Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7

Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 #2158677 20/07/2009 21:11
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er i Fredrikstad denne uken og vil gjerne sykle noen nye stier. Er det noen der ute som kan tenke seg en tur midt på dagen på onsdag 22/7? Gjerne på Torsnes eller Kråkerøy. Jeg er ikke lokalkjent, men kan finne noe duganes på Gressvik eller i Frxtamarka om ingen lokalkjente dukker opp.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158678 20/07/2009 21:48
bronx Offline
Veteran
Veteran
Sitat: jens fredrik
Gjerne på Torsnes [..]

bronx went home.

mer seriøst: finn utfartsparkeringa ved Langvik[1] og prøv en utforskingstur i rolig tempo. det er stort sett bare å følge vannet. ta med badebukse.

[1]: http://www.openstreetmap.org/?lat=59.1454&lon=11.0705&zoom=17

Sharing data is the first step toward community.
Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: bronx] #2158679 21/07/2009 11:19
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ser ut som en god plan om ingen lokalkjente dukker opp. Får prøve å skaffe meg et kart også.

Ingen andre som vil på tur?

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158680 21/07/2009 11:38
T
The Professor Offline
Fersking
Fersking
T
Would love to go, but need to work and take care of some things at home.

Hope you find some people to go with you. I've been on the KIL trail and the northern part is pretty technical and a lot of fun. Bring some mosquito repellent ICON_SMILE

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: The Professor] #2158681 21/07/2009 18:15
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Skulle gjerne vært med, men hadde en tur over Sprinklet i dag. Ikke bra for husfreden å ta to turer på rad....

Lars-Erik
Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158682 21/07/2009 21:42
bronx Offline
Veteran
Veteran
Får prøve å skaffe meg et kart også.

Du får turkartet på butikken i Torsnes, eller redaksjonen til Fredrikstad Blad. Kikk også på OpenStreetMap.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: bronx] #2158683 21/07/2009 21:44
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk! Da tror jeg at jeg skal prøve å finne veien selv.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158684 22/07/2009 14:19
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Dette var moro gitt! Tok meg en rolig tur fra Langvik som Bronx foreslo og det ble overraskende lite roting med veien. Utstyrt med lokalt turkart fra butikken gikk jeg løs på stiene med ukuelig optimisme. Jeg regner med at omtrent 50% av stiene jeg syklet var tegnet inn, men Torsnes kunne tilby ekstremt variert terreng. Alt fra svaberg til nesten usynlige småstier fulle av røtter iblandet litt deilig skogsbunn sørget for en finfin tur.

Deilig med første skikkelige stitur på fire uker!

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158685 22/07/2009 17:28
bronx Offline
Veteran
Veteran
Det var artig å høre. ICON_SMILE
Hvilken rute fulgte du? (jfr stedsnavn i kartet/ husmannsplassene)

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: bronx] #2158686 22/07/2009 18:26
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her er en relativt nøye beskrivelse.

Jeg syklet langs vannet på en umerket(ikke på kartet) sti fra husmannsplassen på langvik til Askedalbukta. Derfra syklet jeg videre til Askedalen. Rett etter gården tok jeg til høyre gjennom askedalsklova til Munken. Stien her var merket i terrenget med varder på svabergene, men hoveddelen av stien var ikke merket på kartet. Etter munken fulgte jeg stien innover i landet og tok til høyre der den opptegnede stien tar til venstre. Denne stien fulgte jeg Munkemåsveien over Munkeberga til jeg kom til en gjengrodd kjerrevei som førte til Østre Myra. Jeg syklet så i ring oppe på Havnefjella på leting etter en sti, men ga opp og syklet ned til veien ved Bråten. Jeg avsluttet med en sti/kjerrevei som begynner et stykke etter enden av jordet og går parallelt med asfalten oppe i åssiden. Den sluttet i en idyllisk gress- og mosegrodd vei ned til Langvik igjen. Brukte ganske nøyaktig to timer inkludert litt leting etter stien.

