Flere spørsmål:
Skal dette være en sykkelferie eller en Italiaferie? Har dere vært i Italia før eller ser dere for dere å se en del turistmål også? Hvis dere har lyst til å se en masse forskjellig så bør dere benytte muligheten med egen bil til å legge opp ruten etter severdighetene. Hvis syklingen er 95% av reisens mål så er det bedre å se seg ut ett eller to steder som basecamp og ta dagsturer derfra.
En viktig ting å tenke på, som gjelder nesten uansett hvilket land man reiser i, er at på "flyttedager", fra ett hotell til et annet, så får man veldig lite sightseeing gjort. Dels fordi pakking og reising tar tid, men også fordi man ikke tør å gå fra en fullastet bil.
Samboeren og jeg har derfor, etter mange turer til Italia og Frankrike med bil, endt opp med å leie hus for flere uker om gangen. Det blir mer ferie og mindre pes. Samtidig skjønner jeg det godt at man har lyst å få med seg mest mulig når man drar ned første gangen. For snart ti år siden dro samboeren og jeg på vår første ferie sammen. Jeg skulle på to uker vise henne "alt" jeg hadde sett i Italia på tidligere reiser. Et under at forholdet overlevde den turen.

Så et generelt tips blir derfor følgende: Du
vil bli betatt av Italia og du
vil dra ned igjen. Derfor går det fint an å velge seg ut ett eller muligens to områder den første gangen.