Ronde Van Vlaanderen - Cyclo
|
Ronde Van Vlaanderen - Cyclo
06/02/2016 19:41
|
TSE
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som skal nedover å sykle Flandern rundt dagen før proffene? Eller noen som har gjort det før som kanskje har noen gode tips? Melder meg på 239km utgaven og har sett på bosted i område rundt Oudenaarde. Blir til mandag, så jeg får sett proffene på søndag og konsumert litt belgisk øl 
Redigert av TSE; 06/02/2016 21:18.
|
|
|
Re: Ronde Van Vlaanderen - Cyclo
[Re: TSE]
07/02/2016 21:14
|
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg skal nedover for 239km utgaven, reiser ned onsdag 30 mars, og hjem mandag 4 april. Skal bo i kortrijk, var det mest passende stedet jeg fant noe ledig overnatting til en ok pris.
Jeg har ikke vært der før.
|
|
|
08/02/2016 08:52
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Slik jeg har forstått det er RVV det turrittmonumentet som det ikke er obligatorisk å kjøre fulldistansen på (i motsetning til Roubaix, Liege etc.). Dette fordi de første ti milene er en ren transportetappe i flate Flandern og har således ingen interessante brosteinspartier.
Men så klart, fulldistansen er jo det gjeveste og man blir sikkert sliten på en helt annen mate. Det gir vel dessuten en liten pekepinne på hva proffene må gjennom dagen etter (sett bort fra at feltet nok er hakket roligere og det ikke er en kontinuerlig plasseringskamp i 24 mil). God tur!
Redigert av Sixtus; 08/02/2016 08:53.
|
|
|
08/02/2016 11:54
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Traseen for 2016 er jo ikke offentliggjort ennå, men om det blir som tidligere år så er fordelen med å kjøre en av de kortere distansene at du kommer mye tidligere inn i bakkene og at kaoset forhåpentligvis er mindre...
Jeg skal sykle 127K varianten, mest pga at det er tidlig i sesongen og at logistikken er vesentlig enklere med start og mål ca. samme sted (vi kjører bil til og fra).
|
|
|
[Re: Sixtus]
08/02/2016 17:05
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik jeg har forstått det er RVV det turrittmonumentet som det ikke er obligatorisk å kjøre fulldistansen på (i motsetning til Roubaix, Liege etc.). Dette fordi de første ti milene er en ren transportetappe i flate Flandern og har således ingen interessante brosteinspartier.
Det er mye ulikt om disse turrittene. 1: Fullversjonen av Paris-Roubaix er en forkortet versjon, der du ikke får sykle de første ti milene. Den lokale sykkelklubben arrangerer en uoffisiell versjon om sommeren med sporadiske mellomrom. 2: I Amstel Gold Race kan du kjøre nesten hele versjonen, men du får ikke kjørt de to siste rundene på slutten. Rittet er hardt nok som det er, så du går ikke skuffet hjem. 3: Fleche Wallone har ikke et skikkelig turritt, bare en semiguidet tur med piler i veien. 4: I Liége kjører du faktisk lenger enn proffene, fordi start og mål er på samme sted. Det er det ikke i proffenes verden. Tror amatørversjonen er ca 15 km lenger enn proffenes. Liége er helt pyton, men må på listen. 5: Fullversjonen til Flandern rundt lider samme skjebne som Amstel, du får ikke kjørt de avsluttende rundene på slutten. Du får kjørt alle bakkene, men ikke «proffrittet». Kjør heller den nest lengste versjonen og få med deg alle bakkene. Transportetappen ser kanskje flat ut på kartet, men den går i kulete landskap, og suger bra krefter ut av deg. Alt som på tv er flatt er når du selv sykler noe ganske annet. 6: Milano-Sanremo. Antar du her får gleden av å kjøre hele, da det ikke er noen runder. 7: Il Lombardia. Her er det vel ikke noe turritt om dagen? Søren heller. Mitt favorittritt.
