|
Luftpatroner på fly (Ryanair)
|
Luftpatroner på fly (Ryanair)
07/04/2010 10:00
|
Madonekid
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Drar til Girona fredag, er det noen som vet hva slags policy RyanAir har for CO2-patroner. Går det greit å ha dem i sykkelkofferten ? Neppe i håndbaggasjen ?
|
|
|
Re: Luftpatroner på fly (Ryanair)
[Re: Madonekid]
07/04/2010 10:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ingen flyselskaper lar deg ha med gass under trykk.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/04/2010 09:16
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
La patroneen ligge i sykkelesken. Har aldri vært noen issue når jeg har sjekka inn sykkel på fly.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
08/04/2010 09:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg ble fratatt en patron fra en sykkeleske på Torp i vinter.
Det var visst begrensning på maks 1. Vanligvis går det fint med 2-3 pakket litt lurt. F.eks inn i et reservedekk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/04/2010 09:59
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Beklager, klarer ikke å dy meg her siden du er så pertentlig på juks ellers, Øyvind. Hvis det er en begrensning på en, hvorfor lure med seg fler? At ting ikke sjekkes stiller jo bare større krav til deltagernes moral. At ingen får sjekket om du kjører bil fra Vinstra til Hamar mens du deltar i Trondheim-Oslo gjør ikke handlingen noe mindre juksete. Jeg sakset fra en annen tråd i racerforumet som du skrev i i dag. Ser du noen likhetstrekk? 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
08/04/2010 10:07
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg ser den, men det er forskjell på juks og bryting av lover, og brudd på et flyselskaps interne prinsipper. Vanligvis reiser jeg uten gasspatroner da jeg foretrekker å sykle med pumpe, bortsett fra hvis jeg skal sykle ritt. Da er jeg tilbøyelig til å ta med meg 2-3 stykker hvis jeg vet de ikke er tilgjengelige på startstedet. Til TransAlp for 2 år siden valgte jeg bevisst å ikke ta med, men kjøpte i stedet i startbyen, nettopp pga flybegrensninger.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Madonekid]
08/04/2010 10:14
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da jeg var på Mallorca i fjor ble flere kofferter satt av flyet i København, de ble brutt opp og Co2 patroner ble tatt ut og destruert. Selvfølgelig ble koffertene forsinket en dags tid på grunn av dette.
Det er jo bare å ta sjansen på å miste sykkeltid OG patroner, eller å følge reglene til flyselskapet.
LarsB
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/04/2010 10:39
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ja, jeg er egentlig helt enig. Men jeg er redd det er litt slik mange tenker i overført betydning også når det kommer til juks i idretten. Om et flyselskap (eller et idrettsarrangement) har særbestemmelser for sine passasjerer (deltagere - bukkestyre i birken, kanskje?), så er disse bestemmelsene ikke tatt ut av luften (sic!). Man bør vel egentlig holde seg til regler der også?
Men jeg skal ikke kverulere. Jeg kaster stein så det singler i glasshuset mitt her. Jeg prøver bare å illustrere at en del utøvere som opplever at regler ikke blir etterprøvd tolker det som om det er fritt frem for å bryte disse, og at man er uheldig hvis man blir tatt. Slik som ved sjekk av seteposisjon i NM-tempo. Eller test for bruk av stimulerende midler i mosjonistklassen i Scottcup. Eller på treningsleir med Astana ...
Jeg tror nemlig at dette er mye av grunnen til at vi har lemfeldig omgang med regler - vi ser på en del regler og forbud som ugjennomtenkte og hever oss over de som har laget bestemmelsene, det være seg UCI, WADA, Ryan Air eller Hordaland Fotballkrets.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
08/04/2010 11:13
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er all grunn til å betrakte forbud som Ryan har med skepsis. Forbud mot Co2 patroner savner ethvert grunlag i fornuft.
Gassen er ikke brennbar, patronene eksploderer ikke selv i vakum og flyet fører med seg hundrevis. En i hver eneste livvest. For en tid tilbake leste jeg at Easyjeg forbød sykler på fly med bakgrunn i at bremsevæsken og demperolje kunne lekke ut og skade flyet. De trakk dette tilbake etter en tid. Krav om å slippe ut luft av dempegafler og dekk stiller i samme dumme klasse. Normal trykk er en bar, dekktrykk på en racer er i åtte. Det øker til ni i vakum. Det utgjør ingen fare for noe normalt dekk. Likevel har det vært et krav å slippe ut noe luft.
Den eneste grunnen til å respektere Co2patronforbudet er at det er forbudt, og at konsekvensene kan være ubehagelige for overtredelse.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
08/04/2010 11:24
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er all grunn til å betrakte mange forbud med skepsis, men at løsningen er å ikke bry seg om dem i stedet for å jobbe aktivt for å opplyse om deres ugjennomtenkthet og legge frem argumenter for å få dem bort mens man overholder dem i påvente av endringer er selvsagt ikke den beste.
Men så 'dømrade kjedelig ...
|
|
|
[Re: larsb]
09/04/2010 09:00
|
perano
Ivrig
|
Ivrig
Det er all grunn til å betrakte forbud som Ryan har med skepsis. Forbud mot Co2 patroner savner ethvert grunlag i fornuft.
Gassen er ikke brennbar, patronene eksploderer ikke selv i vakum og flyet fører med seg hundrevis. En i hver eneste livvest. ... Den eneste grunnen til å respektere Co2patronforbudet er at det er forbudt, og at konsekvensene kan være ubehagelige for overtredelse.
LarsB Man har forøvrig lov til å ha med egen redningsvest med to CO2-patroner (ofte 33g) pluss to ekstra patroner, både som innsjekket bagasje og kabinbagasje. Kanskje man bare skal ta med to patroner i håndbagasjen og si at de er reservepatroner til redningsvesten som ligger i kofferten...
|
|
|
|
|