Hei!
Har syklet både Nordkapp - Lindesnes og Hirtshals - Livorno i 2011 og 2012, jeg var veldig fornøyd med bob hengerene uten demper.
Har ikke hatt noe problem, lavt tyngdepunkt er det også, så den oppfører seg veldig stabilt bak sykkelen. Rommer mye også og du finner fort ut hvordan du skal pakke og hva som skal være lett tilgjengelig i løpet av de første dagene evt. første treningshelgene.
Når det kommer til sykkelvalget så brukte jeg personlig en Nakamura Nitro 7.0 som i den tid lå på rundt 14 000,- og var veldig fornøyd med den. Den har vert med på begge turene og jeg har ikke hatt en eneste brukket eike eller noe lignende.
Men det gjelder å være forsiktig på kanter som feks fortau osv. Ver snill med sykkelen så er det en større mulighet for at du gjennomfører heile prosjektet uten de store utfordringene når det kommer til utstyret.
Når du er på en tur som dette, så er i utgangspunktet de viktigste tingene med utstyret å finne noe du stoler på, noe som du tror vil få deg gjennom turen uten de store problem, så lenge du vedlikeholder underveis... Utstyr uten problemer = en mye kjekkere tur.
Bror min gikk for en billigere variant av Nakamura og endte opp med å måtte skifte felgen pga. eiker som brakk hele tiden. Samme skjedde med søstera mi som hadde en Hard Rocx sykkel til rundt 9000,- på Danmark - Italia turen.
Du kan finne mer om begge turene på
http://challenge4you.com og bare ta kontakt om det skulle være noe du lurer på!
Mvh
Stian