switzerland". Rett og slett en kremnedkjøring. https://www.strava.com/activities/364715737Et siste tips er jo ned fra Aiguillette des Posettes til Le Tour. Denne stien er av Mattias Frediksson beskrevet som noe av det beste i alpene (hvis jeg ikke husker feil). Stien et absolutt bra, men jeg mener det fins mange som er betydelig bedre. Fordelen er at den er svært lett tilgjengelig om du er i Chamonix. Stravalogg er samme som loggen til forrige sti jeg nevnte. Har forøvrig også tips til en fin runde i Courmayeur. Men runden er nok nærmere en hel dag enn 4 timer.
|
|
|
22/04/2016 20:58
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
PS: hvis du plutselig skulle ende opp med å ta en natt i Bourg St Maurice så kunne du kjørt opp til Refugee Plan de la laie. Sykle/bære over Crete des Gittes til Refugee Col de croix du Bonhomme. Tidvis svært eksponert og spennende sykling. Mye jobbing oppover, men en utrolig opplevelse.
|
|
|
23/04/2016 05:52
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Supre tips hanedalen, takker! Den stien til Trient som du nevner har en kompis syklet og den skjønner jeg er veldig bra. Vi har også snakket om Courmayeur som bosted noen dager. Har syklet noe i Chamonix, men der tenker jeg er litt for bratt og heftig for de andre som er med. Sånn som det ser ut nå at vi vil ha base i La Clusaz en 4-5 dager(og ikke Megeve som jeg nenvte tidligere), virker som et sted som satser på terrengsykling, men usikkert på hvor bra det er mht flytstier (er ikke DH løyper som er "målet"). Og før det vil vi også være noen dager i området rundt Mt Ventoux (Provance). Sånn sett kan det hende at vi tar noen dager mellom disse i Albertville/Bourg St Maurice området. Og da sjekket ut stien du nevner La Varda. Har foresten lest turrapportene deres, veldig bra og masse inspirasjon i de. Men skal sies at vi er mest ute etter flotte lett kjørte stier som ikke dagsutflykter, da jeg tror de virkelige lange dagene blir på racern. Vi kjører heller ikke megagrove sykler, jeg har en Trigger 29 og min bedre halvdel kjører Spark 27.5. + at det vil være noen andre som også joiner oss underveis, som både har med seg sykkel og som leier (La Clusaz). Men flott med de tipsene jeg har fått + stravaspor:)
|
|
|
23/04/2016 07:19
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ligger en del om Mt Ventoux på YT ser jeg, er nok mye annet info å hente der også (om andre steder), er ikke så mange engelskspråklige artikler jeg finner når jeg googler. Virker som de "beste" stiene er nedi skogen der. Greit mht tilgang kanskje. Også virker det som det er en bikepark som er ganske "snill" mht terreng!
Redigert av oddefa; 23/04/2016 07:20.
|
|
|
23/04/2016 07:31
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser på La Varda som noen nordmenn har filmet (veldig bra) og lagt på YT, tipper de er her inne på forumet også (kanskje du er med hanedalen ?). Hun som sitter ved siden av meg sier "aldri i verden". Jeg sier "en gang" he he. Men er enklere, dvs mindre eksponerte stier en dette vi er primært ute etter. Var i Livigno for noe år siden og de stiene er de beste som hun har sykla. Så er vel de stiene som flyter langs rygger vi primært søker, og ikke rene DH stier (selv om summen selvsagt blir DH, da en starter oppe og ender nede). Vi syklet også noe i Davos samme året, der ble det litt mer gåing.
Redigert av oddefa; 23/04/2016 07:32.
|
|
|
23/04/2016 08:31
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Bare hyggelig å kunne komme med tips, samt veldig hyggelig at du liker turrapportene våre. (Kan røpe at det kommer en ny, enda større, turrapport i løpe av sommeren)
Finnes veldig mye fin sykling som man ikke trenger grovt redskap for å kose seg med.
Store deler av La Varda vil være helt problemfritt (imho) med redskapet du skisserer. Unntaket er nok et lite parti etter stikrysset der det går en sti inn i nasjonalparken.
Dersom din bedre halvdel mener La Varda var for eksponert så kan dere se bort ifra tipset om stien over Crete de Gittes. Det er en helt annen liga. Tror ikke det ligger noen film av meg med bare La Varda. Er forøvrig mange partiet fra stien på filmen Jonas88 lagde fra Geneve-Nice turen.
En annen ekstremt fin tur Bourg området er Mont Jovet. Noe mer flytpreget enn La Varda. Dersom det er aktuelt kan jeg høre om Jonas88 kan sende deg en beskrivelse. Han har syklet den flere ganger enn meg. Turen krever forøvrig at dere blir shuttlet et stykke. Avslutter et annet sted enn den starter.
|
|
|
|
|