Jeg vil påstå at du merker forskjell allerede når hastigheten passerer 30 km/t, men effekten/forskjellen er større desto høyere hastighet.
Hvorvidt du anser deg selv som mosjonist eller ikke spiller liten rolle for valg av aero-hjelm eller ikke, det avgjørende er om du skal sykle ritt hvor sekundene teller og om du er villig til å ta de negative tingene med en aero-hjelm med på kjøpet dersom det er den eneste hjelmen du har. Aero-hjelmer gjør at du kan sykle litt fortere, men hvis du ikke sykler konkurranser spiller det liten rolle om farten din er 34,5 km/t eller 34,9 km/t. Ulempene med aero-hjelmer er at de fleste er litt tyngre enn andre hjelmer og følgelig oppfattes som mindre komfortable å bruke lenge, samt at de har mindre lufting og derfor er mindre komfortable å bruke når det er varmt. Hvis litt høyere fart er viktig og du enten har flere hjelmer eller er villig til å svette litt ekstra når det er varmt så er aero-hjelm riktig.
Rittene det for min del kan være aktuelt på er jo ER, kanskje Normarka (hvor det er mye tempo siste 5 mil), Vestfold rundt og evt fellesstarten fra Trondheim.
Jeg har aldri syklet syklet med en aerohjelm tidligere, så hvordan det føles på hue vites ikke ennå...
Hvis hjelmen din er målt til å være 17 sekunder raskere på 40 km enn en annen hjelm, vil du spare 17 sekunder på denne distansen uansett om du sykler 20 km/t eller 40 km/t. Besparelsen er dog mer vesentlig om du sykler 40 km/t, siden det i prosent av total tid er mye mer. Derfor merkes det selvfølgelig bedre i 40 enn i 20, men tidsbesparelsen er lik uansett. Beregningen tar da selvfølgelig ikke høyde for evt økning i vekt, mindre komfort som fører til at du ikke oppfører deg likt osvosv, kun ren luftmotstand. Aerohjelm ser kjempeånnas ut, men er en "gratis" måte å sykle raskere/spare krefter på. Ditt valg.
Sykler du ø 40 kmt i snitt med aero hjelm og ø 40 kmt med vanlig hjelm så er besparelsen i tid lik 0. Besparelsen ligger i watt.. dvs at man teoretisk sett ikke bruker like mye krefter på å holde 40 kmt med aerohjelm som vanlig
Jeg bruker giro sin hjelm. Varm og god hjelm som sitter bedre enn andre hjelmer jeg har hatt. Visiret funker utrolig bra. Det er vel smak og behag.
Næ.....egentlig ikke Aerohjelmen sparer luftmotstand. Luftmostand er en kraft som da virker i motsatt retning av fartretningen. Størrelsen på luftmotstanden er avhengig av - typisk - kvadratet av farten. I 20km/h sparer man motstand i dobbelt så langt tid, men siden 40^2 > (20^2)*2 så sparer man mer i høyere fart. Så de 17s må da være målt i gitt hastighet og så bruke samme effekt (....eller watt som mange bruker som betegnelse, selv om det strengt tatt bare er måleenhten for effekt og således litt fysikk-noob å si. Sheldon Cooper hadde vrengt seg i vemmelse for å si det sånn.)
Viss vi lagar ein enkel modell der luftmotstanden er einaste motstand, vil krafta vere:
F=1/2*rho*CdA*v^2,
der v er fart, rho er tettleiken på lufta og CdA er luftmotstandskoeffisienten (eller rettare sagt frontareal * luftmotstandskoeffisient).
Effekt:
P=F*v=1/2*rho*CdA*v^3
Viss vi snur om på det for å finne fart som ein funksjon av effekt og luftmotstandskoeffisient får vi:
v(P, CdA)=( 2P / (rho*CdA) )^(1/3)
Fart er strekning delt på tid, så viss vi har ein fast distanse s, blir tidsbesparelsen ved reduksjon i luftmotstandskoeffisient:
delta t = s*(rho/2)^(1/3)*(1-(CdA1/CdA0)^1/3)*CdA0* P^(-1/3) = K * P^(-1/3).
Dette betyr at vi sparer meir tid ved lågare effektuttak (og dermed fart) enn ved høgt uttak. Viss vi halverer effekten blir tidsbesparelsen ca ein faktor 1.25 større. Dersom vi lagar ein betre modell som inkluderer andre krefter enn luftmotstand, vil tidsbesparelsen framleis vere i favør den treige, men ikkje med like mykje.
I fellesstart har nok ikkje dette noko å seie, då ein enten er med eller ikkje når toget går. På enkeltstart er det derimot høgst reellt, sjølv om det er større tidsdifferansar mellom plasseringane når nivået er lågare.
Jeg har en Casco aerohjelm og den er faktisk veldig stille med tanke på vindstøy så den gir mer komfort enn min konvensjonelle hjelm så lenge utetemperaturen er moderat.
Aerohjelm er fine greier. Jeg bruker min om vinteren og i terrenget. Den er så glatt og rund og fin at den blir som en stihjelm med MiPS omtrent sånn sikkerhetsmessig.
Oh yes I'm cured all right.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei