Har syklet daglig en del vintre, under alle forhold, eksperimentert med forskjellige løsninger og lest meg opp på tester og tråder rundt omkring.
Opplever at alle balaklavaer eller masker (med eller uten filter) som dekker munn og nese forårsaker 1) fuktighet/frost i materialet og evt. filter 2) mye snørr og 3) dugging på briller p.g.a. varm luft som slippes ut fra kanten av masken/materialet.
Den første castelli'n du linker til kan fungere ettersom den har pustehull. Men den sørger trolig i mindre grad for det viktigste, nemlig at luften du puster inn varmes opp. Det er viktig for helsa, særlig under 10 minus. Da gjelder det å gi blaffen i hvordan man ser ut.
De beste maskene/luftvarmerne på markedet er, så vidt jeg kjenner til, Lungplus og Airtrim. Respro ser bedre ut, men beskytter primært mot støv og forurensing og varmer ikke luften i like høy grad som de to førstnevnte.
Jeg bruker ikke luftvarmer før det blir kaldere enn rundt 10 minus. I varmere vær bare irriterer det meg ikke å kunne puste helt fritt.
Har endt opp med Lungplus for de virkelig kalde dagene. Longplus ser
helt gjøk ut og krever tilvenning (du holder filteret i munnen), men har flere fordeler:
- dekker ikke nesen og produserer dermed ikke snørr;
- skaper ikke dugg på brillene;
- gir god lufttilstrømning (Sport-modellen);
- om du skulle føle behov for ytterligere oksygen, kan man puste fritt med nesen;
- har ingen filtre som tettes/fryses til og må byttes;
- lett å vaske, under springen eller i oppvaskmaskinen;
- liten og lett å oppbevare - jeg har den i en liten lomme på brystet.
Både Northug og Bjørndalen (og Raskall som tipset meg!) har brukt Lungplus, så da holder den for meg.
Om du kun vil beskytte ansiktet mot kulde, så er mitt råd å velge noe som ikke dekker munn og nese. Og så kan man kombinere den med Lungplus når det blir virkelig kaldt