Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Landevei - Norske fjelletapper..?

Landevei - Norske fjelletapper..? #2179018 23/06/2011 09:09
M
murstein Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M

Er det noen der ute som kan anbefale noen fine fjelletapper i Norge for landeveisykkel?

Kjørte for kort tid siden Aurlandsfjellet fra Lærdalsøyri til Aurlandsvangen. Flott tur med vakker natur i nydelig landskap. 48 km (skulle gjerne vært lenger) fra 0 moh til 0 moh via 1300 moh.

Ønsker for nye etapper:
- Mange høydemeter
- Spektakulære omgivelser
- Moderat biltrafikk
- Nogenlunde kurant veidekke

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Landevei - Norske fjelletapper..? [Re: murstein] #2179019 23/06/2011 10:25
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Den turen over Nalfarhøgdi er fin, har syklet den for mange år siden (på tur med oppakning) som fortsettelse av Rallarvegen til Flåm.

Når jeg først er i gang med å mimre om sprekere tider, kan jeg anbefale å sykle Trollstigen fra Åndalsnes, via ferge Linge-Eidsdal og over Ørneveien til Geiranger. Derfra opp til Grotli (mulighet for avstikker til Dalsnibba på grusvei), og videre nedover til Lom.

Fra Lom (370 moh) og Bøverdalen er det en fin liten "svipptur" opp til Juvasshytta (1840 moh). Det siste stykket opp til Juvasshytta hadde løst dekke de to gangene jeg syklet der, men det ble asfaltert for noen år siden, så det bør være ypperlig med landeveissykkel (personlig ville jeg foretrekke trippelkrank her...).

Nede igjen i Bøverdalen er det en flott opplevelse å sykle Sognefjellsveien over til Turtagrø og Skjolden (del av Jotunheimen rundt-løypa).

Moderator  support