Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

De tre Pyramider,Issjødalen

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: Hæ?] #2180002 19/08/2012 19:55
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Det lønner seg visst å ta turen innom tråder fra "ukjente" områder av og til. Dette så herlig ut :-)

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180003 19/08/2012 22:22
K
kh X1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skal gi beskjed ja Hæ!
Møtte en god del teambiler på tur til Trondheim. Stoppet i Åre på retur'n.
Var å så på resultatlista etter deg, men jeg så kun den med 6mils distansen.

Knut H.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: kh X1] #2180004 20/08/2012 07:01
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Om feks dersom det blir godvær ikke førstkommende men helga etter der igjen, da vil jeg gjerne på lang dagstur av den typen her. Det vil si lørdag 1. sept eller søndag 2. sept.

Bjørn

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: BjornS] #2180005 20/08/2012 17:43
jonnykast Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da kan jeg muligens bli med ICON_SMILE

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: BjornS] #2180006 20/08/2012 18:37
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: BjornS
Om feks dersom det blir godvær ikke førstkommende men helga etter der igjen, da vil jeg gjerne på lang dagstur av den typen her. Det vil si lørdag 1. sept eller søndag 2. sept.

Bjørn

Da sykles det i Oppdal:-)

God tur

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: kh X1] #2180007 20/08/2012 18:56
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: kh X1
Skal gi beskjed ja Hæ!
Møtte en god del teambiler på tur til Trondheim. Stoppet i Åre på retur'n.
Var å så på resultatlista etter deg, men jeg så kun den med 6mils distansen.

Knut H.
Ja, du vet. 6 mil er for pingler. Her sykles det 21,4. ICON_SMILE Begynn nederst når du kikker, så ser det ikke så ille ut ... ICON_WINK

Jeg er moden for en tur førstkommende helg - altså 24.-25., men innser at a) det er birken, og folk velger heller å stå i kø fra Rena til Lillehammer i heller middelmådigt sommer-vintervær og b) jeg er uten annen transport enn min egen sykkel den helga.
Men hvis noen vil, skal, kan og har lyst til å ta meg med, er jeg klar som et strutseegg.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180008 05/08/2015 09:20
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Gammel tråd, men blåser liv i den igjen.
Vi er ett gjeng som vurderer ta turen på lørdag. Fler som er med? ICON_SMILE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180009 05/08/2015 09:22
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har dere GPS spor fra turen?

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: MAN] #2180010 18/08/2015 22:05
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Fant dere fram?

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180011 30/09/2015 09:38
S
superiver Offline
Fersking
Fersking
S
Løfter opp denne turen for alle som bor i Trondheim og omegn! Var der søndag som var, utrolig fine stier og flott natur. Gøy med variasjon fra marka i Trondheim. Fin leire/grusbunn og veldig varriert sykling!

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: superiver] #2180012 30/09/2015 10:45
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: superiver
Løfter opp denne turen for alle som bor i Trondheim og omegn! Var der søndag som var, utrolig fine stier og flott natur. Gøy med variasjon fra marka i Trondheim. Fin leire/grusbunn og veldig varriert sykling!

Kunne du tenkt deg å korrekturlese fargene på det som er inntegnet på kartet? Er det omtrent riktig vanskelighetsgrad, og er det så fint at det burde hatt mer framheving (med gulskinn)?
http://mtbmap.no/#12/63.1293/13.0914

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: anderfo] #2180013 30/09/2015 10:56
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg syklet turen på lørdag, og synes vel at å merke den med blått hele veien kanskje ikke er helt korrekt. Nå har ikke jeg noe forhold til hva de forskjellige fargene faktisk vil innebære, men om man skal holde de letteste partiene på blått (1) er det flere partier mellom Vallbo og Grøvallen som minst bør være rødt (2) og kanskje også litt svart (3) om man skal vurdere hvor sykkelbart det er.

At det bør gulmarkeres mener jeg absolutt! ICON_SMILE Noe av det bedre jeg har syklet.

Som en generell betraktning synes jeg man er litt for lite flinke til å bruke gradsystemet i området sør for Storulvån også. Merkelig å merke grusveien med grønt (1), mens stier som for mange ikke vil være sykkelbart kun har fått blått (2). Hva er da 4 og 5 beregnet på?

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: EgilS] #2180014 30/09/2015 11:05
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Jeg syklet turen på lørdag, og synes vel at å merke den med blått hele veien kanskje ikke er helt korrekt. Nå har ikke jeg noe forhold til hva de forskjellige fargene faktisk vil innebære, men om man skal holde de letteste partiene på blått (1) er det flere partier mellom Vallbo og Grøvallen som minst bør være rødt (2) og kanskje også litt svart (3) om man skal vurdere hvor sykkelbart det er.

At det bør gulmarkeres mener jeg absolutt! ICON_SMILE Noe av det bedre jeg har syklet.

Takk for tilbakemeldinger!
Inntil videre kan jeg markere det rødt fra Vallbo til Grönvallen, eventuelt finere inndeling hvis du har det.
Hvilke av disse stiene bør ha gul utheving? (evt. hvilken av dem er "hovedstien"?)

Som en generell betraktning synes jeg man er litt for lite flinke til å bruke gradsystemet i området sør for Storulvån også. Merkelig å merke grusveien med grønt (1), mens stier som for mange ikke vil være sykkelbart kun har fått blått (2). Hva er da 4 og 5 beregnet på?

Av disse har jeg kun syklet Storulvån-Gåsån, og der synes jeg det er ganske riktig markert. Mulig at stien fra Storulvån til grusvegen bør være blå (1), nå står den som grønn (0+).
Grad 3, 4 og 5 (svart, kølsvart osv.) er for stier som er langt brattere og heftigere enn dette, ref. forklaringen på wikien:
[1] (Engelsk) http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale
[2] (Norsk) http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mo...d_.2F_mtb:scale
...samt tegnforklaringen på mtbmap.no (limt inn nedenfor her). Du kan forsåvidt gjerne sammenlikne med fargebruken i Trondheim eller andre steder du har besøkt hvis du vil "kalibrere deg" ICON_WINK

Ut fra din beskrivelse av turen Storulvån-Sylstasjonen-Gåsån for noen dager siden, har jeg inntrykk av at mye av dette stykket bør oppjusteres til rødt eller svart. Skal jeg sette hele strekket til rødt, eller har du en finere inndeling? Rødt på siste halvdelen inn til Sylstasjonen, samt halvveis over til Gåsån?

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: anderfo] #2180015 30/09/2015 11:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Da har jeg lest beskrivelsene.
En generell betraktning her er vel at det virker for at det er mer fininndelt for de vanskeligste partiene 3-5 enn det er mellom 0-2. I praksis er det jo veldig stor forskjell på grusvei som selv de minste ungene kan sykle og på det som ofte er merket som blått (feilaktig?) som er noe en gjennomsnittlig Birken-syklist ville ha slitt med å ha glede av. Slik sett fungerer vel ikke inndeling for meningmann, men mer for erfarne terrengsyklister vil jeg påstå.

MTBmap.se har noen mellomgraderinger. Jeg vet ikke om det er vurdert?

Jeg har følgende forsiktige endringsforslag:

Stien mellom Vallbo og Grønvallen kan markeres med rødt fra der den røde stien går inn mot Bäverkroken, og helt til Grønvallen. Dette blir da som en gjennomsnittsbetraktning, da det er noen relativt lange partier som kunne vært svarte (mye stor stein som de aller fleste nok triller), mens andre partier er grønne (mye bred klopping).

Storulvån-Gåsån er nok korrekt, men det er også det enkleste partiet på stiene sør for Storulvån (av de jeg har syklet), i tillegg til de 2 første km fra Storulvån.

Jeg ville i hvert fall ha satt rødt fra vindskyddet (stidelet 2 km nord for Sylane Fjellstasjon) og til opp rundt 1000 moh i retning Gåsen. Ut fra beskrivelsen er det vanskelig å sett noe mer uten å gå i detalj på strekninger på noen hundre meter.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180016 30/09/2015 12:40
M
m3rl Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg var med superiver på tur på søndag og har en endomondo tracking av turen der tempoet kanskje kan være med å bestemme gradering av ruta inn til grønnvallen. Selve turen ser sånn her ut:

Vi var nok mest interessert i å se på pyramidene, så vi syklet nærme kanten.
Jeg mistenker at hovedstien går litt lenger ute

Redigert av m3rl; 30/09/2015 12:41.
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: EgilS] #2180017 30/09/2015 12:45
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Da har jeg lest beskrivelsene.
En generell betraktning her er vel at det virker for at det er mer fininndelt for de vanskeligste partiene 3-5 enn det er mellom 0-2. I praksis er det jo veldig stor forskjell på grusvei som selv de minste ungene kan sykle og på det som ofte er merket som blått (feilaktig?) som er noe en gjennomsnittlig Birken-syklist ville ha slitt med å ha glede av. Slik sett fungerer vel ikke inndeling for meningmann, men mer for erfarne terrengsyklister vil jeg påstå.

MTBmap.se har noen mellomgraderinger. Jeg vet ikke om det er vurdert?

Det kan hende at gradene generelt er satt litt for lavt i dette området, på de stiene jeg ikke har vært på, ettersom de har blitt "muntlig overlevert" eller synset ut fra bilder og beskrivelser på nett (derfor er de ennå merket med en egen tag "fixme=resurvey mtb:scale").

Mellomgraderinger (1-, 1+, 2-, 2+ osv) er i bruk også i Norge, blant annet av meg, f.eks. har jeg benyttet "0+" på stien fra Storulvån og fram til grusvegen i retning Gåsån. Jeg tror Ola Endre (Reitstøen) har planer om å benytte disse også på mtbmap.no etterhvert.

Jeg har følgende forsiktige endringsforslag:

Stien mellom Vallbo og Grønvallen kan markeres med rødt fra der den røde stien går inn mot Bäverkroken, og helt til Grønvallen. Dette blir da som en gjennomsnittsbetraktning, da det er noen relativt lange partier som kunne vært svarte (mye stor stein som de aller fleste nok triller), mens andre partier er grønne (mye bred klopping).

Storulvån-Gåsån er nok korrekt, men det er også det enkleste partiet på stiene sør for Storulvån (av de jeg har syklet), i tillegg til de 2 første km fra Storulvån.

Jeg ville i hvert fall ha satt rødt fra vindskyddet (stidelet 2 km nord for Sylane Fjellstasjon) og til opp rundt 1000 moh i retning Gåsen. Ut fra beskrivelsen er det vanskelig å sett noe mer uten å gå i detalj på strekninger på noen hundre meter.

Supert, da er det oppdatert!
Hva med gulmerkingen?

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: anderfo] #2180018 30/09/2015 18:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg har lagt ved et klipp som viser det jeg mener bør gulmarkeres i Vålådalen av det jeg syklet. I tillegg har jeg lagt ved et klipp som også viser et strekk til i Sylene som jeg mener kan rødmarkeres.

Har forøvrig planer om å dra tilbake over grensa neste helg om været er OK, så får forhåpentligvis testet flere stier da. ICON_SMILE

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180019 30/09/2015 20:15
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Ser bra ut dette. Er i området i helga og håper å få sykla litt. Noen andre?

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: EgilS] #2180020 02/10/2015 07:45
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg har lagt ved et klipp som viser det jeg mener bør gulmarkeres i Vålådalen av det jeg syklet. I tillegg har jeg lagt ved et klipp som også viser et strekk til i Sylene som jeg mener kan rødmarkeres.

Har forøvrig planer om å dra tilbake over grensa neste helg om været er OK, så får forhåpentligvis testet flere stier da. ICON_SMILE

Jeg har redigert kartet (i OSM) og nå har Ola generert nye kartfliser for Vålådalen: http://mtbmap.no/#12/63.1357/12.9925 (trykk refresh/oppdater hvis du ikke ser forskjell fra forrige gang)
...ser det mer riktig ut nå? Eller har du noen farge til stien oppover mot Kyrkstenen?

PS. For området rundt Storulvån-Sylstasjonen er det ikke oppdatert ennå.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: anderfo] #2180021 02/10/2015 08:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Nja, han har gjort lett annerledes enn jeg viste. Jeg kan sende en oppdatering i kveld, også for veien/stein mot Kyrkstenen.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: EgilS] #2180022 02/10/2015 13:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Har har jeg gjort forslag:
Grønvallen - Issjødalen. Dette mener jeg er blått. lettkjørt, bredt og flatt. Så her bør det endres, men fremdeles gulmarkert.

Grønvallen - Vålådalen: Bør også endres. Lett og fin gresslette i starten, men går over i det som i praksis er et flere hundre meter langt trille-/bæreparti om du ikke er godt på trail, og deretter lange tekniske partier kun avbrutt av smal og tildels morken klopping over myr. Jeg mener jeg er godt over gjennomsnittet bra knotenisse, men det tok en stund før jeg kom inn i det og kunne nyte denne stien.

Kyrkstenen: Starter som traktorvei som blir gradvis dårligere og går over i firhjulingspor for deretter å bli sti som er tildels teknisk krevende, avbrutt av smal og tildels dårlig klopping.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: EgilS] #2180023 04/10/2015 21:03
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Takk! Ser mer riktig ut nå, antar jeg...
http://mtbmap.no/#12/63.1118/13.0560 (Vålådalen)
http://mtbmap.no/#11/63.0974/12.4032 (Storulvån)

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: anderfo] #2180024 05/10/2015 09:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Ser bra ut. ICON_SMILE

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180025 05/10/2015 10:54
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Jeg forstår hva Egil mener her angående knot, men er usikker på om Grønvallen - Vålådalen fortjener rød makering. Sykla strekket for første gang på lørdag (steiner ) og det aller meste er sykkelbart både opp og ned. Ned var alt helt uproblematisk. Jeg sammenlikner med rødmarkering som jeg har syklet i trondhjemsområdet og mener denne er lettere.

Man kan alltid prinsipielt diskuterer om man burde ha en mellomgradering mellom blå og rød.

Som sagt er det mye runde steiner så jeg var glad jeg valgte fulldemper foran fatbike. På vått føre øker vanskelighetsgraden selvsagt.

Ellers holder jeg med om gulmerking for det meste. Siste parti ned fra pyramidene til grønvallen syntes jeg var litt uintressant.

McNulty

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: Nanok] #2180026 05/10/2015 12:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Regner med at det ikke er Grønvallen - Vålådalen du mener, men Grønvallen - Vallbo?

Grøvallen - Vallbo mener jeg fortjener rødt basert på det jeg har lest av beskrivelse av hva rødt skulle innebære (og det krever mer enn "basic driving skills" på mange av partiene mener jeg), mer enn at jeg har sammenlignet med andre partier.

Men om jeg skal sammenligne:
At det ikke nødvendigvis er riktig like ille som noen av rødpartiene i Bymarka kan jeg være enig i, men jeg synes ikke det er verre enn enkelte av de heller. Jeg klarte å sykle hele strekket, med ett fotisett tror jeg, men jeg har syklet samtlige deler opp fra Strandlinja til opp til siste svarte partiet under Geitfjellet også (rekord er 2 eller 3 fotisett på en tur).

Det vil alltid være rom for diskusjon. Litt av problematikken som jeg skrev lenger opp er at det i praksis kun er de laveste delene av skalaen som brukes. Dette gjør det nok veldig vanskelig for folk å kunne lese ut fra kartet om det er en tur de kan ha glede av eller ikke. Dette er kanskje fordi det er de aller ivrigste syklistene som kategoriserer stier, og det meste ser man derfor på som at "dette kan alle klare". Veldig mye av Bymarka er markert som grønt ("no special driving skills required"), men det er vel grønne stier der som mange Birken-syklister ikke ville, eller burde, ha satt utfor.

Grønvallen - Vallbo kunne sikkert vært 2- om man hadde lagt noen mellomkategorier.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: jonnykast] #2180027 05/10/2015 12:50
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Ja det stemmer: Grønvallen - Vallbo

Er enig med deg deg angående behovet for sub gradering, men enn så lenge er det kanskje best å bruke den graderingen vi har.

Jeg hadde betydelig flere fotisett per km opp mot Gåsan Vindskydd (fra Tjallinge/storulvån )enn Vallbo-Grønvallen. Det var dog en bløtere dag

McNulty

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: Nanok] #2180028 05/10/2015 13:15
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nanok
Ja det stemmer: Grønvallen - Vallbo

Er enig med deg deg angående behovet for sub gradering, men enn så lenge er det kanskje best å bruke den graderingen vi har.

Jeg hadde betydelig flere fotisett per km opp mot Gåsan Vindskydd (fra Tjallinge/storulvån )enn Vallbo-Grønvallen. Det var dog en bløtere dag

NB, husk at vanskelighetsgraden gjelder nedover. Oppover har vi en annen tag (mtb:scale:uphill).

Det er som nevnt også fullt mulig å bruke subgradering (+/-) allerede nå - så vil det komme på kartet etterhvert.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: anderfo] #2180029 05/10/2015 16:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sorrry, men hvis det er meningen at dette skal brukes så er ting alt for komplisert. Hvis jeg har lyst på en tur til pyramidene (noe jeg absolutt kunne ha tenkt meg btw.....ser flott ut) så vil jeg gjerne se et turforslag ala andre steder i verden med en fargekode som på en lettforståelig måte (se bildet under) som reflekterer den generelle vanskelighetsgraden på turen, med en tilleggstekst hvor nyansene kommer frem. Jeg skjønner at jeg da har meldt meg ut av opplegget siden hele greia handler om å åpne et kart uten turbekrivelse. Det kan være moro som en del av planleggingen å sy sammen ruter, men det blir liksom ikke feil å få opp en ferdigsydd rute heller. Poenget mitt er at jeg tipper de fleste tenker som meg. At det blir et virrvarr av fargekoder som i tillegg har uavklarte premisser for hva man som syklist må ha av ferdigheter gjør det heller ikke særlig brukervennlig for å si det mildt. At det alltid vil ligge en del subjektivitet når man skal gradere en sti er jeg klar over, men hvorfor ha så innmari mange fargekoder som kanskje attpåtil er ufullstendig i den form av at den ikke dekker alle tekniske ferdighetsområder? Mulig jeg tar feil, men har også et inntrykk av at det er en del NOTS folk som er engasjert i OSM så hvorfor ikke benytte muligheten til å promotere skalaen til søster/storebror/Yoda organisasjonen som har blitt til gjennom mange års studier? Den er jo (så) lett å forstå (som et slikt system kan bli) både for de som skal sette vanskelighetsgrad og for folk som har tenkt seg ut å sykle. Dekker også de forskjellige ferdighetsnivå veldig bra synes ihvertfall jeg.

https://www.imba.com/resources/maps/trail-difficulty-ratings

Redigert av sanouka; 05/10/2015 17:18.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: sanouka] #2180030 05/10/2015 17:24
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Det du viser er jo en tilsvarende skala, bare med andre farger og symboler. Hvorfor er disse bedre enn de som brukes på mtbmap.no?

Angående turforslag, så liker jeg personlig et kart mye bedre enn en tekstlig beskrivelse (hvis det var det du mente?). Det skyldes kanskje at jeg er en gammel o-løper... Med en tekstlig beskrivelse av typen "ta til høyre etter treet med den rare greina, følg kaninsporet til det blir utydelig, og ta deretter 90 grader vestover" sliter jeg dessverre med å henge med. Kart er så mye enklere.

Man kan selvsagt spørre seg om hvor detaljert kartet bør være. Hvis det er for lite detaljert, kan man legge inn flere detaljer. Er det for detaljert, kan man be Ola om å rendre et kart med færre detaljer, eller eventuelt kan man ta på et par sterke briller/legge bort brillene man vanligvis bruker, så forsvinner endel detaljer.

Også kan man selvsagt kombinere et detaljert kart med tekstlig beskrivelse. Det blir best når man skal på et helt nytt sted.
Skal man sykle på steder man er noenlunde kjent, holder imidlertid kartet lenge, og det kan lede fram til nye perler man ikke har funnet selv.

Re: De tre Pyramider,Issjødalen [Re: sanouka] #2180031 05/10/2015 18:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår inte heller varför den skalan ska vara enkare. Vad gör man för exempel om en sti är 12" bred men förövrigt väldigt lätt?

Jag tycker att graderingen som används i OSM fungerar bra men allt är inte perfekt.

Det som verkar ha strulat till det i det här fallet är att vi normalt har graderat stiarna efter hur enkla de är att sykla ned. På en del stiar finns det också en gradering för hur de är att sykla opp men det finns inte för alla stiar och färgmerkningen kan därför bli förvirrande. En del partier på strandlinjen->geitfjellet via våttakammen är inte röda om man ska sykla opp dem.

Angående tur vs kart så är jag enig med anderfo.

Om vi tar trondheim som exempel så har det ju länge funnits tur guiden på terrengsykkel, diverse tjänster som gpssies och numera och trailguide.no.

Ingen av dessa är i närheten av att innehålla lika mycket information som OSM karterna och jag gissar att alla som har syklat i trondheim har hittat nya stiar via OSM karterna (om de sett karterna vill säga men jag gissar att de flesta gjort det).

OSM karterna har i praktiken fungerat mycket bättre för att få folk att hjälpa till med att få en översikt över stiarna än de turbaserade tjänster som finns så jag gissar att det är rätt många som faktiskt också tycker att det är bättre.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support