1) Jeg har et hjul (for V-brems) som opprinnelig satt på min Cannondale F1000. Felgen og eikene har sett bedre dager, men navet virker som det er uslitelig. Jeg har derfor lyst til å bruke det videre på jobb-sykkelen. Hvor mye må jeg regne med å legge ut for å bygge opp hjulet med nye eiker og ny felg, og hvor bør jeg gjøre det (i Oslo/Follo-området)?
2) Hannah, 10 år, har en Merida Whitewater. Bra ramme (7005, bra geometri), men deler av billigste sort. Baknavet er "blåst" etter bare 1 år med forsiktig sykling. Hvor får jeg tak i et brukbart bakhjul for 7-drevs kassett?
Postordresjappene og fast-bikes har bare hjul for 8/9-drevs kassett, og vanlige sykkelbutikker skal sikkert ha blodpris. Ved å fore ut en 7-drevs kassett på 8/9-nav synes jeg kjedelinjen blir feil. Det er slik jeg gjør det på jobbsykkelen, men der er det OK ettersom jeg stort sett ligger på tyngste framdrev. Skal jeg bite i det sure, og bygge om til 9-drevs og full XT...? Da får nok ikke sykkelen stå i fred i stativet på skolen.