Jeg psyker meg opp til å sykle til jobben etter påske. Men det er ikke selve sykkelturen som er bøygen, det er alt styret med klær...
Er det noen som har gode tips til organisering/transportering av jobbtøyet? Å stappe bukse, skjorte og jakke ned i en ryggsekk pleier ikke resultere i presskanter når man kommer frem, i hvertfall ikke på de riktige stedene...
Re: Sykle til jobben uten å krølle penklærne...
[Re: Redgarden]
#209659017/03/201607:52
Om det er dress vi snakker om: 1. La jakka henge over stolryggen fra dagen før. 2. Finn frem en litt romslig sekk. 3. Sko og undertøy i bunn av sekken. 4. Rull dressbuksa (løst) nedenfra og ca. der pressen er. 5. Brett skjorta etter beste evne og legg løst på toppen.
#209659217/03/201608:48
Er det slik at du ikke har noen garderobe på jobben, eller i det minste et avlukke å skifte i?
Joda, får skifta og dusja så det er greit. Var mest logistikken rundt klærne som er stress.
Men da kan du vel la bukse og jakke - dressen henge igjen på jobben. Ren skjorte finnes det mange måter å brette/rulle på som ivaretar et relativt krøllefritt ytre. Sko kan vel også stå igjen på jobb. Evt vær vågal og gå over til noe annet enn skjorte under dressen. Hva med en elegant høyhalser?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#209659517/03/201610:42
Jeg har bukse, belte og sko på jobben - dette tar mest plass og vekt. Tar med undertøy og skjorte til/fra i sekken hver dag. Litt forskjell på skjortene, selvsagt, men de klarer pakking og transport bra nok - dette kommer selvsagt an på hvor striglet stil du har. Ingenting i veien for å legge igjen flere bukser og sko, eller henge igjen flere skjorter eller jakker heller. Det viktigste er at du kutter ned frakt og logistikk til et minimum daglig. Sko som kun brukes inne på jobb holder seg strøkne lenge
#209659717/03/201611:27
Jeg hadde for lenge siden en kollega som gikk 2 mil til jobb hver dag. han hadde hentesveis, dro kammen igjennom håret fra bak øret og svippet kammen over søppelbøtta så dråpene spratt. Så tørket han seg under armene med et papirtørkle (åpnet en knapp i skjorta) strakk skjorta litt ut fra kroppen og var klar til dagens arbeid. Alt dette fikk han til i åpent landskap sittende på stolen sin. Rett og slett imponerende (dvs ekstremt ulekkert).
Jeg har sko, dressjakke, bukse, såpe, deo, håndkle, et par sokker og en ren skjorte på jobben. Skal du få noe ut av turen tar du en omvei og en dusj ! På den annen side.... det er stor forskjell på skjorter og de beste tåler fint turen i sekken på vei til jobb uten å bli krøllete :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#209659817/03/201612:20
Kjører ikke til jobb, ellers hadde det vært en smal sak å fylle opp garderoben på jobben ja. Men å ta med hele ukesforbruket av bukser og skjorter på trikken en dag i uka frister svært lite...
Jeg bruker ikke dress, men chinos og blazer. Ser at å bytte til dress kan være en fordel, da er det bare skjorta som må skiftes daglig. Evt dresse ned litt og kutte ut jakka.
Sånn bred messengerbag var smart. Da får man jo bretta en skjorte pent nedi. Har også fått tips om å "butikk-brette" skjorta rundt en passende skjærefjøl, da holder den seg visst fint.
#209660217/03/201616:41
Nomaden.no har skjortefolder for å frakte skjorter, det pluss en relativt firkantet ryggsekk kan kanskje fungere. Kjøpte en commuter-sekk på ClasOhlson http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-15-l-ryggsekk/31-8554 Som har fungert veldig bra til nå
#209660318/03/201600:50
Nye bukser hver dag? Må innrømme at jeg bruker den samme dressbuksen jeg oppbevarer på jobb i mange uker i slengen.
Bruker ikke jakke, men har en hengende på jobb til nødstilfeller.
Det er altså kun skjorte, undikk og sokker jeg transporterer hver dag i en Ortlieb frontveske eller Camelback HAWG, der rommet til drikkeblæren er ypperlig for skjortetransport!
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
#209660518/03/201609:43
Når jeg leser denne tråden er jeg SÅ glad for å jobbe et sted der jeg kan dasse rundt i jeans og slækk skjorte. Uansett, så trenger man jo skift osv, jeg tar gjerne med skift for noen dager på mandagen og bytter ut buksa en gang i uka ca. Så blir det litt mindre vekt i ryggsekken også.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
#209660618/03/201614:18
Ligna jo litt på den messengerbagen ;-) sammen med et foldebrett til skjorta blir dette bra! Nå er ruta planlagt (for å unngå trikkeskinner) og jeg er klar for jobbsykling etter påske!
#209660718/03/201614:52
Begynte å tenke litt på alle "tilleggskostnadene" jeg har pådratt meg for å muliggjøre sykling til jobb...
Jeg må stille i dress, hele uka. For å unngå alt maset med å beholde dresser og skjorter noen lunde i henhold, har jeg i løpet av de siste 4-5 årene jeg opparbeidet en garderobe på jobb med 7-8 dresser og 25-30 skjorter som går sine runder innom rensen (plukkes opp og leveres på kontoret). Egne sko, belter osv til bruk på jobb ligger selvsagt på plass. Det tillater at jeg kan sykle i hva jeg måtte ønske, det være seg full trenings-kit, jeans og t-skjorte, eller full vinter-outfit - og også bli ganske våt uten problem. Det er bare én utfordring her; hvis jeg ruller til jobb i treningstøy - har jeg husket boxer og sokker..? Antallet Pierre Robert i undertøyskuffen tilsier at jeg har gått på en og annen smell :-)
Keep it simple. Par bukser, sko og jakker/gensere på jobben. Skjorter fraktes dager du tar trikken sekundært forsiktig pakkert i toppen på sekken. Dette har funket utmerket for meg i flere år.
#209660921/03/201623:41
Kan rapportere fra debuten i dag at den vanntette sekken fra Clas Ohlson holdt mål i plaskregnet, og skjorta ble butikkbrettet rundt en skjærefjøl og puttet i en pose med bra resultat. Så nå før hjemturen er det kun et par justeringer jeg har notert meg: Ikke sykle på rødt i Brugata (veldig dumt), og ikke passere trikken mens det kommer biler i mot (også veldig dumt).
Elviz: Omvei var planlagt, men ble ikke gjennomført....
#209661229/03/201618:09
Jeg er også stor tilhenger av en dag med off-kom for å frakte skjorter og dresser til jobb. Jeg vurderer nesten å begynne og legge igjen litt boxere også for å slippe den pinlige turen til butikken for å handle undertøy fra vår gode venn (?) Pierre Robert de gangene dette er blitt glemt.