|
|
Storlagstempo får ikke NM-status
|
Storlagstempo får ikke NM-status
22/02/2016 11:21
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
I følge bladet LANDEVEI får ikke storlagstempoen fra Lillehammer til Oslo NM-status i år, om NCFs forslag til sykkeltinget blir vedtatt. På nettsida til Landevei er det publisert en kommentar fra fjorårsvinner på distansen, Team Kjekkas. Der trekkes bl.a. hensynet til rekruttering frem som et argument for at NCF tar feil og at dette er et rittkonsept man bør satse på. Jeg kjenner ikke dette formatet utover det jeg leser i den kulørte sykkelpressen og hører fra folk som har deltatt, men jeg kan bare ikke skjønne at rekruttering skal være et argument. Jeg har oppfattet Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo og storlagstempo på disse distansene som et sykkelritt for ambisiøse supermosjonister i 30, 40 og 50-årsalderen, og sykkelsporten trenger vel neppe en konkurranse for å få flere "gæmliser" til å begynne med sykling. Eller?
|
|
|
Re: Storlagstempo får ikke NM-status
[Re: Øyvind V]
22/02/2016 11:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
NCF må satse på ungdommen og ikke master-segmentet  Jeg synes dette er helt greit. Profesjonelle "turritt" for lag med egne budsjetter bør ikke ta en eneste resurs fra barn/ungdom og aktiv senior sykling. (Trodde egentlig de fleste som satset på storlag var master-syklister?)
Redigert av sveinaa; 22/02/2016 12:05.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/02/2016 11:46
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg synes også det er helt greit all den tid jeg ikke har noe som helst interesse for slike konkurranser, men jeg vet jo at mange lever og ånder for den årlige turen fra Trondheim eller Lillehammer til Oslo sammen med et større lag. Jeg leste vurderingen som ligger i sakspapirene til sykkeltinget, men ble ikke akkurat så veldig mye klokere på hvorfor forbundet mener at det er en dårlig idé å gi rittet NM-status.
|
|
|
22/02/2016 12:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har ikke lest dokumentene, og kan derfor ikke kommentere innholdet.
Personlig synes jeg egentlig fellesstarten i fjor sier alt om hvorfor det ikke bør være offisiell NM øvelse. Forskjellen på "supermosjonist" og de beste som sykler aktiv senior (eller strengt tatt proff) er stor.
Jeg er ikke bekymret for at storlagstempo blir upopulært fordi det ikke er NM øvelse.
|
|
|
22/02/2016 12:30
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For UCI-grener er veien frem til et offisielt NM normalt relativt lang (jfr. CX, som nettopp har fått offisielt NM). - Først skal grenen etableres, og regelverk for aktive ritt skal skrives og godkjennes. - Deretter skal nasjonale aktive ritt settes i system og arrangeres på regulær basis (jfr. NC i CX). - Så kommer et par uoffisielle mesterskap, som så skal evalueres før forslag om endringer i ØPM legges frem for tinget - og forhåpentligvis stemmes i gjennom. - Deretter kan offisielle mesterskap tildeles (gjennom ordinær utlysning og tildeling).
For grener som ikke eksisterer i UCI er nok ikke veien noe kortere...
...og et riktig fremsatt tingforslag kan selvfølgelig ikke "NCF" avslå, det legges frem for tinget med kommentarer (f. eks med tanke på lovverk) og styrets anbefaling. Det er tingdelegatene fra de ulike klubbene og regionene som sitter med all makt og avgjør sakene.
Redigert av Oystein L; 22/02/2016 12:39. Rediger grunn: en liten tilføyelse
|
|
|
22/02/2016 13:50
|
Kjekkas
Fersking
|
Fersking
Riktig som du skriver at det skal opp på helgens ting, men viktig og belyse saken på en litt annen måte sånn at debatten blir god rundt det her og ikke bare overkjørt av NCF sitt syn på lagkjøring m.m
Når det kommer til om "storlagsatsningen" ikke vil "overleve" så er jeg enig med deg at det ikke har noe og si om det blir NM eller ei.
