Sikkert et trivielt spm, men hvor hardt er rittet Jotunheimen Rundt? Forstår at man selvsagt kan ta det som en tur, men den er jo lang, mye høydemeter og litt av hvert. Har syklet L-O to ganger før og en solotur på 250(Geilo-Oslo). Har syklet ca 3500km i året de siste to årene. Hører jo bare positive ting om rittet så snuser litt på tanken om å prøve dette i år.
Kan jeg klare å gjennomføre og samtidig ha det hyggelig?
Det blir vel så hardt man vil. Jeg har også meldt meg på for første gang, så blir spennende. Tipper det blir tungt opp Sognefjellet, mye bakker med 300 km i beina blir en opplevelse.
Jeg håper å få til 4000 km før rittet, har noe erfaring med lange turer over 250 km fra før, men dette blir ny pers i lengde for min del. Gleder meg:) Bare den hersens snøen og isen kan bli borte fra veiene nå, så blir det racer ute fremover.
Sykler du så mye som 3500 i året, er ikke lengden og høydemeterne noe problem. Problemet er når natta kommer og en blir trøtt :-) Har syklet hhv Sognefjellsrittet og JR to ganger hver. Jeg syns JR står høyest i kurs. Du vil ikke angre på å være med. Jeg tror du må bestemme deg fort, da det har vært stor interesse for dette rittet i år.
Flott rapport! Dette frister veldig mye, og står virkelig på bøttelisten over ritt som må prøves. Jeg er i grunn enig med deg; hvis man ikke kan henge med teten ser det ut som om man får mest igjen for turen ved å oppleve den og stoppe skikkelig på matstasjonene. Rullekjøring med Rye-folk har man jo et visst annet langdistanseritt til, som ikke byr på noe I nærheten av like spektakulær natur.
JR er vel utsolgt i år allerede! Jeg må vente til konas sommerferie er spikret før jeg kan melde meg på, og det ser ut til at det kan bli lenge til neste JR om populariteten vedvarer.
Jeg synes lengden og det faktum at Sognefjellet kommer sent var det tyngste. Også blir man ganske lei av å spise i 16-20 timer (som de fleste bruker). Trøtt ble jeg aldri.
Fantastisk ritt som jeg skal få til flere ganger...
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Jeg ser det "kun" er noen plasser igjen i 18.00 puljen.
Har noen her peiling på hva det vil si rent praktisk? Om det er en kjedelig pulje for en førstereis?
Sykler ca 3500-4000km i året, og regner meg vel inn på 20+ timer her.
Bruker du 20+ timer skulle du passe godt inn i den pulja ser jeg for meg. Du slipper jo stresset med å "henge med" noen som kanskje kjører litt for fort/hardt, og unngår da kanskje en skikkelig smell. Du finner garantert noen hyggelige personer av de 225 som starter kl 18 å sykle med. Om det er kjedelig tviler jeg sterkt på, et ritt i så vakker natur kan vel knapt bli kjedelig? Kjører selv for andre gang i år (første var i fjor). Satser på like gode forhold denne gangen
Jeg er påmeldt, men ikke spør meg om noe, for jeg aner vel egentlig ikke hva dette går ut på. Lengste til nå er Lillehammer - Oslo. Bratt pleier å gå helt fint, men er vedig spent på hvordan jeg kommer til å takle antall timer.
Jeg sier bare aldri mere. Turen og naturen en knallbra, men det ble alt for langt for meg. Spiste for lite, drakk for mye sportsdrikke å for lite vann. Vi tok det som en tur å brukte drøyt 24 timer. Tok oss veldig god tid på matstasjonene.
Må si at jeg liker ritt på under 2 timer best, men Sognefjellsrittet frister.
Jeg sier bare aldri mere. Turen og naturen en knallbra, men det ble alt for langt for meg. Spiste for lite, drakk for mye sportsdrikke å for lite vann. Vi tok det som en tur å brukte drøyt 24 timer. Tok oss veldig god tid på matstasjonene.
Må si at jeg liker ritt på under 2 timer best, men Sognefjellsrittet frister.
Den kunne jeg tenkt meg også Gard.... Men, påmeldt Nordmarka rundt nå, så du får joine der;).
Er 2 tvungne stopper på 3 minutter på Fagernes og Randsverk for de raskeste, så en må passe på å fylle på med mat og drikke der. Ellers må en stoppe opp på andre matstasjonene hvis det trengs, er ikke lov med følgebiler.
Dere som har kjørt før: Hva slags / hvor mye lykt har dere med? Jeg har en ganske bra en, med forskriftsmessig, tysk, blendefri lyskjegle, men den er nok for svak.
Kan uansett trenge en ny hodelykt, kunne kjøpe en som kan monteres på hjelmen og ha den i tillegg.
Er det et godt oppsett? Eller er det bedre med bare en sterkere på styret?
En på styret holder, bør vel ha 1000+ lumen. Brukte Gemini Duo, og følte ikke jeg kunne ha noe svakere når jeg lå i front ned Filefjell mot Fagernes i opptil 70 km/t med hullete asfalt. Trengs bare et par timer hvis det er skyfritt dog.
Sykla rittet sammen med kona i 2013. Hun bestemte farta, og da ble det litt tur for meg da jeg er litt raskere enn henne. Vi startet i pulje 2 og kom oss gjennom på 18 timer og 40 min. Vi hadde en flott tur i nydelig vær. Soloppgangen over Valdresflya var helt magisk.
Selv om det ble en ganske rolig langtur for meg så ble jeg ganske så sliten opp Sognefjellet. Snittpulsen var ikke høyere enn ca. 125. Men distansen er lang og uansett fart blir du utmattet. Hadde jeg gitt full gass hadde jeg nok brukt 14 til 15 timer vil jeg tro. Men det kunne jeg ikke tenke meg å gjøre på et slikt ritt. Her er det jo opplevelsen som teller, ikke tiden.
Vi stoppet på alle matstasjoner unntatt den første og siste. Der spiste vi brødskiver. Drakk vann og cola. Dog litt mye cola. Det holdt på å knekke kona. Mellom maststasjonene drakk vi vann + flytende føde med Fresubin. Funket helt knall hele veien. Vi holdt oss unna barer, gel og sukker.
Vi la igjen bagger med skiftetøy på Beitostølen og Lom. Det holdt godt for vår del. Men vi sykla litt for tynnkledde opp til Sognefjellet, og burde hatt en bag der med skiftetøy.
God tur. En opplevelse for livet! Vi stiller igjen i 2018 (sølvbryllup).
Når det gjelder lykt er det ikke rare lyset du har behov for. Ei lita lett lykt som lyser et par hundre lumens og varer 2-3 timer holder normalt. Men er det dårlig vær trenger du nok noe mere lys.
En på styret holder, bør vel ha 1000+ lumen. Brukte Gemini Duo, og følte ikke jeg kunne ha noe svakere når jeg lå i front ned Filefjell mot Fagernes i opptil 70 km/t med hullete asfalt. Trengs bare et par timer hvis det er skyfritt dog.
Ja, det er kanskje såpass som må til. Ingen grunn til å ikke ha godt nok lys i nedoverbakkene.
Ser at denne får veldig god kritikk: Trelock LS 950 Ser ut til å ha behagelig lang batteritid, eneste jeg ikke helt finner ut av er hvor vanntett den er. Og så den tysk og måler i lux og ikke lumens, så den er litt vanskelig å sammenlikne.
Alternativt en Lupine Neo, som rett nok er litt mindre enn det du anbefaler, men den får jeg bruk for til andre ting også. Den har et fint (men irriterende dyrt) feste til styret. Kanskje kombinert med den lykta jeg allerede har
Har sykla i sludd over Valdresflya tidligere, det var ikke mye stas. Solkremen kan nok med fordel erstattes av ymse neoprenplagg i bagasjen i år..... Mye tyder på at jeg har valgt feil år for comeback
Akkurat overtatt et startnummer for helga. Er i puljen som starter 21.15. Noen som har erfaring med hvordan tempoet er opp Filefjell vanligvis i denne pulja. Tipper de ivrigeste kjører hardt, men det er vel noen som ikke har det fullt så travelt? Jeg har tenkt å ta dette som en tur og kommer sikkert til å bruke 20-24 timer, men det hadde jo vært greit å ikke bli kjørt av av alle før Fagernes. Burde kanskje bytte til 18.00 puljen? Noen med erfaringer?