Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Styrkeprøven 2015

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097672 21/06/2015 19:11
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Er folk fornøyd med arrangementet?

Jeg er overrasket over at det er såpass dårlig i år igjen. X antall kroner og alt man får er et glass cola i mål pluss en appelsinbåt. Rart det ikke var speaker ved målseilet? Manglende vakthold i flere farlige kryss og enkelte vakter satt og halvsov. Farlige episoder da lag ikke la seg inn en på en rekke da de ble tatt igjen. Burde de antatt raskeste kanskje starte først? Veldig trafikkert avslutning. Hørte et lag måtte stoppe på rødt lys ?

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097673 21/06/2015 20:09
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Vi stoppa på rødt lys. Vi ble låst bak kø og tett trafikk flere steder. Ikke særlig smidig gjennom Tveita, Oppsal og Bøler.

Ikke en optimal avsluttningstrase i lørdagsrushet....

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097674 21/06/2015 20:29
Juffe Offline
Besatt
Besatt
For meg så ble målopplevelsen dårligere enn på Løren. Målgang midt på en vei uten uten noen oppmerksomhet. Starten i Lillehammer var totalt sceremoniløs. Selve rittet var fint. Jeg syklet solo inn fra Kløfta og klarte meg greit nok selv om jeg måtte kjøre i bilkø enkelte steder grunnet uoppmerksomme vakter. Savnet kilometermerker og lurte på om jeg hadde syklet feil da jeg nærmet meg Skullerud. Glad og fornøyd så jeg plutselig mål men, hvor var lyden? Hvor var velkomsten? Dette er den minst gjenkjennende start og målgang på noe som helst ritt jeg har syklet i mine 10 år lang sykkelkarriere. Inn i nok en hall, kun cola, vann måtte kjøpes. Og jeg ble mildt sagt overrasket over å få vite at maten kostet 140,- Kjøpte to flasker vann og en liten pose potetgull for nesten 100,- og syklet videre til familien på Sogn og tidenes grillmat.

På veien dit tenkte jeg på de som kom fra Trondheim. Stakkars folk, trøtte og slitne, hvor tanken egentlig er å få seg noe mat og en seng faderlig kvikt. Og om ikke maten måtte koste såpass for å dekke inn de utrolige summene i premiepenger til enkeltrytter på fellesstarten.

Lurer på om arrangøren noen gang har syklet fra Trondheim. Jeg mistenker at dette var lagt mer til rette for Lillehammer - Oslo.

Selv savnet jeg det å kunne sykle på avstengt E6 og inn på østre aker vei. Det er lett og greit og langt tryggere enn slik det var i år. Målområdet var faktisk bedre før, da det var enklere å komme seg bort og vekk etterpå.

Men, ting endrer seg jo. Før var det Valle Hovin som var mål. Starten i Trondheim har aldri vært spesiell pompøs. Mål vil være spesiell på et langt ritt som dette. Både for arrangøren og for deltageren. Noen har syklet kort og vil mingle og slurpe hvitvin mens de bytter til podiumcaps opp retter strømpene sine mens andre vil dø.

Alternativet var vel at det ikke skulle bli noen styrkeprøve i år om jeg ikke huskerfeil. Det ble trommet sammen på kryss av klubbene ek aksjeselskap og 2015 var i boks. Jeg sitter derimot igjen med ett inntrykk av en arrangør som har villet gjøre for mye på en gang. Og kanskje endret på ting som faktisk fungerte for de aller fleste. Jeg sier ikke at alt var dårlig i år. Langt i fra. Det er nok hundrevis som har hatt heiagjeng inn mot mål og som har kost seg dugg i hjel på sletta etter en dusj og mat. Men, jeg tror sikkerheten, tryggheten og følelsen av i bli ivaretatt har vært mer fraværende i år enn tidligere.

Dette var min første tur fra lillehammer. Har tidligere syklet Fra Trondheim og fullført 7 ganger. Dersom det jeg opplevde på lørdag blir gjeldenede for fremtiden, vil jeg nok begrense min deltagelse til kun å starte fra Lillehammer.

'...once more, and more intensity!'
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: hbs] #2097675 21/06/2015 21:34
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: hbs
Er folk fornøyd med arrangementet?

Jeg er overrasket over at det er såpass dårlig i år igjen. X antall kroner og alt man får er et glass cola i mål pluss en appelsinbåt. Rart det ikke var speaker ved målseilet? Manglende vakthold i flere farlige kryss og enkelte vakter satt og halvsov. Farlige episoder da lag ikke la seg inn en på en rekke da de ble tatt igjen. Burde de antatt raskeste kanskje starte først? Veldig trafikkert avslutning. Hørte et lag måtte stoppe på rødt lys ?

Jeg har syklet med jobben (Atea) siden 2011. Jeg synes i år at rittet gikk som en drøm helt til vi kom til Hvam (like etter Skedsmokorset). Den siste biten håper jeg de virkelig kutter ut. Hvorfor i all verden skulle vi til Ekeberg?

Og som du skriver, alt vi fikk i mål var Cola og noen applesinbåter. Vi måtte leter etter deltakermedaljer, og fikk helt sjokk når vi måtte betale for mat ved målgang. Ingen hadde jo penger, så det ble Cola og appelsin.

Hva er det som ligger bak en så dramatisk endring av ruta? Penger? Behov for å skape noe nytt? Eller er det rett og slett så mye bygging rundt Økern at det ikke var mulig å komme i mål der?

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: hbs] #2097676 22/06/2015 08:54
S
slanken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: hbs
Hørte et lag måtte stoppe på rødt lys ?

Vi stoppet på rødt lys tre ganger vi.

Regner med alle lag med dommer i bilen bak fulgte VTL?

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097677 22/06/2015 10:00
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg synes arrangementet var temmelig elendig, og det å bli avspist med banan/appelsinbåter og cola tar jeg nesten som en fornærmelse. Jeg hadde virkelig forventet at det var noe bedre mat å få.

Og den siste delen av løypen var skikkelig horribel. Ikke nok vakter, og mengder av knot. Dette var min første deltagelse (kjørte i lagtempokonkurransen fra Lillehammer), så jeg har aldri syklet den gamle avslutningen, men forstår jo at den var mye bedre.

Vårt lag ble også utsatt for en velt (med personskade) som skyldtes uvettig kjøring av en kommisær/dommerbil. Det er forsåvidt ikke noe arrangøren kan hjelpe for, men fordømt irriterende og trist likevel.

Hvis arrangøren ønsker å få status som offisielt NM i lagtempo langdistanse til neste år, så mener jeg seriøst at mye må forbedres.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097678 22/06/2015 10:08
29Xeed Offline
Entusiast
Entusiast
Leste et sted at brua rette før frognerbakken skulle stenges neste år. Er det sant blir det jo en ny utfordring. Kanskje man kan legge ruten om Leirsund til Skedsmohallen.... (blir jo en del kortere da med)

EDIT:ref FB Som nærmeste nabo til brua, blir den ikke stengt før vinteren 2016/17, men det kan jo bli endringer!

Redigert av 29Xeed; 22/06/2015 12:01.
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097679 22/06/2015 10:55
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ingenting å utsette på vaktholdet i alle fall. Disse tar i alle fall oppgaven svært seriøst:

Bilder hentet fra FB-siden til Styrkeprøven.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097680 22/06/2015 12:12
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med å ha mål ved skedsmohallen, hellerudsletta eller noe? Så slipper man trafikken gjennom Oslo?

Eller fortsette med et avstengt felt på riksveien mot Oslo.

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097681 22/06/2015 12:25
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Avslutningen var håpløs for oss som kom fra Trondheim. Flere jeg snakket med i mål som var direkte sinte. En av sjåførene i rittbilen sa at ruta var bestemt av politiet, ikke av arrangøren.

Ellers må jeg si at jeg var fornøyd med matstasjonene underveis. Hyggelige folk som serverte og generelt god kvalitet på maten.

Og fantastisk vær!

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097682 22/06/2015 14:01
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
+ Hyggelige folk på matstasjonen (den ene vi stoppet på)
+ Mesteparten av traseen var fin

- Fra Jessheim og inn var vi plaget av kø og moderat evne til å vise riktig retning ut av rundkjøringer
- Den ene hestesko svingen inne på Hellerud(?) kom jeg alene til og trodde jeg hadde kjørt feil. Endte med at jeg måtte stoppe og spørre folk videre om veien. Røk vel fort et minutt der..
- Mål. Har opplevd mer liv og røre på venterommet til legen enn det var der. Jeg skjønner de ønsker litt blest rundt Tour of Norway kids, men at dette tar ALT fokuset fra folk som har slitt seg til mål i mange mange timer skjønner jeg ikke. Kanskje ta noe av all maten som var satt ut på matstasjonene og ha noe i mål og?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097683 22/06/2015 19:10
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Ekeberg som målområde har et fantastisk potensiale som nok vil utvikle seg underveis, men å få til en god trasè fra jessheim og inn dit er kanskje ikke like enktelt.

