Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hytte til hytte på sykkel?

Hytte til hytte på sykkel? #2144380 23/11/2008 21:31
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Hei!

Ønsker å bruke en uke neste sommer på fjellet, på sykkel. Ønsket er å pakke en 30 liters sekk og overnatte på Turistforeningens hytter, helst betjente hytter, men ev. også selvbetjente. Er det noen som har erfaring med denne type tur? Alle områder sør for Trondheim er ok. Ser for meg å sykle ca. 6-8 mil pr. dag, max 10. Det er vel slik at det er sykkelforbud ved flere fjellområder er det ikke? Hva bør man ellers tenke på? Tips og erfaringer mottas med takk :-)

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144381 23/11/2008 21:39
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Den berømte trekanten i Trollheimen burde vel være ganske sykkelbar?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144382 23/11/2008 22:11
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Rondane - Lillehammer via Turistforeningens stier og hytter beskrives her av ulike bidragsytere;

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=629200#Post629200

Selv har jeg kun erfaring med siste delen, men vurderer å prøve hele eller deler av turen når snøen har smeltet bort. På Øyerfjell er det generelt sett mange sykkelbare stier..

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: tommygutt] #2144383 23/11/2008 22:15
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spennende prosjekt! I en tidligere tråd ble strekningen Dovre-Lillehammer diskutert som en langhelg, men syklingen i det området kan fint utvides til en uke (eller to), http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=60892&Number=630114

Et raskt forslag fra toppen av hodet med start på Hjerkinn og avslutning på Venabygd. Med dette forslaget får du mange godbiter fra Dovre og Rondane.

Bruk første dagen på Norges tak ved å sykle tur-retur Kongsvoll-Reinheim. 1. klasses innkvartering på Kongsvold fjellstue. Så i rask rekkefølge:
dag to Kongsvold-Haverdalsseter,
dag tre: Haverdalseter-Smukksjøseter,
dag fire: Smukksjøseter-Peer Gynt-Rondvassbu-Mysuseter,
dag fem: Mysuseter-Peer Gynt-Formokampen-Mysuseter,
dag seks: Mysuseter-Rondablikk-Toksesetra-Rondablikk og
dag sju: Rondablikk-Glitterdalen-Eldåbu-Spidsbergseter.

Ei slik uke skulle du ikke glemme med det aller første.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144384 24/11/2008 08:08
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Sitat: runermm
Ei slik uke skulle du ikke glemme med det aller første.

Wow! Spennende saker! Dette skal jeg sjekke nærmere! Ergelig at det er så lenge til sommeren :-)

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144385 24/11/2008 19:44
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Et raskt forslag fra toppen av hodet med start på Hjerkinn og avslutning på Venabygd. Med dette forslaget får du mange godbiter fra Dovre og Rondane.

Har du selv syklet noen av disse etappene? Har du noe info om ca. distanser? Hvordan er terrenget? "Vei", sti eller bæringer?

På forhånd takk :-)

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144386 24/11/2008 20:27
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har syklet mye av dette, men mangler noen deler (f.eks Hjerkinn-Grimsdalshytta) samt hele etappen Eldåbu-Spidsbergseter. Alt dette skulle være overkommelige dagsetapper, men en smule stierfaring er nærmest påkrevet ettersom dette i hovedsak foregår på sti. Mesteparten er ganske lettsyklet, men du vil treffe på knot og korte bæringer.

Skal vi se:

1. Kongsvoll-Reinheim. Denne ruta er syklet av flere her inne, meg inkludert, se f.eks http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=596180&page=0&fpart=2

2. Kongsvold-Haverdalsseter
Jeg har syklet Kongsvold-Grønbakken-Hjerkinnhø-Eysteinkirka. Du skal videre til Hageseter og Grimsdalshytta. Jeg er 99% sikker på at det er fin fjellsti. Siste etappen Grimsdalshytta-Haverdalsseter har jeg syklet 80% av.

3. Haverdalseter-Smukksjøseter
Denne har jeg syklet motsatt vei, men er syklet sørover av Geir Anders m.fl, se http://terrengsykkel.no/index.php?id=1276

4. Smukksjøseter-Peer Gynt-Rondvassbu-Mysuseter
5. Mysuseter-Peer Gynt-Formokampen-Mysuseter
Du må regne med noe bæring opp til toppen Formokampen, samt opp fra Peer Gynt, men nedkjøringen fra spesielt Formokampen er en klassiker du ikke vil gå glipp av.

For disse to dagene sjekk f.eks http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=604952

6. Mysuseter-Rondablikk-Toksesetra-Rondablikk
Denne har jeg syklet. Fantastisk tur med blant annet en nedkjøring på 4 km på 500 høydemeter.

7. Rondablikk-Glitterdalen-Eldåbu-Spidsbergseter.
Denne syklet jeg i år, nesten fram til Eldåbu. I hovedsak lettsyklet med flott utsikt over Furusjøen, Rondane og Jotunheimen.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144387 25/11/2008 13:26
R
RuneS Offline
Medlem
Medlem
R
For ca 20 år siden syklet jeg fra hytte til hytte over hardangervidda med min første MTB, en Everest Husky.

Hadde dårlig råd dengangen så vi hadde og med telt, sovepose etc. Syklet fra Ustaoset til Rjukan.

Dengangen med 20 kg sekker ble det ganske mye jalla, men med en skikkelig stisykkel og 4-5 kgs lett sekk med lakenpose og matpakke kunne jeg tenke meg å prøve turen på nytt. F.eks som en langhelg på sensommeren.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: RuneS] #2144388 26/11/2008 09:36
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Runermm:
Takk for flott info og insperasjon!

RuneS.
Kan ikke dette bli litt trøblete med tanke på lovverket?

"...sykling utafor godkjende traktorsleper og Tinnhølvegen er forbode i Hardangervidda nasjonalpark..."

Redigert av ØTB; 26/11/2008 09:37.
Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144389 17/06/2009 11:10
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?

6. Mysuseter-Rondablikk-Toksesetra-Rondablikk
Denne har jeg syklet. Fantastisk tur med blant annet en nedkjøring på 4 km på 500 høydemeter.

Kun et par uker igjen til start. Sitter å titter på kart.
Runermm: Løypa fra Rondablikk-Toksesetra-Rondablikk. Kan du tegne denne opp på et kart? Takk :-)

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144390 17/06/2009 14:08
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg får ikke gjort det i dag, men jeg rekker det i løpet av uka. Send meg en PM hvis jeg glemmer det.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144391 22/06/2009 19:23
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Yes, her en beskrivelse med kart jeg hadde på harddisken med utgangspunkt fra Mysuseter:

Ruta starter med grus til Vålåsjøen, så småteknisk og fin sti langs sørsida til Rondablikk høyfjellshotell. Derfra bærer det mot Sukkertoppen på fin sti. Så videre innover fjellet til toppen Nåsåberget. Der starter en himmelsk nedkjøring til Toksesetra. Den glemmer du ikke lett. Så grus tilbake mot Rondablikk. Her kan man svinge inn på sti ved Kvamsnysætrin og sykle den helt tilbake til Mysuseter. Fint tagbar hele veien, men det er langt. Alternativet er å sykle nordsida av Furusjøen tilbake, svært lettsyklet og raskt. Er formen fremdeles fin tar du opp Glitterdalen i nydelig furuskog og sikter mot Ranglartjønn (ikke sykle opp hele Glitterdalen, det blir katastrofe!) og kan avslutte med en fin nedkjøring mot Mysuseter.

En variant av denne turen kan du se på http://picasaweb.google.com/rune.rosten/Kvamsfjellet#

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144392 23/06/2009 19:51
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Nok en gang takk! Flotte bilder forresten :-)

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144393 30/07/2009 12:23
trondg Offline
Fersking
Fersking
Hvordan var turen, ØTB?

Vi er en gjeng som sykler Hjerkinn til Sjusjøen i starten av september. Tar imot all input og erfaringer!

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: trondg] #2144394 02/08/2009 20:26
MHH Offline
Ringrev
Ringrev
Dette så helt rått ut.
Er i tankene om å ta en tilsvarende(kanskje samme) tur i uke 34.
Har imidlertid problemer med å finne noen som fortsatt har ferie å ta av..

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: MHH] #2144395 03/08/2009 07:48
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Det ble en knallbra tur! Skal skrive en "rapport" i løpet av uken :-)

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144396 03/08/2009 12:32
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Venter i spenning.....

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144397 16/08/2009 19:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er det gått to uker ICON_WINK

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144398 19/08/2009 21:32
?
ØTB Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
Yess. Sorry. En uke ble fort til to. Tidsklemma lever i beste velgående :-)

Som sagt, det ble en fin-fin sykkeltur. Mange flotte opplevelser som jeg vil huske lenge. Det ble dog tidlig klart at vi ikke var i samme fysiske form som mannen som foreslo ruten, så vi måtte kutte ned litt på etappene enkelte dager.

Turen startet med tog fra Oslo til Hjerkinn og innkvartering på staselige Kongsvold Fjellstue. Middag i regnestykket under er i Kroen, men vi angret bittert på ikke å ha spist i restauranten. De har visstnok et meget dyktig kjøkkenpersonale, og resepsjonisten nærmest kjeftet på oss når vi sa vi ikke skulle spise.

Overnatting: Kongsvoll Fjellstue. Tlf 724 04 340. Enkeltrom, 1195.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Etappe 1 – Kongsvold / Haverdalsæter.
Distanse 29km. Høydemeter opp 976m, ned 874m. Tidsbruk 7timer, 6minutter.
Overnatting: Haverdalsæter. Tlf 917 08 358. Enkeltrom, 500.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Vi fulgte hovedveien fra Kongsvold opp til Kongeveien og tok denne over Hjerkinnshøe og ned til Hjerkinn fjellstue. Dette var en fin-fin start på turen. Bred, fin sti og artig nedkjøring. Videre på sti ned til Hageseter, et perfekt sted for lunsj. Herfra fulgte en lang og tøff tur på sti til Grimsdalshytta over Steinbuhøye. Her var det mye trilling av sykkel, og sykt mye mygg! Turen fra Grimsdalshytta, opp til Sjøberget, rundt Gravhøe og ned til Haverdalsæter var tøff, og når vi var fremme i ti-tiden var det ikke mye krefter igjen. De siste kilometerne ned til hytta var meget spennede sykling, særlig når energinivået var på bunnen. Da hjalp det godt at vertinnen disket opp med varme karbonader med speilegg og iskald Carlsberg! Hytta hadde en meget enkel standard, med utedo og uten dusj. Men ekstremt hyggelig service veide opp for dette. Alt i alt var nok dette en av de fineste dagene på sykkel.

Etappe 2 – Haverdalsæter / Smuksjøseter.

Distanse 30,63km. Høydemeter opp 1097m, ned 1015m. Tidsbruk 4timer, 23minutter.
Overnatting: Smuksjøseter. Tlf 612 33 719. Enkeltrom, 926.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Vi startet dagen på veien og fulgte den bort til stien som kom ned fra Storvassberget. Deretter fulgte vi denne stien opp mot Hornsjøhøe, over Sletthøe og en uforglemmelig nedkjøring ned til Høvringen. Dette var et knallbra parti med utrolig god flyt. Kaffe og nybakt krydderkake ventet på hotellet. Derfra tok vi veien bort til Smuksjøseter. Også denne dagen var preget av artig sykling. På hytta ventet mer kaldt brygg, tre retters middag og spenstige diskusjoner med innbitte fotturister om temaet fjellsykling. Mange positive samtaler, men det er langt fra alle som ser sjarmen i sykkel på fjellet.

Etappe 3 – Smuksjøseter / Mysuseter.
Distanse 12,41km. Høydemeter opp 125m, ned 364m. Tidsbruk 1timer, 50minutter.
Overnatting: Mysuseter. Tlf 612 33 925. Enkeltrom, 890.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Dette ble nærmest som en hviledag å regne. Sti bort til Peer Gynt Hytta. Denne er forholdsvis grei å sykle på. Her var planen å ta stien vidre til Rondvassbu over Randen, men vi var preget av to lange dager på setet og valgte i steden å ta raskeste sti ned til Mysuseter. Litt sykling, men også mye trilling på denne etappen. Sjarmerende innkvartering på et ”hotell” som kunne trenge en smule oppgradering. Bygget kunne minne litt om en kombinasjon av Kaizers ’Dieter Meyers institusjon’ og hotellet i Kings ’The Shining’. Servicen var dog i særklasse og maten upåklagelig.

Etappe 4 – Mysuseter – Rondvassbu - Mysuseter.
Distanse 22,98km. Høydemeter opp 593m, ned 517m. Tidsbruk 2timer, 31minutter.
Overnatting: Mysuseter. Tlf 612 33 925. Enkeltrom, 890.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Bred fjellvei opp til bommen ved Nasjonalparken. Derfra på variert sti på venstre side av veien helt bort til Rondvassbu. Mye artig stisykling i starten, men de siste kilometerne var preget av mye bæring av sykkel og vading i elv. Tok derfor veien tilbake til Mysuseter. Rondavassburger og nystekte vafler anbefales på det varmeste.

Etappe 5 – Mysuseter / Rondablikk.
Distanse 13,44km. Høydemeter opp 218m, ned 230m. Tidsbruk 1timer, 9minutter.
Overnatting: Rondablikk. Tlf 612 94 940. Enkeltrom, 1120.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Startet dagen med en ren transportetappe ned til Rondablikk. Sjekket inn og la fra oss bagasjen. Også denne dagen måtte den opprinnelige planen forkastes grunnet mangel på krefter. Turen over Sukkertoppen og Tjønnsæterfjellet ble byttet ut med en liten tur rund Furusjøen, noe som skulle vise seg og bli en veldig ok tur. Rondablikk er et veldig fint hotell med basseng og greier, men det var stappfullt av pensjonister og litt ”mye” i forhold til ukens tidligere, koseligere overnattinger.

Furusjøen rundt på sti.
Distanse 16,71km. Høydemeter opp 280m, ned 289m. Tidsbruk 1timer, 35minutter.
Fine, lette stier. Ingen trilling, på sete hele veien. Flott natur.

Etappe 6 – Rondablikk / Spidsbergseter.
Distanse 31,11km. Høydemeter opp 1072m, ned 1057m. Tidsbruk 5timer, 29minutter.
Overnatting: Spidsbergseter . Tlf 612 84 000. Enkeltrom, 1150.- pr. natt ink. frokost, niste og middag.

Dette ble ukens kjipeste sykkeldag. Fulgte veien bort til Kvamsnysætrin. Derfra sti opp til SøreGeitberget og Veslhøa, vidre ned mot Eldåbu. Vanskelig å sykle noe særlig på denne stien. Har du DNT nøkkel, ta den med – hytta er en fin plass å spise lunsj. Kjipt å sitte utenfor å spise når det regner. Fra Eldåbu fulgte mye ulent terreng ned mot Spidsbergseter. Bare gåing, ingen sykling. Stemningen i gruppa var mildt sagt laber. Denne etappen kan ikke anbefales noen. Hotellet var dog veldig bra, og det var en skikkelig bra middagsbuffet – sjelden man kan meske seg med pizza, ribbe og friterte løkringer på en og samme buffet.

Utsjekk fra hotell, Taxi ned til Ringebu og tog hjem til Oslo :-)

Nok en gang takk til runermm for gode tips.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: ØTB] #2144399 26/08/2009 20:57
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin rapport! Første-etappe ble jo veldig drøy, men også fin. Trist at stien bort til Spidsbergseter viste seg å være en nedtur. På dag fire gikk dessverre dere glipp av et meget fint parti som er lett tilgjengelig ved retur fra Rondvassbu. Ved Spranget (Nasjonalparkbommen) skulle dere tatt til høyre og fulgt stien langs elva. Fri fart og flyt helt ned til Mysuseter.

I ettertid tror jeg at en bedre variant hadde vært
1. Kongsvold-Grimsdalshytta.
2. Grimsdalshytta-Brekkeseter (Høvringen)
3. Brekkeseter-Peer Gynt-hytta-Formokampen-Sel og buss/taxi til Raphamn (Rondeslottet hotell).
4. Raphamn-Kringseter-Furusjøen øst-Spranget-Mysuseter
5. Mysuseter-Eldåbustien til Kvamnysætrin-Rondablikk
6. Rondablikk-Sukkertoppen-Toksesetra-Sulseter.
7. Sulseter-Vinstra.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: runermm] #2144400 30/08/2009 09:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk for fin rapport ICON_SMILE

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: sanouka] #2144401 31/08/2009 19:08
trondg Offline
Fersking
Fersking
Meget bra rapport!

Vi er 7 karer som starter fra Hjerkinn fjellstue på torsdagsmorgen, men tar første dag av turen rett til Spidsbergseter via Folldal, Atnsjøen (på vei... i overensstemmelse med fylkesmannen i Oppland).

Fredag og lørdag skal det gå på sti via Vetåbu, Gopollen, Øyerfjellet og Nordseter til Sjusjøen og deretter Lillehammer.

Re: Hytte til hytte på sykkel? [Re: trondg] #2144402 31/08/2009 19:25
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det blir en spennende tur, gleder meg til rapport. Ta med kamera og!

Jeg har ikke syklet mye i området nord for Rondane, men jeg anbefaler å sjekke boka På sykkel i fjellet av Øyvind Wold før dere tar i veien. Jeg vil tro at det er mulig å få inn fine, lovlige stipartier også første dagen.

Moderator  support