No Saint terrengsykler Min tilknytning til fast-bikes er utelukkende som fornøyd kunde, men jeg skal prøve å være å så objektiv som mulig, selv om jeg håper at Fast-Bikes fortsetter å eksistere
KH, en landeveissyklende kompis trengte en terrengsykkel primært til grus og vinterbruk, og jeg nølte ikke med å prakke på ham en No Saint fra Fast-Bikes. KH ble plutselig skikkelig storkar og klinte til med en No Saint Angel XT Disc. Den med v-bremser fikk masse skryt i siste 800€ test i Bike, mens denne koster 10700 uten pedaler over disk hos Kai/Fast-Bikes. En kjent (og kjær!?) sjappe i Dælenggata
Mange nok har etterlyst info og diskutert disse opp og ned, men de gode svarene har uteblitt. Her er mitt forsøk på en test:
KH betalte 30 % på forskudd, og resten ved henting. Da lå alt klart til henting
Så hva får man for 10700 i disse dager? Ganske mye:
Komplett XT, og da mener jeg komplett. Den nye kranken, skivene og dual-control ned til kjedet.
Hjulsettet var en skikkelig positiv overraskelse for undertegnede som liker å innbille seg at han vet noe om sånt. XT nav med X317 felger på DT comp eiker. Eikespennet var helt jevnt og passe stramt, og avspent. Et skikkelig pluss i boka fra min side, og en positiv overraskelse. Dekkene trekker litt ned på papiret. Ritchey et eller annet med litt tett og grovt mønster, vi får de hva de duger til før vi bestemmer om de skal byttes ut.
Komponentene ellers er Ritchey, noe som butikker gjerne bruker som et salgsargument. Setepinnen er ikke noe videre, men et ritchey comp stem er lav vekt for veldig lite penger og en personlig favoritt. Styret burde jo vært bredt på en så kapabel sykkel, men når det først er flatt og smalt, er det jo et stort pluss at sykkelen faktisk kommer
med bar-ends.
Demperen er den pensjonerte RS Duke SL 04 med Motion Control låsing og justerbar retur. Litt tung og ”utdatert” men allikevel et pluss på papiret på en sykkel til 10,7 lapper, laken, k, høvidinger osv.
Rammen, en 20” No Saint Angel ramme, som koster 2000 løst, minner veldig om en ”norsk” spygrønn ramme jeg eide i fjor. Farver, merket og et snålt hovedrør gjør at du ikke vil imponere trendnissene, men det ordspillet en tysk markedsfører har hostet opp er kanskje det verste: I tillegg til No Saint Angel, får man også Urian og Luzifer. Litt artig for en WigWam-fan, men få andre ser vel humoren ved dette. Vekten oppgis til 1620 som er godkjent på en stor ramme, og det er sikkert ganske riktig. Vi gadd ikke å veie den. Internt lager høster også buing fra alle som har lest ALT på terrengsykkel.no
Ellers så det bra ut for en som liker å vurdere ramme som et delestativ og en forbruksvare. Gussetene er ikke sveisa igjen (visstnok bra) og den taiwanske roboten som har sveiset dette gjorde det like bra denne gangen som alle de andre gangene. Den var ikke oppgitt over at bensinen kostet over 3 kr literen, eller at det ikke ble noe på’n denne helga lenger eller at det var lenge igjen av dagen. Den kjenner sin plass her i verden, og gjør det den blir bedt om. Veldig stort pluss at vaierfestene til bremseslanger var for stripsing. Etter å ha sett på rammen, kan jeg ikke annet enn å være optimistisk. En glimrende racingramme. Lengden på overrøret er to cm lengre enn det som er oppgitt på hjemmesiden til fast-bikes, slik at det faktisk er en ramme av den lengre sorten, ca 60 cm eller 23,6 – 23,7 tommer.
Alt i alt er jeg veldig imponert og det er absolutt ikke bare pga prisen. Dette virker som en sykkel som vil gjøre jobben både på grusen, på stien og til både rundbane- og maratonritt. Med større dekk og et bredt styre er den klar for alt.
Vi skal legge siste hånd på verket tirsdag kveld, og prøvesykle vidunderet i løpet av helgen. Da kommer det en aldri så liten oppdatering!