...kan vi kose oss med en perle av en dokumentarfilm fra dansken Jørgen Leth - "En forårsdag i Helvede" om P-R 1976. Filmen dekker litt av forberedelsene, så selve løpet, før den slutter inne i de berømte dusjene ved velodromen i Roubaix (jada, helt inn i dusjen).
Dette er ikke langt unna et mesterverk, her er noe jeg merket meg: - Starten av filmen: En mekaniker som får bruke 3-4 minutter på mekking, helt uten kommentarer - jeg var solgt allerede der. Jeg forsøker å bli like god til å smekke bakhjulet på plass - er ikke der riktig enda... - Eddy Merckx' vilje til å justere sykkelen - han benytter til og med sjansen når rittet stoppes pga demonstrasjoner. - Gutta er ganske kraftige - de virker tyngre enn de vi ser i dag (vårutgaven av feks Sky ser jo ut som et nasjonalt hopplandslag sammenliknet med disse karene her). - Regissør Leths vilje til å la bildene tale for seg - hvilken regissør ville i dag la kommentatoren tie stille i minutter av gangen? Nydelig! - Kamerabruk - både stillestående, på motorsykkel og helikopter - ikke så vanlig på 70-tallet vil jeg tro. - Folk får snakke sitt eget språk uten dubbing eller teksting - her er det bare å ta fram språk-kunnskapene. - Avslutningen i dusjen i Roubaix - ingen gjør noe nummer ut av kameraet faktisk er med inn i dusjen og gutta deler villig vekk kommentarer og intervjuer.
Denne må jo være delt før her på forumet, så dette er muligens en klassiker til glede for nye seere; uansett er det god sykkelunderholdning i drøye halvannen time. Vel bekomme!
PS: Og tittelen er jo mye bedre på dansk enn engelsk - "A sunday in Hell" gir ikke det samme schwung som "En forårsdag i Helvede".
Kjøp DVD-boksen med Leths sportsfilmer. Da får du Giro-dokuen fra 73 og 'Stars and watercarriers' fra 74 også. Er vel et fint kommentator-spor også (om jeg ikke husker helt feil).