Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubular for oss som sykler uten serviceapparat?

Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? #2095438 15/10/2015 05:57
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Min erfaringsbakgrunn med pariser begynner å bli utdatert, og jeg følger definitivt ikke med i tiden....

Bytting, liming pålegging har jeg aldri sett på som noe problem, men da jeg konverterte fra pariser til dekk&slange på slutten av 90-tallet synes jeg det var en lettelse å slippe å ta med et ekstra pariserdekk hver gang jeg skulle ut døra. I alle årene etterpå har racer'n vært fast oppsatt med en bitteliten liten salveske med slange, multiverktøy, kjedesplint, nødlapper og en hundrings. Mao. race ready til alle aktuelle utfordringer fra kosetur via klubbtreninger og mastercup til Jotunheimen Rundt.

Når jeg nå vurderer gromhjulsett kommer tubular opp som et mulig valg, og jeg grubler og tenker på pros and cons...
- Argumentet om kjørefølelse kjøper jeg, det samme om noe bedre sikkerhet ved punktering
- Ja, hjulsettet blir litt lettere, men det spises vel fort opp av et ekstra dekk?
- Svindyre punkteringer var et gyldig argument, det er det vel fortsatt?

Her trenger jeg assistanse fra noen med ferskere erfaring....

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095439 15/10/2015 06:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Mobiltelefon og taxi, ta høyde for at det fort blir dyrt hvis du har syklet langt utenfor allfarvei.

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095440 15/10/2015 06:32
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Jeg har pleid å ha med et lite dekk på lomma når jeg er utenfor allfarvei. Internettet melder om positive erfaringer med seigtflytende latex av typen Tufo Extreme, så når jeg trener på pariser i nærteigen har jeg pleid å bytte ut slangen i seteveska med en flaske sånn.

Dog - produktet har en begrenset levetid, og etter et års tid hadde innholdet i flaska stivnet til en hard ball og var ubrukelig. Da hadde jeg (heldigvis) ikke fått bruk for innholdet ennå.

Masse kommentarer og tilbakemeldinger her:

http://www.wiggle.co.uk/tufo-extreme-tyre-sealant/

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Syklist1] #2095441 15/10/2015 06:46
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Mobiltelefon og taxi, ta høyde for at det fort blir dyrt hvis du har syklet langt utenfor allfarvei.

Utgår. Den dagen det er nødvendig havner sykkelen på finn.no

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095442 15/10/2015 07:44
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Vittoria Pit Stop? Har alltid med på mine tubularturer, har ikke fått bruk for den. Mixed reviews på hvor bra det funker.

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: imag] #2095443 15/10/2015 07:56
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: imag
Jeg har pleid å ha med et lite dekk på lomma når jeg er utenfor allfarvei. Internettet melder om positive erfaringer med seigtflytende latex av typen Tufo Extreme, så når jeg trener på pariser i nærteigen har jeg pleid å bytte ut slangen i seteveska med en flaske sånn.

Dog - produktet har en begrenset levetid, og etter et års tid hadde innholdet i flaska stivnet til en hard ball og var ubrukelig. Da hadde jeg (heldigvis) ikke fått bruk for innholdet ennå.

Jeg kjører også Tufo Extreme Sealant. Punkterer heldigvis veldig sjelden, men nå minnet du meg på å bytte ut den lille flaska.

På korte turer og turer som går over kjente veier nær offentlig kommunikasjon har jeg en liten sadeltaske med dekkspaker, Tufo, CO2-patron, superlim og noen klistrelapper.

På lengre turer utenfor allmenn farvei har jeg med et ekstra dekk.

Anonym5
Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095444 15/10/2015 18:57
thue Offline
Besatt
Besatt
Vittoria pit stop +1!
Tar der aller meste utenom rifter over 2-3 mm

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095445 16/10/2015 05:49
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Pitstop er hit and miss for min del, og det koker ned til hvordan tuten på Pitstopen passer de ulike prestaventilene. De gangene guffa har havna i dekket har det funka fint.

Har mye bedre erfaring med Hutchinson FastAir eller tilsvarende som gir perfekt forsegling hver gang.

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095446 16/10/2015 07:25
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Spørsmål:
Når dere må bruke en pit-stop (eller tilsvarnde løsning) for å komme dere hjem - er dekket da reparert og god som ny, eller er det en nødløsning for å komme seg hjem - hvorpå dekket det reparerte dekket blir erstattet med et nytt?

