Hvis felgen er ny, dvs aldri limt før, trenger du bare følge vanlig prosess med et lag med lim i døgnet frem til du har limt dekket på. Tørk/vask gjerne av støv og div som ligger der først, for all del, men ikke tenk på noe mer. Tapen du har kan du kaste.
Re: Vintersyssel; liming av pariser på karbonfelg
[Re: Pinello]
#209614606/02/201623:00
Jeg testa tape på et hjulsett. Det gikk fint så lenge jeg kjørte pent i godvær, men så prøvde jeg de i regnvær samtidig som jeg kjørte litt tøffere. Da var det ikke lenge det holdt.
Jeg har vokst opp på pariserdekk:-) Har fire hjulsett i garasjen og jeg bruker bare lim. Gjør det slik jeg bestandig har gjort: Limtube som jeg trykker et tynt lag rundt hele felgen (rubbing av felgen skal visstnok gi dårligere heft så det gjør jeg ikke), har litt luft i dekket og vrenger det på. Sentrerer dekket før jeg har i 5-6 psi og lar det stå et døgn. Tørker evt. overflødig lim, men etterhvert lærer du hvor mye du skal ha på uten at du søler. (Jeg bruker pekefingeren og drar limet rundt hele felgen slik at det ligger et fint og jevnt lag ). Vet det er noen som har på et lag lim som tørker før de tar prosessen en gang til før de har dekket på.
Har aldri vært i nærheten av å vrenge av noe dekk, men man får jo en liten jobb når man skal skifte dekk. Min erfaring ellers er at jeg bestandig slipper ut luft etter bruk slik at dekket ikke står med fullt trykk- da unngår du at dekket får "bulker". På de dekkene jeg har nå trenger jeg egentlig ikke gjøre det for de siver litt (Vittoria Corsa Evo SC 2).
Ofte er gjerne det enkle det beste, men tape vil aldri være det beste.
Jeg limte alle dekkene mine før, men etter å ha prøvd Tufo tape vil ingen dekk bli limt av meg igjen. Tape blir brukt på mine og samboers sykkel, både på tempo og racer. Hva er dårlig med Tufo tape, annet enn dette kun selges av Bikeshop.
Jeg limer vanligvis med Mastik, og da to runder på dekk og en på felg. Ganske lite stress iom.at det stort sett foregår en gang i året. Men, det skjer da ting på limfornten også, og Magic Mastik ser da unektelig litt enklere ut... Noen som har testet?
[Re: Pinello]
#209616022/02/201607:08
Så lenge det er Italiensk og produsenten starter på V så er "alt" greit
(Er det egenskapene til Tufo tape folk ikke er fornøyd med? Jeg må bare spørre siden jeg har ikke helt fått med meg hvorfor det er så dårlig?)
Jeg har nå bare positive erfaringer med tape. Kan ikke se en eneste fordel med lim kontra tape. Jeg og min samboer har syklet med Tufo tape i regn, kuldegrader og sol uten noe som helst av problemer. Hadde heller ikke problemer med lim, men selvsagt mye mer arbeid med å skifte dekk. Så hvis det har gått bra for meg, så burde det jo gå bra for andre også.
Min erfaring og. Hadde skjønt motstanden om produktet ikke virket. Vil og tro masse hjemmelimte dekk er relativt dårlig utført. Man blir på en måte ikke en proff limer om man gjør det 3 ganger hvert år!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
[Re: sveinaa]
#209616822/02/201616:17
Min erfaring og. Hadde skjønt motstanden om produktet ikke virket. Vil og tro masse hjemmelimte dekk er relativt dårlig utført. Man blir på en måte ikke en proff limer om man gjør det 3 ganger hvert år!
Nå er det ikke nødvendigvis alltid sammenheng mellom kvantitet å kvalitet heller da. Man kan sikkert sykle hver dag hele året uten å bli proff og, så...
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
[Re: Valentino]
#209617022/02/201618:50
Hehe. Har limt mye for folk i klubben. Bare hyggelig det når tariffen er en Amarone per sett. Slik jeg skjønner det er det mye styr med tape...
Det er veldig enkelt å montere dekk med Tufo tape. Ligger også fler videoer på YouTube som viser hvor enkelt dette er. Fjerne gammelt hjul og montere nytt tar meg 5 minutter, går fint raskere også. Det vanskeligste er å fjerne det gamle dekket siden det sitter veldig godt, men dette blir lettere hvis dekket deles i to med en tang. Ingen søl heller, jobben gjøres ofte i stua. Så får vi håpe de i klubben ikke leser dette, så det blir mer Amarone vin på deg.
[Re: Magnoos]
#209617122/02/201619:04
Nå er det ikke nødvendigvis alltid sammenheng mellom kvantitet å kvalitet heller da. Man kan sikkert sykle hver dag hele året uten å bli proff og, så...
Det er helt sant. Tør allikevel påstå at det er sjelden noen blir kjempeflinke til noe de gjør et par ganger i sesongen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!