Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn

Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn #2195491 14/06/2014 06:42
S
SSR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Jeg skal forsøke vise min kjære sambo (som er svensk) hvor fantastisk vestlandet er.

Planen er å sykle, primært med fokus på sti, i området rundt sogndal og/eller stryn. Tidligere har jeg hatt noen turer over josten, men inget annet i områdene rundt stryn/sogndal.

Har mye egenresearch igjen å gjøre, men tenkte begynne med å høre om noen kan tipse meg litt i passende retning.

Teknisk sett er vi OK, men ingen downhillere. Syklene er Fuel EX med grovgrove dekk og tilsvarende.

Ting jeg lurer på:
- hvilket område (stryn eller sogndal) er lettest tilgjengelig/navigerbart mtp stier for oss som ikke er lokalkjente.
- Finnes det stikart for sykkel til en av stedene.
- Tips på "må sykles" stier.
- Tips på fine plasser å telte.
- Gåturer som er fine å få med seg i samme område, gjerne ikke mer enn 4-5-6 timer og ikke krav om tau/sele (tar ikke med dette).
- Og sist, men ikke minst, hvilket sted er koseligst å ha som base.

Voss er forsåvidt også et alternativ, men vært der en del før (og elsker det), men tenkte prøve noe nytt. Men, gjerne tips om Voss også.

Håper noen har noe input!

Kan bidra med info/guiding om og i gøteborg i bytte ICON_WINK

Redigert av SSR; 14/06/2014 06:45.

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195492 14/06/2014 08:19
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sjekk ut
http://www.stinordfjord.blogspot.no/
http://sykkelforer.rocketfarm.no/

Kva med å prøve litt av kvart? ca 2 timar å kjøre mellom Stryn og Sogndal. Sandane, som ligg ca midt imellom, har også fin sykling.

Stryn er jamnt over brattare enn Sogndal og Sandane. Men eg har aldri sykla der og veit ikkje om det gjeld for stiane også. Det bratte terrenget med spisse fjelltoppar og brear gjer at Styn oppleves som vakrare og villare, mer ekte vestlandsk på ein måte, enn Sogndal. Oppstryn er ein av dei finaste plassane på jord!

Tenkjer du å også tilbringe litt tid i sentrum så gir Stryn marginalt meir byfølelse. Du kan shoppe på Moods og Ricco Vero og kjenne på bygda si trendhovedstad-på-vestlandet-wibe. Sogndal er meir laidback. Her vil du heller stikke innom kafeen på kaia i sykkeltøy og snakke med dei lokale heltane om kor dagens utflukt bør gå.

Er du på vestlandet er det obligatorisk å rusle inn til ein bre. Prøv Kjenndalsbreen eller Bødalsbreen (begge i Lodalen, Stryn) eller Austerdalsbreen eller Nigardsbreen i Sogn.
Kattanakken i Oldedalen/Briksdalen er ein fin fottur. Starten går midt i turistfella men etter 15 minutt svinger du av på ein fredelig sti og blir belønna med eventyrlig utsikt etter litt småklyving mot toppen.
I Sogn er Molden den finaste lette fotturen. Denne kan også sykles.

Litt intrikat å forklare dei beste plassane for fredelig villcamping. Mogleghetiene og tilgangen er nokon lunde lik. Det er så mykje villmark på vestlandet at du kan campe nesten kor du vil.

Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195493 14/06/2014 18:23
S
SSR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Herlig. Takk for tips. Hadde tittet litt på den Sogndal stisykkelguiden på nettet. Flott, men vanskelig å "navigere" da hver eneste lille strekke er så liten. Skal forsøke sette meg litt bedre inn i den.

Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195494 15/06/2014 08:17
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
eg kan godt forstå at den føraren er litt vanskelig å orientere seg etter. men når du først er ute i skogen er det stort sett lett å finne stiane, iallefall dei mest populære/finaste. stikryss er tydelige.
viss du ønsker litt meir kjøtt på beina på beskrivelsen av kvar enkelt tur kan det vere verdt å ta ein kikk på denne. Det har imidlertid skjedd mykje etter at denne vart laga.

Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195495 23/02/2015 08:25
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Austerdalssbreen er nevnt i denne tråden.
Er stien fra Tungestølen en fin sykkeltur på helstiv sykkel med forholdsvis smale dekk?

Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195496 25/02/2015 08:13
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SSR
Herlig. Takk for tips. Hadde tittet litt på den Sogndal stisykkelguiden på nettet. Flott, men vanskelig å "navigere" da hver eneste lille strekke er så liten. Skal forsøke sette meg litt bedre inn i den.

Google sogndal enduro 2013 da har du en god dagstur i kaupanger og slipper å forholde deg til alle Hundremeterskogene i føreren.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195497 01/03/2015 21:07
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg våger meg frampå for å slå et slag for en svipptur til Sunnmøre om du er i Strynstraktene!

Selve syklingen er nok vel så god i både stryn og i sogndal, men omgivelsene på sunnmøre gir syklingen (og de andre naturopplevelsene dere søker) en karakter (i godvær, vel å merke!) som virkelig kan være med på å vise fruen hvor vilt og vakkert Vestlandet kan være.

-Livarden i Liabygda er den beste toppturen på sykkel. I samme område finner du Mefjellet i fjørå, Vardehornet på Linge og Ansok.
-Fotturer i fjellene rundt Hjørundfjorden: Slogen, Molladalen og Jønshorn, Råna, Jakta.
-Fotturer i fjellene rundt Trollstigen: Bispen, Kongen, Romsdalseggen
-Solnedgang på Runde når Lunden kommer inn fra havet i 9-draget hver kveld

Sommerinspirasjon:
https://www.youtube.com/watch?v=vmHl9eJh2kU
Vinterinspirasjon:
https://www.youtube.com/watch?v=nqkx_qERhOY

Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195498 01/03/2015 22:05
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Kan være fint på Sunnmøre!
Her fra turen min på Ljøbrekka i fjor sommer. Bildet er tatt mot Strandadalen.
Switchback heaven by Tarhof, on Flickr

Edit: Dette er faktisk ikke så langt fra Stryn. Ca 40-50min

Redigert av bøttesmetten; 01/03/2015 22:07.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: SSR] #2195499 02/03/2015 18:51
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Og du bør få med deg neste nr av Terrengsykkel....... :-)

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: Raindog] #2195500 07/03/2015 19:03
M
maple Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Raindog
Austerdalssbreen er nevnt i denne tråden.
Er stien fra Tungestølen en fin sykkeltur på helstiv sykkel med forholdsvis smale dekk?

Eg har ikkje vore der på nokre år, men eg hugsar vagt at det var kronglete og mykje (stor) stein. Så med det utstyret vil eg anta det blir i overkant mykje knot.

Legg på piggdekk og ta sykkelen på nakken inn dalen så kan du sykle på breen istedet:-) snill brefront med normalt sett få sprekker

Redigert av maple; 07/03/2015 19:08.
Re: Ferie-Stisykling Sognal og/eller Stryn [Re: maple] #2195501 10/03/2015 08:09
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Takk for svaret.
Jeg tenkte på dette som en avstikker på en liten sykkelferie, og da blir det nok ikke noe piggdekk i bagasjen. Kanskje blir det en rusletur opp.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå