Sykkel på fly
|
Sykkel på fly
20/05/2011 18:50
|
Foyn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei!
Skal på ferie til italia/gardasjøen og har selvfølgelig tenkt til å ha med sykler. Dette er forøvrig den første gangen jeg tar med sykkelen til utlandet (jeg flyr) og vet derfor ikke hvordan det skal gjøres med tanke på innpakking og slikt.
Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å ta med sykler,på flyet? Hvordan pakke inn? Kostnader?
På forhånd, takk ;-)
|
|
|
Re: Sykkel på fly
[Re: Foyn]
20/05/2011 19:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pakk i sykkelkoffert hvis du har/får lånt det. Hvis ikke i en sykkeleske du får på butikken. Gebyr for sykkel er helt uberegnelig ut fra egne erfaringer i vinter. GC Norwegian: gratis begge veier. GC Apollo: 700,- tur retur Mallorca SAS: 250 kroner nedover, 40 euro hjem Estland Estonian Air: Gratis nedover, 30 Euro hjem Finland SAS/Finnair: Gratis nedover, 40 euro hjem Stavanger SAS: gratis (fordi jeg hadde sykkel som enste kolli i følge innsjekk) Aldri bestilt plass til sykkel.
|
|
|
20/05/2011 19:11
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg pakker min i en pappeske hentet fra en lokal sykkelbutikk. - Tar av begge hjulene - Begge bremseskivene - Ut med all luft i dekkene - Tar av bakgir + evnt girrøre - Tar av styret, samt løsner alle hendler - Tar av pedaler
Putter sykkelen oppi eska med en god del forskjellig beskyttelsesutstyr og sko. Hjulene putter jeg på hver sin side av sykkelen i midten av esken. Da kan navet stå i klem mot ramma, så jeg bruker brødfjøler i hardplast som mellomleggspapir. Jeg har teipet hele pappeska for å unngå at den bryter sammen, tross alt ikke mye vann og knuffing som skal til før den tar kvelden. Gaffateip er å anbefale.
Jeg har foreløpig reist to ganger til Spania og en gang til Bergen med sykkel på fly. Gjennom Norwegian har jeg aldri trengt å betale for sykkel (ca 300,-) bortsett fra da jeg reiste strekningen Tr.heim - Bergen. Hvis du ikke er flink å snakke for deg, så er løsningen å betale 80,- per strekning om du legger til et kolli på begasje. Da kan du klistre bagasjelappen på pappeska, funker fjell! Men hvis du er litt opp i åra, har hus, bil, kone og feit jobb - kjøp Evoc sykkelbag og betal fullpris så Bjørn Kjos blir fornøyd. Forresten, hvis bagasjen din veier over 20kg og du må betale gebyr for at den er for tung; send den gjennom spesialbagasjen helt gratis. Ikke glem å bestill plass til syklene på telefon før avreise, for da kommer navnet ditt i systemene deres og det er slik du slipper å betale. Ligger du ikke i systemene deres, så sliter du med å slippe billig unna.
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
20/05/2011 20:35
|
Foyn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! 
|
|
|
25/06/2011 13:45
|
Foyn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ca hvor stor bør pappesken være? Har en canyon Al 7.0 og trenger vel litt mer plass en en eventuelt racersykkel. Er det noen grense for hvor stor esken kan være for å bli sendt med på flyet? Lurt å ta ut luft av demper'n?
Takk igjen :-)
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
02/01/2012 12:52
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Ikke glem å bestill plass til syklene på telefon før avreise, for da kommer navnet ditt i systemene deres og det er slik du slipper å betale. Ligger du ikke i systemene deres, så sliter du med å slippe billig unna.
Hva mener du her Jonas? Jeg skal fly med Norwegian og vurderer ta med egen sykkel. Om det blir pappeske elller koffert er usikkert. Slik jeg leser reglene til Norwegian: - Bestill plass på forhånd DERSOM du ikke har pakket i koffert. - 300 kr må (i utgangspunktet) betales uansett pakkemåte. Slik jeg leser fra forumet her praktiseres det ulikt. Enkelte har klart å bestille to kolli som reisebagasje og putter klistrelappen på kofferten. Da er det bingo om man må betale 300 kr eller ikke. Mye forskjellige erfaring når jeg søker på dette tema. men jeg har forstått det slik at 1)bestill plass om man pakker i eske. Møt opp uten forhåndsreservasjon om man har pakket i sykkelkoffert. Betale på flyplassen uansett. Lever som spesialbagasje.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
02/01/2012 13:08
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Utdrag fra Norwegian: ------------ Sykkel Du behøver ikke forhånds reservere plass for din sykkel om du reiser med sykkelkoffert. Norwegian aksepterer mer enn 4 sykler pakket i koffert pr avgang. Forhåndsreservering av sykkelen skjer kun hvis sykkelen ikke er pakket i sykkelkoffert, og da må bestillingen gjøres via vårt kundesenter senest 48 timer før avgang. Norwegian aksepterer kun 4 sykler pr avgang, hvis sykkelen ikke er pakket i sykkelkoffert. **
Et tillegg for transport av sykkel må alltid betales, selv om den er pakket i en sykkelkoffert. Betaling gjøres på flyplassen på avreisedagen.
For sykler som ikke transporteres i koffert, må styret snus, pedalene skal tas av, andre utstående deler må fjernes eller dekkes til, og dekkene må tømmes for luft. Maksvekt pr sykkel er 20 kg. Sykkelkoffert kan bare inneholde sykkel/sykkelutstyr.
** På reiser fra London Gatwick (LGW) krever sikkerhetskontrollen at alle sykler er pakket i hard emballasje (les koffert eller eske), det er ikke tilstrekkelig med pose/myk emballasje. Sykler som ikke er pakket hard emballasje vil bli avvist. Norwegian har ikke hard emballasje tilgjengelig på flyplassen --------
Når man ser på det jeg har merket i rødt, så står det faktisk at eske er å betegne som sykkelkoffert. Er dette gjengs oppfatning av hvordan det praktiseres?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
02/01/2012 16:19
|
Dan
More than words
|
More than words
** På reiser fra London Gatwick (LGW) krever sikkerhetskontrollen at alle sykler er pakket i hard emballasje (les koffert eller eske), det er ikke tilstrekkelig med pose/myk emballasje. Sykler som ikke er pakket hard emballasje vil bli avvist. Norwegian har ikke hard emballasje tilgjengelig på flyplassen --------
Når man ser på det jeg har merket i rødt, så står det faktisk at eske er å betegne som sykkelkoffert. Er dette gjengs oppfatning av hvordan det praktiseres? Nå må du skille stein fra mor Nille. Det står at hard emballasje er koffert eller eske. Ikke at eske er koffert. Jeg tipper Norwegian tolker det slik: 1. Hard sykkelkoffert, kan sjekkes inn som vanlig bagasje, avhengig av mål. 2. Myk sykkelkoffert, må sjekkes inn som spesialbagasje men trenger ikke å forhåndsbooke. 3. Sykkeleske, må sjekkes inn som spesialbagasje og må forhåndsbookes for å være sikker på plass. (Og fra Gatwick er ikke alternativ 2 velkommet i det hele tatt.) Noe å huske på er at spesialbagasje er veldig mye billigere enn overvekt, så selv om sykkelen kan sjekkes inn som vanlig bagasje er det ikke sikkert at det er lønnsomt.
|
|
|
[Re: Dan]
02/01/2012 19:08
|
gotman
Entusiast
|
Entusiast
Jeg og samboer var på GC i jula. KLM/air europa-melkerute til og fra Torp. Pakket sykler i B&W sykkelkofferter. Tunge saker, totalvekta ble så vidt under den øvre vektgrensa på 32kg. Kun håndbagasje i tillegg. Nedover ble det etter mye om og men gratis, oppover endte det med 2 ganger 55 euro i gebyr.
Noe av årsaken ligger i dårlig oversettelse til norsk, tror jeg. Fra KLM-hjemmeside:
Sykler og tandemsykler
Du kan ta med deg sykkel eller tandemsykkel i egnet innpakning eller i sykkelboks. Styret må vris i samme retning som rammen, pedaler og andre utstående deler fjernes og dekktrykket reduseres. Du kan kjøpe spesielle KLM-sykkelbokser på Amsterdam Schiphol for EUR 20 hver (170 x 23 x 100 cm – 66,5 x 9 x 39 tommer). KLM-sykkelboksene veier 3,5 kg (7,7 lb).
Reserver spesialbagasjen minst 48 timer før avreise, og pass på at du bekrefter reservasjonen. På mindre flytyper er det kanskje ikke mulig å ta med en tandemsykkel.
En sykkel teller som ett kolli. Du betaler kun overvektspris hvis du tar med sykkelen i tillegg til standard bagasje, og/hvis sykkelen veier mer enn 23 kg (50,5 lb).
For en tandemsykkel må du betale en avgift for spesialbagasje.
Som på engelsk står som: and/or if it
Det er i grunnen ikke dyrt, men uforutsigbarheten i forbindelse med sykkel på fly er irriterende.
|
|
|
03/01/2012 06:51
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Nå må du skille stein fra mor Nille. Det står at hard emballasje er koffert eller eske. Ikke at eske er koffert.
Jeg ringte Norwegian. Hyggelig dame som bekreftet reglene slik jeg tolket de. Så lenge sykkelen er pakket inn i eske/koffert så er det "sykkelkoffert". Men det kan jo hende folk som jobber i skranken ser annerledes på det... Jeg kan ringe et par ganger til og se om jeg får samme svar av ulike folk Så i en annen tråd at det er ulike erfaringer med Norwegian. Uansett, dette er jo ikke store problemet, men jeg vil forstå reglene.Koster meg jo ikke mye å rett og slett ringe og si jeg skal ha med sykkel. Betale må jeg jo gjøre (ifølge reglene uansett). Er ikke ute etter å snike meg unna betaling eller spare noen få hundrelapper på et "triks" og så risikere å ikke få med sykkelen.
|
|
|
03/01/2012 07:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
SAS er i hvert fall ikke spes billige.
|
|
|
03/01/2012 12:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg ringte Norwegian. Hyggelig dame som bekreftet reglene slik jeg tolket de. Så lenge sykkelen er pakket inn i eske/koffert så er det "sykkelkoffert". Da jeg ringte dem sist gang (for et par år siden) så trengte ikke myk koffert å forhåndsbookes mens eske måtte forhåndsbookes. Så det kan være greit å sjekke til du er sikker på at alle er enige med deg.  Men det kan jo hende folk som jobber i skranken ser annerledes på det... Skranken på Gardermoen er grei nok. Bare vent til du skal overbevise en uerfaren dame i skranken i Milano.  BTDT. Vedkommende insisterte på at jeg skulle betale €400 for sykkelkofferten. Grunnen var at hun ikke skjønte at spesialbagasje går utenom vektgrensen, så hun la på overvekt. Jeg ga meg selvfølgelig ikke og til slutt kom en kollega og forklarte henne hvordan det skulle gjøres og så kostet det plutselig €50 isteden.
|
|
|
04/01/2012 06:58
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg får bare begynne å ringe i vei da... Neida, dette ordner seg greit
|
|
|
04/01/2012 08:55
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skranken på Gardermoen er grei nok. Bare vent til du skal overbevise en uerfaren dame i skranken i Milano. Eller bare vent til du kommer litt for seint til innsjekking i Milano, og du og Terrengsykkel-kollegaen har med ni tunge, grove testsykler i esker, pluss bagasje, fordelt på to traller. Da ender du fort opp med å miste flyet, skrangle alle syklene ned på midlertidig lager for å krangle til deg leie av oppbevaringsplass hos den sure gubben som styrer lageret der. Men du får akkurat ikke sykkeltårn og bagasje mellom betongklossene og gjennom dørene, og du får bare tre-fire sykkelesker inn i heisen samtidig. Og det er stint med folk og kø i heisene og dørene, og du må leie ny bil for å komme deg til et hotell utenfor byen, siden neste mulige fly ikke går før dagen etter... Jeje. 
Gaute
|
|
|
04/01/2012 09:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå må du skille stein fra mor Nille. Det står at hard emballasje er koffert eller eske. Ikke at eske er koffert.
