Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Aero hjelm-> tull eller nyttig?

Aero hjelm-> tull eller nyttig? #2096274 14/02/2016 09:58
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
Hei,

Skal ha ny hjelm, og har lest litt om disse hjelmene som sparer xx watt osv...

Leste blant annet litt her;
http://www.bikeradar.com/road/gear/article/best-aero-road-helmets-tunnel-and-road-tested-44719/

Men; er det bare tull for oss glade og ivrige mosjonister? Og er det kun i lange flate ritt dette evt har noe for seg?

ICON_SMILE

Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096275 14/02/2016 15:33
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Du må sykle over en vis hastighet før du merker effekten godt, pluss 40 km/t mener jeg.

Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096276 14/02/2016 18:41
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,380
Jeg vil påstå at du merker forskjell allerede når hastigheten passerer 30 km/t, men effekten/forskjellen er større desto høyere hastighet.

Hvorvidt du anser deg selv som mosjonist eller ikke spiller liten rolle for valg av aero-hjelm eller ikke, det avgjørende er om du skal sykle ritt hvor sekundene teller og om du er villig til å ta de negative tingene med en aero-hjelm med på kjøpet dersom det er den eneste hjelmen du har. Aero-hjelmer gjør at du kan sykle litt fortere, men hvis du ikke sykler konkurranser spiller det liten rolle om farten din er 34,5 km/t eller 34,9 km/t. Ulempene med aero-hjelmer er at de fleste er litt tyngre enn andre hjelmer og følgelig oppfattes som mindre komfortable å bruke lenge, samt at de har mindre lufting og derfor er mindre komfortable å bruke når det er varmt. Hvis litt høyere fart er viktig og du enten har flere hjelmer eller er villig til å svette litt ekstra når det er varmt så er aero-hjelm riktig.

Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096277 14/02/2016 18:53
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
A
anonym Offline
Besatt
Offline
Besatt
A
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
Klart man må ha alt av utstyr....
Ved kun å ha alt av utstyr, kan man sitte uten forklaringer på hvorfor man kom 15 minutter etter teten i mål...


Redigert av anonym; 14/02/2016 18:56.
Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096278 15/02/2016 10:36
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
Jeg har en annen hjelm i tillegg.

Rittene det for min del kan være aktuelt på er jo ER, kanskje Normarka (hvor det er mye tempo siste 5 mil), Vestfold rundt og evt fellesstarten fra Trondheim.

Jeg har aldri syklet syklet med en aerohjelm tidligere, så hvordan det føles på hue vites ikke ennå...

ICON_SMILE

Redigert av sykkelslask; 15/02/2016 10:37.
Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096279 15/02/2016 19:12
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Hvis hjelmen din er målt til å være 17 sekunder raskere på 40 km enn en annen hjelm, vil du spare 17 sekunder på denne distansen uansett om du sykler 20 km/t eller 40 km/t. Besparelsen er dog mer vesentlig om du sykler 40 km/t, siden det i prosent av total tid er mye mer. Derfor merkes det selvfølgelig bedre i 40 enn i 20, men tidsbesparelsen er lik uansett.
Beregningen tar da selvfølgelig ikke høyde for evt økning i vekt, mindre komfort som fører til at du ikke oppfører deg likt osvosv, kun ren luftmotstand.
Aerohjelm ser kjempeånnas ut, men er en "gratis" måte å sykle raskere/spare krefter på. Ditt valg.

Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096280 20/02/2016 20:09
Registrert: May 2011
Innlegg: 318
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
P
Registrert: May 2011
Innlegg: 318
Sykler du ø 40 kmt i snitt med aero hjelm og ø 40 kmt med vanlig hjelm så er besparelsen i tid lik 0. Besparelsen ligger i watt.. dvs at man teoretisk sett ikke bruker like mye krefter på å holde 40 kmt med aerohjelm som vanlig

Jeg bruker giro sin hjelm. Varm og god hjelm som sitter bedre enn andre hjelmer jeg har hatt. Visiret funker utrolig bra. Det er vel smak og behag.

Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096281 20/02/2016 22:07
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048
neonstz Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048
For oss med lite hår på hodet er aerohjelm kjekt for å unngå å bli solbrent på hodet (eller bare for å unngå helmet tan).


Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: Rene] #2096282 21/02/2016 10:51
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579
kjull Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579
Næ.....egentlig ikke
Aerohjelmen sparer luftmotstand. Luftmostand er en kraft som da virker i motsatt retning av fartretningen. Størrelsen på luftmotstanden er avhengig av - typisk - kvadratet av farten. I 20km/h sparer man motstand i dobbelt så langt tid, men siden 40^2 > (20^2)*2 så sparer man mer i høyere fart. Så de 17s må da være målt i gitt hastighet og så bruke samme effekt (....eller watt som mange bruker som betegnelse, selv om det strengt tatt bare er måleenhten for effekt og således litt fysikk-noob å si. Sheldon Cooper hadde vrengt seg i vemmelse for å si det sånn.)

I høy fart => det funker.


Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096283 22/02/2016 15:41
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 491
boltzmann Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 491
Viss vi lagar ein enkel modell der luftmotstanden er einaste motstand, vil krafta vere:

F=1/2*rho*CdA*v^2,

der v er fart, rho er tettleiken på lufta og CdA er luftmotstandskoeffisienten (eller rettare sagt frontareal * luftmotstandskoeffisient).

Effekt:

P=F*v=1/2*rho*CdA*v^3

Viss vi snur om på det for å finne fart som ein funksjon av effekt og luftmotstandskoeffisient får vi:

v(P, CdA)=( 2P / (rho*CdA) )^(1/3)

Fart er strekning delt på tid, så viss vi har ein fast distanse s, blir tidsbesparelsen ved reduksjon i luftmotstandskoeffisient:

delta t = s*(rho/2)^(1/3)*(1-(CdA1/CdA0)^1/3)*CdA0* P^(-1/3) = K * P^(-1/3).

Dette betyr at vi sparer meir tid ved lågare effektuttak (og dermed fart) enn ved høgt uttak. Viss vi halverer effekten blir tidsbesparelsen ca ein faktor 1.25 større. Dersom vi lagar ein betre modell som inkluderer andre krefter enn luftmotstand, vil tidsbesparelsen framleis vere i favør den treige, men ikkje med like mykje.

I fellesstart har nok ikkje dette noko å seie, då ein enten er med eller ikkje når toget går. På enkeltstart er det derimot høgst reellt, sjølv om det er større tidsdifferansar mellom plasseringane når nivået er lågare.

Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096284 24/02/2016 08:15
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Jeg har en Casco aerohjelm og den er faktisk veldig stille med tanke på vindstøy så den gir mer komfort enn min konvensjonelle hjelm så lenge utetemperaturen er moderat.



Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096285 24/02/2016 08:49
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Aerohjelm er fine greier. Jeg bruker min om vinteren og i terrenget. Den er så glatt og rund og fin at den blir som en stihjelm med MiPS omtrent sånn sikkerhetsmessig.



Oh yes I'm cured all right.



Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Aero hjelm-> tull eller nyttig? [Re: sykkelslask] #2096286 01/03/2016 14:00
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 163
Etto Scalpel er på vei ut i butikkene, er vel tilsvarende type som enkelte sponsede ryttere brukte i 2015.

Den må prøves....


Moderator  support, Valentino