Mallorca sommerferien
|
Mallorca sommerferien
27/01/2014 11:05
|
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Blir 12 dager til Mallorca med familen(kona og ungene (jenter 12 og 13 år) . Sykling på dagtid for meg, mens resten av familien bader og soler seg. Hvor på øya bør vi reise?? Fin strand(som ikke oppleves som sild i tønne), muligheter for restuaranter og bybesøk på ettermiddag/kvelden.
|
|
|
Re: Mallorca sommerferien
[Re: Oppmannen]
27/01/2014 11:10
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi var i Santa Ponsa sommeren 2011. Ligger veldig fint til i forhold til sykling i fjellene. Vi bodde på Jardin Del Mar. Egen koselig liten badestrand nedefor holtellet. Stor flott badestrand 10 min gange unna. Veldig greit sted å bo både med tanke på sykling og ferie ellers.
|
|
|
27/01/2014 11:16
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Har vært en del ganger og syklet på Mallorca. Om jeg drar sammen med kona og fokus på sykling bor vi nær flyplassen. Når vi drar med familie er Alcudia favoritten. Fantastiske strender, brukbare hoteller, koselig i gamlebyen, bra badeland, gocartbane, variert om noe for de fleste. Kan forresten anbefale en tur til Rancho Grande og en tur på hesteryggen. Kort veg til fjellene om du ønsker det også. Sist sommer var det tilbud på sykkelleie hos: http://www.bicycle-holidays.com/en/Har bestilt 2 uker i Alcudia fra 28 juli. 150 meter fra stranda.
Redigert av kaiost; 27/01/2014 11:18.
|
|
|
27/01/2014 19:49
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Var to uker i Alcudia i fjor sommer. Flott, meget barnevennlig strand hvor du på ingen måter lå som sild i tønne. Vi virkelig storkoste oss. Fjellene ligger rett ved, så med tanke på sykling vil jeg si det er et supert utgangspunkt. Jeg hadde to kjempeflotte turer da vi var der. Til sommeren igjen har vi bestilt ti dager på hotell i Puerto Pollensa, et lite sted som ligger rett vest/nordvest for Alcudia. Her syklet jeg forbi og gjennom i fjor og registrerte at det var et koslig sted. Så da ble det her i år! Sykkelturene er allerede planlagt....  RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
27/01/2014 21:42
|
johou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg støtter Porto Pollensa som en super plass å starte sykling på. Men stranda i Porto Pollensa er ikke lik den langgrunne som er i Alcudia og dermed svært barnevennlig for de som ikke kan svømme noe særlig. Siden du har eldre barn bør det gå bra. Jeg leide sykkel i ei sjappe ( https://www.procyclehire.com/) drevet av en engelsk kar. Sykkelen var helt grei, men satt opp på engelsk dvs forbrems på høyre hånd og vice versa. Det gikk raskt å bli vant til det. Fra Porto Pollensa kan du enten tråkke mot Pollensa by og videre opp mot fjellet Lluc eller østover i retning Alcudia (flatt). Spar energi på vei hjem da det nesten alltid blåser fra nord der oppe!
|
|
|
[Re: johou]
28/01/2014 07:19
|
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er det noe å gjøre på ettermiddag, kveldstid i Polensa? Det primære er at resten av familen skal trives. Jeg blir borte en 5-6 timer hver dag:)
|
|
|
28/01/2014 08:13
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noe å gjøre på ettermiddag, kveldstid i Polensa? Det primære er at resten av familen skal trives. Jeg blir borte en 5-6 timer hver dag:) Tar du kveldskurs i hvordan du har fått kona med på dette opplegget? ;-) Høres ut som en drømmeferie.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
28/01/2014 11:27
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Er det noe å gjøre på ettermiddag, kveldstid i Polensa? Det primære er at resten av familen skal trives. Jeg blir borte en 5-6 timer hver dag:) Tar du kveldskurs i hvordan du har fått kona med på dette opplegget? ;-) Høres ut som en drømmeferie. Haha, konge. Beste innlegget i år Parob, får håpe kona di ikke leser forumet;)
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
28/01/2014 11:50
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig med RoyE og kaiost som anbefaler Alcudia. Har vært der tre ganger før og skal ned 3 uker til sommeren igjen. Har selv barn på 8 og 12 år og de har det topp der.
|
|
|
28/01/2014 12:04
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Om en har vært med i gamet noen år så vet en at konas ve og vel er avgjørende for et vellykket resultat når det gjelder tid til egen disposisjon. Nå er jeg såvidt heldig at kona ble sykkelfrelst i 2005 slik at for min del har det vært ganske uproblematisk å komme med forslag som passer meg best. Utfordringen er når man har en som ikke er like entusiastisk eller barn/ungdom som krever oppfølging. Første gangen jeg i Alcudia var sommeren 1990, og er vel den plassen jeg setter først når det gjelder sted å reise med familie. Du kan slippe barna ut i vannet uten å være redd for at de går under med en gang, utrolig langgrundt. Blir det kjedelig å være på stranda har du mange muligheter til å aktivisere folket. På kvelden tar du mor med opp i gamlebyen og spiser en god middag, tror nesten jeg kan garantere deg goodwill etter det. Badelandet der er faktisk ganske bra. Heldigvis er det ikke nattliv som i Magaluf (vi drar med 3 jenter på 17 og en gutt på 18), så man slipper å være livredd for å slippe ut ungdommene. Så nevnte jeg: http://www.ranchograndemallorca.com/Der anbefaler jeg Sunset on the Ranch. Er du en god syklist, men dårlig rytter og redd for å dette ned av hesteryggen finnes det en "Sangria Express" a western style horse drawn wagon. Avsluttes med a delicious BBC meal.
|
|
|
28/01/2014 13:00
|
johou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du klart å få aksept på at du kan sykle 5-6 timer hver dag bør du i tillegg seriøst tenke på væskeinntaket og kostoldet i perioden. Når man sykler så lenge hver dag i +/- 30 grader er det for gjort å bli dehydrert med tilhørende elendig sykkelfølelse. Jeg ville startet så tidlig som mulig for å unngår den verste varmen. Mhp andre aktiviteter i byen Porto Pollensa er det ikke mye annet enn å være på stranda og spise lunsj. Det er noen butikker der som selger klær ol men ikke store utvalget. Så kan de ta en turistbåt til en sånn paradis strand som ikke var så fin alikevel.
Min anbefaling er derfor at du får fatt i en leiebil familien din kan bruke på turer rundt om på øya inkludert finere strender som ligger mer off badebyene. Palma by er bare 30 minutter unna og den eneste byen muligheter for seriøs shopping for de som måtte like det og sightseeing i gamlebyen. Da kan du også slå 2 fluer i ett smekk ved å sykle turen Porto Pollensa-Soller-Port dŽAntratx slik at de henter deg i Port dŽAntratx. Da har du tatt hele vestkysten med sine fjell. Jeg har ikke syklet ruta selv men den ser bra ut.
|
|
|
28/01/2014 15:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har bodd på de fleste kanter av øya. Jeg ville vurdert andratx eller Soller. For meg er Alcudia det siste stedet jeg ville ha bodd på Mallorca. Sikkert bra for barnefamilier, men sykkelmessig er det et ganske kjedelig utgangspunkt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
28/01/2014 16:03
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har bodd på de fleste kanter av øya. Jeg ville vurdert andratx eller Soller. For meg er Alcudia det siste stedet jeg ville ha bodd på Mallorca. Sikkert bra for barnefamilier, men sykkelmessig er det et ganske kjedelig utgangspunkt. Nå er det engang slik at mange av oss "sliter" med både kone og barn. Man må bare innse at den tiden er forbi da alle avgjørelser tas på egenhånd. "Til lags åt alle kan ingen gjera" heter det. Om kone og barn trives får mannen mulighet til å dyrke hobbyen sin uten å framstå som for egoistisk. Har forresten lyst til å se den mannen som har med kone og 2 barn til Alcudia- for deretter å proklamere at dette var et ganske kjedelig utgangspunkt for å sykle- samt at neste års ferie vil bli lagt til et annet sted som er bedre å sykle ut ifra.... Kan forresten ikke si jeg syns det er så forferdelig kjedelig å sykle ut fra Alcudia. Sammenligner man med hvordan det er å sykle ut fra Can Pastilla ( der det kryr av nordmenn i hele mars-april ) er det ikke stor forskjell i terrenget til f.eks Petra, det er kortere veg til fjellene med Ljuc og Sa Calobra.
