Høres ut som et bra prosjekt!
Jeg har hytte på Neråsta og har syklet en del i området.
Parkering på Tauteren er ikke lov på grunn av privat veg siste biten,og i tillegg må du ha en rimelig terrenggående suv for å komme dit. Men til Uksbåsen kan dere kjøre, og så starte turen langs den nevnte veien til Tauteren.
På vei til Tauteren anbefaler jeg en avstikker opp på Herratind, det blr nordover fra høyeste punktet på (sykkel)veien til Tauteren. Dere kan sykle helt frem til varden, og får en flott utsikt. På vei tilbake/ned fra toppen går det en godsti mot sørvest ( ikke på kartet ) og parkeringen ved Uksbåsen. Bratt på slutten, ellers veldg fin.
Ser frem til rapport, jeg har foreløpig ikke kommet lenger nord enn Herratind..
Når dere først er i området må jeg bare nevne Åstkyrkja som en kort men veldig fin topptur. Parker på Neråsta, sykle grus vestover til demningen ved Goppollen og følg stien østover mot toppen av Åstkyrkja. Varden og hele toppen er noe helt spesielt, og navnet gir seg selv. Så kommer selve desserten - den råflotte nedkjøringen til Neråsta. Kun et punkt som i alle fall jeg ikke har turt sykle så langt - ellers er det bare full gass nedover !! Rundturen er ca 7 km og tar i underkant av en time hvis jeg husker riktig.
Blåstien mellom Tauteren og Neråsta/Åstkyrkja kan se fristende ut, men her er det masse blokker, bekker, myr og nedfallne trær, i alle fall per juli 2010. Anbeals ikke, bedre å sykle via demningen på vestsiden Goppollen for å komme mellom Djupsli og Tauteren. Fra Tauteren og nordover ser i alle fall starten veldig fin ut ..!
Redigert av Lasse65; 22/09/2010 16:47.