|
Colorado trail planlegges - noen med tips/råd
|
Colorado trail planlegges - noen med tips/råd
06/02/2016 20:54
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Kjære forum.
Kompisgjengen (3 pers) driver for tiden å planlegge en tur til sommeren. Valget har falt på Colorado trail som visstnok skal være en våt stisykkeldrøm på 726 km (med ca 19000 høydemeter). Vi er noe erfaring med lange sykkelturer fra tidligere (GR5 Genève til Nice og Tour mont blanc), men dette blir vår første tur hvor v må overnatte i telt underveis.
Har noen her inne syklet denne turen tidligere? Eventuelt har planlagt turen og har noen tips? Syklet deler av ruten?
Stalltips når det gjelder Bikepacking? Kommer til å bruke omkring 11 +/- dager. På det meste mener vi at det er vi tre dager uten å kunne fylle opp med forsyninger. Hvordan pakke? Har evoc freeride trail 20 liter sekker. Pakke resten i monster sadeltasker, styretaske eller rammetaske? Syklene er 150-160 mm stisykler.
Setter svært stor pris på tips og innspill.
- Andreas
|
|
|
Re: Colorado trail planlegges - noen med tips/råd
[Re: hanedalen]
07/02/2016 17:27
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Har dessverre ingen ting å bidra hva angår pakking for en slik tur på sykkel, kan ikke annet enn å glede meg til forhåpentligvis en ny fantastisk turrapport fra dere. God tur  Red. Og om noen ikke har fått den med seg, her er den. https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1865002&page=all
Redigert av Niko; 07/02/2016 17:29.
|
|
|
[Re: Niko]
13/02/2016 09:53
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Har dessverre ingen ting å bidra hva angår pakking for en slik tur på sykkel, kan ikke annet enn å glede meg til forhåpentligvis en ny fantastisk turrapport fra dere. God tur  Red. Og om noen ikke har fått den med seg, her er den. https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1865002&page=all Hyggelig å høre Niko. Skal nok få på plass en ny turrapport. Satser på enda mer tid til filming denne gangen.
|
|
|
13/02/2016 09:53
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Ingen som har tips å oppdrive?
|
|
|
20/02/2016 19:51
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke egentlig følt meg kvalifisert til å komme med tips til noen som sykla turen til Nice i fjor. Men siden du insisterer så kan jeg prøve å komme med noen tanker om hvordan jeg ville ha tenkt hvis jeg skulle ha syklet en slik tur så får du heller bære over med at du har tenkt på det selv. På lange turer med hytteovernatting har jeg brukt en 30 l sekk og når jeg ikke har trengt å tenke på annet enn lakenpose for overnatting så har denne kunnet romme både rødvin, egg, bacon og fløte til en carbonara på hytta. Med kun et skift og et par slippers i sekken pluss det andre nødvendige når man sykler i fjellet i norge som windbreaker, ullvanter, buff, et ekstra mellomlag mm så har jeg ofte tenkt at det skal gå fint når man er 2 3 stykker og kan fordele det andre felles stashet som verktøy, reservedeler, telt/leirduk, primus og drivstoff og foret man skal ha. Nøkkelen er jo å ha en så liten dunpose som forholdene tillater, lite og lett (oppblåsbart) liggeunderlag (her synder jeg selv med et litt tyngre, men sover som prinsen av persia uansett hvordan underlaget er) og kanskje bare en leirduk og ikke telt hvis klimaet tillater det da såklart. En duk blir vel heller neppe større enn at den strappes på ramma og kan gå på runde. Rødsprit er vel det mest transportøkonmiske drivstoffet(?) på den annen side så blir jeg alltid overrasket over hvor lenge gass holder når det ikke er kaldt. Fornøkkelen er vel polarbrød og tube/bokspålegg og posemiddag, men selv hadde jeg nok satset på diverse ris og pastaretter hvor man bare koker alt i samme gryta samt omeletter/paier og egg/bacon såklart. Har ikke finregna på det, men som sagt hvis alle girer opp med 30 litere så tror jeg dere vil ha greit med plass gitt at dere pakker smart. Etterhvert som det blir bedre plass så er det jo bare å dra litt i kompresjonsstroppene. Det er kanskje ikke så remote som dere tror heller? Er jo junaiten dette her så det er kanskje noen fler hytter på veien som det går an å bruke eller kanskje tom et eller annet firma som kjører stashet deres rundt til de forskjellige leirstedene. Hvis du heller vil ha greiene på sykkelen så er det vel spesielt løsningen med den saken du fester på setepinnen som rommer mest. Tre slike og klassikeren på styret så blir jeg overrasket om dere ikke har mer enn nok plass. Selv liker jeg ikke å ha greier på sykkelen og jeg synes heller ikke 30 l på ryggen er noe særlig å snakke om så lenge sekken sitter som den skal. Er heller ikke mange matstoppene som skal til før sekken blir betydelig lettere. Litt av et eventyr dere slenger dere utpå. God tur !
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
21/02/2016 08:57
|
chalshus
More than words
|
More than words
Bæltøft prosjekt dere planlegger. Behold sekkene deres. Mye større sekker gir dårlig balanse og fungerer dårlig på sti. Regner med at dere bruker hev/senkepinne og da fungerer det årlig med seteveske. Jeg bruker en harness fra Revelate Designs som fungerer bra. Fest en pakksekk til harnessen. Da den er festet i styret, så fungerer den fint selv om dere har dempegaffel. Stian Benkø bruker noen deler fra Problem Solvers for å senke festet til harnessen slik at den ikke kommer i veien for gir/bremseslangene. Det kan dere se på og gjerne prøve på forhånd. Salsa selger rammevske til sine fulldempede sykler. Vet ikke hva dere sykler på, men noe plass er det nok inni rammen som dere kan utnytte. Eventuelt bruke noen slangeklemmer og feste en flaskeholder på undersiden av underrøret. Topeak eller Blackburn lager en flaskeholder som tar en 1,5 liters flaske. Siden dere er i USA, trenger dere et vannrensesystem? Sawyer sies å fungere svært bra. Er billig og tar lite plass. Bor dere i hytter eller i telt? Da dere ikke har altfor god plass på syklene bør dere overnatt i samme telt ikke bor på hytter. Salsa har gitt ut en guide til bikepacking. Anbefales og kan kjøpes her: https://www.bcsport.no/salsa-bikepacker-s-guide-bookStår masse tips og triks her: http://www.bikepacking.com
|
|
|
21/02/2016 10:55
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smarte tips, men du får 30 l på ryggen til å høres ut som en ekspedisjonsoppakning for sydpolen. 30 på ryggen er en ganske vanlig, eller tom litt liten sak å ha med seg på lengre randoturer og joda man kjenner at den er på, men det er jo ikke sånn at det ikke går an å drapå. Snakker vi om ren touring, eller for ikke å snakke om en fattie i tillegg så kjøper jeg argumentet. Men å laste ned sykkelen med saker og ting som også sørger for ubalanse når man endelig kommer til partier med fart og flyt.....not so sure. Men det kan vel fort dreie seg om hva man ville foretrekke. Å dra på en slik tur vil jo uansett føre til at man må dra på en del.
Redigert av sanouka; 21/02/2016 11:31.
|
|
|
21/02/2016 17:00
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for gode innspill
Sanuka: tipper du er mer enn kvalifisert nok til å komme med innspill. Uansett hyggelig med innspill for vår del. Tenker nok 30 liter sekk. I og med at vi skal sove en del ute blir det nok ikke plass til rødvin, egg osv. Kommer nok til å gå i frysetørket, frysetørket, frysetørket og mye kcal ift volum og vekt. Vi kommer nok ikke til å få fraktet stash rundt. Forsøker å klare oss på egen hånd. Har sett litt på bagger til sadelen. Blir nok å finne noe som rommer litt, men som funker til heve/senke pinne.