Vil gjerne fortsatt se Ekebergsletta som målområde men at man får til en bedre løypetrase siste 3-5 mil enn i år. En ting vi merket var at hele veien tok bilistene helt nydelig hensyn til oss men så fort vi kom innafor Oslo-grensa ble vi nesten nedkjørt på en del av veiene.

Litt synd at det skulle bli sånn da arrangøren fikk mye kritikk for Økern området som hadde en vesentlig bedre løypetrase og nå opplever nesten ennå mer kritikk for denne.

Dette er ett enormt stort arrangement kun -1- gang per år, det må da gå ann å la arrangøren få lage en bedre avslutning mot Ekeberg. Politiet i Oslo var blide i rundkjøringene men det har vært mye blest rundt dere ift. dette hm.

PS!
En ting som slo meg litt. Jeg har kun syklet fredagsbirken noen år og jeg trodde styrkeprøven var et minst like stort arrangement men når man kommer i mål på et så flott området som Ekeberg var det ikke mye arrangement å spore.

Bagasjeteltet var også et rent kaos og jeg traska rundt inne der i nesten en halvtime med hjelp fra en kar. Ingen organisering ift. at man kunne sette fra seg sykkelen på et trygt område når man skulle hente medaljen og jeg fikk ingen diplom? Fritt spillerom for tyver som ville ta både sykler og det meste annet, jeg fikk vaktene til å ta en som stjal div. inne i hallen.

Selv vaktene i bygget hvor man hentet medaljen ristet på hodet av hvordan ting var arrangert, veldig trist. De var sinte og virket som de bare hadde fått kastet alt i fanget uten noen skikkelig plan.

Å komme i mål på Birken er en enorm folkefest og jeg håper virkelig at Styrkeprøven tar seg noen ekskursjoner dit og tar litt notater av hvordan ting gjøres.

Ekeberg har potensialet til å gjøre det til en minst like stor folkefest som man får ved Hånkonshall ved målgang på Birken.

Redigert av Kvikken; 22/06/2015 19:15.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097684 22/06/2015 19:35
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Et annet alternativ, siden Oslo virker å være årsaken til problemene, er at det hele avsluttes i Skedsmo på hellerudsletta etter Olavsgaard hvor også Raumerrittet holder sitt arrangement.

Oslo Politi og Oslo Kommune ønsker tydeligvis ikke Styrkeprøven på sine veier.

Redigert av Kvikken; 22/06/2015 19:39.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097685 22/06/2015 19:45
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hva med opp Gjelleråsen og følge trassèen til Nordmarka Rundt inn til Årvoll Skole eller Bjerke travbane?

'...once more, and more intensity!'
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097686 22/06/2015 19:57
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi var på Ekebergsletta på lørdag for å delta i Tour of Norway for Kids, samtidig som vi tenkte å få med målgangen av DSSP, spise litt god mat og sykkelflanere litt. Jeg innbilte meg at målseilet og hele arrangement var i umiddelbar nærhet av hallen og alt var konsentrert der, slik som Birken gjør det. Men det var på alle måter feil.

Målseilet var langt, langt unna hallen og det var ikke noe definert målområde. Det var ingen speaker og ingen info om rittet i hele tatt egentlig. Når deltagerne skulle ut av sletta måtte de kjempe seg gjennom TourKids-området, som i seg selv var merkelig satt opp.

Jeg har aldri sett så svak organisering av barneritt. Toppen ble nådd når løypa for de yngste faktisk skulle gå tvers gjennom publikumsområdet. Helt merkelig at de klarer å gjøre en så dårlig jobb når hele sletta er tilgjengelig. Speakeren på TourKids var i gang kontinuerlig, men mesteparten av tida brukte han til anmassing forklaring av løypa.

Arrangøren bør som nevnt ta seg en tur til Lillehammer i slutten av august og ta med seg kart over Ekebergsletta. Dette kan bare bli bedre.