Må si det var et morsomt terreng. Lite stigning, men kjempevariert og mye idyllisk skog, gjengrodd innmark og spor etter mange hundre år med jord- og skogsdrift. Ruten jeg valgte gikk hovedaklig litt inne i landet, siden jeg av erfaring roter meg bort mye mer på svabergene. Hver gang jeg kommer ut på et svaberg går jeg glipp av hvor stien fortsetter på den andre siden, så uten guide holdt jeg meg til stier som var lettere å se enn de som går over granitt.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158687 22/07/2009 20:50
bronx Offline
Veteran
Veteran
Her har vi jo stiguide for Torsnes (Thorsø-tangene eller Thorsølandet, som de ofte bruker om den delen av Torsnes). ICON_LAUGH

Jeg avsluttet med en sti/kjerrevei som begynner et stykke etter enden av jordet og går parallelt med asfalten oppe i åssiden. Den sluttet i en idyllisk gress- og mosegrodd vei ned til Langvik igjen.

Den på østsiden av asfaltveien, som går nede i et søkk i retning Bjønnemyra eller Trolldalen? Hvor endte den? (I beitemarka eller nærmere Langvikstranda?) Denne har jeg ikke syklet helt ned Langvik, men fulgt den et stykke og inn på stien i Brakkebaugfjella.

Munkemåsveien brukte jeg to somre på å finne (sjekk vedlagt skjermdump av sporlogg fra alle turene mine over Munkeberga og Havnefjella), men senere er det noen som har laget flere varder og ryddet den litt. Spesielt inngangen i syd var helt gjengrodd for to-tre år siden. Stien mellom Munkeberga og Munkemåsen fløt fint vel? ICON_SMILE

Munkemåsveien-Brakkebaugfjella kunne vært et fint alternativ, men stikrysset ved "Stenbenken" er vanskelig å finne.

Hovedforskjellen i forhold til hva jeg ville vist: Jeg sykler ofte videre på svaberg fra båthuset i Askedalbukta på svaberg til Munkebukta. Der er det få tråkk å følge, så ruta du valgte fra Askedalen til Munken er mer egnet til en stiguide.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158688 22/07/2009 21:03
bronx Offline
Veteran
Veteran
Stien her var merket i terrenget med varder på svabergene, men hoveddelen av stien var ikke merket på kartet.

Kartet du kjøpte er basert på o-kart. Det er egentlig laget som et kulturhistorisk turorienteringskart. Et bevisst valg som karttegneren har gjort.

Derfor er ikke opplagte stiruter over svaberg/fjell tegnet inn, i motsetning til hva jeg har gjort på OpenStreetMap (hvor jeg tagger som sti, med trail_visibility=no, eller horrible -- men trail_visibility-nyanseringen vises ikke i den vanlige web-utgaven av OSM).
Ett eksempel på forskjellige kartbehov hos ulike brukere.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: bronx] #2158689 22/07/2009 21:07
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja det var mye morsom informasjon på kartet, men det var nok ikke skreddersydd for oss syklister. Det var uansett veldig viktig, for på en del steder fikk jeg orientert meg og gode hint på hvor jeg burde lete etter stien ICON_LAUGH

I dag er faktisk første gang jeg seriøst har ønsket meg GPS.

OSM ser bra ut, hvordan er det å linke opp mot GPS?

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158690 22/07/2009 21:15
bronx Offline
Veteran
Veteran

"Enkelt": Gjøre et uttrekk av databasen, konvertere til Garmin kompatibelt kartformat med "mkgmap" og kopiere kartfila over på minnekortet.

Ett triks: Legge kjøpekart i GPS'ens internminne og et OSM kart med kun stier på minnekortet, og vips: kombikart!

Hadde du med deg GPS?

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: bronx] #2158691 22/07/2009 21:17
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: bronx

Den på østsiden av asfaltveien, som går nede i et søkk i retning Bjønnemyra eller Trolldalen? Hvor endte den? (I beitemarka eller nærmere Langvikstranda?) Denne har jeg ikke syklet helt ned Langvik, men fulgt den et stykke og inn på stien i Brakkebaugfjella.

Jeg syklet ned til høyre i krysset hvor man kan ta opp på svaberget. Jeg har tegnet det inn i bildet ditt. Stien er nok en gammel kjerrevei og er gjengrodd av gress, men utrolig idyllisk og lett å sykle. Den ender ved enden av jordet, altså nærme stranda.

Der har jeg også ringet inn området jeg surret rundt på. Det var kjørt skogsmaskin som hadde laget en slags sti og antakeligvis maskert den eksisterende stien i området. Jeg lette etter en vei ned til parkeringen, men syklet åpenbart ikke langt nok.

Munkemåsveien brukte jeg to somre på å finne (sjekk vedlagt skjermdump av sporlogg fra alle turene mine over Munkeberga og Havnefjella), men senere er det noen som har laget flere varder og ryddet den litt. Spesielt inngangen i syd var helt gjengrodd for to-tre år siden. Stien mellom Munkeberga og Munkemåsen fløt fint vel? ICON_SMILE

Var veldig fint ja, men på svabergene er det stedvis ganske langt mellom merkene. Der var stien fra Askedalen til Munken mye bedre og turistvennlig. Ang. inngangen til stien rett etter Munken var det rart at en såpass opptråkket sti er så lett å overse i stikrysset. Rare greier.

Munkemåsveien-Brakkebaugfjella kunne vært et fint alternativ, men stikrysset ved "Stenbenken" er vanskelig å finne.

Jeg så stedet på kartet, men må ha bommet og bare kjørt rett på ut på den gjengrodde veien om jeg husker rett.

Hovedforskjellen i forhold til hva jeg ville vist: Jeg sykler ofte videre på svaberg fra båthuset i Askedalbukta på svaberg til Munkebukta. Der er det få tråkk å følge, så ruta du valgte fra Askedalen til Munken er mer egnet til en stiguide.

Jepp, her valgte jeg rett og slett å safe, men stien inni landet er godt merket og morsom den. Får prøve å slenge meg på neste fellestur for litt mer svabergsykling ved vannet. Det lille jeg fikk med meg i starten var meget idyllisk og tilbyr et lite annet miljø enn man er vant med i Oslos tjukke granskog.

Redigert av jens fredrik; 22/07/2009 21:26.
Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: bronx] #2158692 22/07/2009 21:20
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

"Enkelt": Gjøre et uttrekk av databasen, konvertere til Garmin kompatibelt kartformat med "mkgmap" og kopiere kartfila over på minnekortet.

Ett triks: Legge kjøpekart i GPS'ens internminne og et OSM kart med kun stier på minnekortet, og vips: kombikart!

Hadde du med deg GPS?

Har ikke GPS, men vurderer å skaffe meg det for utforskningsturer på egenhånd.

Og med OSM og deling av stier er jo nytten enda større.

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158693 22/07/2009 21:28
bronx Offline
Veteran
Veteran
Ang. inngangen til stien rett etter Munken var det rart at en såpass opptråkket sti er så lett å overse i stikrysset. Rare greier.

Det at noen ryddet den for to år siden har hatt litt effekt ICON_WINK

Re: Fredrikstad på dagtid, onsdag 22/7 [Re: jens fredrik] #2158694 22/07/2009 21:33
bronx Offline
Veteran
Veteran
Det var kjørt skogsmaskin som hadde laget en slags sti og antakeligvis maskert den eksisterende stien i området. Jeg lette etter en vei ned til parkeringen, men syklet åpenbart ikke langt nok.

stemmer det. hogst der i fjor vår/vinter.
skogsmaskinen har med ett eller to korte unntak kjørt i en tidligere traktorvei med høyt gress som vekslet over i gjengrodd dobbeltspor og lite tydelig sti.
nykjøringen gjør en knekk og der fortsetter et utydelig dobbeltspor rett frem.

Moderator  support