Redigert av kaiost; 28/01/2014 16:04.
|
|
|
28/01/2014 16:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Grunnen til at jeg syntes det er et dårligere utgangspunkt er fordi det er stort sett lettere å komme seg til alle de fine stedene fra palma siden.
Det er kort vei til fjellet, men det er opp til tunnelen. Og skal man ikke sykle døds langt så blir det bare opp ditt, ned til soller og hjem. Ligger man på Palma siden så har man flere runder hvor man kan ha flere små bakker på 3-6 km.
Men så klart det er fint i fra Alcudia også. Men jeg syntes ikke det er i nærheten av feks å ligge ved Palma.
Men alcudia er sikkert veldig fint i forhold til barn. Andratx og Soller er veldig fint men er nok litt mer voksent.
|
|
|
28/01/2014 16:24
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
I og med at vi snakker om Mallorca nå...er akkurat i ferd med å bestille tur til Spania 15 mars. Jeg kunne tenkt meg Mallorca men kona vil ha de 5 ekstra gradene man får på Gran Canaria. Og "kjerringstyrt" som jeg er så blir det vel det..
|
|
|
28/01/2014 16:31
|
olechr
More than words
|
More than words
He he er på Gran canaria selv jeg nå. Er jo veldig gøy å sykle her med alle bakkene og det fine været også da. :-)
|
|
|
28/01/2014 16:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har også blitt kjerringstyrt. Men er så heldig at jeg har ei frøken som elsker palma :-)
|
|
|
[Re: olechr]
28/01/2014 19:22
|
johou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alcudie er sikkert kjedelig for noen men da jeg entret byen i 2012 siden stod det ett stort poster på det ene hotellet "We welcome Team Sky to our hotel".
Er Alcudia godt nok som treningsplass for Cavendish, Boasson-Hagen & Co er det godt nok for meg og tenkte jeg på vei til mine 2 uker med familen i ett feriehus langs stranda. Familien var i alle fall super-happy for stranda og er de fornøyd betyr det mer aksept for lengre sykkelturer.
|
|
|
[Re: kaiost]
28/01/2014 20:25
|
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er dette som har vært suksess oppskriften tidligere år. Ve og vel for kona, I tilegg er det i vår familie heldigvis for meg et klart og tydelig skille mellom A og B menneske typen. Vi er i hver vår ende i av hver kategori. På en optimal dag har de akkurat gnidd inn solkremen når jeg kommer tilbake fra tur. Så kan kan jeg restituere litt sammen med de i sola  . Har brukt samme modell i Italia de 3 siste årene med god erfaring. Har tenkt å sykle Off 700 2 uker senere. Foreslo først nordnorge ferie for de andre, men det var å strekke strikken litt langt  Om en har vært med i gamet noen år så vet en at konas ve og vel er avgjørende for et vellykket resultat når det gjelder tid til egen disposisjon. Nå er jeg såvidt heldig at kona ble sykkelfrelst i 2005 slik at for min del har det vært ganske uproblematisk å komme med forslag som passer meg best. Utfordringen er når man har en som ikke er like entusiastisk eller barn/ungdom som krever oppfølging. Første gangen jeg i Alcudia var sommeren 1990, og er vel den plassen jeg setter først når det gjelder sted å reise med familie. Du kan slippe barna ut i vannet uten å være redd for at de går under med en gang, utrolig langgrundt. Blir det kjedelig å være på stranda har du mange muligheter til å aktivisere folket. På kvelden tar du mor med opp i gamlebyen og spiser en god middag, tror nesten jeg kan garantere deg goodwill etter det. Badelandet der er faktisk ganske bra. Heldigvis er det ikke nattliv som i Magaluf (vi drar med 3 jenter på 17 og en gutt på 18), så man slipper å være livredd for å slippe ut ungdommene. Så nevnte jeg: http://www.ranchograndemallorca.com/Der anbefaler jeg Sunset on the Ranch. Er du en god syklist, men dårlig rytter og redd for å dette ned av hesteryggen finnes det en "Sangria Express" a western style horse drawn wagon. Avsluttes med a delicious BBC meal.
|
|
|
|
|