PS! Vi kjørte traseen fra Tveita til Skullerud med bil. Deler av denne strekningen var mildt sagt lite egnet til sykkelritt, blant annet pga. mye tilstøtende veiarbeid. Det må finnes bedre ruter inn til Ekeberg enn dette? Hvorfor ikke ikke bruke E6 og Ring 3 til Ryen?

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097687 22/06/2015 19:57
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Ta høyre ved Eidsvoll Verk, over mot Nordmokorset, ned til Dalen parkering og så følger man 120 ned til Skedsmokorset. Mye mindre trafikk og færre rundkjøringer.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: TSE] #2097688 22/06/2015 20:03
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: TSE
...Det ble satt igang en rulle når vi kom på toppen for å kjøre de inn, men flesteparten i feltet var mere opptatt av å spare seg til slutten og muligens sikre en topp 10 plassering. Flaut! Han støtet fra resten av bruddet 5 mil før mål, kjørte solo inn. Velfortjent seier!

Jeg var en av de som knapt var innom rulla etter at vi kom ned fra fjellet. Det var ikke fordi jeg sparte meg til slutten, men fordi jeg var så sliten at jeg hadde nok med å holde meg på sykkelen ICON_WINK Måtte til slutt slippe feltet rett før Biristrand, og tapte en time derfra og inn til mål.
Det var mye sterke folk!

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097689 22/06/2015 22:05
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
hbs:
Frem til skedsmokorset synes jeg ikke løypa var noe ille. Gode gamle trondheimsveien forbi korset er helt flott den. Men derfra og videre er en annen historie. Jeg synes også det er synd at Frognerbakkene blir borte fra løypa neste år.

Men til Oslo-problematikken. Kaggestad nevner at Styrkeprøven er "Oslo-eid", hvorfor er det da så liten vilje til å bruke veinettet i nettopp Oslo skikkelig til dette rittet den ene dagen i året?

Som flere sier, sykling er den raskest voksende og mest inkluderende idretten vi driver med her i Norge. Har du en haug skavanker, måttet slutte med andre idretter pga. skader, veier godt over 100 osv. så klarer de aller fleste likevel å trene på en sykkel. Vi må satse mer på denne forebyggende og helsefremmende aktiviteten.

Bygg velodromer, sykkelveier og legg til rette for profilerte ritt. Ikke la en sutrete Politi-Etat (eller hvem de nå er) legge kjepper i hjulene for denne flotte folkebevegelsen. 1 dag i året for denne fantastiske begivenheten skal være et stort problem, mens vi gjerne lager trafikkaos i hele Oslo i 4 år for litt pussing.

Generelt:
Så opptaket av dekningen fra TV2 nå og jeg hørte arrangørsjefen kommentere ift. den nye avslutningen at "vi må jo tåle at det er litt dårlige forhold og ikke forvente perfekt asfalt på strak E6 hele veien". Samt at han nevnte "neste år ønsker vi å kjøre oppom litt oljegrus i fjellene så det blir et mer gjevt opplegg å vinne, litt Paris Roubix ånd over det hvor man kanskje risikerer litt flere punkteringer og mer moro rett og slett".

Mulig jeg tenker helt feil men for meg høres dette helt feil ut, det er et landeveisritt, også for folk flest, ikke grus-birken eller en ekstremøvelse i punktering, velt og annen "moro".

Han hadde jo ellers masse flott å si som at de ønsker å gjøre mere ut av arrangementet i målområdet og utvikle dette over tid, samt kanskje utvikle selve rittet til noe som blir mer gjevt for kontinentalutøvere osv. Det er flott å høre og all ære til de som sliter fletta av seg for dette rittet, men jeg synes de burde sette seg ved tegnebordet og fikse basisen først.

Ellers kjempefornøyd med min første styrkeprøven og håper det blir det ekstremt flotte arrangementet det har all grunnlag til å bli.

Redigert av Kvikken; 22/06/2015 22:23.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097690 23/06/2015 05:59
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Tror han snakket om løypa til fellesstarten med pengepremie, ikke til de resterende 6000 deltagerne.

Bra å ha en med visjoner og driv til å lede utviklingen av konseptet, i stedet for bare en administrator.
Kunne dog gjerne vært foruten låste dasser på starten i Lillehammer, gruspartiet i løypa, mulighetene for å støte på bilkø og rødt lys mot slutten og den stusselige maten i mål.

