Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

SRAM eTap

Re: SRAM eTap [Re: torinb] #2094927 29/09/2015 08:23
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: torinb
Jeg må si jeg ikke helt skjønner poenget med trådløst. Er det et stort problem at ledninger løsner? Kablete løsninger er jo så integrerte at det ikke ser stygt ut heller. En stor ulempe med trådløse systemer er at det er flere batterier som må lades. Plutselig på en tur så ryker batteriet til fremskifteren, eller til høyre hendel.

Som et eksempel så promoterer enkelte alarmselskaper med "trådløs alarm" som om det skulle være en stor fordel sammenlignet med kablete. Samme med trådløs styring til varme etc. Veldig greit om man skal ettermontere og ikke har muligheter til å skjule kabler, Hvilke flere fordeler er det med trådløst?

Jeg vil påstå at et kablet anlegg der man får skjult kablene alltid er bedre enn et trådløst anlegg.


Sitter du fortsatt med mobilen og laptopen koblet til internett via kabel også?

Trådløst er overlegent til sykkelbruk vil jeg si. Ingen kabler som kan ryke, ingen plunder ved montering verken på temposykkel eller vanlig. Du kan til og med klare deg med et sett med gir til både landevei- og temposykkel. Bakgir og frontgir flytter du fra sykkel til sykkel på et litt pollenallergisk blunk.

Jeg tror E-tap kommer til å gjøre at folk flest hopper over til elektronikk uten frykt, mens Di2 er forundet med en del plunder. Dårlig kontakt med batteriet i setepinnen, problemer med å plassere koblingsboksen, bakgir-vaier-som løsner, er bare tre problemer jeg har opplevd med Di2. Giringen er suveren og batterikapasiteten og ergonomien likeså, men to små batterier som må lades litt oftere, men lett taes av girene høres forlokkende ut.

Campas elektronikk var uaktuelt fra start med den pussige bryteren for å skru på systemet, samt at sykkelen måtte plasseres ved strømuttak for lading.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SRAM eTap [Re: peterpan] #2094928 29/09/2015 11:46
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Skulle tro det vil være enklere å lage en idiotsikker kobling av en kabel til et batteri i setepinne eller til koblingsboks - enn å lage en problemfri trådløs overføring av signaler mellom enheter... jeg bare undrer..!?

I tillegg - når alle i feltet plutselig er uten gir og bremser, bortsett fra den ene nissen (meg) som ruller rundt med prehistorisk mekanisk løsning - får sistnevnte kanskje et forklaringsproblem #emp ICON_WINK

Re: SRAM eTap [Re: peterpan] #2094929 30/09/2015 07:32
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Trådløst er tingen. Selv om elektronisk (kablet) giring fungerer upåklagelig har jeg aldri sett behovet for å bytte ut mitt mekaniske. Dette på grunn av at det er jo like mye mas med kabeltrekking og feste av battteri og kontrollboks.
Sram sitt system er jo genialt i så måte, så selv om jeg ikke er spesielt glad i Sram, så kunne jeg godt tenke meg E-tap.
Uten at jeg har noe utdannelse innen trådløs overføring så antar jeg at det er såpass mange forskjellige frekvenser innen et frekvensområde + at man parrer vel enhetene med spesielle ID'er, slik at veksling mellom forkskjellige systemer ikke skjer?

Re: SRAM eTap [Re: peterpan] #2094930 02/10/2015 13:54
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
SRAM har testet med flere hundre gir-oppsett i samme rom uten at noen forstyrrelser eller blanding har oppstått.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SRAM eTap [Re: peterpan] #2094931 03/12/2015 21:30
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
D
DaX Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
D
Registrert: May 2011
Innlegg: 126
Vi får høre hva Bystrøm og Kristoff synes http://www.procycling.no/kristoff-og-bystrom-tar-i-bruk-nytt-utstyr/


Re: SRAM eTap [Re: sykkeloyvind] #2094932 04/12/2015 07:03
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: torinb
Jeg må si jeg ikke helt skjønner poenget med trådløst. Er det et stort problem at ledninger løsner? Kablete løsninger er jo så integrerte at det ikke ser stygt ut heller. En stor ulempe med trådløse systemer er at det er flere batterier som må lades. Plutselig på en tur så ryker batteriet til fremskifteren, eller til høyre hendel.

Som et eksempel så promoterer enkelte alarmselskaper med "trådløs alarm" som om det skulle være en stor fordel sammenlignet med kablete. Samme med trådløs styring til varme etc. Veldig greit om man skal ettermontere og ikke har muligheter til å skjule kabler, Hvilke flere fordeler er det med trådløst?

Jeg vil påstå at et kablet anlegg der man får skjult kablene alltid er bedre enn et trådløst anlegg.


Sitter du fortsatt med mobilen og laptopen koblet til internett via kabel også?

Trådløst er overlegent til sykkelbruk vil jeg si. Ingen kabler som kan ryke, ingen plunder ved montering verken på temposykkel eller vanlig. Du kan til og med klare deg med et sett med gir til både landevei- og temposykkel. Bakgir og frontgir flytter du fra sykkel til sykkel på et litt pollenallergisk blunk.

Jeg tror E-tap kommer til å gjøre at folk flest hopper over til elektronikk uten frykt, mens Di2 er forundet med en del plunder. Dårlig kontakt med batteriet i setepinnen, problemer med å plassere koblingsboksen, bakgir-vaier-som løsner, er bare tre problemer jeg har opplevd med Di2. Giringen er suveren og batterikapasiteten og ergonomien likeså, men to små batterier som må lades litt oftere, men lett taes av girene høres forlokkende ut.

Campas elektronikk var uaktuelt fra start med den pussige bryteren for å skru på systemet, samt at sykkelen måtte plasseres ved strømuttak for lading.



Helt enig, e-Tap høres vanvittig genialt ut. Litt tyvkikking på designet til Campa hadde kanskje ikke gjort noe. Ganske klumpete synes jeg.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: SRAM eTap [Re: peterpan] #2094933 04/12/2015 07:09
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Selv om jeg har sagt at jeg aldri skal ha Sram med, så skal jeg ikke se bort i fra at min neste racer blir med E-tap når gruppa kommer med hydr. skivebremser. Dog noe (veldig) stiv pris da. Er vel ca 2800 dollar for komplett gruppe (vanlige bremser).

Re: SRAM eTap [Re: peterpan] #2094934 15/01/2016 18:32
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010
S
Skoje Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010
Kan forhåndsbestilles hos Bikeshop nå, de får inn et begrenset antall senere i vår skriver de på nettsiden.

http://bikeshop.no/Search?q=etap

Re: SRAM eTap [Re: Skoje] #2094935 16/01/2016 17:47
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
S
Sixtus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
Hmmmm. Droppe årets BSU-overføring og heller kjøpe meg en trådløs gruppe, sier du?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino