Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kuldemaske - til trening og pendling

Kuldemaske - til trening og pendling #2095950 13/01/2016 08:46
M
mathiasman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei

Er det noen som har erfaring med kuldemasker? Enten til trening på høy intensitet eller pendling. Jeg begynner å bli lei rulle, og ønsker å ta noen intervalløkter ute allerede nå til tross for minusgradene. Dessuten lurte jeg på om det kanskje kunne vært greit å bruke på jobbsyklingen også.

Jeg har jo egentlig ikke veldig lyst til å se ut som Bane, så jeg tenkte kanskje Castelli sin kuldemaske ville vært et godt alternativ.

Takk ICON_SMILE

Edit: Eventuelt så er Castellis balaclava et alternativ.

Redigert av mathiasman; 13/01/2016 08:48.
Re: Kuldemaske - til trening og pendling [Re: mathiasman] #2095951 13/01/2016 13:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har syklet daglig en del vintre, under alle forhold, eksperimentert med forskjellige løsninger og lest meg opp på tester og tråder rundt omkring.

Opplever at alle balaklavaer eller masker (med eller uten filter) som dekker munn og nese forårsaker 1) fuktighet/frost i materialet og evt. filter 2) mye snørr og 3) dugging på briller p.g.a. varm luft som slippes ut fra kanten av masken/materialet.

Den første castelli'n du linker til kan fungere ettersom den har pustehull. Men den sørger trolig i mindre grad for det viktigste, nemlig at luften du puster inn varmes opp. Det er viktig for helsa, særlig under 10 minus. Da gjelder det å gi blaffen i hvordan man ser ut.

De beste maskene/luftvarmerne på markedet er, så vidt jeg kjenner til, Lungplus og Airtrim. Respro ser bedre ut, men beskytter primært mot støv og forurensing og varmer ikke luften i like høy grad som de to førstnevnte.

Jeg bruker ikke luftvarmer før det blir kaldere enn rundt 10 minus. I varmere vær bare irriterer det meg ikke å kunne puste helt fritt.

Har endt opp med Lungplus for de virkelig kalde dagene. Longplus ser helt gjøk ut og krever tilvenning (du holder filteret i munnen), men har flere fordeler:
- dekker ikke nesen og produserer dermed ikke snørr;
- skaper ikke dugg på brillene;
- gir god lufttilstrømning (Sport-modellen);
- om du skulle føle behov for ytterligere oksygen, kan man puste fritt med nesen;
- har ingen filtre som tettes/fryses til og må byttes;
- lett å vaske, under springen eller i oppvaskmaskinen;
- liten og lett å oppbevare - jeg har den i en liten lomme på brystet.

Både Northug og Bjørndalen (og Raskall som tipset meg!) har brukt Lungplus, så da holder den for meg.

Om du kun vil beskytte ansiktet mot kulde, så er mitt råd å velge noe som ikke dekker munn og nese. Og så kan man kombinere den med Lungplus når det blir virkelig kaldt ICON_SMILE

Re: Kuldemaske - til trening og pendling [Re: mathiasman] #2095952 13/01/2016 13:57
M
mathiasman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Supert svar! Takk for det ICON_SMILE

Re: Kuldemaske - til trening og pendling [Re: mathiasman] #2095953 13/01/2016 15:24
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Respro Sportsta er varm nok (ihvertfall ned til -15), men jeg sliter med is etter time times tid.
Hvis du får en som passer (XL i mitt tilfelle, som måtte kjøpes på nett fra England og endte på 750,-) blir "snørrproblemet" minimalt.

Du bør også se på ColdAvenger Pro, ihvertfall hvis du skal trene i dårlig vær eller ekstrem kulde.

Thomas
Re: Kuldemaske - til trening og pendling [Re: mathiasman] #2095954 30/01/2016 20:36
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Ser at respro har bøyle over nesa, hindrer det duging på briller.

Re: Kuldemaske - til trening og pendling [Re: mathiasman] #2095955 30/01/2016 20:41
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Nei, ikke når du står stille. Et tips for å unngå dugging er å vaske brillene i såpevann, ev. bruke slalom- eller langrennsbriller.

Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino