|
Sykling i varme strøk i mars ?
|
Sykling i varme strøk i mars ?
16/11/2012 09:03
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mulig jeg skal prøve å få til en utenlands sykkeltur i midten av mars 2013, primært for å få lange turer på racer i fjell, evt en dag med leid terrengsykkel. Siden jeg egentlig historisk sett aldri drar til syden vinterstid (eller sommer for den saks skyld) så har ikke jeg den oversikt over hvilke steder som er "best" på denne årstiden. Men alternativ er:
1. Mallorca. Egentlig det stedet jeg har mest lyst å dra til. Har lest på en del Mallorca tråder her + i diverse sykkelblad og har jo skjønt at Mallorca "its the thing". At mars er litt off season i forhold til charter gjør at en må fikse bo og fly selv. Ikke noe stress egentlig da jeg alltid har gjort det i alpene, men har andre krav til mobilitet da en på sykkeltur. På alpeturer vil jeg har dårligst mulig vær (les.; mest mulig snø) derfor er ikke charter noe alternativ da jeg først bestemmer meg hvor jeg skal bo rett før/ evt når vi kommer ned. Men på sykkeltur er charter helt greit for skal bare bo en plass hvor det forhåpenteligvis er sol og greit å sykkel i bobasen på kvelden. Men Norwegian, Ryan og sikkert mange andre flyr ned til ok priser og Lexberg.no disponerer bo for ok priser. Selv om Charter er billigere så er dette ok priser lell. Men viktigst spm er: Hvordan er tempratur og er det kort kort på en helt vanlig finværs dag i midten/slutten av mars ?
2. Gran Canaria. Var der for første gang i fjor og skal dit igjen om 3 uker. Likte syklingen der veldig bra og går sikkert ikke lei etter en uke der i Desember heller, og enda varmere i mars (antar jeg). Bra priser og vet hva jeg går til, samtidig lyst å prøve noe annet, er jo en stor verden der ute som venter he he.
3. Tenerife ? Litt av det samme som GC med tempratur sikkert, priser/charter, terreng er også mye bakker men slakere en GC som jeg har skjønt det, mer vind kanskje. Men nytt sted og det er spennende.
4. Spania, med enten fly til Malaga eller Alicante, både charter og reise/bestille selv er alterntiv som ikke trenger å bli dyre. Sykling enten rundt Malaga eller Murcia (som har en egen tråd her på forumet, mye bra info i den). Erfaringer her ? er vel bra sommer tempratur i mars ? terrenget ? mye biler (som jeg syntes det var lite av på GC og som jeg skjønner det er enda mindre på Mallorca).
Tips og råd mottas, har ikke noe stress med dette, mulig det blir alpetur i påsken så da må jeg gjøre noen valg også.
Redigert av oddefa; 16/11/2012 09:05.
|
|
|
Re: Sykling i varme strøk i mars ?
[Re: Oddefa]
16/11/2012 10:24
|
olechr
More than words
|
More than words
1. Mallorca er knall. Mars er det vanligvis noen regndager. Men stort sett bra vær og 15-20 grader. Ikke noe problem å dra uten charter. Fly norwegian, Air berlin eller Swiss. Alle disse er greie med sykler.
Ligg gjerne ved palma området da det er her det er best å sykle utifra. Lexberg har et par bra hoteller. Evnt så er også Iberostar Cupido bra. Fordelen med lexberg er at det er mye nordmenn der og han er en hyggelig fyr. Selv har jeg tenkt å teste ut de to nye hotellene hans.
På racer er Mallorca helt knall og mitt første valg når jeg reiser alene.
2.Gran Canaria: Fine fjell og bra vær. Ikke muligheter for "flate turer". Jeg har vært også her alt for mye og skal ditt igjen i år. Nettopp fordi det er varmt og fint vær. Charter hit har jeg ganske dårlig erfaring med egentlig. Skal man ha noe som er bra er det ofte dyrt. Selv kjøper jeg billetter på norwegian evnt restplass biletter og leier hotell for seg selv. Meloneras syntes jeg det er finest å bo. nytt og fint. Puerto Rico ville jeg styrt LANGT unna. Slitt, bråkete, masete og stygt.
3.Tenerife: Vært en gang i en uke og aldri igjen. Syntes det ikke var i nærheten like fint å sykle her som på Gran Canaria. Ellers ganske likt men dårligere syntes jeg. Derimot var det litt finere steder å spise og bo på der jeg var. Men "håpløst" å sykle.
4. Ikke vært der for å syklet så vet lite om.
5. Selv har jeg sittet i samme situasjon som deg når jeg skulle bestille samling til laget i slutten av Mars. Alle stedene du nevner var vurdert men vi endte opp i Frejus i Frankrike. Mellom Cannes og Sant Tropez. Har vært her mye før og er veldig fint å sykle. Særlig terreng. Været er vel ca som mallorca. Er du heldig er det sykt bra, er du uheldig er det som i Norge. Jeg liker meg veldig godt i området her. Eneste som er synd er at det er så mye franskmenn der. :-P
Mallorca eller Frankrike hvis syklingen er viktigst. Gran canaria pga av vær.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
16/11/2012 10:59
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for gode tips Ole, har en kompis som skal til Nice i påsken (mao når dere er i regionen), dvs slutten av mars. Ikke umulig at jeg hadde hivd meg med der også, men da bare noen dager. Vært på tanken å ta ut ferie i forbindelse med påske og kjøre bil nedover med både ski og sykkel i bilen og kombinere litt. Hadde en dag i fjor (Lötechental, Sveits) hvor vi var på ski opp i fjellet i perfekt vintervær og par minus, kom nedi dalen og det var 20+ og folk syklet rundt med racerne sine, merket jeg fikk abstinenser da. Nice har selvsagt enda varmere og mer sommer i mars en lenger nord i alpene. Har selv hatt med meg stisykkelen til Nice og hadde veldig bra terrengsykkel opp i fjellet bak byen. Vet også at Terrengsykkel hadde sine første stisykkel tester der (var vel litt av inspirasjonen til å dra dit). I tilegg skal jeg på seminar andre uken i April, og da er Italienske Riverian nevnt som mulighet, Finale. i Såfall tar jeg med meg sykkel og evt drar ned helgen før og får syklet litt. Tipper vi flyr til Nice da. Men dette er ikke avklart enda. Men mange muligheter he he. Synd at jeg føler meg litt dradd mellom ski og sykkel.
Men for turen i mars er vi to stk, og sykling blir det vi skal gjøre der.
Ellers kult hvis vi får syklet sammen en dag på GC i desember!
Redigert av oddefa; 16/11/2012 10:59.
|
|
|
16/11/2012 11:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Det får vi til. Bare send meg en melding der nede. Er alene i utgangspunktet på Gran C. 934631femfire
|
|
|
16/11/2012 17:43
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Drar til Mallorca med sjefern fra 31.mars til 10.april. Er vel egentlig ingen steder som slår Mallorca med tanke på terreng å velge mellom. Vi reiser med Ryan fra Torp- kombinert med hotell fra Alpharooms.com. Prisen er kr. 1100,- for flybillett og ca kr. 2000,- for hotell med all incl. Velger Alcudia denne gangen med kort vei til fjellene og den obligatoriske Sa Calobra turen(sjekket Strava og beste tider opp- så må prøve å komme en del lenger ned enn de 39 min jeg brukte sist), ellers mye flatt om en skal ha roligere dager.
Skal en tur nedover i mai også og blir muligens Benidorm ei uke da. Mye bra bakker der, fin temperatur og en god del å velge i, god mat ( har vært der fire ganger og bare gode erfaringer). Alternativt tar vi fly til Barcelona og retning Girona. Har vært der tre ganger og hadde kjempefine turer der. Mye profflag som ligger der og trener, fine veier, variert terreng. Har bodd i Lloret de Mar (litt sliten by) og Tossa de Mar (liten sjarmerende by som kan anbefales. Både Benidor og Girona kan anbefales på våren.
|
|
|
[Re: kaiost]
16/11/2012 23:50
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Drar til Mallorca med sjefern fra 31.mars til 10.april. Er vel egentlig ingen steder som slår Mallorca med tanke på terreng å velge mellom. Vi reiser med Ryan fra Torp- kombinert med hotell fra Alpharooms.com. Prisen er kr. 1100,- for flybillett og ca kr. 2000,- for hotell med all incl. Velger Alcudia denne gangen med kort vei til fjellene og den obligatoriske Sa Calobra turen(sjekket Strava og beste tider opp- så må prøve å komme en del lenger ned enn de 39 min jeg brukte sist), ellers mye flatt om en skal ha roligere dager.
Skal en tur nedover i mai også og blir muligens Benidorm ei uke da. Mye bra bakker der, fin temperatur og en god del å velge i, god mat ( har vært der fire ganger og bare gode erfaringer). Alternativt tar vi fly til Barcelona og retning Girona. Har vært der tre ganger og hadde kjempefine turer der. Mye profflag som ligger der og trener, fine veier, variert terreng. Har bodd i Lloret de Mar (litt sliten by) og Tossa de Mar (liten sjarmerende by som kan anbefales. Både Benidor og Girona kan anbefales på våren.
Takk for god info Kai, hvordan er Ryan air mht sykkelfrakt (eller leier dere?) ? De flyr fra Rygge også ser jeg, er det dyrere ? siden det er litt lenger å kjøre til Torp mener jeg!
|
|
|
17/11/2012 09:58
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Litt dyrere fra Rygge, og litt andre dager de kjører på. Har kjørt mye Ryan, aldri problemer, har hatt med koffert enkelte ganger og det har gått bra- 80 euro sist, lurer på om det er 100 euro nå. På Mallorca er prisene på leie av sykkel lave-har brukt denne: http://www.bicycle-holidays.com/index_en.php?TPL=10121De har forøvrig knallbra priser på utrolig gode bukser (kopi av Assos) også meget bra priser på Assos.
Redigert av kaiost; 17/11/2012 09:58.
|
|
|
17/11/2012 12:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Ryan air og sykkel blir fort dyrt. Skulle du være uheldig så er det svært lite hjelp å få fra de.
|
|
|
18/11/2012 21:34
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde egentlig bestemt meg for Mallorca igjen i år, men siden reisefølget inneholder noen ikke fullt så ivrige syklister så blir det en bra gjeng som drar til Gran Canaria 17. - 26. mars. Sleng dere gjerne med om GC blir konklusjonen :-)
Men ellers er jeg enig i at ingenting slår Mallorca når det gjelder sykling. Men som også andre har sagt, kan være litt bingo med været.
Andalucia kan også være et alternativ, har prøvd området rundt Torrox og Nerja, ca en time øst for Malaga- Muligheter for både flatt og fjell, og litt flere soltimer enn Mallorca.
|
|
|
25/11/2012 06:03
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er i Nice 22., 23. og 24. mars. Deretter på Korsika 26., 27. og 28. mars. Om noen er i området (spes. Nice) da, er det bare å ta kontakt. Var der i fjor også. Sinnsykt med veier å velge mellom. Kysten, dalene, åsene og fjellene...
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
[Re: olechr]
26/11/2012 01:54
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
1. Mallorca er knall. Mars er det vanligvis noen regndager. Men stort sett bra vær og 15-20 grader. Ikke noe problem å dra uten charter. Fly norwegian, Air berlin eller Swiss. Alle disse er greie med sykler.
Ligg gjerne ved palma området da det er her det er best å sykle utifra. Lexberg har et par bra hoteller. Evnt så er også Iberostar Cupido bra. Fordelen med lexberg er at det er mye nordmenn der og han er en hyggelig fyr. Selv har jeg tenkt å teste ut de to nye hotellene hans.
På racer er Mallorca helt knall og mitt første valg når jeg reiser alene.
2.Gran Canaria: Fine fjell og bra vær. Ikke muligheter for "flate turer". Jeg har vært også her alt for mye og skal ditt igjen i år. Nettopp fordi det er varmt og fint vær. Charter hit har jeg ganske dårlig erfaring med egentlig. Skal man ha noe som er bra er det ofte dyrt. Selv kjøper jeg billetter på norwegian evnt restplass biletter og leier hotell for seg selv. Meloneras syntes jeg det er finest å bo. nytt og fint. Puerto Rico ville jeg styrt LANGT unna. Slitt, bråkete, masete og stygt.
3.Tenerife: Vært en gang i en uke og aldri igjen. Syntes det ikke var i nærheten like fint å sykle her som på Gran Canaria. Ellers ganske likt men dårligere syntes jeg. Derimot var det litt finere steder å spise og bo på der jeg var. Men "håpløst" å sykle.
4. Ikke vært der for å syklet så vet lite om.
5. Selv har jeg sittet i samme situasjon som deg når jeg skulle bestille samling til laget i slutten av Mars. Alle stedene du nevner var vurdert men vi endte opp i Frejus i Frankrike. Mellom Cannes og Sant Tropez. Har vært her mye før og er veldig fint å sykle. Særlig terreng. Været er vel ca som mallorca. Er du heldig er det sykt bra, er du uheldig er det som i Norge. Jeg liker meg veldig godt i området her. Eneste som er synd er at det er så mye franskmenn der. :-P
Mallorca eller Frankrike hvis syklingen er viktigst. Gran canaria pga av vær. Et annet og mer eksotisk alternativ er Da Lat i Vietnam. Der er det Norsk sommertemperatur året rundt,og veldig gode forhold for både landeveg og terrengsykling. Utleie av terrengsykkel og arrangerte turer gjennom fattire adventures i Da Lat. Det er også veldig billig å bo på hotell der Jeg har akkurat vært der i fire dager og brukte ca 300 kroner på et svært dobbeltrom midt i sentrum. Maten er ubeskrivelig god,må smakes! Dere får ha en god tur uansett hvor turen går
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
|
|