Telt blir hilleberg anjan 3 Liggeunderlag blir thermarest Neoair xlite
|
|
|
[Re: chalshus]
21/02/2016 17:16
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Bæltøft prosjekt dere planlegger. Behold sekkene deres. Mye større sekker gir dårlig balanse og fungerer dårlig på sti. Regner med at dere bruker hev/senkepinne og da fungerer det årlig med seteveske. Jeg bruker en harness fra Revelate Designs som fungerer bra. Fest en pakksekk til harnessen. Da den er festet i styret, så fungerer den fint selv om dere har dempegaffel. Stian Benkø bruker noen deler fra Problem Solvers for å senke festet til harnessen slik at den ikke kommer i veien for gir/bremseslangene. Det kan dere se på og gjerne prøve på forhånd. Salsa selger rammevske til sine fulldempede sykler. Vet ikke hva dere sykler på, men noe plass er det nok inni rammen som dere kan utnytte. Eventuelt bruke noen slangeklemmer og feste en flaskeholder på undersiden av underrøret. Topeak eller Blackburn lager en flaskeholder som tar en 1,5 liters flaske. Siden dere er i USA, trenger dere et vannrensesystem? Sawyer sies å fungere svært bra. Er billig og tar lite plass. Bor dere i hytter eller i telt? Da dere ikke har altfor god plass på syklene bør dere overnatt i samme telt ikke bor på hytter. Salsa har gitt ut en guide til bikepacking. Anbefales og kan kjøpes her: https://www.bcsport.no/salsa-bikepacker-s-guide-bookStår masse tips og triks her: http://www.bikepacking.com Takk for innspill. Vi tror også dette blir et kult prosjekt, men er rimelig sikker på at det er gjennomførbart så lenge vi unngår skader på utstyr eller oss selv. Når det gjelder sekker så ser jeg poenget ditt. Men har sett litt på Evoc Freeride Trail 30 eller Evoc Expedition 30. Har prøvepakket litt i sekkene vi har nå. Ser ut til at vi får plass til det vi trenger + mat i 30 liters sekk. Tenker også å ha en standard sadeltaske til rask energi, noe enkelt verktøy osv. Grunnen til at vi ønsker å minimere opp pakking på sykkelen er partier med bæring. Har vell tenkt at det er greit å ha minimalt på sykkelen da. Du er vell forøvrig betydelig mer erfaren på sykkelturer med overnatting enn meg, så kom gjerne med innspill til dette. Vi har skjønt at vann kan bli et problem. Anbefaler du vannrensesystem istede for rensetabletter? Godt tips med flaskeholdere. Mener du det fungere bedre enn camelback på ryggen? Noen som forøvrig har tips til sovepose? Må tåle temp ned mot 0 grader.
|
|
|
21/02/2016 20:07
|
chalshus
More than words
|
More than words
Ekstra flaskeholder er vel ment som et tillegg til camelbaken. Vil eg tru. Ikke moro å gå tom for drikke uti bushen.
Jeg har ingen erfaring med rensing av vann så her må du henvende deg til noen andre. Kanskje bikepackingforumet på mtbr?
Jeg bruker en Osprey Talon 22 liters sekk jeg er godt førnøyd med, men har lest at han som drifter bikepacking.com bruker en 27 liters sekk fra samme produsent. Den selges selvfølgelig ikke i Norge. 30 liter fungerer sikkert også. Har man større sekk, fyller man også den med mer stasj.
|
|
|
21/02/2016 20:19
|
Jonas88
Ringrev
|
Ringrev
Jeg (En av av de som trolig skal prøve å gjennomføre denne turen) har laget en foreløpig pakkeliste som kan ses her , denne er ikke komplett enda, men ikke så langt unna heller. Her er det fritt fram til å synse over utstyrsvalget for turen. Kan nevne at vekten på teltet er delt på 3. Maten er satt opp til ca 3 dager, som blir det lengste vi går uten å få forsyninger. Real turmat er satt som eksempel.
Redigert av Jonas88; 21/02/2016 20:20.
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
21/02/2016 20:25
|
Jonas88
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bruker en harness fra Revelate Designs som fungerer bra. Fest en pakksekk til harnessen. Da den er festet i styret, så fungerer den fint selv om dere har dempegaffel. Stian Benkø bruker noen deler fra Problem Solvers for å senke festet til harnessen slik at den ikke kommer i veien for gir/bremseslangene. Det kan dere se på og gjerne prøve på forhånd.
Vi har sett litt på slike. Hvordan vil du si det er å sykle med den, hemmer den sykkelopplevelsen på noen måte? Vi har veldig fokus på å få best mulig sykkelopplevelse og har da tenkt at det er bedre å ha litt ekstra på ryggen enn ting som slenger rundt på sykkelen, men dette er bare tanker vi har gjort uten å prøve produktene, så mulig vi tar helt feil?
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
21/02/2016 20:35
|
chalshus
More than words
|
More than words
Synes det ser bra ut. Bruker samme underlag og pose som oss, så det lover bra. Repkit til liggeunderlaget bør være med.
|
|
|
21/02/2016 21:36
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for gode innspill
Sanuka: tipper du er mer enn kvalifisert nok til å komme med innspill. Uansett hyggelig med innspill for vår del. Tenker nok 30 liter sekk. I og med at vi skal sove en del ute blir det nok ikke plass til rødvin, egg osv. Kommer nok til å gå i frysetørket, frysetørket, frysetørket og mye kcal ift volum og vekt. Vi kommer nok ikke til å få fraktet stash rundt. Forsøker å klare oss på egen hånd. Har sett litt på bagger til sadelen. Blir nok å finne noe som rommer litt, men som funker til heve/senke pinne.
Du vil bli overrasket over hvor greit det er å finne plass til en kg med spagetti, en pk med bacon, en pk med hakket tomat, en purre og hvitløk når man har 3 sekker å fordele det ut på For etappene hvor man bare trenger å tenke på mat for et døgn og en hjemmemekka krydderbøsse så er det sånne ting matvrak som meg ser på muligheten for en bedre middag. Tror at jeg tom hadde funnet plass til tre IPA også  Martha Stewart viser hvordan...haha http://www.marthastewart.com/978784/one-pan-pasta
Redigert av sanouka; 21/02/2016 21:55.
|
|
|
[Re: sanouka]
22/02/2016 06:39
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for gode innspill
Du vil bli overrasket over hvor greit det er å finne plass til en kg med spagetti, en pk med bacon, en pk med hakket tomat, en purre og hvitløk når man har 3 sekker å fordele det ut på For etappene hvor man bare trenger å tenke på mat for et døgn og en hjemmemekka krydderbøsse så er det sånne ting matvrak som meg ser på muligheten for en bedre middag. Tror at jeg tom hadde funnet plass til tre IPA også  Martha Stewart viser hvordan...haha http://www.marthastewart.com/978784/one-pan-pasta Haha.. Skal ikke nekte for at det kommer til å være skamfristende med mulighet for en skikkelig god middag underveis. Vi er alle opptatt av både god mat og drikke. Men for å være realistisk så må jeg se på det som en eventuell bonus.
|
|
|
23/02/2016 20:05
|
Eivind_Røed
Fersking
|
Fersking
Ser ut som en rå tur! har vært i noen av områdene dere skal gjennom og det er bare å glede seg. Min erfaring er at vannet fra springen er helt topp og ingen grunn til å rense det. Vann fra naturen har jeg lite erfaring med fordi det stort sett er vanskelig å finne.. Ellers vil jeg sterkt anbefale dere å ta turen til Moab, Utah etter dere er ferdig med turen. Moab ligger ca 2t med bil nordvest for Durango. Ellers er også Grand Junction og Fruita et must å oppleve fra sykkelsetet. Det ligger langs I70 tilbake mot Denver.
|
|
|
02/03/2016 12:15
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for tips Eivind. Gleder oss veldig. Skulle gjerne hatt tid å stikke inne om Moab og Grand Junction, men familiære forpliktelser venter hjemme. Tror ikke jeg skal pushe antall dager lenger enn jeg må.. Håper forøvrig å sykle Monarch trail på "pausedagen" hvis kroppene er i OK stand.
|
|
|
11/03/2016 11:08
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for link. Gleder oss helt latterlig mye,
Har endt opp med hver vår Evoc FR tour 30l sekk og evoc tour sadeltaske.( Takk til 7blåner for utstyr). Har prøvepakket og ser ut som vi fint får plass til alt utstyret i det oppsettet.
Billetter er bestilt og har så vidt begynt å planlegge etappene. Skal etter planen bruke 11 dager effektivt + 1 hviledag (hvor vi kanskje sykler monarch trail) og\1 nøddag dersom tidsskjema skjærer seg eller vi får andre uforutsette problemer.
|
|
|
11/03/2016 12:37
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Antar dere har sett denne. Colorado trail
Big wheels keep on turning
|
|
|
22/05/2016 20:11
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Tenkte kanskje noen av dere har interesse av hvordan turplanleggingen går Status er nå at fly er bestilt, alt av utstyr er kjøpt inn, fellesutstyr er fordelt. Hadde første tur i helga med turopppakking. Sekken er absolutt tung, men tror egentlig det skal gå veldig fint. I tiden fremover vil vi nok sykle med relativt tunge sekker på stiturer for å bli vant til en tung sekk. Her er min pakkeliste: https://lighterpack.com/r/12ubvzLegger ut oversikt over planlagte dagsetapper i morgen. Kom gjerne med tips og innspill
Redigert av hanedalen; 22/05/2016 20:17.
|
|
|
22/05/2016 20:33
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Her er dagsetappe. Fikk ikke lastet opp google drive dokumentet så ble en halvveis og lite detaljert løsning. Men dere kan i allefall få et lite innblikk i planen.
Dag 1 (25/6) 65km, 2221 høydemeter klatring, 931høydemeter ned Dag 2 (26/6): 70,79km, 1780høydemeter klatring, 696 høydemeter ned Dag 3 (27/6): 63,19km, 2069 klatring, 2391 ned Dag 4 (28/6): 50,92km, 1005 klatring, 1100 ned Dag 5 (29/6): 98km, 1930 klatring, 2275 ned Dag 6 (30/6): 85km, 1741 klatring, 1890 ned Dag 7 (1/7): hviledag i Salida Dag 8 (2/7): 63km, 2488 klatring, 1689 ned Dag 9 (3/7): 39km, 869 klatring, 1467 ned Dag 10 (4/7): 91km, 1697 klatring, 1216 ned Dag 11(5/7): 81km, 2811klatring, 2837 ned Dag 12 (6/7): 52km, 1715 klatring, 1868 ned Dag 13 (7/7): 68km, 1854klatring, 2889 ned Dag 14 (8/7): Buss fra Durango til Denver Dag 15 (9/7) Fly hjem til Norge.
|
|
|
23/05/2016 21:36
|
Mistyfly
Fersking
|
Fersking
Spennende prosjekt dere har gående! Har planer om å prøve bikepacking i norske fjell i sommer, og holder på å teste utstyr. Et tips kan være å feste en liten pakkpose til styret med elastiske stropper. Har testet med et liggeunderlag her:  Ligger dønn stabilt, og man kan sikkert ha en pakkpose på 2-3 liter med en kilo innhold uten at det forringer sykkelopplevelsen. Ellers er det mye bra tips her: http://expeditionportal.com/bikepacking-how-to-pack-your-bike-for-a-successful-trip/
Redigert av Mistyfly; 23/05/2016 22:56.
|
|
|
|
|