|
|
Hvem vinner NM-fellesstarten(e)?
|
Hvem vinner NM-fellesstarten(e)?
26/06/2015 08:10
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
På søndag går NM-rittet på landeveien. Hvem tar mestertrøya? Får vi se den i årets Tour de France?
Kan Edvald Boasson Hagen ta dobbeltseier med både gull på tempo og på fellesstart, eller blir det seiersmaskinen Kristoff som tar gullet igjen? Hvilke outsidere er det? Kan Andreas Vangstad gjøre det igjen? Hva med Sondre Holst Enger, Vegard Breen eller Kristoffer Skjerping? Eller er det Lars Petter Nordhaug sin tur i år?
Kan noen tukte Hi-tec-jentene i jenterittet? Tar Miriam Bjørnsrud gullet? Eller blir det kanskje dobbeltseier blant jentene også? Cecilie Gotaas Johnsen viste overbevisende form med seier på tempoen. Får hun gå alene på fellesen også?
Heros jenter kan overraske - Marie Ommundsen var knallsterk på tempoen og har tilslag i spurten. Spennende blir det uansett.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Hvem vinner NM-fellesstarten(e)?
[Re: sykkeloyvind]
26/06/2015 09:29
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Etter å ha sett hvordan U23 og junior rittene utviklet seg så mener jeg at det er noen ryttere som ikke kjenner sin besøkelsestid hvis ryttere som Kristoff, Holst Enger, Breen og Skjerping fortsatt sitter med når alt skal avgjøres.
Løypa er knallhard og passer vel så godt til en del av kontinentalrytterene våre. Vangstad er nevnt, i tillegg har vi Eiking og Galta.
Løypa er jo perfekt for Nordhaug, men det virker jo som formen ikke er helt på topp der i gården.
Boasson Hagen tror jeg er den av proffene som har størt mulighet, men jeg regner med han ikke får så mye hjelp fra klubben og da kan det fort bli for tøft å dekke alle forsøk når det drar seg til.
|
|
|
26/06/2015 10:07
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Hva med Bystrøm? Han er vel å regne med når det gås til i bakkene, hvis han ikke blir satt som hjelperytter for Kristoff da. Er løypa mye hardere enn VM-løypa fra i fjor?
Dette kommer til å bli et veldig spennende ritt. Er det noen som vet hvor mye TV2 kommer til å sende? Ser at TV-bildene kommer klokken 16:00.
|
|
|
[Re: tygster]
26/06/2015 10:08
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Boasson Hagen tror jeg er den av proffene som har størt mulighet, men jeg regner med han ikke får så mye hjelp fra klubben og da kan det fort bli for tøft å dekke alle forsøk når det drar seg til.
En Boasson Hagen på hjemmebane får vel masser av støtte i dette rittet? Lillehammer-gutta har tradisjon for å overprestere i viktige ritt.
|
|
|
26/06/2015 10:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Den siste runden med ekstra høydemeter må være knallhard? Vil jo tro det støtes helt vilt de 3- 4 siste gangene man skal inn i den litt kortere bakken på kort løype først og. Ikke akkurat drømmen for de som er litt tunge i kroppen og går best på flata...
Redigert av sveinaa; 26/06/2015 10:22.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
26/06/2015 10:32
|
tygster
Veteran
|
Veteran
En Boasson Hagen på hjemmebane får vel masser av støtte i dette rittet? Lillehammer-gutta har tradisjon for å overprestere i viktige ritt. Mulig. Etter en sjekk av startlistene ser jeg at det var mange flere fra Lillehammer til start enn jeg hadde trodd, men hvor mange av de er med etter halvkjørt ritt? Jeg tenkte mest på continental-rytterene. Jeg blir ikke overasket om minst en av Joker-gutta (Korsæth og Skaarseth) er aktive tidlig og da låses det vel litt for Boasson Hagen?
|
|
|
26/06/2015 10:53
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Korsæth i brudd er jo perfekt for Boasson Hagen. Da må gutta til Kristoff m.fl taue. Da sparer Lillehammer-gutta kreftene og kan trå til for Hagen på slutten.
|
|
|
26/06/2015 11:25
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Nå beskriver du vel tilnærmet samme utvikling som det var i fjor.
Jeg har mer tro på en utvikling tilsvarende 2011 da en stor gruppe gikk avgårde tidlig og hold helt inn.
|
|
|
26/06/2015 11:36
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ikke glem Laengen. Er tydeligvis i storform med tanke på prestasjonen hans på tt'en.
|
|
|
26/06/2015 12:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
26/06/2015 15:32
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På søndag går NM-rittet på landeveien. Hvem tar mestertrøya? Får vi se den i årets Tour de France?
Kan Edvald Boasson Hagen ta dobbeltseier med både gull på tempo og på fellesstart, eller blir det seiersmaskinen Kristoff som tar gullet igjen? Hvilke outsidere er det? Kan Andreas Vangstad gjøre det igjen? Hva med Sondre Holst Enger, Vegard Breen eller Kristoffer Skjerping? Eller er det Lars Petter Nordhaug sin tur i år?
Kan noen tukte Hi-tec-jentene i jenterittet? Tar Miriam Bjørnsrud gullet? Eller blir det kanskje dobbeltseier blant jentene også? Cecilie Gotaas Johnsen viste overbevisende form med seier på tempoen. Får hun gå alene på fellesen også?
Heros jenter kan overraske - Marie Ommundsen var knallsterk på tempoen og har tilslag i spurten. Spennende blir det uansett. Ommundsen kan nok spurte, men kommer ikke til å spurte om seieren.. til det er bakken for lang. Lorvik er best oppover, det viste hun igjen med landslaget i sommer og sykla også fort opp Geiranger nå. Hadde mål vært på toppen tror jeg det hadde vært vinneren, men tror ikke hun får stor nok luke og blir innkjørt av nevnte Hitec damer.. Cecilie vinner da i såfall. Heine imponerte i fjor med bra kjørestyrke, men ser ikke ut som det hjalp å gå til Hitec. Hitec tabba seg jo totalt ut i fjor, gjør ikke det i år og da er den eneste som kan slå de Lorvik med årets bakker.. Du får se trøya i touren, på Edvald..
|
|
|
26/06/2015 18:50
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Korsæth i brudd er jo perfekt for Boasson Hagen. Da må gutta til Kristoff m.fl taue. Da sparer Lillehammer-gutta kreftene og kan trå til for Hagen på slutten.
Ganske sikker på at de fra Lillehammer som kjører på Joker kjører for at Joker skal vinne og ikke Edvald. Når det er sagt så tror jeg Edvald er sterk nok til å vinne. Mest sannsynlig er han alene over toppen siste gangen så spørs det om han blir hentet. Blir det støtecup så kan alt skje.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
27/06/2015 10:34
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Forventet målgang? Må times med granfondoen!
|
|
|
27/06/2015 17:04
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Målgang 17:30 med 45 i snitt. Mellom 17:30 og 18:00 er vel sånn sett et hett tips.
|
|
|
27/06/2015 17:28
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
|
|
|
28/06/2015 07:55
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen som finner et Strava-segment av den nå så mye omtalte VIP-vegen?
Heier på Eiking! Norsk mestertrøye i FDJ-design neste vår..
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
[Re: murstein]
28/06/2015 08:33
|
magic
Besatt
|
Besatt
Kan det være Birkebeinervegen asfalt mon tro? Får ikke til å linke her på tlf 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
28/06/2015 16:43
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Merkelig utvikling... men bra at Breen og Bystrøm valgte å kjøre selvom de kanskje kjente at de ikke hadde vinnersjanser. Det hadde sett for dumt ut om Edvald skulle taue rundt på fire stykker. Og imponerende kjørt av Stake, litt synd det ikke holdt inn.
|
|
|
28/06/2015 20:22
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Syns Edvald kjører som ei kjerring for tiden.
Han sitter og venter på at svakere/lavere rankede ryttere skal taue ham til spurt, han sitter og venter og venter, snur seg og snur seg. Bystrøm skulle aldri reddet NM-trøya for ham. Virker ikke som Edvald tør stole på egne ferdigheter og form.
For ikke å glemme at når han blir intervjuet rett etter målgang nærmest snakker ned om Bystrøm!? "Var på tide han jobbet" nærmest, og at han bare hadde hunget på hjul hele rittet, TV-bildene viser langt fra alt, men syns jammen ikke det er ofte vi ser Edvald heller taue noe. Han må innse at NM er NM, skaff deg gode allianser eller gjør jobben selv.
|
|
|
[Re: grr]
29/06/2015 05:59
|
Thomaseh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syns Edvald kjører som ei kjerring for tiden.
Han sitter og venter på at svakere/lavere rankede ryttere skal taue ham til spurt, han sitter og venter og venter, snur seg og snur seg. Bystrøm skulle aldri reddet NM-trøya for ham. Virker ikke som Edvald tør stole på egne ferdigheter og form.
Jeg sitter med motsatt oppfatning, Bystrøm lå veldig lenge uten å gjøre noen verdens ting. Men så gjorde han alt godt ved å faktisk gjøre et ordentlig magadrag på slutten. Masse credz til han for den efforten! Å se på NorgesMesterskap fellesstart med lag blir for min del feil. Her burde det jo faktisk være alle mot alle, og ikke Joker vs. enkeltryttere som har vært i Joker...
|
|
|
[Re: grr]
29/06/2015 06:31
|
IL Falco
Fersking
|
Fersking
Edvald taua jo på Bystrøm så og si hele NM, håper du ikke bare så TV bildene, men så rittet live. Pga da hadde du sett Edvald kjørte bakkene, med en hvis Katusha rytter på hjul gang på gang. Og sykkel handler om taktikk og komme først over mållinja. En verdig NM mester igår.
|
|
|
29/06/2015 08:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Selvsagt var Edvald en verdig mester. Er vel ingen tvil om det, samtidig fortjener Bystrøm en klapp på skulderen. For uten kamikaze draget hans på slutten så hadde han ikke vunnet.
Jeg syntes det var topp da jeg håpet Edvald eller Kristoff skulle vinne.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
29/06/2015 08:40
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Kjekt med trøya i TdF, men må være så patriotisk å si at jeg helst hadde sett den trøya på en Asker-gutt  Vanskelig for oss som bare så de siste 2 rundene på TV å si noe om hvem som fortjente mest å vinne osv. Ryktes at Edvald trøkka bra på oppover på andre lange runden når TV2 hadde reklamepause! Skulle han taua inn alt på egenhånd hadde han jo bare endt opp med å gi gullet til Eiking. Ikke noe poeng det heller. Virket utrolig sterk på siste kilometeren, så tipper det blir mye norsk morro på TV i juli 
|
|
|
[Re: olechr]
29/06/2015 09:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvsagt var Edvald en verdig mester. Er vel ingen tvil om det, samtidig fortjener Bystrøm en klapp på skulderen. For uten kamikaze draget hans på slutten så hadde han ikke vunnet.
Jeg syntes det var topp da jeg håpet Edvald eller Kristoff skulle vinne. Joker har seg selv og takke.. 1 minutt med 8 km igjen er mer enn nok om de kjører, da hadde det ikke hjulpet med en Bystrøm føring.. Men ble for mye titting på hverandre og bakover så la igjen for mange sekunder der. Med 2 mot 1 og den luka 8 km igjen når i tillegg 1 av de 2 er som en moped å regne (Truls) er det taktisk håpløst og bli innkjørt.. Truls skulle prøvd å støta solo, hvis det ikke hadde funka skulle han taua det han hadde greid til brua var ferdig og Stake hadde kanskje tatt Nordhaug. Så at Gino klager på Østerhus er bare tull, han bør heller klage på seg selv på slutten der.. Moro med offensiv kjøring og imponert over det Joker gjør, når det skar seg så er det fint og få se trøya i Touren..
|
|
|
29/06/2015 09:09
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ut som Trus blir småseig på Birken i år.. 
|
|
|
29/06/2015 09:27
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Er det lov å påpeke at alle de tre i bruddet som nesten gikk inn startet som topp terrengsyklister. Edvald ga seg for tidlig kanskje til å kvalifisere som terrengsyklist, men det er i hvert fall rimelig klart at en barne- og ungdomstid med terrengsykling er veldig lurt hvis man ønsker å kunne sykle fort i voksen alder, uansett hvilken disiplin man til slutt velger. Kanskje er det lurt å holde barn og unge opp til junioralder borte fra trafikken også?
|
|
|
29/06/2015 15:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Fikk bare sett siste runden med noen få minutter bakken. Ble en super finale. Skikkelig spennende. Og gøy at EBH vant  Rått kjørt av Truls når han kjørte dem inn nedover forøvrig. Det jeg allikevel ikke helt skjønte "live" eller nå etterpå er at de to Joker gutta ikke begynte å støte annenhver gang fra "halen" på LPN. Begge må da være bedre til å kjøre "tempo" i det terrenget der enn LPN som vel neppe hadde klart å tette luker i det uendelige?
|
|
|
[Re: sveinaa]
29/06/2015 19:14
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jeg allikevel ikke helt skjønte "live" eller nå etterpå er at de to Joker gutta ikke begynte å støte annenhver gang fra "halen" på LPN. Begge må da være bedre til å kjøre "tempo" i det terrenget der enn LPN som vel neppe hadde klart å tette luker i det uendelige? Du får spørre Gino! Det eneste de ikke skulle gjort var det de gjorde, så post gjerne svaret her for er nok flere som lurer på det samme.. Eiking kommer "gratis" til spurten, men Edvald i sånn powerlangspurt er så godt som umulig for en halvdårlig spurter uansett, så Jokers sjanse var og holde unna for gruppa og det gjør man ikke ved å se på hverandre, se bakover, snakke med bilen osv..
|
|
|
29/06/2015 19:15
|
thasle
Ringrev
|
Ringrev
Er det lov å påpeke at alle de tre i bruddet som nesten gikk inn startet som topp terrengsyklister. Edvald ga seg for tidlig kanskje til å kvalifisere som terrengsyklist, men det er i hvert fall rimelig klart at en barne- og ungdomstid med terrengsykling er veldig lurt hvis man ønsker å kunne sykle fort i voksen alder, uansett hvilken disiplin man til slutt velger. Kanskje er det lurt å holde barn og unge opp til junioralder borte fra trafikken også? Er det lov å påpeke at alle de beste rally- og formel1-førerne startet opp som topp gokartsjåfører. Det er i alle fall rimelig klart at en barne- og ungdomstid med gokart er lurt om man ønsker å kunne kjøre fort i voksen alder, uansett hvilken disiplin man velger. For å snu litt på det, det var det taktiske valget til "landeveissyklisten" Bystrøm som fekk "landeveissyklisten" Edvald på skuddhold og bidro til at han kunne ta NM-tittelen. Terrengbakgrunnen til dei tre i bruddet var vel ikkje særleg til hjelp så lenge ingen av dei sat igjen med trøya? Då kan eg like godt hevda at ryttarar som kjem frå terrenget manglar den taktiske teften som må til for å vinna ein slik fellesstart. Lars Petter er den norske proffen med mest terrengbakgrunn, han slit jo stadig med å gjera taktiske disposisjonar som skaffar han sigrar. Fantastiske rykk, men ikkje like god timing. Om ein ser på dei største bragdene, NM-titlane og UCI-poengsankarane dei siste åra på landeveien, kvar kjem terrengbakgrunn inn? Kristoff (OL, Flandern, MSR, GT-etapper), Hushovd (VM, GT-etapper), Bystrøm (VM), Edvald (GT-etapper)?
|
|
|
[Re: thasle]
29/06/2015 19:30
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er hvertfall glad Truls valgte landevei.. Der tror jeg han får brukt de beste sidene sine bedre og jeg får se han på TV fremover i stedet for ikke se han i Bundesligaritt osv..
Landa sa vel etter U23 rittet at det var som å ligge bak en moped, så begynner å bli bra med trøkk. Når det i tillegg går fort oppover også så blir han vel proff han og, og valget var riktig..
|
|
|
|
|