Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Seteanbefaling landevei

Seteanbefaling landevei #2095836 28/12/2015 07:22
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei.
Nå i innendørssesongen har jeg fått synliggjort et lite problem. På rulla sitter jeg lenger stille enn jeg gjør ute i det fri, og jeg opplever at jeg dovner bort på strategiske steder... Det går over ganske kjapt (minutter) etter at reiser meg opp, bytter til oppreist stilling eller går av, men det er ganske lite hyggelig å føle seg lam i sin beste alder.
Jeg skal sjekke ut sittestilling nærmere, vinkle setet litt mer nedover, og flytte det lenger frem, men lurer på om det enorm gode generiske anbefalinger til seter som avlaster mer. Jeg bruker standardsetet til min Cannondale Caad 10 105, dvs et Prologo Kappa Evo.

Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095837 28/12/2015 08:14
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Var plaget med det samme på min Trek som kom med en Bontrager Evoke 1. Byttet til en Selle Italia SLR Flow og problemet forsvant. Det nye setet var smalere og hardere. Ser ifølge interwebbet at SLR er 16mm smalere, med kortere sittepute og smalere nese enn det setet du har. Kan være verdt et forsøk.

Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095838 28/12/2015 08:36
T
TUM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Jeg kan og bekrefte at Selle Italia SLR Flow er ett behagelig sete. Jeg oppgraderte fra ett Syncros sete som stod orginalt på min Scott. Hadde samme problemene med at jeg dovnet bort.

John
Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095839 28/12/2015 09:25
J
jle Offline
Entusiast
Entusiast
J
Min er faring er at en ganske marginal endring kan utgjøre stor forskjell. Det kan altså funke med å endre vinkler eller flytte det litt som du sier.

Re: Seteanbefaling landevei [Re: jle] #2095840 28/12/2015 09:54
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: jle
Min er faring er at en ganske marginal endring kan utgjøre stor forskjell. Det kan altså funke med å endre vinkler eller flytte det litt som du sier.

Takker for tilbakemelding, både mht å justere samt spesifikk seteanbefaling. Prøver justering før neste økt, og ser hvordan kroppen svarer.
Flere tips tas gjerne imot i mellomtiden.

Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095841 28/12/2015 12:37
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg byttet fra Fizik Arione 5 til Selle Italia SLR og det ble bra. På reservesykkelen har jeg Selle San Marco Ponza som er helt supert. Jeg merker også forskjell på hvordan jeg sitter og hvilken BIB jeg har på, spesielt som du sier inne på rulla.

Men ! ! ! du finner masse tråder på forumet som vel konkluderer at vi er skrudd sammen ulikt (også der nede) og at ikke alle skal ha Selle Italia...

Du har sikkert noen sykkelkompiser som låner deg setet sitt en kveld eller to... Unødvendig å bruke en tusenlapp eller to (tre ?) og ikke bli fornøyd.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095842 28/12/2015 15:00
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Syklet noen mil utendørs på samme sykkel og sete som deg, og opplevde det samme. Men jeg solgte Prologo Kappa og kjøpte Specialized Romin, det var kraftig forbedring og problemet forsvant. Specialized Toupe er nok vel så bra, det er litt flatere.

Ellers vil du kanskje lese artikkelen Alpers publiserte på landevei.no nylig. Han bruker et nytt sete fra Specialized som heter Power. Det ser veldig flott ut, og han anbefaler det til rulla.

Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095843 29/12/2015 08:03
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Gikk selv fra Fitzik Arione på SuperSix'en til Specialized Toupé på Tarmac'en - gode seter begge to, men fikk vondter i sitteknutene de første langturene på nytt sete - melding er at begge to nevnte seter er gode, men en viss tilvenning må forventes for nytt sete.

T.

Lønn etter forbruk!
Re: Seteanbefaling landevei [Re: Ketilwaa] #2095844 29/12/2015 09:45
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Mange, deriblandt jeg har anbefalt Selle Italia, men det viktigste er å prøve å gjøre et så kvalifisert valg som mulig. Les deg opp på seter og sittestillinger. Mål avstand mellom sitteknutene, sitter du i bukken eller oppreist, osv. Mitt valg ble gjort på grunnlag av smalt bekken, relativt lav sittestilling og ønske om en kortest mulig sittepute for å forsøke å unngå press på en nerve i venstrefoten.
For meg fungerte det akkurat som håpet, men det er ikke sikkert dette setet passer deg overhodet.

Moderator  support, Valentino