Jeg ringte Norwegian. Hyggelig dame som bekreftet reglene slik jeg tolket de. Så lenge sykkelen er pakket inn i eske/koffert så er det "sykkelkoffert". Men det kan jo hende folk som jobber i skranken ser annerledes på det... Jeg kan ringe et par ganger til og se om jeg får samme svar av ulike folk Så i en annen tråd at det er ulike erfaringer med Norwegian. Uansett, dette er jo ikke store problemet, men jeg vil forstå reglene.Koster meg jo ikke mye å rett og slett ringe og si jeg skal ha med sykkel. Betale må jeg jo gjøre (ifølge reglene uansett). Er ikke ute etter å snike meg unna betaling eller spare noen få hundrelapper på et "triks" og så risikere å ikke få med sykkelen. Norwegian er så og si aldri noe tull. Det er ofte gratis eller 300 pr vei. Så lenge sykkelen er pakket inn så går det greit. Er sykkelen pakket i bag kan du risikere at du må skirve under på at de har begrenset ansvar for innhold. Stort sett vil det lønne seg å betale tur/retur på Gardemoen. Da er du sikker på at du får den riktige prisen begge veier. Husk ca 20 kg maks grense på Norwegian Alle fly selskaper har forskjellige regler. Czech air feks kom det fort på 5000 pr vei. Så da var det billigere å gi bort nye dekk enn å ta de med seg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/01/2012 17:39
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SAS er i hvert fall ikke spes billige. Nei, hvis man må betale så.. Så lenge jeg reiser med kun sykkelkoffert (og stor håndbagasje) slik at jeg har bare ett kolli som må sjekkes inn slipper jeg som regel og betale. De gangene jeg har måttet betale har det vært 250 kroner i overvekt fordi jeg har kommet med koffert over 30 kg..
|
|
|
06/01/2012 19:08
|
ketsmi
Fersking
|
Fersking
Men en liten sak å spørre seg først - gidder du å ta med egen sykkel? Masse ekstra styr med pakking, potensielt dyrt på flyet, vanskelig å få plass i leiebilen, risko for brekkasje under transport etc. Var i Riva del Garda i mai, hadde med egen sykkel (sirlig demonternt og pakket i eske) men ødela bakhjulet første dagen. Ingen vist å bruke tid på reparasjon der og da, tilbudet på utleiesykler i Riva var superbra, alt fra normale hardtails til top-of-the pops FS. Leide en kliss ny Cube Fritzz for et par-tre hundrelapper per dag. Bare å kose seg hele dagen på stiene og så levere inn sykkelen før kvelden. Anbefales!
Redigert av ketsmi; 06/01/2012 19:10.
29 forever
|
|
|
06/01/2012 23:50
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Ikke glem å bestill plass til syklene på telefon før avreise, for da kommer navnet ditt i systemene deres og det er slik du slipper å betale. Ligger du ikke i systemene deres, så sliter du med å slippe billig unna.
Hva mener du her Jonas? Jeg skal fly med Norwegian og vurderer ta med egen sykkel. Om det blir pappeske elller koffert er usikkert. Slik jeg leser reglene til Norwegian: - Bestill plass på forhånd DERSOM du ikke har pakket i koffert. - 300 kr må (i utgangspunktet) betales uansett pakkemåte. Slik jeg leser fra forumet her praktiseres det ulikt. Enkelte har klart å bestille to kolli som reisebagasje og putter klistrelappen på kofferten. Da er det bingo om man må betale 300 kr eller ikke. Mye forskjellige erfaring når jeg søker på dette tema. men jeg har forstått det slik at 1)bestill plass om man pakker i eske. Møt opp uten forhåndsreservasjon om man har pakket i sykkelkoffert. Betale på flyplassen uansett. Lever som spesialbagasje. Enkelt og greit, blås i det du leser og blir fortalt. Realiteten er ikke den samme. Nå har jeg reist veldig mye med Norwegian til og fra Spania, og jeg har aldri hatt problemer. Jeg gjør følgende: - Bestiller reisen på www.norwegian.no- Håndbagasje går gratis, 1 kolli for bag med klær og div + 1 kolli for sykkel. Totalt 2 kolli ( 80x2=160,-nok en vei) -Ankommer flyplassen, finner en automat. Skriver