Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Murcia - en gjennforening!

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183443 01/03/2012 07:42
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hvilke type veier sykler dere ? Tresifre veikoder?
hvilke bør man holde seg unna?
eksempler:
• CV-945
• CV-95
• F-48
• F-9
• MU-300
• RM-301
• N-325

og hvor fant du egentlig en guide? eller tilfeldig?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: thomasengen] #2183444 01/03/2012 16:15
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Alex fant jeg på Internett. Jeg leitet rundt etter info om området i fjor, og snublet borti et forum han av og til var på. Nå driver han først og fremst som engelsklærer, men jeg mener han har en internettside som heter www.cyclingmurcia.com også. Uansett - funnet var helt tilfeldig. Han bedriver ingen form for guiding, ingen form for turistservice eller noe. Han er i meget god form, jeg vil tro han hadde hevdet seg godt oppe i topp ti i NC her hjemme, i alle fall hvis det går oppover.

Veien vi syker er nok stort sett i 2- og 3-sifferkategorier. Jeg vet faktisk ikke helt. Mulig det kan sees på kartene? Vi syklet i alle fall på MU300 i dag. Hold dere uansett unna A-veiene og de største hovedveiene. Så går det meste bra. ICON_SMILE

Og så til dagens reportasje:
Dag fem - pensjonisttreffet.

Ja, i dag fikk jeg virkelig smake på livet som tilbaketrukket pensjonist. Alex og jeg hadde avtalt å møte en gruppe med syklister noen kilometer øst for Murcia by. Gruppen bestod stort sett av eldre, men langt fra dorske, murcianske syklister med en mer eller mindre vellykket karriere bak seg. De fleste i slutten av 50-årene/starten av 60-årene. Turen ble derfor rimelig rekreasjonell, eller som Alex sa før vi satte av gårde; "You know, today's gonna be scenic and calm, mate!". Og han fikk helt rett. Rolig tempo, flott landskap og svært så "easy-going". Ikke en kjeft av dem snakket et ord engelsk, og alle var nysgjerrige på hvem denne bleikfeite og solbrente loco syklisten med et kompaktkamera dinglende fra håndleddet var.

Edit - glemte værmeldingen! Fy skam! Dagens værmelding var faktisk en smule kaldt vær. Utenfor hotellet klokken 09.00 var det frostrøyk som kom ut av munnen min. Bekledning? Kort-kort, men med løse ben og løse knær, samt vindvest. De eldre hadde kledd seg betraktelig mer polart. Buff, hansker og tre-fire lag med overdeler var tydeligvis the old craze of the day. ICON_SMILE Starter på ca 13-14 grader, men det var 22 når vi ankom byen igjen. ICON_SMILE

Reservatet som man ser på noen av bildene er utrolig pittoresk, men dessverre var det motlys utover vannflaten den veien vi tok, så derfor ble det lite gode bilder derfra. Det meste av området vi syklet i i dag, bl.a. reservatet, er i naboregionen (Valencia). Det var ett eneste hus som lå langs med veien der oppe ved sjøen, og det er til salgs. Billig. Hvis noen vil ha det, da. ICON_SMILE

Dagens bilder:
På tur med de eldre. Og de kler seg godt, må vite!

Idylliske omgivelser!

Mye av vannet går til jordbruksområdene i nærheten.

Alex studerer boligannnonsene?

I wonder how, I wonder why
Yesterday you told me 'bout the blue blue sky
And all that I can see is just a yellow lemon-tree

Redigert av Hæ?; 01/03/2012 21:29. Rediger grunn: Det var sporten, nå over til været

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183445 01/03/2012 16:24
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Kart og profil of the day:

Garmin-en min er litt loco, så hvis den viser under havoverflaten her og der, så stemmer ikke det. Vi har holdt oss flytende i hele dag. Så vidt. ICON_SMILE

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183446 01/03/2012 16:39
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ser veldig bra ut. veien på nordsiden av det store vannet/innsjøen er der hvor du har tatt bilde av ryggen på "de røde"?
Bra veier der med lite trafikk?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: thomasengen] #2183447 01/03/2012 16:43
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: thomasengen
ser veldig bra ut. veien på nordsiden av det store vannet/innsjøen er der hvor du har tatt bilde av ryggen på "de røde"?
Bra veier der med lite trafikk?
Jepp, akkurat i starten av der vi møtte vannet. Veiene er glitrende, og jeg tror vi møtte tre biler før vi snudde hjemover igjen. Vær bare obs på at det er ett og annet landbrukskjøretøy, samt den tilfeldige lastebil med planet fullt av sitroner og appelsiner som kommer luskende rundt en sving.

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183448 01/03/2012 16:45
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Archena, oppe til venstre i kartet, er forresten en flott liten landsby man absolutt bør ta en tur til. De har et vanvittig (pun intended) flott gammelt romersk bad som er helt utrolig å besøke. Alle de store pro-tourlagene som deltok i Vuelta a Murcia i fjor bodde der.

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183449 01/03/2012 16:59
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
glimrende. trenger en garmin-lenke ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183450 02/03/2012 18:20
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Den siste turen! crying2

Synd, men sant - nå er det ikke mer sykling her for denne gang. Dagens tur ble den siste. Nå fikk jeg jo egentlig to turer i dag, men den ene vil jeg helst ikke snakke om. Vel er jeg fra Bergen, men det regnet som kom ned i dag - madre mia! Det bøttet ned! I rundt en time - og så var det strålende sol igjen. Men i den timen det stod på som verst, forsøkte jeg meg selvsagt på å komme meg ut av sentrum. Det var bare å glemme! Jeg så ingen ting, alt var gjennomvått, og du verden - sykle på is med slicks er bare barnemat i forhold til det jeg fikk føle på. Det var ordentlig, ordentlig farlig! Nei, hjem igjen til hotellet.

Men så, etter noen timer var det tørt nok til at jeg risikerte en tur ut i solskinnet. Temperaturen hadde steget med over 10 grader (rundt 22 når jeg dro ut igjen), og det var blitt tørt og fint for det meste. Jeg valgte å være ordentlig turist denne gangen, så det ble en fotoekskursjon for å fine gode moriver - og en og annen bratt gate. Svært urbant, jeg var aldri mer enn ca 11-12 km fra hotellrommet.

Jeg skal egentlig på en pressekonferanse nå, men ingen vet hvor den er, eller når den starter, så det ser mørkt ut. Spansk "ordnung muss sein" er ikke helt som den tyske standarden, selv om det er et av Pro-Tourlagene jeg skal hilse på. Team Movistar får klare seg uten mitt åsyn i år også. Theyr loss ... ICON_WINK

I morgen begynner Vuelta a Murcia. Da får jeg overlate veiene til de som virkelig sykler fort. Fjorårsmesteren i Spania Rundt, señor Cobo, er her. Vladimir Karpets også. Men i forhold til i fjor (når Contador vant, foran Sastre, Mentchov, Michael Mathews og mange andre store kanoner) er det laber deltagelse og lite blest om rittet. I sitt 32. år ser det ut til å være i nærheten av pensjonsalderen, dessverre. Egenetlig er det et enukersritt, men penger - nei det finnes ikke. Synd.

Jeg takker for meg med noen bilder. Takk til alle som har fulgt min lille reise. Jeg hater egentlig blogger, men dette ble vel nesten det? fishwhack

Sorry! Adios amigos. Hasta luega, España!

Regn er ikke helt det samme som regn ... Bilde frekt stjælt fra murciapictureofthedaydotcom eller noe ...

Uten at det ser ut til at regnet påvirker vannstanden i elvene her nede. Dette er elven som skiller Patiño fra Santo Ángel. Sies det. Jeg ser ikke noe elv, bare tor murvegger og noen strå ...

Heldigvis tørker veiene opp. Dette er en 22% 400m lang "klassikerbakke" inne i en av de små landsbyene. Jeg svingte feil, og vips - der var den. Noe av det bratteste jeg har møtt!

Helt til jeg møtte denne. Her er det rundt 30% inne i svingene. Panoramabildet yter ikke veiens bratthet rettferdighet. Ikke i det hele tatt.

For å komme inn og ut av sentrum i retning Cresto de Gallo må man ut på slike veier. Ikke å anbefale i rushtrafikken.

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183451 02/03/2012 18:32
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Litt flere bilder:

Klosteret Eremitorio la Luz. Lurer på om munkene her sykler? For det ligger midt i smørøyet for klatremoro i Cresta de Gallo.

Over sidedøra til klosteret, munkenes "personalinngang"

Terrengmuligheter er det mange av i nasjonalparken som Cresta de Gallo går igjennom.

Denne typen småbyer er det en haug av. Over alt. Koselige smågater ligger strødd rundt til høyre og venstre. Som du så i forrige post - noen av dem bratte.

Så det gjelder å ta styringen ...

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183452 02/03/2012 18:45
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
nydelig. ser det ut som det er noe bra terrengsyklingssteder? Vurderer det neste år når jeg vet litt mer. skal titte litt selv

har ingenting å blogge om - men liker å lese blogger ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: thomasengen] #2183453 02/03/2012 19:06
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Enda flere bilder

Mens du er ute og ser på slikt ...

... kan du plassere fruen og barna på familiedagis her:

Spanjolene har forstått dette med at man skal ta med familien ut på turer i skog og mark - her en familierasteplass med griller og kiosker og fandens oldemor. Ikke at de er mye i bruk, de fleste befinner seg på Es Corte Ingles (se over).

Murcia by er, som alle byer med respekt for seg selv, delt av en elv. Denne har nesten ikke vann (se posten over for den gemene elv i Murcia). Løsning? De har demma opp ved "sentrumsgrensene", samt fylt i alt mulig rask på bunnen for å få opp vannstanden. Og en fisk. Fisk må man ha.

Hva tiden gikk med til når jeg ikke sykla? Mest det her. Når man har eget boblebad på rommet, blir det fort litt tid med øll oppi her. Ser ut som ei sviske nå ...

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183454 01/04/2012 22:18
O
olepeder Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Utrolig spennende å følge. Skikkelig feelgood.
Skal prøve å stjele garminfilene da jeg trenger turforslag når jeg er i området (mest La Manga)

Ole Jakob
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183455 13/10/2012 14:47
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
To be continued ... bigsmile

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183456 13/10/2012 15:25
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
når?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183457 13/10/2012 15:42
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
23. feb. til 2. mars. ICON_SMILE

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183458 16/10/2012 20:20
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Dette ser tøfft ut. Jeg lider av asfalt redsel og grus alergi :-)
Vet du om noen som leier ut sykkel og kan guide i området?
Skal ned dit snart og det klør i beina etter en herlig tur i Barcelona.

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183459 16/10/2012 20:41
Hæ? Offline OP
Navnet skjemmer ingen.
OP Offline
Navnet skjemmer ingen.
Nei, egentlig ikke. Det er folk som sykler rundt på fulldempere i nasjonalparkene rundt Sierra Espuña og Cresto de Gallo, men jeg vet dessverre ingenting om dem. Du kan forsøke å ta kontakt med Mr Moon Bikes, en lokal sjappe, og høre om de vet noe? Jeg spurte Alex, kompisen min der nede, om det samme. Han trakk lett på skuldrene og svarte at han ikke hadde peiling på terrengsykling - landeveien er jo tilgjengelig hele året. Han anbefalte å snakke med en lokal sjappe.

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: Hæ?] #2183460 05/05/2013 18:14
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har jeg vært der nede og syklet en uke. Det er jo et helt fantastisk område, mye bedre enn GC som er den andre plassen jeg har vært og syklet.

Sinnsykt mye småveier nesten uten trafikk, og et vell av lange klatringer i sykkelavstand. Var og syklet litt med han karen som startet sykkelbutikken "11" i Trondheim, da han har leilighet i samme kompleks. Han anbefalte en bakke som går opp fra Hondon los Frailes, men den fikk jeg ikke testet.

Fra Alhama til Cerro Espuna på 1. mai var en opplevelse. Det var vanvittig med syklister i bakken, blant annet en gjeng i Movistar-drakter og matchende Pinarelloer. Jeg forsøkte faktisk å henge på dem i 11% stigning, men i 21.9 kmt holdt jeg bare i 300 meter...

Murcia anbefales, og jeg skal garantert tilbake.

Re: Murcia - en gjennforening! [Re: torinb] #2183461 10/05/2013 06:52
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Her er et bilde av undertegnede på vei opp Espuna. En skikkelig LEKKER klatring i fantastisk natur.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support