Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til fjellturer for nybegynner

Tips til fjellturer for nybegynner #2178123 29/05/2011 15:51
S
Strafferett Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei, er en nybegynner som kunne tenke meg å legge noen dager av ferien i starten av juli til et fjellområde i Norge. Lurer på hvilke områder som er mest tilgjengelig for fine dagsturer på sykkel, for en som ikke er kjempebra trent. Har lest litt om både Golsfjellet, Dovrefjell, Hardangervidda og Jotunheimen, men er helt umulig å bestemme seg!

Har forøvrig bil, så er veldig mobil med tanke på beliggenhet!

Re: Tips til fjellturer for nybegynner [Re: Strafferett] #2178124 30/05/2011 07:13
rexiplex Offline
Ringrev
Ringrev
Hva med Skeikampen? Gjør et søk her på forumet og du vil finne utrolige mengder info.

God tur!

-Ola Martin
Re: Tips til fjellturer for nybegynner [Re: rexiplex] #2178125 30/05/2011 11:29
A
ArildS Offline
Fersking
Fersking
A
Du tenker sti? I så fall støtter jeg Skei. Også området Sjusjøen/Nordseter/Hafjell har mange stigodbiter, igjen er søk her på forumet lurt. Skei gir forresten litt mer høyfjellsfølelse enn sistnevnte område.

Uansett er det så mange fine fjellområder at du antakelig får en fin tur nærmest uansett, men sørg altså for at stiene du velger er anbefalt av noen andre. Det er mange knotestier også i dette landet

Re: Tips til fjellturer for nybegynner [Re: ArildS] #2178126 30/05/2011 16:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hoi
Første gang jeg var på Skei var på en altfor pinglete FS og i skikkelig dårlig midtlivskriseform. Sykkelen hadde stått på hylla i mange år og jeg hadde akkurat kjøpt meg ny for å gjøre noe med krisa. Det som møtte meg da var masse pes og knot. At Skei i dag fremstår som et fint område kan jeg takke grovere FS, bedre form og bedre teknikk for. Det jeg tenker hvis du er så nybegynner og dårlig trent som du gir uttrykk for er at du bør finne noe annet enn fjellet til å begynne med. Kinnekulleleden ved Veneren i sverige er helt ypperlig for et par dager feks, der får du flyt, holder med HT eller 100mm FS, fint landskap, og ikke killerhøydemetere at det i tillegg er flere fiin fiine campspots rundt leden i gapahuker med utedo og vann gjør jo heller ikke noe. Evt kan du jo kaste deg på årets utflukt, har skjønt det sånn at det er mye fine flytstier på Kongsberg.
Hvis du absolutt må til fjells så tror jeg tipset over med Hafjell er det som kan funke best.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support