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: thamg] #2095447 16/10/2015 09:29
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Med Tufo Extreme er dekket godt som nytt (nesten bedre, siden det holder bedre på lufta enn før).

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: anonym5] #2095448 16/10/2015 09:35
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: pontiff

Jeg kjører også Tufo Extreme Sealant. Punkterer heldigvis veldig sjelden, men nå minnet du meg på å bytte ut den lille flaska.

På korte turer og turer som går over kjente veier nær offentlig kommunikasjon har jeg en liten sadeltaske med dekkspaker, Tufo, CO2-patron, superlim og noen klistrelapper.

Hva skal du med dekkspaker, superlim og klistrelapper? Du kommer vel ikke til slangen for å tette på innsiden av dekket?

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: imag] #2095449 16/10/2015 10:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Med Tufo Extreme er dekket godt som nytt (nesten bedre, siden det holder bedre på lufta enn før).

Gjelder det dersom du bruker pit-stop (og den mot formodning fungerer) også?

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: thamg] #2095450 16/10/2015 12:01
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Ingen førstehånds erfaring med Pit-Stop, men jeg formoder at så er tilfelle.

Pit-Stop ville jeg neppe stolt på, da jeg har tilgode å se det fungere som forespeilt ute i felt (0 av 4).

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095451 16/10/2015 16:35
thue Offline
Besatt
Besatt
Etter bruk av pitstop og diverse har jeg byttet dekk etter hver tur:)

Sikkert ikke nødvendig, men da er man sikker!

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: tregil] #2095452 17/10/2015 15:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: tregil
Sitat: pontiff

Hva skal du med dekkspaker, superlim og klistrelapper? Du kommer vel ikke til slangen for å tette på innsiden av dekket?

Dekkspakene har jeg alltid liggende. Kunne kanskje tatt med liten lommekniv. Superlim og lappesaker i tilfelle hullet er så stort at jeg er redd for at latexen tuter ut. Setter da en lapp utenpå hullet. Jeg vet ikke om det kan skje, men jeg liker å være helt trygg.

Redigert av anonymous5; 17/10/2015 15:18.

Anonym5
Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095453 18/10/2015 09:03
H
Håvis Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg har alltid med ekstra dekk når jeg drar ut på langtur. Hvis du velger et som har latexslange så er det også lettere å pakke sammen slik at det ikke tar så mye plass.
Skal jeg ut på en skikkelig langtur så tar jeg også med PitStop. Har litt delte erfaringer når det gjelder å bruke det, men så lenge hullet ikke er veldig stort så tettes det som regel. Bare husk at luften fra PitStop-patronen siger ut i løpet av relativt kort tid, så om du har mer enn en times tid hjem så må du som regel etterfylle med ei pumpe.

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: thue] #2095454 18/10/2015 10:49
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: thue
Etter bruk av pitstop og diverse har jeg byttet dekk etter hver tur:)

Sikkert ikke nødvendig, men da er man sikker!

Samme her. Har i løpet av snart 2500 km med tubular punktert to ganger (begge innen de første 150 km), og begge gangene har Pitstop fått meg trygt hjem. Jeg har imidlertid skiftet dekk umiddelbart etter begge gangene da jeg ikke fikk inntrykk av at guffa satt godt nok (luft lekket ut veldig fort).

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095455 18/10/2015 14:51
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har vel egentlig konkludert med at jeg fortsetter med clincher når nye godværshjul skal anskaffes

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095456 18/10/2015 15:08
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Selv sykler jeg jo rundt med kun én slange og én co2-patron. Er vel egentlig like risky, om ikke mer, som å kjøre med pariser og guffe?

Re: Tubular for oss som sykler uten serviceapparat? [Re: Oystein L] #2095457 18/10/2015 15:18
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Har stått med en tom boks Pit Stop og et fortsatt like flatt hjul på fjellet i Italia, blir ikke komfortabel med å kjøre pariser.

Foretrekker Tubeless + 2 slanger i reserve på langtur, ev. 1 slange + lappesaker.

Pariser-dekka mine lekker i tillegg så mye at det i seg selv medfører økt punkteringsrisiko på lange turer.

Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino