Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

"Vintersykling er som alkoholfritt øl"...

"Vintersykling er som alkoholfritt øl"... #2128174 11/12/2007 19:27
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
...skrev Geir Anders en gang. Han har skrevet mye fornuftig i sin tid, men der traff han dårlig. Det er klart at hvis vintersyklingsopplevelsene er begrenset til å humpet avgårde med hardtail på dårlig tråkkede stier med gjennomslagsføre på gamle 296-dekk, så kan det føles sånn.

Å bombe, dundre, gønne på eller hva du kaller det ned Nedre Skogsti i Estenstadmarka, derimot, på en skikkelig fulldemper skodd med Freddies Revenz og godt lys, er en så episk opplevelse og tilfører sporten terrengsykling så mange nye dimensjoner at en bare må synes synd på dem som lever på sin lille "barmark-i-dagslys" planet i det store universet som syklingen er.

Jeg og Jørn var ute en time i Estenstadmarka på historisk bra vinterføre i kveld, og ikke en eneste gang i løpet av turen tok jeg meg selv i å ønske at snøen var borte.

Ha dåkk ut!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128175 11/12/2007 19:40
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
...skrev Geir Anders en gang. Han har skrevet mye fornuftig i sin tid, men der traff han dårlig.

Tipper Geir Anders hadde en deadline som kom stormende, og var tom for idéer, dvs. gode idéer. Han må da vite bedre ICON_WINK

Etter min mening må vintersykling av det slaget vi opplevde i kveld jamføres med mye sterkere saker enn alkoholfritt øl - jeg kan ihvertfall lett se meg selv bli avhengig av dop av dette kaliberet ICON_SMILE

-Jørn

NOTS
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: jorn_almberg] #2128176 11/12/2007 21:36
StigB Offline
Señor
Señor

Nå har jeg ikke vært på deres stier, men prøver for første gang å holde det gående i vinter, forhåpentligvis blir det det.

Det jeg har erfart så langt er at det gjør noe med hode mitt dette å tråkke km på km med polert blå is. Bare en liten sving så er det nesten så en må frem med spettet og bryte løs armene, jeg tenker på konsekvensene og blir som en tømmerstokk.

Kan hende sjøltilliten kommer etterhvert, men jeg kan ikke fri meg for tanken om hva skjer om jeg må nedi med beinet. Jeg tror jeg har tapt før det treffer isen, jeg tror det kan bli en svært nær bambiopplevelse med fatalt utfall.

Men det er jo også forbanna meg gøy da, med eller uten lykt.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128177 11/12/2007 21:41
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg har da prøvd en del sykling vinterstid, men må nok innrømme at det er langt igjen til at jeg synes det er like bra som sommersykling. Jeg tipper dette har med hvilke aspekter ved syklingen man legger vekt på.

Forøvrig blir det nok en vinter med mye mer utendørssykling enn noen gang tidligere. ICON_SMILE

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: EgilS] #2128178 11/12/2007 21:44
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: EgilS
Jeg har da prøvd en del sykling vinterstid, men må nok innrømme at det er langt igjen til at jeg synes det er like bra som sommersykling. Jeg tipper dette har med hvilke aspekter ved syklingen man legger vekt på.

Vi snakker om stisykling oppover, nedover og bortover.

- Robert Green Ingersoll
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128179 11/12/2007 21:57
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Enig, jeg tror jeg tror minst halvparten av turene på min ti-på-topp-liste er vinterturer.

Ole.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128180 11/12/2007 22:02
isæth Offline
Medlem
Medlem
Kom meg omsider ut i kveld jeg også.

Klatret først opp til Liaåsen og fikk luft under hjula på vei ned mot Styggdalen. Vil faktisk si at det gikk styggfort nedover. Fortsatte over Månen, og avsluttet med Skogsti.

Stort likar kan det ikkje bli, selv om det er første gangen jeg har savnet lengre pigger på mine lette Freddies.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: Ole] #2128181 11/12/2007 23:03
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
I fjor f.eks, hadde jeg og Ole og Herit (mener jeg å huske, eller var det perano?) en helt sinnsykt flott vintertur. Det er en helg egen opplevelse når terrenget er hvitt, vakkert og snøen henger tungt fra gran- og bjørketrærne. Terrenget er jevnet ut, masse flyt og passe myk snø gjør at du ligger på skjæret nesten som en alpinski, og spyttes ut over kuler og humper, før du bærer rett ut i snøføyka i den svingen du ikke klarte..Herrliiig!

Jeg gleder meg skikkelig til flotte vinterturer, og særlig med lys! Det tror jeg kan bli morro!

/Are Nicolai
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128182 11/12/2007 23:08
Dan Offline
More than words
More than words
en bare må synes synd på dem som lever på sin lille "barmark-i-dagslys" planet i det store universet som syklingen er.

Pøh. Hype. Jeg er sikker på at hvis du syklet med bind for øynene ville du ikke klart å merke forskjell på sommersti og vintersti.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: Dan] #2128183 12/12/2007 06:34
bik3man Offline
More than words
More than words
En sinnsykt bra vintertur kan nok måle seg med en sinnsykt bra sommertur. Forskjellen er at det pga forholdene er mye sjeldnere man opplever de sinnsykt bra vinterturene enn de sinnsykt bra sommerturene. Kanskje det nettopp er derfor vi setter så stor pris på dem.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: bik3man] #2128184 12/12/2007 07:23
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Eller flytt til sørlandet der det bare er to årstider sommer og høst, med litt groms i mellom frown

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128185 12/12/2007 07:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Vi snakker om stisykling oppover, nedover og bortover.

Nå er du vanskelig med vilje. Du kan bedre enn det der Geir.

Jeg kan starte med å si at vintersykling for min del betyr sykling i mørket i og med at de aller fleste dagene i helgene er opptatt. Selv om jeg har hatt mange fine høstturer med lys på morgenkvisten så er det ett eller annet for min del som gjør at noe av sykkelgleden dempes. Og ikke prøv med noen rasjonelle forklaringer rundt dette, de er ikke nødvendigvis tilstede.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: perpedal] #2128186 12/12/2007 07:26
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: perpedal
Eller flytt til sørlandet der det bare er to årstider sommer og høst, med litt groms i mellom frown

Nja, jeg må ha vinter også. Og høsten er lekker når den betyr knallblå himmel og krystallklar luft. Det veier opp for det triste grumset.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: bik3man] #2128187 12/12/2007 07:36
klean Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bik3man
En sinnsykt bra vintertur kan nok måle seg med en sinnsykt bra sommertur. Forskjellen er at det pga forholdene er mye sjeldnere man opplever de sinnsykt bra vinterturene enn de sinnsykt bra sommerturene. Kanskje det nettopp er derfor vi setter så stor pris på dem.

Ord.
Alkoholfritt øl kan være best i værden (når annet ikke er tilgjengelig) etter 4 timer på sti i 20 grader og sol, når Camelbacken gikk tom etter 2 ICON_WINK

Andreas.
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: EgilS] #2128188 12/12/2007 07:38
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Jeg kan starte med å si at vintersykling for min del betyr sykling i mørket i og med at de aller fleste dagene i helgene er opptatt....Og ikke prøv med noen rasjonelle forklaringer rundt dette, de er ikke nødvendigvis tilstede.

Neida, jeg vil bare poengtere at vintersykling i mørket ikke står tilbake for vintersykling i dagslys - etter min mening.

- Robert Green Ingersoll
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128189 12/12/2007 07:48
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg rakk ikke den tidlige starten deres, men dro ut på en solotur et par timer senere. Ja, Nedre Skogsti er helt kanon nå.
Forøvrig pleier jeg å avslutte med Stokkanbekken på tur hjem, og den er fenomenal for øyeblikket. Nedtråkket, akkurat passe smal (bortsett fra de nederste par hundre meterene), rask og lang nok til at det "aldri" tar slutt.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: parob] #2128190 12/12/2007 07:52
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Lunchprosjekt med andre ord.

Kjører du over Stokkåsen fra Estenstadhytta?

Forøvrig er akebakken i Estenstadmarka også et adrenalinrun av de sjeldne. Jeg holdt igjen litt i mørket i går med bare lys på styret men der går det an å nå de virkelig høye hastighetene!

- Robert Green Ingersoll
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128191 12/12/2007 07:53
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Jeg kan starte med å si at vintersykling for min del betyr sykling i mørket i og med at de aller fleste dagene i helgene er opptatt....Og ikke prøv med noen rasjonelle forklaringer rundt dette, de er ikke nødvendigvis tilstede.

Neida, jeg vil bare poengtere at vintersykling i mørket ikke står tilbake for vintersykling i dagslys - etter min mening.

Enig, spesielt når man har lys som fungerer bra. Jeg har en kraftig lykt på styret med godt sidelys og kraftig stråle rett frem, kombinert med en lykt på hjelmen som gir veldig stor spredning og dermed fyller ut skyggene i hele synsfeltet. Eneste begrensningen sammenliknet med dagslys er at jeg ikke alltid ser like langt frem, slik at et og annet spennende moment på f.eks. Hobo-stien kommer litt overraskende på. Men det er jo bare ekstra spennende!

Jeg får nesten utelukkende syklet på kveldstid pga barn som jeg vil være sammen med på dagtid i helgene, og da er godt lys virkelig verd pengene.

Ole.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: Ole] #2128192 12/12/2007 07:57
bik3man Offline
More than words
More than words
Vintersykling i dagslys gjør man i "arbeidstiden":

(mimrefoto: era)

KO

- Dr A.J. Snow
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128193 12/12/2007 08:07
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lunchprosjekt med andre ord.

Kjører du over Stokkåsen fra Estenstadhytta?

Kjørte ikke over Stokkåsen i går, men tok Skogsti ned til Bekken og deretter bort til Idrettsbygget hvor stien langs Stokkanbekken begynner.

Det er altså den grønne tarmen sånn omtrent midt i kartet her, som går fra Dragvoll ned til Charlottenlund.
Når det er bart er det en barnevognbred grussti, men med nedtråkket snø er den like smal som Skogsti, bare uten trærne så tett på.

[edit]: ..og til dere som ønsker å prøve denne før det nå blir mildt igjen. Her tråkker man seg altså ut av og langt unna skogen, med mindre man sykler videre ned til fjorden og kombinerer med Ladestien. Jeg bruker den kun til å komme hjem fra Estenstadmarka, og det er mange ganger bedre enn å trille asfalt ned gjennom Jakobsli.

Redigert av parob; 12/12/2007 08:19. Rediger grunn: skogen kaller

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: parob] #2128194 12/12/2007 08:30
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Nå skjønner jeg hvilken sti du mener, ja. Jørn kaller den for "Brundalen" og han er så heldig å avslutte med den hver gang.

Tror jeg prøver Tomsetmarka i dag og ser om hundefolket har gjort jobben sin med min faste runde der oppe.

- Robert Green Ingersoll
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128195 12/12/2007 09:36
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Dæsken! No er det på tide at eg kjem meg ut på sykkelen snart. Svømming og løping på mølle måler seg liksom ikkje heilt med frisk luft og hjul som snurrar.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: EgilS] #2128196 12/12/2007 10:51
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kanskje det har litt med hva slags leketøy man sykler på også..

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: -Jan] #2128197 12/12/2007 11:04
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: -Jan

Ikke minst. XC-hardtail med lite vandring er intet dugende stisyklingsverktøy på snø. Vinterhumper og summerhumper er to svært forskjellige ting.

- Robert Green Ingersoll
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128198 12/12/2007 11:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hm.. Jeg skulle skodd gyngehesten for vintern, kanskje.

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128199 12/12/2007 12:26
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Ikke minst. XC-hardtail med lite vandring er intet dugende stisyklingsverktøy på snø. Vinterhumper og summerhumper er to svært forskjellige ting.

Nei vel? Intet dugende verktøy? Nå er du vel en smule kategorisk generaliserende? All min vintersykling på stitråkk foregår med hardtail med lite vandring. Det duger plenty. And it builds character.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: bik3man] #2128200 12/12/2007 12:40
H
hallgeir Offline
Entusiast
Entusiast
H
Uff, der ser kaldt ut

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: kjerts] #2128201 12/12/2007 12:41
StigB Offline
Señor
Señor

Vel så er en borti dillemaet om hva som er best eller ikke best. Går det virkelig ann å sammenligne sommer med vintersykling. For meg har det så langt blitt fantastiske turer på sommer og noen fantastiske turer på vinter.

Hva er best, sommersykling eller vintersykling, ja takk begge deler og de er like gode vil nå jeg si på hver sin måte.

Med riktig utstyr så en holder varmen kan en få noen fantastiske opplevelser du ikke får på sommern, og vis'a versa.

Men å si at en av de er best blir litt ullent synes nå jeg.

Hva er best sommerski eller vinterski, like morro begge deler. Har hatt mange fantastiske turer til Juvas på sommeren (15 i tallet) som er noe litt annerledes enn hva vinterski kan være.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128202 12/12/2007 12:51
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Uansett lekre bilder som gir meg lyst til å ut å sykle igjen! Når man bor der man bor, får man gjøre det beste ut av det. Sykling er morro uansett, årstider gir forskjellige grader av morro.

Big wheels keep on turning
Re: "Vintersykling er som alkoholfritt øl"... [Re: GeirK] #2128203 12/12/2007 13:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Jeg tar humpene på kjøpet. 30-40 minutter på ikke-humpete men salte veier til og fra humpene gjør at jeg tar min mest humpete sykkel om vinteren. 29" jevner sikkert ut alt så man ikke kan kjenne forskjell på demping og ikke i en blindtest. Minst!

LarsB

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå