Jeg var i Rhodos by i to uker i 2010. Jeg leide den gangen sykler fra Moto Pilot. Det finnes også andre utleiere, men alt er i samme standard. Skal ikke si noe stygt om de, men når jeg nå skal tilbake dit to uker i september så tar jeg med egen sykkel. Jeg fant ikke mye terreng som var brukbart for sykling. Det ser ikke ut til at friluftsliv er særlig utbredt der. I fjellene mellom Maritsa og Kalithea er det noen landbruksveier som kan sykles. Det er grop grus og krever robuste dekk. Disse veiene er godt synlige på Google Earth.
Det blir mye veisykling for å komme ut av byen. Min erfaring er at bilistene viser bra hensyn til syklister, i motsetning til hvordan de behandler fotgjengerne. Jeg syklet mye i trafikken inn mot byen uten å oppleve noen farlige situsajoner. Hold farten, følg trafikreglene og bruk tydlige tegn.
En fin rute for å komme ut av byen:
Opp til gamle Akroplis, Krikita, forbi sykehuset, til Pastida, under motorveien og opp til landsbyen Maritsa. Dette er en lite trafikert strekning. Fra Maritsa bærer det rett opp i fjellet.
På toppen, nordenden, av fjellet er det en liten militær utsiktspost. - ikke sykle opp, og inn der. Det gjorde jeg, og det ble ikke morsomt.