Ta den klubben du kjenner så godt til da. Dere hadde vel en langtur her forleden, eller igår? Med snittfart på nesten 20 km/t på over 5mil så blir det ikke for meg akkurat noe særlig rolig tempo. Jeg vet at mange av dere sykler ritt og er veldig godt trent, men å holde sånn fart er ikke hva jeg personlig vil forbinde med stisykling. Det er delte meninger om akkurat det, men for meg så blir det mer 02-snapping med sånn fart.
Hvis de andre gruppene holder en langt roligere fart enn hva dere gjør, så kunne det vært interessant for meg å blitt med på en tur, men så lenge det er sånt kjør så er ikke det så veldig aktuelt.
En av de største utfordringen i en sykkelklubb er å klare å lage et tilbud til alle, fordi det krever ressurser (noen som vil ta ansvar for aktiviteter) og fordi de som ønsker et tilbud har høyst forskjellige ønsker. Blant de som sykler terrengsykkel kan man dele i grupper etter fysisk form, "verktøy" (stisykkel vs hybrid), tekniske ferdigheter, preferanser mtp underlag osv. Når disse samles for aktivitet i en klubb med 1-3 guider/trenere er det vanskelig å tilfredsstille alle.
Tønsberg CK har de 3 siste årene valgt å prioritere "vanlige mosjonister". Vi har startet med nybegynnergrupper på våren og har hatt 2 grupper til langt på høst på vår faste trening. I tillegg til dette har vi hatt langturer utenom faste treningsdager, og disse har stort sett vært lagt opp slik at alle skal kunne være med. Vi har stilt noen krav på langturer, og det går på utstyr (vedlikeholdt og i orden), man må ha prøvd stisykling tidligere, og man kan ikke komme helt uforbredt mtp treningsgrunnlag, hvis man skal være med på en 3-4 timers tur må man kunne sitte på syklen over litt tid.
Etter at vi for 3 år siden la om for å prioritere den minst trente syklisten totalt sett, har vi mistet noen av de aller beste på fellestreningene, blant nye ser vi det at de som møter regelmessig i en periode veldig raskt blir de som ønsker å sette opp tempoet og som må bremses.
Når det gjelder turen du refererer til, Kamao, stemmer det ganske bra, du har kanskje sett det på Strava eller lignende. Dette var en langtur utenom faste treninger der vi kun hadde en gruppe, og der vi på forhånd hadde informert om fart/intensitet. Årsakene til dette var at det var et ønske om å sykle en spesiell rute på ca 5 mil og at tiden var begrenset (måtte være hjemme før et gitt tidspunkt). Snittfarten på turen var på 14,1 km/t, hvis man kun ser på bevegelsestiden var snittfarten 18 km/t. Dette gikk greit for de som var med, vi syklet typiske vestfoldstier som er raske og med begrenset antall høydemeter. Jeg ser at enkelte ville slitt pga varighet og lengde på turen, men ikke pga fart og tekniske utfordringer. Du er hjertelig velkommen til å være med, Kamao, så kan du uttale deg om turen på grunnlag av egne erfaringer og ikke på grunn av gps-spor eller det du har hørt av andre.