Create the problem and sell the solution
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097691 23/06/2015 06:25
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Det er absolutt ingenting av det jeg har lest de siste dagene som gjør at jeg har lyst til å sykle Styrkeprøven. Virker helt bak mål, så stor kudos til alle som gjennomførte!

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097692 23/06/2015 07:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Trist å lese at de ikke får det til. Satt og å så på "visjonæren" på tv. Synes det han formidlet og det jeg leser her skurrer veldig. Det kan nesten virke som om det å lage et spektakulært "elite" ritt på sikt, er viktigere enn å lage et godt arrangement for gjennomsnitts syklisten.

Det er selvfølgelig tøft med en fellestart, men er den så viktig at man kan "glemme" alle de andre som skal sykle? Med negative tilbakemeldinger på arrangementet så blir jo ikke folk fristet til å delta. De ansvarlige bør dra til Lillehammer og Rena/strømstad og Halden for å se hvordan man arrangerer.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097693 23/06/2015 11:45
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Kvikken, det er mer enn et stort arrangement som krever stenging av veier i Oslo om året.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097694 23/06/2015 17:17
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Definitivt flott med en visjonær i ledelsen og det trengs absolutt for å utvikle konseptet. Men det må mer enn visjoner til for at det skal fungere.

Duff:
Ah that makes sense, det er helt greit.

Otto:
Hvor mange sykkelritt er det snakk om per år som krever stenging av veier i Oslo? Ellers virker det naturlig å prioritere Styrkeprøven som et av de største der.

Pharynx:
Jeg kommer også til å sykle Styrkeprøven neste år, ønsker å støtte opp om rittet som jeg synes er unikt. Rittet er også ett av de store årlige målene til en haug landeveisklubber og miljøer så det er synd om det skal forsvinne.

Å sykle selve traseen med tusenvis av glade syklister er en helt fantastisk opplevelse, kommer til å leve lenge på den turen. Så får litt rot i start og målområdet heller bare få tid til å bedre seg. Glad vi hadde toalett på bussen opp dit. (Lillehammer for min del).

NB! Må sies at alle frivillige gjorde en fantastisk jobb og med 5 startlokasjoner og en haug og stasjoner underveis er det en del å organisere.

Litt trangt og tendens til kaos på drikke/mat/toalettstasjonen 7,5mil utenfor Lillehammer men ellers upåklagelig innsats.

Vil også si at jeg håper dette arrangementet får det løftet det fortjener, det er et enormt potensiale der.

Redigert av Kvikken; 23/06/2015 17:40.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: bjerkseth] #2097695 23/06/2015 18:49
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: bjerkseth
https://www.strava.com/activities/329540995

Siste delen når han støtet. 334w i snitt i 90 min. Kjørte betydelig fortere enn Rye-XP alene siste 6 milene.

Ja, men vi (dvs Rye XP) tok det ganske rolig fra Jessheim og inn ettersom vi da visste at vi hadde vunnet og vi ønsket å få med alle rytterne som var igjen inn til mål.

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Christian_a] #2097696 23/06/2015 19:28
TSE Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Christian_a
Sitat: TSE
...Det ble satt igang en rulle når vi kom på toppen for å kjøre de inn, men flesteparten i feltet var mere opptatt av å spare seg til slutten og muligens sikre en topp 10 plassering. Flaut! Han støtet fra resten av bruddet 5 mil før mål, kjørte solo inn. Velfortjent seier!

Jeg var en av de som knapt var innom rulla etter at vi kom ned fra fjellet. Det var ikke fordi jeg sparte meg til slutten, men fordi jeg var så sliten at jeg hadde nok med å holde meg på sykkelen ICON_WINK Måtte til slutt slippe feltet rett før Biristrand, og tapte en time derfra og inn til mål.
Det var mye sterke folk!

Gyldig grunn det, da har du hvertfall gitt gass så lenge du kunne ICON_SMILE Håper virkelig det blir fellesstart igjen neste år, dette var rått! ICON_SMILE

Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Kvikken] #2097697 24/06/2015 00:39
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kvikken

Otto:
Hvor mange sykkelritt er det snakk om per år som krever stenging av veier i Oslo? Ellers virker det naturlig å prioritere Styrkeprøven som et av de største der.

Politiet skiller ikke sykkelritt fra andre arrangementer, alle er ressurskrevende og det er ikke mulig å tilfredsstille alle.

Redigert av Ottoturbo; 24/06/2015 00:39.
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097698 24/06/2015 08:12
jorg1ho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg syklet Lillehammer - Oslo i fjor som også var min første sesong på landeveissykkel. Målgang på Økern var ikke veldig imponerende mtp hvor stort arrangementet er, og med erfaring fra Birken og div andre terrensykkelritt (Kongerittet, Trysilrittet, Valdresrittet etc) ble jeg rett og slett litt skuffet. Det å sykle med lag gjorde det derimot noe bedre da vi tross alt var veldig glade for resultatet og gjennomføringen i fellesskap.

I år stilte jeg på klubbens øverste nivå og vi deltok i Lagtempoen. Mye har blitt sagt om løypa og vaktene underveis, så i korthet må jeg slenge meg på at fra Jessheim og inn ble det mye knot, uoppmerksomme vakter, mangel på vakter i rundkjøringer og trafikk som gjorde det vanskelig å sykle fort. Generelt sett en ganske kjip opplevelse med flere nestenulykker pga biler som kastet seg inn foran oss.

Det verste var allikevel målområdet som jeg må si at var hakket verre enn i fjor. Helt livløst, stille og folketomt. Lite mannskap for spørsmål (f eks om hvor bagasje ble utlevert), og Cola/appelsin?! Jeg fikk bedre bevertning av ildsjeler i klubben ved målgang Enebakk Rundt! Legger vi til at bagasjen brukte halvannen time (!) fra vi kom i mål, at medaljene var godt bortgjemt, og at maten (og vannet!) kostet flesk, endte dette opp som fiasko etter min erfaring.

Målområdene (dog i noe mindre skala) har vært mye bedre i år på f eks Tyrifjorden Rundt, Nordmarka Rundt, Randsfjorden Rundt (med det kjipe været!), og har som sagt også mye gode opplevelser i mål på div. terrengsykkelritt. Flere deltakere krever flere ressurser, men makan...

2013 Richmond SLR Comp Team 1
2014 Everest 8848 XX1
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097699 24/06/2015 22:57
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M
Kjørte Otta -Oslo i bil i går (tirsdag) kveld, og det hang fortsatt flere skilt med "Sykkelritt " langs veien. På tide å rydde etter seg?

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097700 25/06/2015 08:35
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg har ikke syklet Trondheim-Oslo, men det virker som arrangementet har et betydelig forbedringspotensiale.

Jeg har syklet Jotunheimen Rundt, i ekstremt middelmådig tempo, og synes arrangementet var veldig bra (jeg syklet som langsom turist, ikke som rask og konkurransefokusert rytter). Kanskje det kan være interessant for andre?

Dette synes jeg var bra:
- Speaker og ok liv & røre ved start i Lærdal
- Godt merket løype, og temmelig enkelt å finne fram. Ikke så mange alternativer underveis.
- Minimalt med trafikk hele veien.
- Flott natur! Filefjell, Valdresflya og Sognefjellet, med utsikt til Jotunheimen.
- Suverene matstasjoner, med Nugatti-brødskirver, spekemat, etc
- Gryterett i Lom, vafler (ahhh!) på Sognefjellet
- Siste strekningen inn mot Sogndal er oversiktlig og fin (og ganske flat etter Hafslo-/Gaupnebakken)
- Speaker, konsert og masse folk i målområdet i Sogndal - og sol!
- Gratis grillmat og "trenings-t-skjorte" (fortsatt fin etter 5 år) til alle deltagere
- Flere høydemetere enn T-O: https://www.strava.com/segments/jotunheimen-rundt-681610

Fortsatt mulig å rekke det: Rittet går 3. juli: http://jotunheimenrundt.no/

Her er det referater og bilder: fra noen år siden:
2010: http://blodsmak.no/2011/01/jotunheimen-rundt-2010/
2011: http://blodsmak.no/2011/08/jotunheimen-rundt-2011/

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Styrkeprøven 2015 [Re: Oystein L] #2097701 25/06/2015 09:03
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hva gjorde deltagere i fellesstarten med mat og drikke undervei?

Langing fra egne biler var vel ikke tillatt og slik jeg leste det var det bare 1 nøytral servicebil som skulle dekke bruddet.
Så når dette bruddet var etablert så var resterende ryttere overlatt til seg selv???

Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino