|
Undertøy i minusgrader
|
Undertøy i minusgrader
13/02/2016 09:21
|
mathiasman
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei
Bruker noen av dere ull-, syntetisk eller 2-lags-undertøy når det blir minusgrader? Skiller dere mellom hva dere bruker når dere sykler langtur kontra intervalltrening? Dessuten, har dere undertøy (ikke bokser, truse, etc.) på beina også?
Jeg sliter med å holde varmen, og da også motivasjonen, etter å ha gått fra det varme regnet i Bergen, til iskalde og tørre Oslo.
Takk!
|
|
|
Re: Undertøy i minusgrader
[Re: mathiasman]
13/02/2016 09:46
|
SoneX
Avhengig
|
Avhengig
jeg bruker ull stilongs og trøye når det er kaldt
typisk på underkroppen, vanlig bib, ullstilongs og lang sykkelbukse utenpå.
overkorppen et eller to lag ull og en vindjakke
litt temperatur avhengig såklart
|
|
|
13/02/2016 10:23
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bruker mye forskjellig litt avhengig av hva jeg har tilgjengelig. Er det sånn som nå holder det med ullunderbukse, alpinsokker og vanlig stishorts eller bukse. Er det kaledere har jeg også en lang sykkelbukse som jeg kan tre en ullstilongs over. Men da går det ikke med knebeskyttere. Er det enda kaldere synes jeg det funker bra med bib også fleecebukse i 3/4.
Overkroppen er ett eller to lag med ull eller sportsundertøy. Jakke eller trøye over det og hvis det er nærmere -10 gjerne en skalljakke som jeg tar av når jeg kommer til skogen hvis det ikke er svinkaldt. Er det veldig kaldt kan jeg også finne på å ha en dunjakke eller fiberjakke i sekken.
Blir sjelden kald bortsett fra nedoverbakker på asfalt. Eneste er kalde føtter på veldig kalde dager.
|
|
|
13/02/2016 12:36
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Undertøy nedentil utgår på landeveisykkel. Det må kun brukes når man sykler med bukser og sykkelboxer, ikke i tights. Er ikke vinterbuksa varm nok så bruk en foret nikkers eller tynnere langbukse med padding innerst og en vinterbukse uten pad utenpå. Eller ha noen anstendige benklær utenpå sykkelbuksa for ekstra varme. Jeg bruker ofte en Rapha Touring shorts og det finnes skibukser som er ok. På overkroppen liker jeg blandingsull innerst når det er skikkelig kaldt, syntet når det nærmer seg null. Ren ull blir for fuktig og klamt synes jeg.
|
|
|
15/02/2016 07:38
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt oppsett er Nanoflex bukse ned til ca 2-3 minus og lavere enn det har jeg vanlig boxer (ja men det er det ingen som ser) med superundertøy under nanoflex. På bena har jeg tynne ullsokker i Diadora Polarex Plus sko og evt Endura MT500 skotrekk. På overkroppen har jeg Castelli Gabba, T-skjorte under og evt superundertøy. Klubb vindvesten ytterst. På hendene har jeg Hestra skihansker og er det under ca minus 5-6 starter jeg med tynne skihansker inni som tas av når det blir varmt. Øverst... Swix langrennslue inni hjelmen og buff.
Eneste jeg har på handlelisten til kalde/lange turer er variant av sykkelflaske med termosfunksjon for at ikke vannet skal fryse.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
15/02/2016 08:27
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hos meg er det:
+2 til -2°C: På beina: Bibshorts, løse bein, ullsokker og vinterbukse utenpå. Og skotrekk utenpå vanlige XC-sko. Overkropp: Super, tynn fleece/eller annen genser, litt tjukkere enn tynn vindtett jakke.
Kaldere enn -2°C: På beina: Det samme som over, men sånne engangsvarmere på tærne (oppå skoene i front, under skotrekket) hvis det er kaldere enn -6°C. Overkropp: Merinoull innerst (Rapha deep winter eller Aklima), tynn fleece eller langrennsgrenser, tynn vindtett jakke og vest ytterst.
Når det er skikkelig kaldt har jeg også balaklava under lua.
På henda: Langrennshansker under +2°C og tynne joggehansker over det.
Med det oppsettet fryser jeg aldri. I allefall ikke på turer under 3 timer.
|
|
|
15/02/2016 11:11
|
Sikko
Entusiast
|
Entusiast
Hei
Dessuten, har dere undertøy (ikke bokser, truse, etc.) på beina også?
Jeg har klipt av noen ullstillongs ved lysken, slik at de fungerer som lange bein under de lange beina. Da slipper jeg unødvendig gnissing.
|
|
|
17/02/2016 08:27
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Det er stor forskjell på vinterbukser. For eks "holder" de 3 ulike Castelli-buksene mine ned til ca +2, -4 og -9. Dermed bruker jeg kun en lang bukse om vinteren her på mine kanter. På overkroppen gjelder jakke som puster men ikke slipper inn trekk eller har gliper ved håndledd eller rygg - og så mye en trenger under. - Favoritten min er Castelli Alpha, man langt rimeligere jakker gjør omtrent samme nytte.
|
|
|
[Re: alfred]
17/02/2016 08:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
For eks "holder" de 3 ulike Castelli-buksene mine ned til ca +2, -4 og -9. Hva er navn på den varmeste modellen du har?
|
|
|
[Re: Sepeda]
19/02/2016 12:33
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
For eks "holder" de 3 ulike Castelli-buksene mine ned til ca +2, -4 og -9. Hva er navn på den varmeste modellen du har? Castelli Polare - den har vindtett stoff i hele fronten. Husker ikke hva den midterste heter, den har samme vindtette og fleksible stoff framme på beina, mens Sorpasso er den "kaldeste" av disse. Er i prinsippet samme bukse, mengden vindtett stoff framme utgjør forskjellen. Bruker også Polare hvis det høljer ned - det vindtette er også rimelig bra vannavstøtende. Har også Nanoflex, bruker den når temperaturen ligger rundt 10. (Det er jo individuelt hvor mye en trenger for å holde varmen, enkelte kaller også Nanoflex for vinterbukse, den blir for kald for meg.)
|
|
|
[Re: alfred]
19/02/2016 15:40
|
mogens
Besatt
|
Besatt
For eks "holder" de 3 ulike Castelli-buksene mine ned til ca +2, -4 og -9. Hva er navn på den varmeste modellen du har? Castelli Polare - den har vindtett stoff i hele fronten. Husker ikke hva den midterste heter, den har samme vindtette og fleksible stoff framme på beina, mens Sorpasso er den "kaldeste" av disse. Er i prinsippet samme bukse, mengden vindtett stoff framme utgjør forskjellen. Bruker også Polare hvis det høljer ned - det vindtette er også rimelig bra vannavstøtende. Har også Nanoflex, bruker den når temperaturen ligger rundt 10. (Det er jo individuelt hvor mye en trenger for å holde varmen, enkelte kaller også Nanoflex for vinterbukse, den blir for kald for meg.) Nanoflex langbuksen er vel oppgitt å passe ned til +6, og Sorpasso til 0. Stemmer rimelig greit med mine erfaringer, men jeg kan bruke begge et par grader under disse oppgitte temperaturene på kortere turer.
|
|
|
[Re: mogens]
19/02/2016 16:06
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes Nanoflex er overraskende varm. Og overraskende dårlig i ruskevær fordi vann og vind slipper gjennom på knærne. Jeg tror en Sorpasso og/eller en Nanoflex pluss en Polare uten pad er en optimal løsning. Men sistnevnte finnes vel ikke lenger. Hvor smart er det å prøve å klippe ut puta på en sånn bukse?
|
|
|
24/02/2016 09:48
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Bruker bare undertøy på overkroppen ved kaldt vær.
Kort netttrøye innerst, langermet merinoull trøye og vinterjakke. Dette holder for meg ned til -5. Er det kaldere enn dette da sykler jeg ikke ute.
Bruker samme oppsett ved langture og intervaller.
|
|
|
|
|