Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn

Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn #2185777 23/05/2012 08:56
T
Thmro Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Vi planlegger å dra på sykkelferie med sykkelvogn og en gutt på 4. Vi er tre voksne, med to sykkelvogner. Planlegger å overnatte de fleste nettene i telt, men også leie hytter e.l. noen ganger underveis. Vi tenker å være borte ca. 10 dager. Vi bor i Lillehammer men tenker å ta tog til Oslo og ferge til Danmark eller tog til Halden e.l. og sykle i sverige. Ser for meg at 6mils dagsturer er nok (4 timer med snittfart på 15km/t).

Her ønsker jeg gode forslag til reisemål som egner seg og gjerne fine sykkelruter.

Re: Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn [Re: Thmro] #2185778 23/05/2012 10:34
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Ferge til København eller Fredrikshavn er godt utgangspunkt for sykkelferie med tilhenger og barn, vi har gjort dette stort sett hvert år de siste 7 årene.

Vandrehjem i Danmark er en flott måte å overnatte på når man er på sykkeltur. Der er det ofte andre barn ens egne barn kan leke med, og man kan ordne seg mat selv om kvelden hvis man ikke rekker/orker lete etter restaurant etc. Og er det stort felleskjøkken er det ofte litt sånn kollektivfølelse, hvor alle deler litt med hverandre hvis man har noe til overs.

6 mil med sykkelehenger er LANGT når det er motvind. Og det er det alltid i Danmark. Vi har sjelden mer enn 4 mil etter et litt ambisiøst førsteår med et par 65km-etapper. Barna som er med trenger hyppige og lange stopp for å holde humøret oppe. Merkelig nok virker det som den akkumulerte slitenheten hos trekkdyrene følger antall timer man har vært på tur, og ikke hvor lenge man faktisk har syklet. Når man endelig kommer frem dit man skal bo, er det fort gjort å være litt mer sliten enn hva som er optimalt når man skal lage middag, vaske klær, re senger, legge unger, og så hygge seg litt før man legger seg og starter hele prosessen på ny.

Re: Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn [Re: Thmro] #2185779 23/05/2012 20:33
T
Thmro Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Etter å ha bodd en stund på Finnmarkskysten, er man kanskje litt lei vind. Burde man vurdere sverige da kanskje?

Hvor sykler dere? hva er verdt å se/gjøre. Regner med å legge inn "hviledager" der det er verdt det.

Ser for øvrig for meg 2 etapper per dag, med lunsj i mellom. Og småstopp når det måtte passe. Men må kanskje revurdere lengden.

Re: Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn [Re: Thmro] #2185780 26/05/2012 19:39
T
Thmro Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hvor lange dagsetapper hadde dere (tid)?

Men er enda usikker. sverige eller danmark?

Re: Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn [Re: Thmro] #2185781 26/05/2012 22:02
kilgore Offline
Medlem
Medlem
Jeg vurderer å gjøre det samme. Jeg har noen dager fri i andre uke av juli. Jeg har bil med plass til Chariot Cougar og kan hive landevei- eller sykkelkross på taket. Men jeg er ikke interessert i mer enn noen timers kjøretur for å komme til området. Er det noen som har gode turforslag for Sverige?

Re: Noen som har forslag for sykkelferie med barnevogn [Re: Thmro] #2185782 28/05/2012 10:49
T
Thmro Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
En vurdert mulighet ha vært båt til fredrikshavn, og så sykle Fredrikshavn-ebeltoft båt til skjællands odde og sykle til københavn. Deretter hjemmover med båt. Men er det noen å oppleve underveis? Egner det seg for racersykkel, altså helst minimalt med grusveier.

Ole: Syklet dere med racere på asfalterte veier?

Moderator  support