Men en annen sak som er viktig og tenkte på er at ved en evt NM status her så vil det være med på og løfte interessen, ikke bare blant de allerede etablerte klubbene, men også fra flere andre. Andre ritt en Styrkeprøven står velkomne til og ha øvelsen på rundgang også, noe som igjen vil være med og bygge oppunder allerde etablerte ritt og de rittene som ser en dalende kurve ved påmelding.
Rekrutteringen nedover vil også kunne bli bredere i klubbene og man har muligheter som ren klubb og satse på noe nytt og spennende, som igjen vil gi gro bunn for bredden.
Vis man går litt nærmere inn på det så er det en dalende inntekt av lisenser 2014 kontra 2015, jeg påstår ikke at dette er pga lagrittene (NM eller ei) men det er en pekepinn.
Og til deg som mener dette er en gren for bare "gamliser" så vil jeg si at du tar litt feil. Ja det er nok sikkert flertall godt etablerte som satser her, men det finnes også flere unge som er med på disse lagene.
Men absolutt sunt med en diskusjon rund det her og slenger med litt tall for info under her også.
Mvh Kristian
"Regnskapet til NCF er ikke veldig informativt men noe er det mulig å lese seg til. Lisensinntektene totalt var 18 mill i 2014 og 16,5mill i 2015, altså en reduksjon på 1,5 mill kr. Dette utgjør 47 % og 38 % av forbundets totale inntekter i de respektive årene. Det er ikke mulig å se en ren splitt av tallene på " aktive" lisenser og turlisenser fordi man jo kan kjøre turritt med sin helårslisens. Det vil si at antall engangslisenser og dertil sum fra engangslisenser ikke er rapportert. Imidlertid, antall helårslisenser er redusert fra 14.484 i 2014 til 14.083 i 2015. En reduksjon på 400 lisenser med en snittpris på 600 kr gir reduksjon på ca 250.000 kr i lisensinntekter fra helårslisenser. Av den totale reduksjonen på 1,5 mill i lisensinntekter vil da 1,25 mill være reduksjon fra engangslisenser. Dette er ikke eksakt vitenskap, men det gir en klar pekepinn på hvor viktige turrittene er for NCF og det forbauser meg kraftig at et forslag som er ment for å styrke denne inntektskilden ikke en gang blir skikkelig behandlet."
Kilde-research fra offentlig regnskap fra NCF.
|
|
|
22/02/2016 13:55
|
Kjekkas
Fersking
|
Fersking
Personlig synes jeg egentlig fellesstarten i fjor sier alt om hvorfor det ikke bør være offisiell NM øvelse. Forskjellen på "supermosjonist" og de beste som sykler aktiv senior (eller strengt tatt proff) er stor.
Vis du tenker på fjorårets ritt og det med sikkerhet, kaos med ny trasse m.m som bakgrunn vil jeg også opplyse deg om at Styrkeprøven fikk beksjed fra veimyndigheter kun 1 uke før rittets start at de ikke var med på allerede godkjente planer. Bare til opplysning.
|
|
|
[Re: Kjekkas]
22/02/2016 14:14
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Og til deg som mener dette er en gren for bare "gamliser" så vil jeg si at du tar litt feil. Ja det er nok sikkert flertall godt etablerte som satser her, men det finnes også flere unge som er med på disse lagene. Jeg mener ikke at dette bare er en gren for gamliser, men inntrykket jeg sitter med er at det per i dag er en gren som hovedsakelig utøves av gutter/menn i sin beste alder. Husker jeg leste på bloggen til Fjæra at han droppet rekordforsøket T-O med Atea bl.a. på grunn av alder (jada, vet det er forskjell på T-O og L-O): Hovedgrunnen er at i en alder av 24 år føler jeg ikke at jeg har grunnlaget til å sitte med inn til Oslo på 12 timer og 30 minutter. Det kreves litt annen type trening for å bli god i langdistanse enn det gjør i feks NC. Turer på godt over 200 km bør gjøres jevnlig. Timer som teller. Startet tråden fordi jeg ikke vet så mye om dette og er nysgjerrig på argumenter for og mot. Synes "rekruttering" i denne sammenhengen virker som et halmstrå, men kan ta veldig feil.
Redigert av Øyvind V; 22/02/2016 14:15.
|
|
|
22/02/2016 14:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg skjønner at det er to sider av denne saken, og jeg satte det litt på spissen. Er dog litt usikker på om storlagstempo gir større rekruttering til sykling på grasrot nivå.
Ønsker man at flere barn skal begynne å sykle må man nok heller satse på lavterskelritt for barn (og ikke ritt som handler mest om selvrealisering for far og mor.).
Jeg mener vel kanskje ikke at det er en gren for gamliser. Det er mer et inntrykk jeg har med bakgrunn i det jeg får med meg (kan godt være feil). Er det feks mange som kombinerer storlagstempo og NC?
|
|
|
22/02/2016 15:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vis du tenker på fjorårets ritt og det med sikkerhet, kaos med ny trasse m.m som bakgrunn vil jeg også opplyse deg om at Styrkeprøven fikk beksjed fra veimyndigheter kun 1 uke før rittets start at de ikke var med på allerede godkjente planer. Bare til opplysning. Jeg tenkte mest på hvor overlegen Fløtten var ift. de andre startende på fellesstarten fra Tr.heim. Hadde det blitt tilsvarende på lagkonkurransen fra Lillehammer så hadde det ikke blitt like moro for de som ikke syklet som heltidssyklist. Men da hadde jeg på en måte kunne skjønt at det ble NM for da syklet elitelagene i Norge. Det blir litt som når Tre Berg Bianchi syklet Vättern på 6,33 og et snitt 45,8 km/t. Er det i det hele tatt mulig for et lag sammesatt av mosjonister. http://www.bicycling.se/artiklar/6-33-ar-ny-rekordtid-pa.htm
|
|
|
22/02/2016 16:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ønsker man at flere barn skal begynne å sykle må man nok heller satse på lavterskelritt for barn (og ikke ritt som handler mest om selvrealisering for far og mor.).
Men varför ska allt handla om att barn ska börja sykla och senior eliten? Det är väl bra om folk i alla åldrar börjar röra på sig och för folkhälsan tror jag faktiskt att det kan vara viktigare än barn och ungdomsidrott som har målet att prestera i toppen.
|
|
|
[Re: fredriks]
22/02/2016 18:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men varför ska allt handla om att barn ska börja sykla och senior eliten? Det är väl bra om folk i alla åldrar börjar röra på sig och för folkhälsan tror jag faktiskt att det kan vara viktigare än barn och ungdomsidrott som har målet att prestera i toppen. Hva vet jeg. Uansett så er det ikke NCF sin primæroppgave å få tjukkaser ut av sofaen. Kan heller ikke helt forstå at flere starter å sykle om storlagstempo blir NM gren. Barna er viktige fordi det sannsynligvis er sunt å drive m fysiskfostring fra tidlig alder!
|
|
|
22/02/2016 20:03
|
Kjekkas
Fersking
|
Fersking
Vis du tenker på fjorårets ritt og det med sikkerhet, kaos med ny trasse m.m som bakgrunn vil jeg også opplyse deg om at Styrkeprøven fikk beksjed fra veimyndigheter kun 1 uke før rittets start at de ikke var med på allerede godkjente planer. Bare til opplysning. Jeg tenkte mest på hvor overlegen Fløtten var ift. de andre startende på fellesstarten fra Tr.heim. Hadde det blitt tilsvarende på lagkonkurransen fra Lillehammer så hadde det ikke blitt like moro for de som ikke syklet som heltidssyklist. Men da hadde jeg på en måte kunne skjønt at det ble NM for da syklet elitelagene i Norge. Det blir litt som når Tre Berg Bianchi syklet Vättern på 6,33 og et snitt 45,8 km/t. Er det i det hele tatt mulig for et lag sammesatt av mosjonister. http://www.bicycling.se/artiklar/6-33-ar-ny-rekordtid-pa.htm Når du nevner det med evt hvor overlegen Fløten var så kan jeg dra en sammenheng med da 3 av våre stilte til start på lagtempo Eidsvoll NM og ble "pissa" på av samtlige lag. Våre gutter så på dette som en god erfaring og syntes arrangementet var topp uansett plassering. Og til det du skriver ang et snitt på 45,8km/t på Vätern kan jeg dra en sammenligning til Yt-Torshov (Lillehammer-Oslo for 2 år siden) hvor vi fra Kjekkas hadde med 12 ryttere av totalt 30 og da ble det satt et snitt på 47,47km/t, så ja det er mulig for et lag sammensatt av kun oss "mosjonister" Bare litt sammenligninger😉
|
|
|
22/02/2016 21:16
|
Kjekkas
Fersking
|
Fersking
Jeg skjønner at det er to sider av denne saken, og jeg satte det litt på spissen. Er dog litt usikker på om storlagstempo gir større rekruttering til sykling på grasrot nivå.
Jeg mener vel kanskje ikke at det er en gren for gamliser. Det er mer et inntrykk jeg har med bakgrunn i det jeg får med meg (kan godt være feil). Er det feks mange som kombinerer storlagstempo og NC? For og svare deg på begge tingene så tar jeg det i 2 bunter her. Det jeg mener med at bredden og rekrutteringen kan ha nytte av dette er at på sikt vil en slik status være med og bidra til at flere deltar i diverse ritt, klubber og arrangører som rullerer på en slik NM øvelse vil få bedre økonomi og mest sansynlig mer PR, noe som kan føre til at det mest sansynlig faller mer penger og bruke til videre satsing mot bredde og rekrutteringen i klubbene. Når det gjelder ? ditt ang storlag og NC så kan jeg evt nevne at våre ryttere deltar på veldig mange ritt på veldig stor skala gjennom hele året, og vi har ryttere som også kjører NC ritt, vanlige NM distanser (Bodø i år feks) og en god del Master ritt. Dette kommer i tillegg til de rittene vi har valgt og plukke ut som satsningsritt for langkjøring hvor jeg kan nevnte feks Enebakk rundt( lagets "hjemmebane") Colorline Tour, Tyrifjorden rundt m.m pluss selvfølgelig L-O. -Kristian
|
|
|
22/02/2016 22:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg prøver på ingen måte å snakke ned prestasjonene. Jeg synes bare ikke det er grunnlag nok for NM status. Poenget mitt med å nevne Tre Berg var for å få frem at det er en forskjell på de som satser for ramme alvor og de som satser mest for moro (hadde jo vært moro om noen supermosjonister tok den rekorden med likt antall ryttere.). Du vet jo bedre enn de fleste at det er en ganske stor forskjell på nivået i de gruppene.
Om storlagtempo har noe for seg. Kunne man ikke heller laget en cup eller noe som ikke var NC men privat? Langløp på ski er jo populært selv om det ikke er med som NM distanse.
Rent praktisk. Hvordan skulle man løst det at lagene er satt sammen av senior og master syklister. Da måtte fort noen tatt et valg. Ville mange av de beste masters syklistene droppet muligheten til å sykle mesterskap ute? For å knive om en NM medalje?
Redigert av sveinaa; 23/02/2016 08:02.
|
|
|
23/02/2016 11:37
|
KAMO
Medlem
|
Medlem
På turn siden finnes det en konkurranseform som er litt lik storlag sykling. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Troppsgymnastikk De har eget NM og EM Storlag er en viktig hjørnestei for mange klubber. Så hadde vært fint om NCF hadde ønsket å utvikle konseptet videre, så hadde det kommet felleskapet til gode fremfor at det blir et privat arrangement.
|
|
|
[Re: KAMO]
23/02/2016 11:50
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Storlag er en viktig hjørnestei for mange klubber. Så hadde vært fint om NCF hadde ønsket å utvikle konseptet videre, så hadde det kommet felleskapet til gode fremfor at det blir et privat arrangement.
Det kan det da også hende NCF gjør? Noen ganger må man skynde seg langsomt, og det har vel så langt kun vært arrangert et par-tre aktive ritt for storlag (jfr. sammenligningen med innføring av NM CX).
|
|
|
[Re: Oystein L]
23/02/2016 13:09
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Storlag er en viktig hjørnestei for mange klubber. Så hadde vært fint om NCF hadde ønsket å utvikle konseptet videre, så hadde det kommet felleskapet til gode fremfor at det blir et privat arrangement.
Det kan det da også hende NCF gjør? Noen ganger må man skynde seg langsomt, og det har vel så langt kun vært arrangert et par-tre aktive ritt for storlag (jfr. sammenligningen med innføring av NM CX). En ting jeg ikke forstår er argumentet om at det må være en internasjonal gren før det skal kunne arrangeres et NM. Hvorfor er dette så viktig? Kan ikke vi ha egne utviklede grener? Et annet spørsmål er hvordan det er med viljen til NCF. Er det vilje, får en til det utroligste. Har noen i NCF noen gang sagt «Dette skal vi få til. Vi kan ikke love i år, men her har grasrota initiativ. Vi gir gass». For ordens skyld, jeg stiller meg helt nøytral i denne saken.
|
|
|
[Re: Alpers]
23/02/2016 13:30
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting jeg ikke forstår er argumentet om at det må være en internasjonal gren før det skal kunne arrangeres et NM. Hvorfor er dette så viktig? Kan ikke vi ha egne utviklede grener?
Det argumentet kan jeg ikke se å ha møtt, men det er sikkert fremført et eller annet sted.
|
|
|
23/02/2016 16:34
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg synes storlagstempo er knakende morro, men per i dag er det svært prematurt å gi et av disse rittene status som offisiellt NM, til det er nivået altfor lavt sammenliknet med øvrige grener. Ikke til forkleinelse for hverken meg selv eller andre ivrige mosjonister, men "supermosjonistnivå" skal ikke holde til NM-gull - Adekvat sportslig nivå først, NM status etterpå.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
23/02/2016 17:00
|
KAMO
Medlem
|
Medlem
Ikke til forkleinelse for hverken meg selv eller andre ivrige mosjonister, men "supermosjonistnivå" skal ikke holde til NM-gull - Adekvat sportslig nivå først, NM status etterpå. Det blir vel litt høna og egget problemstilling. Jeg tipper at det første laget som tok NM tittelen i fot-ball ville vært nok så amatørmessige i forhold til dagens standard. Dersom det er prestisje i noe så vil folk legge innsats og enerig også vil det utvikle seg.
Redigert av KAMO; 23/02/2016 17:03.
|
|
|
[Re: KAMO]
23/02/2016 17:30
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ikke til forkleinelse for hverken meg selv eller andre ivrige mosjonister, men "supermosjonistnivå" skal ikke holde til NM-gull - Adekvat sportslig nivå først, NM status etterpå. Det blir vel litt høna og egget problemstilling. Jeg tipper at det første laget som tok NM tittelen i fot-ball ville vært nok så amatørmessige i forhold til dagens standard. Men de var fortsatt det beste laget på sin tid. Det beste stortempolaget vil være best fordi de beste syklistene ikke gidder å stille.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
23/02/2016 22:55
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er snakk om å gi det NM-status i master. Her er jo alle på et hakk under, uansett klasse.
|
|
|
[Re: Alpers]
24/02/2016 06:00
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Det er snakk om å gi det NM-status i master. Her er jo alle på et hakk under, uansett klasse. Er du sikker på dette? Er en del under 30 som har planer om å delta i hvert fall.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
24/02/2016 07:32
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Rexenes]
24/02/2016 08:16
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er snakk om å gi det NM-status i master. Her er jo alle på et hakk under, uansett klasse. Er du sikker på dette? Er en del under 30 som har planer om å delta i hvert fall. Altså, det var vurdert å gjøre arrangementet om til NM, for masterklassene, noe som altså da fordrer at det er et aktivt ritt. Turritt kan ikke være NM. En kan ikke ha norgesmesterskap i en klasse der det ikke er gode nok konkurransevilkår til å kåre en rettferdig vinner. Skulle de under 30 konkurrert måtte det ha vært et fullverdig NM. NCF instiller da at det NM som allerede eksisterer i lagtempo er det som burde være gjeldende. Per i dag ville det vært umulig for Styrkeprøven å håndtere dette som et NM. Umulig er kanskje å ta litt hardt i, men rittavviklingen har hatt mangler de siste årene for å gjøre det til et godt ritt, og da er skrittet opp til NM-status høyt.
|
|
|
24/02/2016 08:18
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En ting jeg ikke forstår er argumentet om at det må være en internasjonal gren før det skal kunne arrangeres et NM. Hvorfor er dette så viktig? Kan ikke vi ha egne utviklede grener?
Det argumentet kan jeg ikke se å ha møtt, men det er sikkert fremført et eller annet sted. Beklager, litt upresist av meg. Men ja, argumentet har vært nevnt i ymse samtaler, men ikke fremmet som et tydelig standpunkt.
|
|
|
24/02/2016 09:00
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Kanskje noen klubber kan vurdere å arrangere lagtempo NM for Master. Ikke for storlag eller langdistanse, men "vanlig" lagtempo (6-8 ryttere og 60-70 km).
Mulig det blir vanskelig for klubbene å samle 8 personer i samme aldersklasse, da kan man danne mix lag og jevne ut aldersklassene ved å dele opp som M30-M39, M40-49 og M50-59 Eller kanskje bare M30-59?
|
|
|
[Re: Panda]
24/02/2016 09:55
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje noen klubber kan vurdere å arrangere lagtempo NM for Master. Ikke for storlag eller langdistanse, men "vanlig" lagtempo (6-8 ryttere og 60-70 km).
Mulig det blir vanskelig for klubbene å samle 8 personer i samme aldersklasse, da kan man danne mix lag og jevne ut aldersklassene ved å dele opp som M30-M39, M40-49 og M50-59 Eller kanskje bare M30-59? Understreker at jeg stiller meg nøytral i denne saken. Jeg vil tro et forbund sier blankt nei til et slikt forslag. De må i såfall opprette helt nye klasser, spesielt for en helt ny disiplin. I master ser vi jo at NM-klassene slås sammen, men resultatet blir gitt per klasse. Om ti ryttere stikker i brudd, kan ni av de være 35-39 og en av dem være 30-34. Om sistnevnte blir nummer ti, blir han likevel norgesmester i 30-34. Litt kaotisk slik jeg ser det, og jeg tror noe slikt kan være et vikarierende argument for å ikke slå sammen enda flere klasser.
|
|
|
24/02/2016 10:07
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Forbundet må tenke litt "out of the box" i så fall og det er vel ikke den sterkeste siden deres. Men spørs om det er noen ryttere som vil satse på dette?
Er jo ganske mange med på NM Master i fellesstart og tempo. Men å finne 8 master ryttere fra samme klubb, nei det går nok ikke. Vi (gamlinger) må nøyes med NM Master i fellesstart og tempo, det er vel for så vidt også greit.
|
|
|
|
|