Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

14 dager på racer nord i Italia

14 dager på racer nord i Italia #2165350 29/03/2010 14:01
K
Kjerug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Heisann.
Har planer om sykkelferie i juli i år der målet er norditalia.
Skal kjøre nedover og bruke et par dager i hver ende til dette.
Lurer derfor på om det er noen som har vært nedover før som har tips og råd til turer, steder å reise innom, overnatting etc som vil dele av sine erfaringer? Bratte bakker og turer opp mot 20 mil er ikke noe problem..

Climbing with 39-23 is tough..
Climbing with 22-32, well, it takes too fucking long...
Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: Kjerug] #2165351 31/03/2010 13:41
Dan Offline
More than words
More than words
Mange vil si at du skal satse på de store sjøene og det stemmer sikkert. Det har jeg fortsatt ikke prøvd på sykkel. Jeg liker meg best på rivieraen. Ved å holde seg vest for Albenga og noen mil inn fra kysten så får man fin-fine fjellveier, flotte klatringer og samtidig sjøutsikt og muligheten til et dypp i Middelhavet etter endt økt.

For å komme med mer tips så er det fint å vite om det er solotur, samboertur, familietur eller guttetur, og kanskje noe om budsjettet per overnatting.

Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: Dan] #2165352 02/04/2010 17:47
K
Kjerug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Det hørtes ut som et godt nok område for meg. Ja, er jo guttetur da, to stykker av oss som skal nedover. Budsjettet er nok av type vertshus/små enkle hoteller.. Bruker heller pengene på utstyr og opplevelse;)

Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: Kjerug] #2165353 04/04/2010 10:49
Dan Offline
More than words
More than words
Flere spørsmål:
Skal dette være en sykkelferie eller en Italiaferie? Har dere vært i Italia før eller ser dere for dere å se en del turistmål også? Hvis dere har lyst til å se en masse forskjellig så bør dere benytte muligheten med egen bil til å legge opp ruten etter severdighetene. Hvis syklingen er 95% av reisens mål så er det bedre å se seg ut ett eller to steder som basecamp og ta dagsturer derfra.

En viktig ting å tenke på, som gjelder nesten uansett hvilket land man reiser i, er at på "flyttedager", fra ett hotell til et annet, så får man veldig lite sightseeing gjort. Dels fordi pakking og reising tar tid, men også fordi man ikke tør å gå fra en fullastet bil.

Samboeren og jeg har derfor, etter mange turer til Italia og Frankrike med bil, endt opp med å leie hus for flere uker om gangen. Det blir mer ferie og mindre pes. Samtidig skjønner jeg det godt at man har lyst å få med seg mest mulig når man drar ned første gangen. For snart ti år siden dro samboeren og jeg på vår første ferie sammen. Jeg skulle på to uker vise henne "alt" jeg hadde sett i Italia på tidligere reiser. Et under at forholdet overlevde den turen. ICON_SMILE

Så et generelt tips blir derfor følgende: Du vil bli betatt av Italia og du vil dra ned igjen. Derfor går det fint an å velge seg ut ett eller muligens to områder den første gangen.

Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: Dan] #2165354 08/04/2010 09:08
K
Kjerug Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for fine tips. Har vært nedover før, og syklingen er vel 95% av målet med reisen, så får man se seg rundt mens man sykler ICON_SMILE Da tror jeg det må bli å bestille seg et sted og så kjøre direkte dit og ta dagsturer ut derfra. Kanskje bytte sted etter en ukes tid.
Betatt av Italia ble jeg sist, det er derfor jeg skal ned igjen nå:)

Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: Kjerug] #2165355 08/04/2010 09:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg vil anbefale bakkene rundt Bormio - Stelvio, Mortirolo, Aprica, Gavia, Livigno. Alle disse er innen rekkevidde med sykkel fra Bormio. Flere av dem på samme tur.

Jeg vil anbefale roligere turer rundt Como og Lugano-sjøen. Mange proffer bor ved Luganosjøen på grunn av det milde klimaet (ikke for varmt om sommeren, lite frost om vinteren) og nærheten til resten av Europa, samt fordelene ved å bo i Sveits, men leve som om i Italia. Overnatting i Como gir deg også tilgang på Ghisallo og sykkelmuseet her. Konkret hotell i Como: Hotel Firenze på Piazza Volta midt i byen.

Som Dan vil jeg også anbefale Liguria og da gjerne en tur langs Cinque Terre gjerne med start i La Spezia. Sykle langs kysten så langt dere orker og ta toget tilbake. Jeg ville evt sjekket overnatting i Monte Rosso.

Sist, men egentlig aller mest vil jeg anbefale to dager på øya Elba. Denne klarer du å sykle helt rundt på to dager. En runde rundt den vestlige delen inkludert en klatring eller to opp til øyas høyeste fjell, Monte Perone står fortsatt som et av mine aller flotteste racer-sykkelminner. Marciana Marina er en liten koselig havneby

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: sykkeloyvind] #2165356 08/04/2010 15:04
Jonathannen Offline
Fersking
Fersking
Oh my,

Fantastisk forslag Øyvind.

Har selv opplevd Como og Cinque Terre og det er en av mine beste minner fra italia.

Forslaget om Elba hørtes Episk bra ut, tror jeg og må hive opp kalendern igjen,,,,

Re: 14 dager på racer nord i Italia [Re: Jonathannen] #2165357 08/04/2010 19:12
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg vil slenge på Garda, som er det området jeg på en måte har forelsket meg i.

Bor du i sørenden av sjøen har du alt innen rekkevidde. Like sør og sørøst for sjøen har du moreneåser som gir fantastisk variert sykling opp og ned og innom små landsbyer. Her har du også elva Mincio med 4 mil sykkelvei langs bredden. Noen kilometer sør for Gardasjøen begynner Po-sletta om du vil sykle på paddeflate veier. På begge sider fra midten av sjøen og nordover reiser fjellene seg opp mot 2000 meters høyde. Her er det massevis av fine klatringer. Du har også Valpolicella litt lenger øst og nord for Verona. Berømt vindistrikt som også har mye fin klatring. Like ved ligger blant annet Peri-Fosse.

Moderator  support