inn referansekode og får printet ut bagasjelappene. Klistrer en på baggen og en på sykkeleska. Har reist med både pappeske og Evoc sin sykkelsoveposebag. Begge fungerer på samme måte. HUSK: Den endelige grensen hva angår vekt er 22kg! Er den over dette, kan du få store blanke plastposer med norwegianlogo. Du kaster diverse beskyttelsesutstyr og sykkelklær(eventuelt 6,5L sprit og 2kg bonbon) i disse posene. Alt leveres i spesialbagasjen, og du slipper å betale ekstra for disse posene - som egentlig blir ekstra kolli. NB: Før avreise, da du skal levere både sykkelkoffert og bagasje i spesialbagasjen - kan den ansatte spørre om du først har vært innom skranken. Si ja, og tilby deg å sette bagasjen på båndet. Dette er bare en rutinemessig kontroll på at bagasjen er registrert i skranken. Til sammenligning blir det som å la være å scanne en pakke innlevert på et postkontor. Men pakken sendes videre, men blir ikke registrert før den kommer på den første postterminalen. I utlandet til Norge: Automater eksisterer sjeldent. Alt foregår i innsjekkinga i skranken. Den ansatte spør hvor mange bagasjer du har. Fortell at du har to. Han ser at det ligger to stk tilgjengelige bagasjelapper, men kan stille spørsmålstegn til den store sykkelesken. Si derfor at du har ringt og kontaktet flyselskapet i Norge, og fått beskjed om at de har lagt inn riktig bagasjelapper i systemet. Du må sette den vanlige bagasjen på båndet i skranken, slik at den sendes derfra. Den store (sykkel)kofferten blir du henvist å sende fra spesialbagasjen, som ofte er hundre meter unna. At mange, inkludert meg selv, tidligere slapp gratis unna ved å ta med sykler er i dag veldig vanskelig. Alle har fått opplæring i at booking av sykkel på telefon med navn i systemet skal bekreftes med betaling på flyplass. Derfor betaler jeg 80,- for et kolli isteden. Til info: Jeg har en kompis som jobber i SAS på værnes. Han sender gjennom bagasje og sykler helt gratis om jeg skulle reise med de. Han sier disse beløpene på 300,- kun er for å tjene penger. Det er ikke en merkostnad å sende en sykkel kontra en bagasje stapfull av klær. Se for eksempel på NSB: 275,- for en sykkel --- masse musikkinstrument er gratis. Jeg er 19, så ignoner denne om du heller vil betale 720 tur/retur etter boka. 560,- spart er nok til mat i Spania for minst en uke. 350,- spart per liter er mye det også! "Ungdommen nå til dags altså"
|
|
|
07/01/2012 08:32
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
hehe ungdommen ja! Dere er gærne! SPISER jo ikke!!! 560 kr i mat i en uke, spania eller ei, det er lite;) TIpper det går minst 1000 kr dagen i Italia for meg og kona. Det kommer dog til å inneholde noen glass med rødt i Men i forhold til pris: 2*80 eller 2*300 ekstra, det blir en differanse på 440 kr totalt. Alltids greit å spare men det er ikke verdt å prøve spare hvis jeg risikerer at de nekter å ta med sykkel fordi jeg ikke har bestilt, evnt må betale 300*2 selv om jeg har bestilt ekstra kolli.
|
|
|
22/01/2012 22:15
|
Statham
Veteran
|
Veteran
Hvordan er det visst de mot formodning skulle grei å "rote" bort sykkelkofferten din etter at den er innsjekket.
hvilke rettigheter har man da??
Hadde en fortvilende opplevelse på Grand canaria nå for ca 1 uke siden, sykkelkoffert skulle jo leveres nede i kjelleren, og der sto det en gammel dame og en kar som ikke snakket et ord engelsk.
moment var alt de greide å si, etterhvert så skjønte jeg at det var noe fra Iberia som er handling selskap for Norwegian som skulle komme å hente kofferten etter at den hadde blitt gjennomlyst.
men Iberia duden dukket jo aldri opp, etter nesten en time venting og 10 minutter til flyet skulle egentlig gå, fikk jeg endleig levert kofferten...
men fikk gratis både nedover og oppover pga av misforståelser for ett opplegg
Redigert av Statham; 22/01/2012 22:17.
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
22/01/2012 22:54
|
olechr
More than words
|
More than words
560 for mat i en uke ja. Jeg er i spania nå og middagen kostet idag 450 :-P
Hvis de roter bort bagen din så sliter du uansett hvordan den er sjekket inn. Alpers kan jo fortelle hvor gøy det er å miste sykkelkofferten. Da får man igjen omtrent det bakhjulet er verdt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/01/2012 00:25
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Ved uhell, så er reiseforsikring en fin ting, Statham. 560,- i mat for en uke er såklart vås, men det ser det ut til at dere skjønte. Fresh orrange, omelet&bacon, sandwich ham&cheese/chicken, ice tea, special water, snickers, steak, patatas, zzz .. shuttling, biking 14 daga e bestilt i slutten av april
|
|
|
[Re: Statham]
23/01/2012 15:23
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan er det visst de mot formodning skulle grei å "rote" bort sykkelkofferten din etter at den er innsjekket.
hvilke rettigheter har man da??
Faktisk veldig få. Flyselskapene dekker inntil 10.000 kroner, dette er internasjonale regler. Resten er opptil ditt forsikringsselskap. Norwegian gjorde akkurat dette mot meg, og penga jeg fikk igjen dekket akkurat nytt bakhjul på Finn.no. Hadde jeg mistet bagen, hadde jeg fått igjen mye mer, for hva gjelder vanlige klær dekket de opp til 30000..
|
|
|
[Re: Alpers]
23/01/2012 15:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hvis jeg reiser med sykkelkofferten full av klær og skulle være så uheldig får jeg igjen 30000?
|
|
|
23/01/2012 18:51
|
ziggi
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder å miste sykkelkofferten etter den er innsjekket, så er det bare å ha en skikkelig sykkelforsikring til 1500kr som dekker inntil 50 000kr, så er det null stress!! Jeg har i frisk forsikring (jobber ikke der) og de har bekreftet det her. I utgpkt så er transportør ansvarlig, men du får penger av frisk, så tar de det videre med transportør.
|
|
|
[Re: ziggi]
23/01/2012 21:39
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med sikkert 8 sykler i hus og minst 6 dyre er det ikke aktuelt å betale 1500,- x 6 i forsikring i året.. (Tipper du må oppgi rammenummer og ikke bare kan si en stk dyr sykkel så det holder med en forsikring)mister jeg en ryker jeg heller på en smell da.
|
|
|
23/01/2012 22:27
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Egen sykkelforsikring minner meg litt om gutta på Elkjøp osv som skal selge oss egen mobilforsikring. Hva skjer med vanlig reiseforsikring og innbo? Er det ikke bra nok, så bytt bank ;-)
|
|
|
24/01/2012 06:13
|
ziggi
Entusiast
|
Entusiast
Faktisk så er ikke forsikringen rettet mot bare èn spesiell sykkel. Hvilken som helst i husstanden inntil 50 000kr. Må ikke oppgi ramenr osv.. Bare være medlem i falken hvis den blir stjålet. Forsikringen dekker like mye om du tryner under trening som at sykkelen forsvinner under reise.
Vanlig reiseforsikring dekker ikke my og innbo dekker ingenting på reise.
Jeg skal ikke påtvinge noen forsikring, men fatter ikke at ikke flere vil ha det, når man reiser rundt med sykler til 30,40,50 000kr!
|
|
|
01/02/2012 14:22
|
Pål-Eirik
Medlem
|
Medlem
Sykkelen min ble stjålet i sommer, i praksis på reise, men da jeg sjekket mot forsikringsselskapet sa de at den gikk under innboforsikringen uansett hvor sykkelen befant seg... Og da fikk jeg mine maks 10 000 igjen, og må betale resten av mellomværet opp mot ny sykkel selv. Det finnes egen forsikring der jeg kan forsikre sykkelen som en verdigjenstand, men fordi disse stjeles og omsettes lett er premien her høy, type nærmere 4000,- i året.
__________________________ Canyon Spectral 9.0 EX
|
|
|
[Re: Kriss]
01/02/2012 14:53
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så hvis jeg reiser med sykkelkofferten full av klær og skulle være så uheldig får jeg igjen 30000? Sykler blir sjelden borte. Siden jeg har mistet min, tipper jeg du er spart for uhell livet ut. Har aldri hørt om noe tilsvarende, verken før eller siden.
|
|
|
|
|