Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppsett til håndbygget hjul

Oppsett til håndbygget hjul #2095292 24/09/2015 08:48
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har fått kontakt med en anbefalt hjulbygger og vurderer nå et håndbygget hjulsett. Han bygger utfra deler jeg selv kjøper på nettet.

Veier litt over 90kg og ser at man ofte anbefaler 24/28 oppsett.

Vil gjerne ha innspill på oppsett.

Har kikket litt på felger og disse får generelt gode forum tilbakemeldinger
H+ Son Archetype
Pacenti SL23
Hed C4
Velocity A23

https://fairwheelbikes.com/c/reviews-and-testing/alloy-rim-roundup/

Når det gjelder Nav tenkte jeg i utegangspunktet på Ultegra/105/CampaRec. Men disse kan man ikke bruke dersom jeg skal ha 24/28. Har ikke undersøkt utover dette. Tar gjerne i mot forslag.

Når det gjelder eiker, nipper og felgbånd har jeg ingen peiling. Og er svært åpen for forslag.

Totalbudsjettet på deler bør ligge på maks 3-4000,-

Redigert av kimare; 24/09/2015 08:49.
Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095293 24/09/2015 12:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har tre hjul med Velocity A23 og er strålende fornøyd, men innsidere sier at de har tapt seg litt i det siste. Den nye A23 skal visst være H+son Archetype.

Jeg har 32 eiker på mine og "forbedringen i ytelse" med færre er totalt hypotetisk. Vil du ha noe som er problemfritt til felgene er bremset i stykker tar du Ultegra*, Archetype, 32 revoeiker og messingnipler. For litt mer imponerende utseende bruker du aereoeiker. Alunipler skader ikke, men det blir litt verre å skru på om lenge.

* men 105 er like bra egentlig. Og Campa Record er jo flott. Bruker du 11 er det etter sigende helt greit å mikse. Jeg gjorde det på 10 delt uten problemer.

Lykke til
LarsB

Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: larsb] #2095294 24/09/2015 12:47
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det Strada skriver om Archetype er heller ikke positivt. Mulig det er SL23 som er i ferd med å bli nye Archetype.

http://www.stradawheels.co.uk/product/h-plus-son-archetype/

Redigert av kimare; 24/09/2015 12:48.
Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095295 24/09/2015 12:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det ser ut som om Pacenti har det beste alternativet basert på de omtalene ja.

LarsB

Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095296 24/09/2015 14:54
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aiai! Bra tråd! Jeg er i samme båt bare at jeg har en plan om å bygge selv i løpet av vinteren. Er SL23 en komfortabel felg? Jeg har Fulcrum Racing Quattro nå og de synes jeg blir for stive til kosetur.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095297 25/09/2015 12:53
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Jeg er ikke imponert over Veolcity A23. Den tåler ikke skikkelig eikespenn. Den asymetriske utgaven er bedre bak. Ellers er det beste jeg har bygget med for felgbrems Hed Belgium Plus. Fantastisk stiv og stabil felg, gav et hjul med sideveis stivhet som et stisykkelhjul. Holdbarheten vet jeg dog ingenting om. Til skivebrems er NoTubes Grail flotte.

Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095298 25/09/2015 13:34
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor handler man felger da? Og eiker for den saks skyld?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095299 25/09/2015 22:35
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Flott at Ole deler sine erfaringer.

Oppsummert har vi funnet ut følgende om felgene jeg har nevnt i første posten
Velocity A23
Sitat: Ole
Jeg er ikke imponert over Veolcity A23. Den tåler ikke skikkelig eikespenn. Den asymetriske utgaven er bedre bak.

H+ Son Archetype
Sitat: Stradawheels
we have built a lot of Archies over the last 2 1/2 years and spent time and effort promoting them. Unfortunately over 2014 we noticed a deterioration in the quality of the rim and we struggled to maintain even spoke tension on each side of the wheel (this means spokes are all working at the same level and less likely to failure). No substandard Archetypes left the workshop but even as a relatively low volume builder (with high standards) the amount of time we spent re-rimming those which were not good enough was financially and time wise too high for us. So it is with regret that we don’t rate the Archetype as a rim we want to build with. kilde

Mao litt av det samme som Ole skriver om A23

I tillegg fant jeg denne om Pacenti SL23
Sitat: dcrwheels
It was developed by Kirk Pacenti with some assistance from Fair Wheel Bikes in the USA, although it is made in China. The original version was 440-450g. It had a 10mm braking surface and a tubeless friendly design which made tyre fitting a little difficult. Unfortunately for me, it later transpired, it also had a fairly thin spoke bed. I only discovered the thin spoke bed in July 2014 after which I changed my style of building with this rim. Returns came in after that point in reasonable numbers but mostly pre-dating the July cut off. If you have one of these older rims, it is worth checking its integrity, if you find it to be damage or if a spoke has pulled through, please return the wheel and it will be replaced under warranty.

In April 2015, a new version was released.The original shortcomings have now been overcome. However, I have some concerns that there are some new ones brewing, as of 27/07, I will not be recommending these rims but I will still be offering them, considering them, ‘under review’. Two out of the original ten V2 rims I received have been returned with rattly joints. Until I can ensure this is bad luck and not consistently poor manufacturing, I will not be recommending the rims.

Har vært i kontakt med David Hunt som skriver dette om V1 "If you want to build these yourself I would suggest tensions no higher than 115kgf. I would use washers on the drive side rear and I would go 3x."

Jeg kan ikke si at noen av disse frister noe særlig lenger. Hed Belgium C2 har jeg satt opp som et alternativ, men de er vanskelig tilgjengelig og de koster.
framfelg
bakfelg

Dersom jeg får dem satt opp med Novatec A291/F482 og Revolution/Champion eiker kommer jeg akkurat innenfor budjett 4000,- + montering

Da er det kanskje bedre å fleske til med dette til håndbygget i Tyskland til 4000,- ferdig fraktet og momset.
DT 240S nav
DT R460 felg
DT Revolution
Messing nippler

Vekt 1542 g

Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095300 26/09/2015 06:28
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Noe av poenget med håndbygg er nærheten til den som har bygget, og dermed kort ventetid hvis uhellet er ute. Det mister du hvis du bestiller fra Tyskland. Er det i tillegg fra lavprisnettbutikken R2-Bike og ikke av en spesialist, får du et hjulsett håndbygget av apekatter. Hvis du ser hvor mye du betaler for selve byggejobben, skjønner du. Jeg har bygget om mange hjul kjøpt på R2 opp igjennom årene, og felles for dem alle er at de har vært alt for løst og ujevnt strammet, og alt av levtidsforlengende momenter er hoppet over. Det er dog godt mulig at de også bygger gode hjul, men de ser jo ikke jeg noe til.

Er du flink til å bygge selv, er et R2-hjulsett er godt utgangspunkt hvis du slakker ned, smører, bøyer, strammer, stressavlaster, for prisen på komponentene er vanskelig å slå.

Re: Oppsett til håndbygget hjul [Re: kimare] #2095301 26/09/2015 09:05
kimare Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takker for innspill og et godt poeng Ole.

Er ikke R2, men actionsports. Sikkert litt av det samme, ser det er flere som henviser til disse på en dansk side

http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-road-custom-wheelset-road-racing-4076

http://www.mtbk-silkeborg.dk/forum/5-udstyr-og-vedligeholdelse/2096-maske-nyt-saet-hjul-men-hvad

Men det er noen år siden og ser ikke helt at kvaliteten på bygget er diskutert.

Vi får diskutere oppsettet som et komponentkjøp ICON_SMILE

Da blir det hed/novatec vs DT240s/r460

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå