Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mens vi venter på P-R 2015...

Mens vi venter på P-R 2015... #2098205 06/04/2015 17:02
E
Erlend L Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
...kan vi kose oss med en perle av en dokumentarfilm fra dansken Jørgen Leth - "En forårsdag i Helvede" om P-R 1976. Filmen dekker litt av forberedelsene, så selve løpet, før den slutter inne i de berømte dusjene ved velodromen i Roubaix (jada, helt inn i dusjen).

Dette er ikke langt unna et mesterverk, her er noe jeg merket meg:
- Starten av filmen: En mekaniker som får bruke 3-4 minutter på mekking, helt uten kommentarer - jeg var solgt allerede der. Jeg forsøker å bli like god til å smekke bakhjulet på plass - er ikke der riktig enda...
- Eddy Merckx' vilje til å justere sykkelen - han benytter til og med sjansen når rittet stoppes pga demonstrasjoner.
- Gutta er ganske kraftige - de virker tyngre enn de vi ser i dag (vårutgaven av feks Sky ser jo ut som et nasjonalt hopplandslag sammenliknet med disse karene her).
- Regissør Leths vilje til å la bildene tale for seg - hvilken regissør ville i dag la kommentatoren tie stille i minutter av gangen? Nydelig!
- Kamerabruk - både stillestående, på motorsykkel og helikopter - ikke så vanlig på 70-tallet vil jeg tro.
- Folk får snakke sitt eget språk uten dubbing eller teksting - her er det bare å ta fram språk-kunnskapene.
- Avslutningen i dusjen i Roubaix - ingen gjør noe nummer ut av kameraet faktisk er med inn i dusjen og gutta deler villig vekk kommentarer og intervjuer.

Denne må jo være delt før her på forumet, så dette er muligens en klassiker til glede for nye seere; uansett er det god sykkelunderholdning i drøye halvannen time. Vel bekomme!

PS: Og tittelen er jo mye bedre på dansk enn engelsk - "A sunday in Hell" gir ikke det samme schwung som "En forårsdag i Helvede".

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Mens vi venter på P-R 2015... [Re: Erlend L] #2098206 06/04/2015 17:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jepp, dette er ekstremt god klassiker. Har du ikke sett den, så gjør deg selv en tjeneste og sett deg ned og glan.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Mens vi venter på P-R 2015... [Re: Erlend L] #2098207 06/04/2015 17:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ganske mange som mener at En forårsdag i Helvede er den beste sportsdokumentaren som noengang er laget.

Legg også merke til musikken. Ett enkelt tema, først med solo cello og senere et svært digert mannskor.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Mens vi venter på P-R 2015... [Re: Erlend L] #2098208 06/04/2015 18:50
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Er det bare jeg som får litt Koyannisqatsi vibber av enkelte sekvenser?
Fantastisk dokumentar, koser meg med den nå

// Too many roads, too little time
Re: Mens vi venter på P-R 2015... [Re: Erlend L] #2098209 08/04/2015 09:31
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Kjøp DVD-boksen med Leths sportsfilmer. Da får du Giro-dokuen fra 73 og 'Stars and watercarriers' fra 74 også. Er vel et fint kommentator-spor også (om jeg ikke husker helt feil).

Moderator  support, Valentino