Dette har vært en fantastisk helg for stisykling i og rundt Oslo. Det er kald, men med ull innerst, funksjonelle klær med lufting, vintersko og gode hansker funker dette prima. Jeg er glad jeg har hatt skikkelige piggdekk. Dog ser jeg at det blir noen striper i grunnfjellet enkelte steder. Litt menneskeskapt erosjon får vi heller leve med. Tror risikoen uten pigg blir vel høy.
Fredag kveld
Lyktetur på Ekeber/Brannfjell. Barfrost med hvitt dryss. Noen steder ligger det 10 cm, men dette blir som styresnø å regne. Noe frosset slush og noe bart fjell. En masse stier er tråkket opp av hundepatruljen. Full fres fra vannstasjonen på toppen av Brannfjell ned til Ekeberg skole opp igjen på kryss og tvers. Fantastisk liten skog innenfor Bomringen. 1600 kinalumens gir en vanvittig opplevelse når bakken er dekket av snø. Når lyset slukkes i drikke/pustepausene er det som å få en sekk tredd over hodet, før lysene fra byen skimtes nedenfor.
Lørdag
Brannfjell, Skullerud via Lambertseter, Rundvann, toppen av Fjellstadbakken, Skullerudmåsan og utfordelen av Terrengsykkelrittet. FANTASTISKE FORHOLD I ØSTMARKA. Møtte tre turgåere og så spor etter to syklister som må ha vært ute tidligere i uken ettersom deres spor var i frosset slush. De aller fleste myrhull var frosset og bar sykkel med fører. Kun ett sted dukket forhjulet gjennom isen. Turens utfordring var kloppene. Normalt ser jeg på disse som venner, men nå er de lunske forrædere. Hardtrampet snø gjør kloppene runde på toppen, og forhjulet sendes rett av eller ned i hjulbrekkersprekken.
Søndag
Kjekstadmarka opp mot Blåfjell og stiene i området rundt. Her er mer snø enn Østmarka, opp mot 15/20 cm. Mange opptråkkede stier og bekkefar (vann/is på grunnfjell). Noe mer dytting og gåing enn i Østmarka. En rekke steder er skogbunnen under sneen fremdeles våt og myk. Dette til tross for ti kuldegrader. Antar at myrgrunnen sammen med isolerende snølag forsinker frosten.
Summary:
Østmarka er på sitt beste i dagslys og lyktemørke. Tipper at rødmerket inn til Sanbakken og blåmerket retur, eller omvendt, vil være epic.
Get out there - god tur.