|
|
|
[Re: kjasmas]
08/02/2016 17:08
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Traseen for 2016 er jo ikke offentliggjort ennå, men om det blir som tidligere år så er fordelen med å kjøre en av de kortere distansene at du kommer mye tidligere inn i bakkene og at kaoset forhåpentligvis er mindre... Trikset er å starte så tidlig som mulig. De som sykler den korteste varianten, er gjerne like brede som høye, og må av i samtlige bakker. Når de som sykler fullversjonen/ 127 km-versjonen er på vei inn i de fem siste bakkene, møter du mange beduggede briter som synes det er kjempestas å gå i Koppenberg. Vi startet en time etter første mulige start, og måtte hoje ganske bra for å sykle hele veien.
|
|
|
08/02/2016 21:58
|
TSE
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips @alpers  Hva anbefalles mtp. hjulsett? Mest lyst til å kjøre tubular, men kanskje mer praktisk å ta med clincherhjula og reserveslanger ? Er vel muligheter for punkteringer der..
|
|
|
09/02/2016 07:42
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er nesten ingen flater med brostein, og det er strengt tatt der du har muligheter for punktering. I bakkene er farten så lav at gjennomslagspunktering nesten ikke oppstår.
Personlig kjører jeg stort sett clincher, for enkelhets skyld.
I Flandern må det jo være lov å flotte seg litt, så jeg ville, med den erfaring jeg har nå, valgt tubularhjulene. Tape fast et reservedekk på seterøret, så har du det du trenger. Rittet er en folkefest og ikke et tidsjag slik vi er vant med her hjemme. Å hjelpe en norsk sykkelturist med flatt tubularhjul vil nok mange se på som en glede.
Det er også servicestasjoner på hver matstasjon, så du kan også få hjelp der.
|
|
|
09/02/2016 08:07
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Jeg klarte faktisk å punktere i Koppenberg på min tur i Flandern, muligens et lufttrykk-problem.
Ellers enig i at her må det flottes hvis man kan. Jeg syklet kun "turist-tur" i juni for et par år siden, tok da en runde innom Muur i Gerardsbergen (som ikke er i rittet lenger), vi syklet 137 km til sammen, nesten alle bakkene. Helt "episk".
Jeg ville syklet den nest lengste og da alle bakkene som Alpers sier. Det er en helt fantastisk kul tur og sikkert veldig stas med alle de gærne folka på sportiven. Håper på tur dit neste år!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
[Re: Alpers]
12/02/2016 08:35
|
TSE
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er nesten ingen flater med brostein, og det er strengt tatt der du har muligheter for punktering. I bakkene er farten så lav at gjennomslagspunktering nesten ikke oppstår.
Personlig kjører jeg stort sett clincher, for enkelhets skyld.
I Flandern må det jo være lov å flotte seg litt, så jeg ville, med den erfaring jeg har nå, valgt tubularhjulene. Tape fast et reservedekk på seterøret, så har du det du trenger. Rittet er en folkefest og ikke et tidsjag slik vi er vant med her hjemme. Å hjelpe en norsk sykkelturist med flatt tubularhjul vil nok mange se på som en glede.
Det er også servicestasjoner på hver matstasjon, så du kan også få hjelp der. Høres bra ut, da blir det tubular. Funker fint med ett ferdiglimt dekk under sete Blir artig å sykle turritt i Europa, ser ut som de har en litt annen tilnærming til det.
|
|
|
16/02/2016 21:07
|
KAMO
Medlem
|
Medlem
Syklet 127 km versjonen av Ronde Van Vlaanderen i 2015. Det var en stor opplevelse, men med regn 6 grader og vind så ble det virkelig hardt. Bukte minst en time lenger en estimert. Et tips er å kjøre lett utveksling, brukte 34-28 og det var tungt opp Koppenberg. Det kan også være greit å sette på noen dekk som har godt grep i tilfelle regn. Brostein blir skikkelig sleipt, kjipt å spinne i bakkene og måtte av sykkelen. Tykk styreteip gjør også turen litt mer behagelig. Jeg selger noen passende hjul, med dekk som fungerte ekstremt bra i 2015. Hvis noen skulle være interessert http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71047340
|
|
|
17/02/2016 09:03
|
psychlogard
Entusiast
|
Entusiast
Femte gang jeg drar nedover, her er mine reiseråd: 1.Ta de breieste dekka som ramma tillater, og så lavt trykk du bare tør. Spør gjerne en tilfeldig forbipasserende syklist om trykkvalg, så får du antageligvis gode råd og en flott prat. 2. Lær deg å uttale den nederlandske g'en. Den er noe mellom h og r, og de forstår deg ikke hvis du spør om veien til Gerhardsbergen hvis du uttaler det på norsk. 3. Fra Captain Hindsight: Vær tidlig ute med å finne deg sted å bo. Det har blitt verre år for år, etter at britene har oppdaget dette eventyret. Vi bestilte i november i fjor, og da fikk vi for første gang noe som er nærme løypa. 4. Kjør den mellomste varianten. Mindre logistikk, samme moroa. 5. For å navigere rundt i området, så har de satt opp nummerskilt i mange kryss, og disse nummerne er veldig kjekke å sykle etter! Få tak i et kart med disse talla, finn ut hvor du skal og skriv opp nummerrekkefølgen på en lapp på stemmet, så slipper du mye banning og krangling.
Øltips: 1. Kjør bil. Da får du med deg mer øl hjem. Det er nå forenkla tollregler, og du kan ta med deg inntil 27 liter øl og betale 20 kr/l i toll for det som er over kvota.
2. Finn en lokal ølbutikk og kos deg! Den største og beste jeg har vært ligger i Waregem, tenk Elkjøp med øl.
Ellers har er vi i år såpass mange at vi kan bestille omvisning på et bryggeri, der det som oftest er minimum på 20. Hvis noen her på forumet har lyst til å være med, er det bare å spørre her i tråden;-)
|
|
|
17/02/2016 09:32
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke av bakkene er egentlig verst? Kwaremont ser jo helt jævlig ut på papiret...
|
|
|
17/02/2016 10:00
|
psychlogard
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes ikke Kwaremont er så verst, men det er vel smak og behag. Koppenberg og Paterberg er veldig bratte, og du får makspuls om du vil eller ikke. Første gang jeg prøvde meg på Paterberg fikk jeg sjokk og sluttet med sykling som hobby fem ganger før jeg nådde toppen. Og så er det en av de borsteinslagte gatene som går nedover (kernemelkbeekstraat?), det er ganske skummelt. Nytt tips, er forresten å prøve seg på bakkene et par dager før rittet. Da er det ikke fulle briter for hver meter, og en får sjansen til å sykle hele veien opp de bratteste kneikene. Bestetiden min opp Paterberg er fra en sånn tur. Må som regel gå av i rittet.
|
|
|
27/02/2016 14:16
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Fra vår tur i 2012: http://www.bergentri.no/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=2672&start=20Jeg syklet på 24mm Vittoria Pave clincher på Mavic 33cxp på ultegra foran og DA bak. På Paris Roubaix challenge 2014 hadde jeg samme hjulsett men 27mm bak og 25 Michelin Lithion 2 25mm foran (fikk ikke 27mm i gaffelen). Det funket men var stive hjul. Iallefall liker jeg å skylde på det. I år blir det Ambrosio Nemesis på Record nav, selvbygde, montert på en Master X-light, humpende gjennom Arenberg.
|
|
|
27/02/2016 22:52
|
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå ser det ut til at jeg kan utvide oppholdet med en uke, og få med Paris - Roubaix.
Er det å bo i Kortijk greit iforhold til det rittet også? Det er kanskje mer passende en det er for RVV
Hva tror dere om Mavic Ksyrium Elite med Conti GP 4000SII 28MM i rittene? Tenker å bruke de kanskje med noe slanger med noe guffe i.
|
|
|
28/03/2016 16:22
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Vil reynolds attack skodd med conti 4season holde til Flandern rundt eller bør jeg ta de gode gamle og bombesikre campagnolo shamal hjula skodd med pave?
Har mest lyst til å sykle på Reynoldshjula og det er minst stress siden shamalhjula trenger litt kjærleik før de er klare, men gidder heller ikke bryte med herpa hjul..
|
|
|
|
|