Etter en sesong med Ultegra 6800 11-delt har jeg veldig lite å klage på, med unntak av det hersens fremgiret. Jeg har etter alle kunstens regler forsøkt å få dette til å fungere tilfredsstillende, men er nå på nippet til å gi opp.
Det fungerer i og for seg greit nok, det girer kjapt og presist, og jeg har aldri mistet kjedet. Dog er det et par momenter ved dette giret jeg ikke er 100% fornøyd med.
1. Jeg sliter med å finne en innstilling som ikke krever at jeg trimmer giret hele jä#v1a tiden. Det er trim-klikk både på lilleklinga og storeklinga, og jeg er pokka nødt til å bruke dem. Jeg snakker ikke her om å klikke et lite trim-klikk når jeg kjører vill cross-chaining på stor-stor eller liten-liten, neida jeg må trimme når jeg er ca midt på kassetten. I løpet av livet jeg og ultegra FD-6800 har levd sammen har det vært stunder der vi har opplevd mindre trim-klikk i hverdagen, men det har aldri vært et forhold helt uten gnisninger.
Giret er justert så det er ganske nøyaktig 1mm mellom bunnen av girveksleren og tennene på storeskiva, og jeg tror toe-in/out er slik det skal være. Det er snakk om et braze-on gir, men rammen min har ikke feste for dette. Jeg har således festet giret med en klemme (i karbon) på seterøret. Jeg mistenker at denne klemma muligens gir giret en feil vinkel/rotasjon, at bakenden på giret er rotert for lang opp/forover. Usikker på hvordan dette skal se ut, og klemma rundt seterøret tillater ikke justering av denne vinkelen.
2. Det skal temmelig mye kraft til for å flytte kjedet opp på storskiva. Når girvaieren føres inn i giret på den offisielle shimanomåten er vinkelen mellom vaier og armen på giret forsvinnende liten. Dette fører til at det kreves stor kraft for å starte bevegelsen av giret, men når denne bøygen er overvunnet går resten av girskiftet glatt. Dersom jeg fører vaieren inn på oversiden av fetsebolten blir det større vinkel mellom vaier og girarm, og det er temmelig mye lettere giraction. Problemet er da at det blir tenners gnissel på et av ytterpunktene på kassetten.
Tips til justering av gir mottas med takk. Sympatierklæringer likeså. Finnes det et alternativ til FD-6800 som fungerer med samme brifter?